Pagina 7 van 41
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 13 mei 2010 22:44
door Rob Fongers
ik niet ondanks R1
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 14 mei 2010 14:34
door shoven
Nou de R1 zit eigenlijk alleen in de helix en daar blijft ie lekker zitten.
De enige trein die er last van heeft is de BR101, en die heb ik in Koploper nu zo ingesteld dat hij de helix niet in mag.
Maar de belangrijkste redenen om te veranderen zijn de toegankelijkheid en een paar punten die me niet bevallen.
Dit ontwerp is ook wat minder druk dan het vorige, ik denk dat ik het hier ook bij laat.
Nog even laten bezinken.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 08 jun 2010 14:24
door shoven
De werkzaamheden zijn begonnen.
De oude baan is ontmanteld, alleen het schaduwstation is er nog. De platen waarop de baan lag zijn ingekort tot 80 cm diepte.
Het is nu ineens een kale bende.
Ook de helix moest eraan geloven. Hij is helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd.
De platen zijn hergebruikt, waarbij ik ze heb omgedraaid om geen last te hebben van lijmresten.
De R1 is eruit (iemand interesse? Te koop voor weinig...) en alle R2 die ik nog had is erin gestopt. Alle bochten zijn nu R2.
Hij is testgereden en ook de BR101 en wat lastige wagons gaan er zonder problemen door.
Halverwege de herbouw
En een nieuwe helix is klaar om in te bouwen. Hij krijgt nu een heel nieuw plekje (zie het
baanplan).
In het nieuwe baanplan heb ik iets minder vierkante meters, maar het wordt beter gebruikt zodat ik ook langere rijlengtes etc. krijg.
Wordt vervolgd!
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 08 jun 2010 14:43
door Krab
Hoi Steven ,
je gaat ook al hard vooruit opruimen is vlugger gebeurd dan opbouwen.
De helix uit elkaar dat zal een werk geweest zijn alle moeren eraf ,
maar het is voor het goede doel de nieuwe baan.
Succes
groetjesss Sjaak
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 09 jun 2010 09:28
door shoven
Die moeren is het ergste nog niet, dat is gewoon je even een lam handje draaien.
Maar goed, de helix is klaar en staat op zijn plek. Nu nog even op hoogte stellen en fixeren op zijn plaats. Vervolgens een stuk aan niveau -1 plakken om schaduwstation en helix weer te verbinden.
Ook de ringleiding is in zijn geheel vernieuwd. Hij moest toch al op veel plaatsen los vanwege de inkorting van veel platen, dus heb ik hem maar helemaal losgehaald en opnieuw gelegd. Er ligt nu onder het geheel een ringleiding met 5 draden van 2,5 mm2: 2x DCC baanvoeding, 1x DCC voeding voor de bezetmelders, en 2x voor 14V AC.
Ik werk met een soort 'backbone' idee, een lange leiding met de 5 draden die regelmatig een zijtak krijgt die eindigt in een kroonsteen. Daarvandaan worden meestal 0,75 mm2 draden aangesloten waar de 0,14 mm2 draden die aan rails etc zitten worden gesoldeerd.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 09 jun 2010 11:29
door Hookies
Hoi Steven,
Toch nog even afbraakfoto's geplaatst,
. Maar je gaat al weel snel door. Waar zijn die twee draden 14V AC voor?
Mvg,
Martin
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 09 jun 2010 11:32
door Krab
Misschien voor de voeding van wisseldecoders ?
groetjesss Sjaak
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 09 jun 2010 12:17
door shoven
Yep. Voeding van wisseldecoders, maar ook andere zaken die stroom vragen zoals lampjes, servo's enz.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 09 jun 2010 12:36
door Hookies
O ja, stom van me. Ik heb die Roco's en die worden gewoon gevoed vanuit de ringleiding. Die werken niet op een aparte trafo.
Mvg,
Martin
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 09 jun 2010 13:56
door Wim Ros
Yep, die werken dus met en op dure digitale stroom.
Mvg
Wim.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 09 jun 2010 14:14
door Hookies
Dat weet ik Wim. Vandaar dat de Kuehns straks wel via een aparte trafo worden gevoed.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 09 jun 2010 22:35
door henry
leuk dat je de stap hebt gezet om iets totaal nieuws te beginnen, succes met de nieuwe baan en dat je ook op de 9125 bent overgestapt is een goede keus als ik kijk naar het ge... dat ik had.
groetjes henry
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 09 jun 2010 23:14
door shoven
Ja absoluut Henry. Dat gedoe met te krappe bochten leverde gelukkig maar bij een paar rijtuigen en 1 loc problemen op, maar ja, als je toch aan de gang gaat kun je het maar beter goed doen.
Overigens vervang ik ook veel rails door Peco Streamline (code 80), wat prima te gebruiken is in combinatie met Flm/Minitrix/Roco rails. En met flexrails past het altijd natuurlijk.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 15 jun 2010 10:06
door shoven
De werkzaamheden vorderen langzaam.
