Re: Duitse segmentenbaan
Geplaatst: 12 feb 2018 22:33
Na nog wat aan de speelbaan voor de kleinkinderen te hebben verbeterd heb ik de bouw van het station weer opgepakt. Dat begon met het frezen van de overige trappen tussen de perrons en de traverse. De trap die ik al eerder had gemaakt had een wat ongelukkige verdeling van treden en tussenliggend bordessen. Ook de tweede kon me niet helemaal bekoren, dus zat er niks anders op dan zes nieuwe trappen te maken.
Ik gebruik daarvoor lindehouten balkjes van 15 x 20 mm. Iedere trap wordt uit twee balkjes en een latje van 5mm dik opgebouwd om aan de benodigde 45 treden te komen.
Ik heb gelukkig nog een modelspoorwinkel in de buurt, maar daar waren de balkjes al weken uitverkocht en bleken ook niet te komen. Geen voorraad bij de groothandel. Wat nu?
Toevallig vond ik ergens onder de baan wat beukenhouten balkjes van een oude boekenstandaard. Die waren 22 x 15mm.
Dat bleek een uitkomst. Het beukenhout laat zich nog mooier frezen dan lindenhout. Het splintert niet of nauwelijks en laat zich mooi glad afwerken.
Dat bracht me op het idee hier af en toe eens bij een paar kringloopwinkels langs te gaan op jacht naar een oude blokkendoos. Daar zit vaak beukenhout in. Maar dat terzijde.
Na een paar dagen waren de trappen af. Maar nu moesten er nog twee trappen tussen de traverse en de bovenliggende stationshal komen. Dat zou heel wat complex freeswerk vergen en mijn voorraad balkjes was niet zó groot. Dus maar eens gezocht op Internet en bij Shapeways vond ik wat ik zocht. Een dubbele trap (voor gescheiden stijgend en dalend reizigersverkeer) met een tussenbordes en met een hoogte van 50mm. (Daar moet een stukje tussenuit, want de afstand is opnieuw ca. 45mm.) Daarvan er maar twee besteld. Beter goed gekocht dan slecht gefreesd, zeg ik altijd maar.
Dat betekende wel dat er gat in het plafond van de perronhal en de vloer van de stationshal moet komen. Na 4 x meten en 1 x zagen lukte het die precies op de juiste plek te krijgen.
Randen afgewerkt en klaar. Vanavond de trappen eens neergezet en de stationshal los op de perronhal gezet om te kijken of het allemaal een beetje paste.
Nou, dat viel gelukkig niet tegen:
Door het flitslicht is het niet zichtbaar, maar de lampen verlichten precies de trappen, opdat de Preisertjes op weg naar de trein niet struikelen......
De hal is nog een kale ruimte met alleen een rij pilaren. Daar gaat de komende maanden nog hard worden gewerkt
Of de omvang en onderlinge afstand van de pilaren de grondlaag boven de hal eigenlijk wel kan dragen heb ik maar niet uitgerekend. Ik wil in de hal straks vooral (P)rei(s)(z)igers zien en geen woud van dikke pilaren. Het zal wel niet instorten......................(hoop ik)
Overigens had ik vorig jaar het plan eerst de lampenkappen in de perronhal te monteren, maar dat heb ik maar even nagelaten. Ze zouden er prompt weer af zijn gebroken bij al het meet, pas en zaagwerk. Nu eerst maar eens de tegelzetter bestellen voor de kopse wanden en de zijkanten van de trappen. En dan de stationshal inrichten, volgens de hiervoor getoonde studie.
Ben
Ik gebruik daarvoor lindehouten balkjes van 15 x 20 mm. Iedere trap wordt uit twee balkjes en een latje van 5mm dik opgebouwd om aan de benodigde 45 treden te komen.
Ik heb gelukkig nog een modelspoorwinkel in de buurt, maar daar waren de balkjes al weken uitverkocht en bleken ook niet te komen. Geen voorraad bij de groothandel. Wat nu?
Toevallig vond ik ergens onder de baan wat beukenhouten balkjes van een oude boekenstandaard. Die waren 22 x 15mm.
Dat bleek een uitkomst. Het beukenhout laat zich nog mooier frezen dan lindenhout. Het splintert niet of nauwelijks en laat zich mooi glad afwerken.
Dat bracht me op het idee hier af en toe eens bij een paar kringloopwinkels langs te gaan op jacht naar een oude blokkendoos. Daar zit vaak beukenhout in. Maar dat terzijde.
Na een paar dagen waren de trappen af. Maar nu moesten er nog twee trappen tussen de traverse en de bovenliggende stationshal komen. Dat zou heel wat complex freeswerk vergen en mijn voorraad balkjes was niet zó groot. Dus maar eens gezocht op Internet en bij Shapeways vond ik wat ik zocht. Een dubbele trap (voor gescheiden stijgend en dalend reizigersverkeer) met een tussenbordes en met een hoogte van 50mm. (Daar moet een stukje tussenuit, want de afstand is opnieuw ca. 45mm.) Daarvan er maar twee besteld. Beter goed gekocht dan slecht gefreesd, zeg ik altijd maar.
Dat betekende wel dat er gat in het plafond van de perronhal en de vloer van de stationshal moet komen. Na 4 x meten en 1 x zagen lukte het die precies op de juiste plek te krijgen.
Randen afgewerkt en klaar. Vanavond de trappen eens neergezet en de stationshal los op de perronhal gezet om te kijken of het allemaal een beetje paste.
Nou, dat viel gelukkig niet tegen:
Door het flitslicht is het niet zichtbaar, maar de lampen verlichten precies de trappen, opdat de Preisertjes op weg naar de trein niet struikelen......
De hal is nog een kale ruimte met alleen een rij pilaren. Daar gaat de komende maanden nog hard worden gewerkt
Of de omvang en onderlinge afstand van de pilaren de grondlaag boven de hal eigenlijk wel kan dragen heb ik maar niet uitgerekend. Ik wil in de hal straks vooral (P)rei(s)(z)igers zien en geen woud van dikke pilaren. Het zal wel niet instorten......................(hoop ik)
Overigens had ik vorig jaar het plan eerst de lampenkappen in de perronhal te monteren, maar dat heb ik maar even nagelaten. Ze zouden er prompt weer af zijn gebroken bij al het meet, pas en zaagwerk. Nu eerst maar eens de tegelzetter bestellen voor de kopse wanden en de zijkanten van de trappen. En dan de stationshal inrichten, volgens de hiervoor getoonde studie.
Ben