Pagina 8 van 66

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 09 sep 2011 22:07
door Robert_N-Nm
muahhh :twisted: , ik voorspel een update in mijn glazen bol :evil:

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 11 sep 2011 12:41
door Jeroen
Ja, komt eraan......moet de foto's nog even online schoppen enzo.

Inmiddels heb ik nu wat servo's in huis inclusief servodecoder, dus daar ga ik binnenkort eens mee stoeien. Met name het monteren kent verschillende mogelijkheden, van klittenband tot vastlijmen. Van een vriendelijke vriend van mij in Ede heb ik een paar servo's gekregen (ter compensatie verwacht ik dat ik hem veel bier zal moeten geven. Gezelluuuuuhg...) en hier in Knalneere heb ik 2 servo's plus decoder kunnen kopen. In de servodecoder (Uhlenbrock) zit ook een mogelijkheid om dmv. relais het puntstuk mee te schakelen, dus we gaan dat maar eens proberen.

Tevens ben ik gisteren eind van de middag begonnen met de eerste bovenleiding. Het begint er dan ook al meteen leuker uit te zien, hoewel het af en toe gewoon een kutwerk is om alles netjes hangend te krijgen. Probleem is dat de (mooie!) Viessmann bovenleiding in Nederland vrij schaars is. Zeker dingen anders dan de standaard mastjes. Gisteren heb ik zelf een afspaninrichting in elkaar geflanst, die feitelijk gewoon kant-en-klaar in de winkel zou kunnen liggen.

H@ns, doe er wat aan!

Grtz,

J.

PS: straks dus even een foto-update.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 11 sep 2011 15:54
door Jeroen
Zoals beloofd nog even wat foto's van de voortgang op het moment. Simultaan ben ik nu ongeveer met 3 dingen bezig: de bovenleiding en alles wat daarbij komt kijken, de aandrijving van de wissels middels servo's, en het oefenen met Koploper aan de hand van testbaan-met-handleiding.

De Koploper-testbaan. De componenten die ik gebruik en ga gebruiken bij de aansturing zijn de bezetmelders van Wim Ros, servo-decoders van een nader te bepalen merk, en dan de aansturing van de seinen met of zo'n OC32 of een ander apparaat. Heeft allemaal nog geen prioriteit.

Afbeelding

De onderkant.....het wordt meteen een dradenzooitje....

Afbeelding

En mijn diode-schakeling voor de ongedetecteerde stukken. Die van Wim viel gisteren alsnog in de bus!

Afbeelding

Robert kwam een paar dagen geleden nog even langs om bier te drinken en te ouwehoeren. Tevens had hij nog wat aparts meegenomen...

Afbeelding

Compleet met sound en al. Een indrukwekkend apparaat. De CNL-wagon die ernaast staat valt gewoon helemaal weg....

Afbeelding

En sinds gisteren ben ik begonnen met het bedraden van de eerste sporen. Zoals gewoonlijk een heel karwei, maar ik heb gelukkig al wat ervaring hiermee opgedaan. Het zelf in elkaar flansen van zo'n mast met afspaninrichting is een heel precies karwei. Houd de secondenlijm gewoon bij de hand, dat scheelt echt onnodig vloeken, tieren en schelden op al die kleine pruts-onderdeeltjes....

Afbeelding

Even een doorkijkje....

Afbeelding

Zo, dan ga ik nu weer verder. Hopelijk heb ik vanavond de eerste servo al aan de gang. Ik ben erg benieuwd!

J.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 11 sep 2011 16:07
door marco
Mooie foto,s weer man die bovenleiding is toch echt mooi.
Ik heb me er nog nooit aan gewaagd maar het maakt het wel echt af vind ik.
Als is het wel belangrijk ( denk ik ) dat alle masten mooi recht staan.
Trouwens de Uhlenbrock servodecoder is een rotding vind ik heel bewerkelijk om in te stellen.
Jos heeft er ook slechte ervaringen mee dacht ik.

Succes

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 11 sep 2011 16:30
door Jeroen
heel bewerkelijk om in te stellen
Wat bedoel je hier precies mee?

En heb je nog goede suggesties voor een andere decoder?

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 11 sep 2011 18:30
door Jerome
Jeroen,

Wat ik heb begrepen is dat je deze decoder alleen via je progammeerspoor kan programmeren en dus niet via de POM. Hierdoor heb je dus weer een extra draad nodig naar je centrale.