De helix staat op zijn plek en is met het schaduwstation verbonden. De onderbouw is klaar, alleen de bezetmelders moeten nog verbonden worden, maar dan moet ik eerst nog wat UTP-kabel gaan kopen.
Het werk aan de bovenbouw is inmiddels ook begonnen.
Helix op zijn plek. Rechts op de foto ligt de wisselstraat van het station (net boven het tangetje).
Een van de eerste dingen die ik doe is het verbinden van de helix met de bovenbouw. Je komt dan vrij snel uit bij het station. Op het baanplan staat dat ingetekend met vrij korte sporen. Ik ben dus aan het schuiven gegaan om de perronsporen wat langer te krijgen. Ze zijn nu ruim 1m, zodat een loc met 5 rijtuigen er kan staan.
Begin van het station. Ik leg eerst de flexrailzen goed naast elkaar en sluit dan aan weerszijde de wisselstraten aan. Da's nog even prutsen.
Er wordt nu van alles gebruikt. Peco flexrails en wissels, Flm rails en wissels en nog wat Roco en Minitrix railstukjes. Dit laat zich zonder problemen aan elkaar knopen. Af en toe komt de soldeerbout eraan te pas bij de flexrails.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 15 jun 2010 15:06
door shoven
Vandaag nog even wat dingen aangesloten tussen de bedrijven door.
De stationssporen liggen er met de wisselstraten die ervoor en erna liggen. Ook de aansluiting op de helix-uitgang is gedaan, en de wissel die die aansluiting verzorgt is aangesloten met de bijbehorende servo.
Dus er komt schot in.
Plaatjes:
Rechts de wisselstraat voor het station. De cirkel die er ligt is om naar niveau +1 te klimmen.
Camera naar rechts, doorkijkje de stationssporen in.
En naar het andere eind van het station...
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 jul 2010 19:07
door shoven
Korte update: er is gewerkt aan het rangeerterrein. Veel sporen leggen en ook nog aardig wat wissels. Het vordert langzaam maar zeker, met dit weer wordt er weinig aan de baan gewerkt.
Een paar kieken:
Linkerzijde van het rangeerterrein, aansluitend op de uitgangen van het station. Er zijn 2 doorgaande sporen en per richting zijn er 3 opstel/rangeersporen.
Ietsje verder doorgekeken valt onder de zooi nog meer sporen waar te nemen. Alles ligt tijdelijk vast met schroeven.
Voor de liefhebbers nog een detail-opname van een stuk Peco, gekoppeld aan een stuk Flm rails m.b.v. Flm raillasjes. Die bovenste moet nog even goed dichtgeknepen worden...
Verder sluit dit zonder problemen aan, de railprofielen zijn beide code 80 en nagenoeg identiek.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 09 jul 2010 18:34
door Krab
Hee Steven ,
het sluit toch wel mooi aan die peco rails
.
Zal het gelijk ook meenemen in mijn nieuwe baan ,
waar ik ook peco in het zichtbare gedeelte ga leggen .
groetjesss Sjaak
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 05 aug 2010 20:57
door shoven
Het leggen van het bovendeel is zo goed als klaar. Er moet nu nog een bergspoor op niveau +1 worden gemaakt, maar dat is te overzien. Eerst test ik wat er nu ligt.
Alle draden zijn aangesloten, de wissels en bezetmelders werken en het spul is in Koploper ingevoerd. Ik ben nu aan het testrijden, en de vergeten punten aan het opsporen en herstellen.
Even een totaalimpressie, de foto's gaan de baan langs. Deze beslaat 3 wanden (op een deur na).
De helix, opnieuw gebouwd dus.
In- en uitgang van de helix, de rechter is de uitgang, leidend richting station, en de linker is de ingang (binnenbaan helix is uiteraard dalend).
Stukje opschuiven, de kleine spiraal leidt een berg op naar niveau +1. Hier moet dus nog een stuk aan worden gebakken.
Nog wat doorschuiven, de wisselstraat bij de ingang van het station.
En de stationssporen. Onderin takt het paradespoor af.
Het station weer uit, richting rangeerterrein. Testlocje heeft net zijn eerste rondje gereden via Koploper.
Sporen die het station verbinden met het rangeerterrein. Er lopen 2 doorgaande sporen tussen 5 rangeersporen door. Doorgaande treinen hoeven dus niet over het rangeerterrein.
Het rangeerterrein, linker- en rechterhelft. 1 spoor is voorlopig een kopspoor geworden want de driewegwissel wil niet en is vervangen door mijn laatste gewone wissel.
Lussen die de rijrichtingen verbinden.
