loods Brussel-Noord anno 1920

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Jos »

Hoe meer updates hoe beter Michel :geek:
Ziet er al strak uit.

BTW: die winkelhaak is zelf gemaakt van 2 linealen en secondenlijm :D

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Hoi Jos,

ik heb door wat er fout liep. Mijn winkelhaak is niet haaks! Met de geodriehoeken van de kinderen klopt het wel, en blijkt het patroon haaks. Die winkelhaak komt van de bouwmarkt, en heb er de afglopen jaren al veel "haaks" mee gezet... niet dus! :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Jos »

Bij de bouwmarkt moet je inderdaad oppassen met winkelhaken en waterpassen. Altijd even "ijken" in de winkel ;)

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3657
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Schachbrett »

Mooi werk Michiel,


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1109
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Doolemeister »

Beste Michiel,

Mooie vooruitgang!
Ben benieuwd naar het resultaat! ;)

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1399
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door richard7877 »

michiel

dat ziet er goed uit!!

groeten richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

obb1044
Berichten: 89
Lid geworden op: 24 jul 2010 07:15
Locatie: Breda

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door obb1044 »

Michiel,

Ga je het geheel nog verouderen of laat je het zo als het helemaal klaar is ?

Groet Alexander


SNCF Petit a Rosé.
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Spoor 9 mm »

Ziet er inderdaad erg goed uit en het inspireert enorm!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Het geheel zal nog ingrijpend met verf aangepakt worden. Maar dat is voor heel veel later.

Vandaag (en de volgende dagen) heel wat minder knutseltijd, maar toch een klein testje: een poging om hout te immiteren (zie dichtgetimmerd nokvenster). Het moge duidelijk zijn dat Michiel als schilder nog een lange weg af te leggen heeft. Het resultaat dan maar...

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Jeroen »

Dat ziet er allemaal strak uit zeg, Michiel. Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als je de boel wat veroudert enzo....met name het voegwerk.

Buiten kijf staat dat ik het allemaal erg knap vind wat je maakt. Weer zo'n zelfbouw-koning erbij!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Gezien de zwakste schakel het toch het mannetje met de kwast (ikke) was, ben ik maar opnieuw begonnen met een andere kleur hout. Ook nog even geoefend met drybrushen en wetwash... 100% beter!

Nu nog een kursus "blauwe steen schilderen" volgen. :D

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door martinb »

Heb je dat rondje eruit gesneden of met een boortje eruit gehaald??


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Gewoon met een scherp mes proberen rond uit te snijden... niet dus (ook wel erg snel gedaan :oops: ). Ik heb ook geen frees, en boren maakt ook niet rond. Ik dacht om een schuurpapier op een ronde stok te kleven van een diameter net iets kleiner dan het gat, en dan bijschuren. Iemand betere ideeën om een gat mooi rond te krijgen zonder dure frees- of draaibankmachines?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Jos »

Ik gebruik daar een snijpasser voor Michiel, verkrijgbaar bij de hobbywinkel voor 6-10 euro ;)

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3665
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door maarten »

Plaatboor. Speciaal gemaakt om ronde gaten te maken in (dun) plaatmateriaal. Een gewone spiraalboor wil nog wel eens driehoekige gaten maken in plaatmateriaal, dat is met een plaatboor verleden tijd. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Jos »

Met een gewone boor gaat ook, alleen wel linksom laten draaien (tegen de snijrichting in), dus alsof je een schroef uitdraait.
De scherpe snijrand pakt in het materiaal als je rechtsom draait. Geldt ook voor de passer trouwens.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Ik kijk alvast uit naar een snijpasser of platboor in betreffebde winkels. Bedankt voor de tips.

En de tip met de boor achteruit te draaien ga ik zeker eens proberen. Het is te bizaar om het niet te geloven. :D Morgen het resultaat! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door dwarsligger »

Ziet er allemaal weer erg mooi uit Michiel. We hadden ook niet anders van jou verwacht. :D :D


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Na een tig mislukt pogingen om die blauwe steen rond het nokvenstertje een beetje presenteerbaar te krijgen, heb ik het opgegeven. Het bleef op knoeiwerk lijken. Dus, als je het opstakel niet voorbij kan, ga er dan omheen. Het is dus een vierkant, dichtgetimmerd venster geworden ipv een rond. Het is niet wat ik wou, maar dit is ten minste presenteerbaar...

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door HTteG »

Michiel een vraagje heb je geboord vanaf het steenrelief? Zo ja, wellicht dat het van de andere gladde zijde nog een optie is en een ander gedrag heeft op het materiaal.

Groet Henk


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Weer een dagje verder...

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Spoor 9 mm »

Hee Michiel,

Ziet er gaaf uit! Mooi man! Daar heb je een engelengeduld voor nodig.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door evo »

Dit begint er steeds beter uit te zien Michiel! Ik ben zelf ook aan het experimenteren met zelfbouw en weet hoe moeilijk het is. Dit gaat richting station Roosendaal, petje af!
Michiel schreef:Na een tig mislukt pogingen om die blauwe steen rond het nokvenstertje een beetje presenteerbaar te krijgen, heb ik het opgegeven.
Ik zie nog 2 opties:
- Wat ook goed werkt als je een gat in dun of zacht materiaal moet boren, is het plaatje inklemmen tussen 2 plaatjes triplex of MDF en dan door het geheel boren terwijl het geklemd is. Je krijgt dan perfecte gaten. Je moet in dat geval eerst het gat boren en daarna pas de details aanbrengen en het plaatje op maat maken (omdat mikken moeilijk is)
- Als bovenstaande niet werkt (wat ik niet denk), heb je al een pons of ponstang geprobeerd?


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Toffe reacties van iedereen! :) Jos's Roosendaal blijft een meesterstuk waar ik me niet mee ga vergelijken, maar ik probeer er natuurlijk het beste van te maken.

Betreffende die nokraampjes, laat ik dat voorlopig zo. Ik heb er een weekend mee zitten prutsen, en heb er genoeg tijd in gestoken. Het raampje heeft gewonnen, ik heb mijn nederlaag aanvaard. Maar ik heb nog niet de oorlog verloren! Ik kom er later op terug, met nieuwe moet en betere middelen. :D
Laatst gewijzigd door Michiel op 25 jan 2012 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

En dan even een houten poort in elkaar frunniken, in schaal N natuurlijk.

Op een vierkant van 2 x 2 cm uit styreen, kleven we stookjes schilderstape van 1 mm breed.
Afbeelding

De uitstekende stipjes worden voorzichtig afgesneden, zoadat we de indruk van planken krijgen.
Afbeelding

Alles krijgt een zwarte acryl wash, met een drupje afwasmiddel en houtlijm om de boel te fixeren (ziet er vreemd genoeg rood uit hier op foto)
Afbeelding

Een groene kleur met acryl eroverheen
Afbeelding

Lichtjes afschuren met een fijn schuurpapier, zwarte wash zoals hierboven, en witte drybrush eroverheen. Nog een bruine rand gedrybrush, een klink vastgekleefd met cyano en klaar.
Afbeelding

Niet perfect, maar op normale kijkafstand valt deze poort best mee. [;)]


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie