LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,30m)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Enorm bedankt voor de positieve reacties, mannen! Dat doet steeds plezier.
En deze jongen knutselde verder. Alle wisselaandrijvingen zijn nu geplaatst, afgeregeld en in Koploper ingegeven. Nog enkel de blokken van de opstelsporen van de tweede bundel in Koploper ingeven, en ik kan weer testrijden: de inhuldiging van bundel Walschaerts (het zuidelijk schaduwstation dat de stations Ottignies, Namen en Luxemburg emuleert). De foto toont het rijtje servo's, met de gebruikelijke knutselrotzooi eromheen. Zo zijn er dus twee. Opruimen komt wanneer alles rijdt zoals voorzien.
Het legertje servo's als wisselaandrijving
En deze jongen knutselde verder. Alle wisselaandrijvingen zijn nu geplaatst, afgeregeld en in Koploper ingegeven. Nog enkel de blokken van de opstelsporen van de tweede bundel in Koploper ingeven, en ik kan weer testrijden: de inhuldiging van bundel Walschaerts (het zuidelijk schaduwstation dat de stations Ottignies, Namen en Luxemburg emuleert). De foto toont het rijtje servo's, met de gebruikelijke knutselrotzooi eromheen. Zo zijn er dus twee. Opruimen komt wanneer alles rijdt zoals voorzien.
Het legertje servo's als wisselaandrijving
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Ik ben aan het onderdeel "orde en netheid" gekomen. Het schaduwstation is klaar. Jammer dat 3 van de 20 sporen voorlopig onbereidbaar zijn wegens een defect in de terugmelders. Ik moet betreffende modules eens nakijken en proberen te herstellen. Maar los van dat, kan ik beginnen met opruimen, schoonmaken en opbinden van losse draden: de opleveringswerken.
Op dit moment rijden 2 schoonmaakktreinen hun rondjes, meteen als test of alles goed is aangesloten, afgeregeld en ingevoerd.
Op dit moment rijden 2 schoonmaakktreinen hun rondjes, meteen als test of alles goed is aangesloten, afgeregeld en ingevoerd.
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:05, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
En dan leuk spelen: de lange-treinen-test. Hoe lang duurt het voordat er wagons afhaken. Hoe dikwijls lossen er koppelingen, ontspoort er een wagon of wordt er een wissel verzet halverwege de sleep doortocht. Nu, 30 minuten na de start van de test nog geen! (hout vasthouden...)
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Michiel,
Ik ben er stil van.
Gefeliciteerd met dit resultaat.
Die laatste sporen komen ook vast goed!
Ga vooral door, enne...... filmpje?????
Groeten,
Walter
Ik ben er stil van.
Gefeliciteerd met dit resultaat.
Die laatste sporen komen ook vast goed!
Ga vooral door, enne...... filmpje?????
Groeten,
Walter
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Michiel,
Niet zo houterig doen, gewoon gaan.
Ziet er goed uit.
Niet zo houterig doen, gewoon gaan.
Ziet er goed uit.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
De 3 treinen van op de foto rijden prachtig, probleemloos. De vierde, een sleep blauwe orient express rijtuigen geeft kuren met de koppelingen en ontkoppelen op het hobbelig tijdelijk viaduct.
Een filmpje is beetje bij beetje in de maak.
Een filmpje is beetje bij beetje in de maak.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
En hier is dan een kort filmpje van de testritten door de schaduwstations "Belpaire" en "Walschaerts". Klik op de foto om de film te zien.
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Rijdt mooi Michiel, dat heeft u goed gedaan
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Jeetje wat rijd dat mooi zeg, goed werk
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Leuk om te zien michiel begint er op te lijken !!!
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Ik heb even een lijstje gemaakt met m'n ervaring met de bouw van dit schaduwstation. De opgesomde punten zijn geen absolute wetten, maar persoonlijke ervaring.
Pro
Contra
M'n belangrijkste "ergernissen" (relatief) zijn de dender op de commando-bus met foute bezetmeldingen na een uur rijden als gevolg, en de insulfrog Peco's. Beide problemen krijgen extra aandacht en worden door bijkomende maatregelen gecompenseerd. Voor de rest is het bijzonder fijn rijden met de treinen, beter dan m'n vroegere baan Saraan, of met de loods van Brussel-Noord. Ik ben bij!
De afwerking van m'n schaduwstation gaat ondertussen verder. De helft van het emplacement ligt al in kurksleuven. Daarna sporen vastkleven met puntjes TEC7, draden opbinden en nummers aanbrengen (sporen en wissels) opdat ze makkelijker te identificeren zijn. De twee foutjes opm de terugmeldmodules moet ik ook nog herstellen om de laatste 3 sporen in gebruik te kunnen nemen. Ik weet dus nog wat doen... ;D
Pro
- [li]Het concept om met 4 mm kurk te werken met sleuven voor de bedrading is 100% meegevallen[/li]
[li]Het rijvlak op 85cm van de grond werk prima, ook om 90cm diep te werken[/li]
[li]Bedrading en toestellen allemaal langs de bovenkant plaatsen werkt heel handig[/li]
[li]Rosoft's keerlusmodules en VanPerlo's OC32 modules zijn uiterst betrouwbaar, en goede service[/li]
[li]Peco ST5/6 wissels zijn goedkoop en hebben een perfecte geometrie voor een schaduwstation[/li]
[li]Servo's (voor wisselaandrijving) met eigen gemaakte houders uit kunsttoffen L-profiel zijns uiterst prijsvoordelig[/li]
[li]Koploper werkt perfect![/li]
[li]Lenz LZV100 doet perfect z'n werk[/li]
[li]Het systeem met diodeschakelingen onmiddellijk tegen het spoor werkt prima[/li]
[li]Modificatie Peco-wissels (draadbrug aanbrengen, puntstuk bijvijlen) werkt goed[/li]
- [li]Littfinski's RS8 feedbackmodules zijn betrouwbaar, maar missen een input-monostabiel om dender op de commandobus te vermijden.[/li]
Contra
- [li]De belangrijkse bron van rijproblemen (relatief) zijn de kuststoffen puntstukken van de Peco-wissels[/li]
[li]TEC7 werkt niet goed als isolatielasvuller (geknoei met kleverige smurie)[/li]
[li]Lenz' LI-USB interface geraakt gesatureerd met commando's na lange rijden (een uur of meer), en verliest berichten (met o.a. spookbezetmeldingen tot gevolg)[/li]
[li]De railssecties van bloksegmenten niet aan elkaar solderen, maar apart voeden[/li]
[li]ATF (transmissieolie) blijkt geen verbetering te brengen met rijgedrag (elektrisch contact), maar is funnest voor de trekkracht[/li]
M'n belangrijkste "ergernissen" (relatief) zijn de dender op de commando-bus met foute bezetmeldingen na een uur rijden als gevolg, en de insulfrog Peco's. Beide problemen krijgen extra aandacht en worden door bijkomende maatregelen gecompenseerd. Voor de rest is het bijzonder fijn rijden met de treinen, beter dan m'n vroegere baan Saraan, of met de loods van Brussel-Noord. Ik ben bij!
De afwerking van m'n schaduwstation gaat ondertussen verder. De helft van het emplacement ligt al in kurksleuven. Daarna sporen vastkleven met puntjes TEC7, draden opbinden en nummers aanbrengen (sporen en wissels) opdat ze makkelijker te identificeren zijn. De twee foutjes opm de terugmeldmodules moet ik ook nog herstellen om de laatste 3 sporen in gebruik te kunnen nemen. Ik weet dus nog wat doen... ;D
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Wat bedoel je precies met:
"Modificatie Peco-wissels (draadbrug aanbrengen, puntstuk bijvijlen) werkt goed"
Welke draadbrug, waarom puntstuk bijvijlen?
Even later heb je het over kunststof puntstukken, waarom vijl je kunststof puntstukken bij, en waarom gebruik je geen elektrofrog (gepolariseerde puntstukken)?
En mbt de ATF, je gebruikt dus duidelijk al te veel zo te lezen.
"Modificatie Peco-wissels (draadbrug aanbrengen, puntstuk bijvijlen) werkt goed"
Welke draadbrug, waarom puntstuk bijvijlen?
Even later heb je het over kunststof puntstukken, waarom vijl je kunststof puntstukken bij, en waarom gebruik je geen elektrofrog (gepolariseerde puntstukken)?
En mbt de ATF, je gebruikt dus duidelijk al te veel zo te lezen.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
ATF: ik gebruik een streepje van mogelijk 3cm eengebracht met een half-nat wattestaafje. ATF lijkt me eerder een hype-product dan een wondermiddel. Maar ieder z'n eigen ervaring.