Voorlopig is dit het. Vanaf volgende week eerst 3 weken Frankrijk onveilig maken en daarna ga ik uitgebreid testrijden. Er is wat ruimte in het baanplan voor extra verbindingen en zo, maar daar wil ik spaarzaam mee omgaan. Eerst dit maar eens soepel draaiend krijgen.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 05 aug 2010 21:09
door henry
ziet er mooi uit steven en ook lekker opgeschoten.
fijne vacantie
groetjes henry
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 05 aug 2010 21:24
door Jos
Ziet er goed uit hoor Steven!
Groetjes,
Jos
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 10:51
door FidOo
He steven. ziet er allemaal goed uit hoor. ook het gebruik van alle merken rails door elkaar vind ik erg mooi om een keer te zien. ben benieuwd naar de verdere resultaten.
heb 1 kleine opmerking, op de foto lijkt het alsof het rechte stuk spoor voor de bocht een knikt maakt. dat is in het dalend traject.
succes met het proef rijden
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 11:47
door martindomburg
Zo dat is echt geen verschil tussen flm wissels en code 80 peco. Ik zit er ook aan te denken om peco 80 te leggen tussen de wissels in
Zit er geen hoogteverschil tussen de flm rails en de peco80? Als ik roco en flm combineer komt de roco rails iets omhoog door de metalen plaat van flm
Kan alleen geen voorbeelden vinden van afgewerkte flm/peco combi's. Anders krijg je bruin/grijs en das minder denk ik
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 11:56
door shoven
@FidOo: Op foto nr 2 bedoel je? Dat lijkt maar zo, het ligt recht hoor.
Er ligt hier van alles door elkaar, ik probeer ook regelmatig e.e.a. uit. (als het klaar is zal er ook wel weer e.e.a. te koop komen
) Aan rails ligt nu op de baan en in het schaduwstation:
- In schaduwstation: Flm Piccolo rails + Roco flexrails
- In helix: Flm Piccolo rails + stukjes Minitrix
- Op hoofdbaan: Peco code 80 flexrails + Flm Piccolo rails
Wissels zijn grotendeels Flm (26 normale, 1x drieweg, 1x kruiswissel) en Peco (7).
Mogelijk wordt een deel daarvan t.z.t. vervangen door Peco's die met servo's worden aangestuurd, ik zie wel. Ik vind die nl. betrouwbaarder en mooier, en de ondervloerse aandrijving is ook een voordeel (aandrijvingen op z'n kop is ook niet alles).
De elektronica is vrij beperkt:
- MM centrale
- 1x S88XpressnetLI verbindingsprintje PC-MM
- 5x S88SD-16n bezetmelders
- 4x Lenz LS150 wisseldecoders
- 1x Kuehn WD10 wisseldecoder
- 2x XtremeKeerslusPrint, waarvan er nog 1 ingebouwd wordt op niveau +1
- 7x ServoSwitch voor aansturing van de Peco-wissels
Dus dat valt ook te overzien.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 12:00
door shoven
martindomburg schreef:Zo dat is echt geen verschil tussen flm wissels en code 80 peco. Ik zit er ook aan te denken om peco 80 te leggen tussen de wissels in
Zit er geen hoogteverschil tussen de flm rails en de peco80? Als ik roco en flm combineer komt de roco rails iets omhoog door de metalen plaat van flm
Kan alleen geen voorbeelden vinden van afgewerkte flm/peco combi's. Anders krijg je bruin/grijs en das minder denk ik
Ja dat gaat prima (zie foto). In het station zie je het goed: aan beide zijden zit een Flm Piccolo wisselstraat met daartussen Peco. Flm en Peco sluit prima aan, Flm en Minitrix ook, geen probleem. Roco idem.
Als ik nog wat foto's moet maken zeg je het maar.
Voor het hoogteverschil:
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 12:06
door martindomburg
shoven schreef:martindomburg schreef:Zo dat is echt geen verschil tussen flm wissels en code 80 peco. Ik zit er ook aan te denken om peco 80 te leggen tussen de wissels in
Zit er geen hoogteverschil tussen de flm rails en de peco80? Als ik roco en flm combineer komt de roco rails iets omhoog door de metalen plaat van flm
Kan alleen geen voorbeelden vinden van afgewerkte flm/peco combi's. Anders krijg je bruin/grijs en das minder denk ik
Ja dat gaat prima (zie foto). In het station zie je het goed: aan beide zijden zit een Flm Piccolo wisselstraat met daartussen Peco. Flm en Peco sluit prima aan, Flm en Minitrix ook, geen probleem. Roco idem.
Als ik nog wat foto's moet maken zeg je het maar.
Voor het hoogteverschil:
Zeker dat je meer foto's moet maken !!!!!!!!!!!
Ik heb ook alle wissels van flm, dit vanwege hun goede eigenschappen en de korte lengte. Met peco kom ik in de knoei en dan leg ik in op perronlengte
Maar de rails sluiten goed aanz o te zien dus dat is weer mooi meegenomen.
Ben benieuwd hoe je de wissles goed kan verbergen zodat je geen grijze vlekken krijgt tussen de mooiere balastkleuren?