Wat ik begrijp is de Digirails een goed alternatief (volgens mij moet je dan wel een eindafschakelaar voor je puntstuk maken, maar dat is niet moeilijk) of uiteraard de decoders van Wim (maar volgens mij gaat Wim daar mee stoppen...)

Greetz, J

Ps, Ziet er weer goed uit! Ik jaloers.


Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 11 sep 2011 19:10
door Rob Fongers
Hoi Jeroen,

Wooww man.

Weer genoeg kwijlmateriaal ;) ;) ;)

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 11 sep 2011 19:28
door pp4trains
Je zou de OC32 kunnen gebruiken voor je servo's.
Volgens mij kom je met een OC32 al een heel eind voor het aantal wissels wat je nu hebt liggen.
Als je bijv net als Martin Domburg 16 servo's aanstuurt kun je met de andere 16 uitgangen van de OC32 relais voor de voeding van de puntstukken aansturen. Kijk maar even in het draadje hoe en wat precies.
Een tweede (en evt. volgende, afh. van aantal seinen) OC32 zou je dan voor je seinen kunnen gebruiken.

Het is even uitzoekwerk, maar je maakt er wel heel wat moois van. Inderdaad om te kwijlen die bovenleiding.

Groeten,
Patrick

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 11 sep 2011 23:59
door Jeroen
Yes,

ben al bij Martin Db geweest een poosje geleden, en die vertelde me dat ook al. De servodecoder van Rosoft wordt inderdaad niet meer gemaakt, voor zover ik weet. Ik ga het gewoon proberen met de UB decoder, en als het niks is verzinnen we wel een nieuw, snood plan. De OC32 heeft wel mijn interesse sowieso om de seinen aan te sturen. Die Viessmann moduletjes zijn wel erg prijzig, zeker gezien de seinen die ik heb (op dit moment 3 x inrij+voorsein, 6 uitrijseinen, 1 dwergsein, en dan heb ik het over één module). Zo'n OC32 schijnt veel te kunnen, maar het is dus wel één LED per uitgang. Hoop gedoe, maar wel günstiger dan elk sein laten aansturen via zo'n V'man ding. Naja, we zien wel.....

Vandaag uiteindelijk niet aan servo's monteren toegekomen. De bovenleiding had nog wat finetuning nodig, en heb ik dus ook weer wat zitten verven en stukjes ballasten en....het serieuze eerste groen op de module. Verreweg het leukste werk!

Foto's? Foto's !!

Eerst maar een overzichtje dan....

Afbeelding

Het meest onderste spoortje dient om wat loks op te zetten. Een echt stootblok komt er....misschien, maar sowieso is zo'n hoop grind als 'einde-spoor' niet ongewoon in het Ruhrgebiet. Uiteraard is dit nog maar het begin. Bordjes teineinde de bestuurder te adviseren dat de bovenleiding ophoudt en dat soort zaken ontbreken nog.

Afbeelding

De mastvoetjes heb ik ook betonkleur geschilderd. En dus ook groenzooi eromheen. De bovenleiding zit lekker strak in elkaar, dus dat kan nu probleemloos. Ik moet zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van het Viessmann-systeem (HANS!). For those of you die naar Lochem gaat. Robert (nMnMnnm) zal in Lochem een demo gaan geven over het aanleggen van deze bovenleiding. Marco, misschien iets voor jou? :)

Afbeelding

...en ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat je nooit maar één soort kleur gras moet gebruiken. Overigens, deze grassprieten zijn van Pólak. Een welkome verrassing hier in Almere bij de winkel van Digitaalservice, alwaar ik dit merk aantrof. Precies een lekker kleurtje.

Afbeelding

Zo. Bedtijd. Morgen standby, dus wellicht weer even verder klieren. Dan ga ik absoluut het servoverhaal oppakken.

Yojo,

J.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 12 sep 2011 03:54
door evo
De meester is weer bezig! Dat ziet er weer ongeloofelijk fraai uit Jeroen. Vooral dat doodlopende, overgroeide spoortje. Klasse!

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 12 sep 2011 05:56
door martindomburg
He Jeroen,

He meng jij je gras en met welke polak nummers :shock: damn dat ziet er weer strak uit. Gebruik jij ook vlokken in je mengen?

Groetjes

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 12 sep 2011 08:00
door bob vermeulen
Hallo Jeroen,

Die boven leiding iet er inderdaad erg mooi uit :) :) .
Leuk dat je wat detail fotos laat zien.
Ik overweeg ook bovenleiding te plaatsen op een van de parade stukjes die ik, wil zeker ook deze viessmann bekijken.

Bob

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 12 sep 2011 08:06
door martindomburg
De bovenleiding van Viessmann is toch echt wel de standaard. Het kost wat meer maar dan heb je wel wat. Tip: bestel het bij H@NS, stukkie goedkoper dan bij Conrad!!!

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 12 sep 2011 08:12
door martindomburg
Jeroen schreef:Yes,

ben al bij Martin Db geweest een poosje geleden, en die vertelde me dat ook al. De servodecoder van Rosoft wordt inderdaad niet meer gemaakt, voor zover ik weet. Ik ga het gewoon proberen met de UB decoder, en als het niks is verzinnen we wel een nieuw, snood plan. De OC32 heeft wel mijn interesse sowieso om de seinen aan te sturen. Die Viessmann moduletjes zijn wel erg prijzig, zeker gezien de seinen die ik heb (op dit moment 3 x inrij+voorsein, 6 uitrijseinen, 1 dwergsein, en dan heb ik het over één module). Zo'n OC32 schijnt veel te kunnen, maar het is dus wel één LED per uitgang. Hoop gedoe, maar wel günstiger dan elk sein laten aansturen via zo'n V'man ding. Naja, we zien wel.....


J.
Staat wel tegenover dat je niet vastzit aan die uitgang. Je kan elke uitgang later hergebruiken voor iets anders, of wijzigen.

Grz.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 12 sep 2011 08:52
door bob vermeulen
@ Martin,
Je schreef:
De bovenleiding van Viessmann is toch echt wel de standaard
Heb je dat vergeleken met Sommerfeld? en waaarom is viesmann dan beter?
Kunnen jullie (een ieder) daar je meening eens over geven

Bob

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 12 sep 2011 09:07
door martindomburg
bob vermeulen schreef:@ Martin,
Je schreef:
De bovenleiding van Viessmann is toch echt wel de standaard
Heb je dat vergeleken met Sommerfeld? en waaarom is viesmaan dan beter?
Kunnen jullie (een ieder) daar je meening eens over geven

Bob
Ik heb met de montage van sommerfeld geen ervaring, wel vind ik de viessmann beter afgewerkt en de montage punten mooier. De montage van viessmann is echt slim. Gewoon in elkaar klikken ;)

Groetjes

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 12 sep 2011 10:23
door Jeroen
Dank voor alle lof!

@Bob,

Sommerfeldt is, als je het mij vraagt, een beetje passé qua systeem. Staat wel tegenover dat die álle bovenleiding hebben, dus ook SBB en NS etc. De montage van die rommel is nogal lastig, met een in elkaar te solderen systeem. Maakt het dus vrij lastig om uiteindelijk met de panto tegen de draad te rijden.
De tjak van Viessmann vind ik een stuk filigraner maar ook stevig, en wat Dombie al zegt: je klikt het zo in elkaar. Nu vindt Viessmann dat je ook 'even' een dubbele uitlegger op een mast klikt, en zonder te lijmen een afspaninrichting aan een mast bouwt. Dat ben ik niet met Meneer Viessmann eens, maar met wat secondenlijm is dat zo gepiept. Nogmaals, forumgenoot Robert staat met het N-spoorweekend in Lochem demo's te geven van Viessmann bovenleiding. Ik zou zeggen, check it out!

@martin Db,

Het nummer van Polak weet ik niet meer, ik heb het kartonnetje al weer weggegooid. Gebruik gewoon een lekker kleurtje zou ik zeggen. Ik meng altijd van alles! Als eerste ruim houtlijm uitstrijken. Dan de grasvezels een beetje los van elkaar halen (in de verpakking zit het vaak in 'bolletjes'), en gewoon een klein hoopje naast je werkplek maken. Dan met je vingers bundeltjes draaien, en die 'plant' je als het ware in de houtlijm. Niet te netjes natuurlijk, en dat is denk ik wel het meest belangrijk. Daarna beetje grind strooien rond de rails, en turf en ander fijn spul. Allemaal ad random. En niet teveel in een keer. Het is dezelfde handeling alsof je wat zout tussen je vingers over je eten strooit teneinde de boel een beetje op smaak te brengen. Get it? :geek:

Updates volgen nog! Vragen? Stel gerust!

