Waldkirch - De vensterbankbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Re: Waldkirch - De vensterbankbaan

Bericht door kootje007 »

Weer een paar filmpjes. De br86 heeft nog wat moeite op een paar plekken, dus die gaan er aanpakken. De baan rijdt bijna perfect. Een stoomloc met 4 assen is gevoelig voor bochten die niet helemaal juist liggen dus wel de ultieme testlocomotief.

Je merkt bij een loc met 2 sets wielen minder waar een baan slecht contact heeft, want er zit domweg 5cm tussen. Bij een stoomloc zit het krap op elkaar.

Ook met simpele seinen beziggeweest met een Arcomora DccNext. Erg gaaf. Komen nog beelden van.

Groet,
Marco

Mijn baan: Waldkirch
Mijn kanaal: YouTube

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Onlangs kwam er een paar seinen binnen die ik op Catawiki had gekocht. Dus even de Arcomora dccnext erbij gepakt en geconfigureerd.

Dit gaat erg makkelijk aangezien het zijn er als 'standaard' in zit. In mijn geval heb ik nr 4 gebruikt. Groen, groen knipper, geel, geel knipper en rood en rood knipper.

Het solderen van de dccnext stelt niets voor, en duur is het ook allemaal niet. Nadeel van 3 kleurige seinen is dat je 3 pinnen nosig hebt en er dus maar 5 op een dccnext kunnen. Gelukkig is mijn baan niet al te groot.

Nu even zien dat ik seinen kan plaatsen maar dat het wel gemakkelijk weggehaal kan worden. Ik wil ze toch wel plaatsen omdat de scenery nog wel jaren op zich laat wachten. Dus ik moet maar wat moderne kroonstenen onder de baan plaatsen.

Tips voor kleine kabelverbinders middels een schroef zijn welkom.

Groet,
Marco

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Het ziet er al wel direct leuk uit.

Afbeelding

Groet,
Marco

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

kootje007 schreef: 08 nov 2024 22:26 Nadeel van 3 kleurige seinen is dat je 3 pinnen nosig hebt en er dus maar 5 op een dccnext kunnen.
Ik heb seinen met 10 leds liggen.. :lol: 7(8)7
Gelukkig voor mij heb ik niet op ieder punt al die sein beelden nodig en kunnen ook enkele samen gevoegd worden tot 1 aansluiting. Achja.. :mrgreen:

Het geheel gaat wel gelijk meer leven als er seinen komen te staan, merk dat op mijn eigen baan ook. :Thumb

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Schachbrett

Bericht door Schachbrett »

Ja leuk die seinen op de baan.
Geeft al meteen meer smoel op de baan.

Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Krab

Bericht door Krab »

Ja dat zou ik ook nog op mijn baantje moeten doen ,zal het ook eens goed gaan bestuderen van waar en welke seinen .

mvg Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Ik heb de seinen van Treinenverzamelaar en een aantal overgenomen van Erik op dit forum. Ik heb nog een aantal seinen nodig maar dat komt nog wel.

Gisteren de laatste Arcomora DccNexts in elkaar gesoldeerd. Nu draden verlengen en de seinen plaatsen. Ze moeten makkelijk wegkunnen als ik ga ballasten en de rest vd scenery komt.

Binnenkort eens de baan in dr vensterbank leggen. Dinsdag nog een paar dingen nalopen en dan kunnen we hopelijk rijden.

Groet,
Marco

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Even een wissel vervangen want die wilde nog weleens een wagon uit het lood duwen waarna een ontsporing kon optreden. Voor een andere wissel een nieuwe besteld, de stoomloc wil er niet lekker op. Wissel is door mij voorzien van een nieuw hartstuk en dat komt nogal precies. Al veel mee lopen stoeien, nu maar een nieuwe, dan kunnen we verder.

Toen het toch los lag ook een ontkoppelaar aan de andere zijde van een blok gelegd. Nu kan ik in beide richtingen ontkoppelen. Dat is handig met samenvoegen aan de andere zijde.

Kijk het filmpje voor de update zou ik zeggen. Binnenkort weer rij filmpjes. Hopelijk ook met ontkoppelen en samenvoegen aan beide zijden.

Groet,
Marco

Raymond (UK)

Bericht door Raymond (UK) »

Netjes gedaan die wissel vervangen Marco. Dat ontkoppelen kijkt wel nauw he

I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Ja dat ontkoppelen en samenvoegen komt erg nauw. Ik heb het nu redelijk voor elkaar. Kwestie van foolproof maken nu, zodat het altijd werkt. Het vervelende is dat als het niet werkt, iTrain dit niet doorheeft, en verdergaat terwijl bv de wagons nog aan de loc zitten. Dat geeft rare dingen :-)

Groet,
Marco

Raymond (UK)

Bericht door Raymond (UK) »

Dat begrijp ik ja. Zelf net begonnen met iTrain. Hoop how-to filmpjes aan het bekijken. Zo uitgebreid!

Ik zie het ontkoppel filmpje wel langs komen 8-)

I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Ik ben flink bezig geweest in iTrain om het splitsen en samenvoegen helemaal automatisch te laten gebeuren.
Veel nadenkwerk en op dit moment redelijk tevreden.

Na het splitsen rijdt de loc naar een opstelspoor waarna een andete loc de trein aan de andere zijde gaat oppakken en rondjes gaat rijden om vervolgens weer te gaan splitsen en dan begint het allemaal weer opnieuw. Net zolang tot er een virtueel relais omgezet wordt.

Nu nog zo maken dat het ook dezelfde loc kan zijn die omloopt naar de andere zijde van de trein. Ook zou het mooi zijn om automatisch een andere loc op een opstelspoor te zetten zodat het niet steeds 2 dezelfde loks zijn.

Ook moet het nog iets generieker zodat er meer her te gebruiken is voor de andere treinen.

Groet,
Marco

Onderwerp starter
kootje007
Contacteer:

Bericht door kootje007 »

Ook is de baan nu denk ik voldoende getest, 1 wissel is gerepareerd, een ander vervangen en ontsporen en wagons die per ongeluk loskoppelen lijkt ook verleden tijd.

En het is december, dus de baan gaat hopelijk vandaag nog naar de vensterbank.

Groet,
Marco

Plaats reactie