Peco: ik een draadbrug gelegd tussen tong en naastliggende rail, want ik vertrouw het elektrisch contact via de tongen niet (zeker niet op termijn). Wielen met breed loopvlak (meestal oudere modellen jaren '70 en '80) maken een kortsluiting tussen de twee samenkomende spoorstaven bij het puntstuk. Met wat vijlwerk is dat verholpen. Ik koos voor Peco ST5/6 voor z'n geometrie, en er bestaat geen electrofrog versie van. Deze wissels zijn buitengewoon handig voor een schaduwstation.
Peco: ik een draadbrug gelegd tussen tong en naastliggende rail, want ik vertrouw het elektrisch contact via de tongen niet (zeker niet op termijn). Wielen met breed loopvlak (meestal oudere modellen jaren '70 en '80) maken een kortsluiting tussen de twee samenkomende spoorstaven bij het puntstuk. Met wat vijlwerk is dat verholpen. Ik koos voor Peco ST5/6 voor z'n geometrie, en er bestaat geen electrofrog versie van. Deze wissels zijn buitengewoon handig voor een schaduwstation.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Ah ok, met elektrofrog zou dat dus niet nodig zijn; de tongen zitten aan het puntstuk gekoppeld, dus als het contact tussen de rail en de tongen niet goed meer is, krijgen ze nog spanning via het gepolariseerde puntstuk (mits je die dus actief voed). Ik gebruik voor het schaduwstation de SL-E391 en 392, die zijn met 123mm de kortste 'normale' wissels. Wat je 'wint' met de kortere lengte van de ST serie ben je min of meer weer kwijt qua sporenbreedte; de parallelle sporen liggen met de ST's juist verder uit elkaar.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
De ST5/6 hebben een hoek van 22°, de E391/2 een hoek van 10°. Je wisselstraat wordt dus minstens 2x zo lang, en dus minder plaats voor opstellengte van treinen. Wanneer je plaats zat hebt, geen probleem, maar wanneer je krap zit met ruimte, zijn die ST5/6 heel welgekomen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Nou, het ligt dus iets genuanceerder zoals ik al zei. Je straat wordt wel iets langer (geen 2x) maar je kunt (afhankelijk van de diepte die je hebt) weer meer sporen kwijt omdat ze dichter op elkaar liggen...Michiel schreef:De ST5/6 hebben een hoek van 22°, de E391/2 een hoek van 10°. Je wisselstraat wordt dus minstens 2x zo lang
Het ligt dus heel erg aan hoeveel ruimte je hebt en hoe die ruimte er uit ziet.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Dat klopt een beetje: de spoorafstand gaat van 28mm naar 32mm, ongeveer 12% winst in de breedte, maar meer dan 100% winst in de lengte van de wisselstraat. De wisselstraat van nu 1m65 wordt dan meer dan 3m lang! Daar heb ik de plaats niet voor.
En, je moet met je vingers nog tussen de wagons kunnen om ze op het spoor te zetten, of er uit te plukken. Met 28mm wordt dat al vrij lastig.
Nu, met de Pecos E391/2 kan je ook compactere wisselstraten bouwen, en dus de verloren lengte compenseren. Mogelijk dat dat de ideale oplossing zou zijn, maar ik heb die planstudie niet gemaakt. Het zou je een probleem van de insulfrogs besparen, maar je verliest dmv de extra complexiteit met puntstukpolarisatie.
Bon, ik zit hier maar wat losse gedachten neer te pennen, maar de perfect oplossing bestaat niet. Het zal steeds een compromis zijn, en afwegen wat voor jou de belangrijkste argumenten zijn bij de keuze.
En, je moet met je vingers nog tussen de wagons kunnen om ze op het spoor te zetten, of er uit te plukken. Met 28mm wordt dat al vrij lastig.
Nu, met de Pecos E391/2 kan je ook compactere wisselstraten bouwen, en dus de verloren lengte compenseren. Mogelijk dat dat de ideale oplossing zou zijn, maar ik heb die planstudie niet gemaakt. Het zou je een probleem van de insulfrogs besparen, maar je verliest dmv de extra complexiteit met puntstukpolarisatie.