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 12 sep 2011 13:43
door Robert_N-Nm
Sommerfeldt is een leuk systeem maar niet zo doordacht. Solderen is ontzettend veel werk en het maakt het lastig even snel een foutje te corrigeren. Daarnaast kan je de bovenleiding van Viessmann ook gemakkelijk verwijderen als je bij de sporen moet komen. Immers de mastvoet en het mastje zelf schuif je zo in en uit elkaar. Nog een probleem zijn de quertragewerke van Sommerfeldt. Deze bestaan uit een vrij grofte plastic buitenkant met daarin een metalen draadwerk ter ondersteuning. Sorry maar met de huidige etstechnieken moet toch echt wel wat beters te maken zijn. Over Vollmer en Hobbex ga ik het helemaal maar niet meer hebben.

Zoals gezegd, zaterdag en zondag a.s. in Lochem een demo Viessmann bovenleiding. Kijk mee, hou vast en dat alles met een powerpointje erbij voor de foto's enzo. Puur omdat het werkelijke effect van het spul beter te zien is als het werkgebied ook voorzien is van een realistisch landschap (en dat ga ik niet meer redden voor zaterdag)

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 12 sep 2011 14:05
door bob vermeulen
Hallo Robert,

Helaas ben ik niet in Lochum komend weekend :cry: :cry: of het moet op zondag erg slecht weer zijn :D :D .

Bob

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 12 sep 2011 14:23
door Jeroen
Meanwhile ben ik weer lekker aan het verder bovenleiden. De servo's moeten toch écht even wachten, want ik had in een keer en ingeving hoe ik het wisselkruis moest bedraden. Straks foto's van mijn -tot nu toe lukkende- projectje....

J.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 12 sep 2011 14:26
door Schachbrett
Met zo'n ingeveing moet je wel meteen aan de gang anders ben je het alweer kwijt!! ;)

Gr Chris

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 12 sep 2011 15:06
door Jeroen
Neuh, dat ook weer niet, maar ik was even in de goede stemming om met die bovenleiding aan de gang te gaan.

Hieronder de situatie die dus om speciale ingrepen vraagt...

Afbeelding

Uiteindelijk bedacht ik gewoon dat de draden moesten kruisen boven het wisselkruis. Ik had nog één Quertragwerke liggen, dus die heb ik op de juiste positie gezet, waar de sporen uit elkaar gaan. Daar krijg je eigenlijk dit idee: |\/|
|/\|

Omdat je de draden niet zomaar zonder pardon kan laten kruisen (hoogteverschil!) met alle ontsporings- en hakende effecten van dien moeten de draden dus aan elkaar. Je zou 4 halve draden kunnen gebruiken en die midden boven de kruising aan elkaar lijmen, maar als je 2 draden in het midden buigt zoals dit -> )( en daar een kruisje van maakt lijkt het net of de draden kruisen, maar bij het aanhechtingspunt lijm je ze gewoon aan elkaar. Het effect is hetzelfde, makkelijker én zonder hoogteverschil dus niet storingsgevoelig.

Dan krijg je dus zo'n draad....

Afbeelding

En dat moet je dan even precies monteren.......

Afbeelding

Bovenaanzicht.....

Afbeelding


Werkt prima! Dit was een lastig stukkie. Het volgende lastige, maar minder lastig, stuk is bij het Engels wissel. En dan natuurlijk die brug nog.... :cry:

Bon, ga ik weer even verder....

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 12 sep 2011 15:53
door mdedeugd
Hallo Jeroen.

Complimenten :D
Zeer mooi gedaan ;)
Sucses.

Martin de Deugd

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 12 sep 2011 16:01
door Schachbrett
Hey J,

Dat geeft den burger weer moed om verder te gaan,TOP. :D


Gr Chris

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 12 sep 2011 16:10
door neudalhausenstadbahn
Hoi Jeroen, dat van dat )( kruis boven je kruiswissel viel met pas op toen ik de tekst bij de foto's gelezen had, dus goed gedaan ;)

Groetjes Michiel