Bon, ik zit hier maar wat losse gedachten neer te pennen, maar de perfect oplossing bestaat niet. Het zal steeds een compromis zijn, en afwegen wat voor jou de belangrijkste argumenten zijn bij de keuze.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Sorry maar die 100% winst in lengte is echt onzin, een ST wissel is niet 2x zo kort.
Zet 10 ST wissels achter elkaar en 10 SL wissels, en dan is de SL straat maar 40% langer en niet 2x zo lang.
Echter om die 10 sporen in de breedte te plaatsen heb je met de ST wissels meer dan 30cm nodig en met de SL wissels maar 20cm...
Met andere woorden, wat je in lengte wint, verlies je min of meer weer in de diepte.
gele vlak is 20cm hoog. Dus op een hoogte van 20cm kan ik met SL wissels 10 sporen kwijt en met ST net geen 7. Ze zijn wel weer iets langer als je de plaat zou benutten.
je ziet ook dat de straat van 10 wissels niet 2x zo lang is, maar zo'n 80cm tegen 120cm.
Je hebt wel helemaal gelijk mbt de ruimte voor je vingers
Zet 10 ST wissels achter elkaar en 10 SL wissels, en dan is de SL straat maar 40% langer en niet 2x zo lang.
Echter om die 10 sporen in de breedte te plaatsen heb je met de ST wissels meer dan 30cm nodig en met de SL wissels maar 20cm...
Met andere woorden, wat je in lengte wint, verlies je min of meer weer in de diepte.
gele vlak is 20cm hoog. Dus op een hoogte van 20cm kan ik met SL wissels 10 sporen kwijt en met ST net geen 7. Ze zijn wel weer iets langer als je de plaat zou benutten.
je ziet ook dat de straat van 10 wissels niet 2x zo lang is, maar zo'n 80cm tegen 120cm.
Je hebt wel helemaal gelijk mbt de ruimte voor je vingers
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
100% lijkt inderdaad overdreven. Toen ik met het plannen van het schaduwstation begon, koos ik initeel ook voor de Peco E391/2 wissel. Maar op de 3m50 beschikbaar, en het uitgangspnt om minimaal 2m opstellengte te hebben, werd het een omslachtig gepuzzel. Met de ST5/6 wissels ging het perfect. Ik heb toen 1 ST5 wissel gekocht, en getest. Ze bleek technisch te voldoen, en heb dus voor die oplossing gekozen.
Andere omgeving, ander uitgangspunt, andere project, en de keuze zou andersom kunnen zijn geweest.
Nu is er geen weg terug. Het station ligt er, het rijdt goed en voldoet. Kan het beter? Ja, natuurlijk! En daar werk in dus aan.
Andere omgeving, ander uitgangspunt, andere project, en de keuze zou andersom kunnen zijn geweest.
Nu is er geen weg terug. Het station ligt er, het rijdt goed en voldoet. Kan het beter? Ja, natuurlijk! En daar werk in dus aan.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Ik heb de moed onder de arm genomen en de probleemmodules gedemonteerd, Ze werden onderzocht naar wat het probleem zou kunnen zijn. En het was meteen heel duidelijk: twee slordigheden van mij. Op de eerste print een soldeerkwak, op de tweede een vergeten pootje. Al bij al was het snel verholpen, en nu zijn alle 20 sporen van het schaduwstation operationeel!
Laatst gewijzigd door Michiel op 19 sep 2017 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Michiel,
Nog geluk dat je niet zoiets had gekregen met die klodder soldeer:
Nog geluk dat je niet zoiets had gekregen met die klodder soldeer:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Inderdaad, Ben. Een geluk dat de klieder op een onschadelijke plek lag. Voor hetzelfde geld... Je gaf al het voorbeeld.
In elk geval is het wel duidelijk welke IC de klop heeft gekregen. Ik hoop dat je jouw module ook hebt kunnen herstellen.
In elk geval is het wel duidelijk welke IC de klop heeft gekregen. Ik hoop dat je jouw module ook hebt kunnen herstellen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Michiel,
Hij was gelukkig met schoentje, een nieuwe IC gekocht en hij doet alweer meer dan een jaar zijn werk.
Hij was gelukkig met schoentje, een nieuwe IC gekocht en hij doet alweer meer dan een jaar zijn werk.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Tsjah mannen, het ongeluk zit in een klein broekje.......uuhhhhh hoekje.