Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen
Geplaatst: 06 apr 2015 15:03
Al enige tijd ben ik in het bezit van een THS Pec en koppelwagen. Echter waren de scharfenberg koppelingen niet in een goede staat. Deze hingen niet netjes op dezelfde hoogte en bij het koppeling hing de koppelwagen altijd in de lucht. Ook kon ik de Pec niet aan een Piko Hondekop koppelen. Ik heb besloten om de koppelingen er af te halen en er zelf een koppeling van Piko op te bouwen.
Het grote voordeel van de Piko koppelingen is dat ze ook een naar boven en beneden scharen. Gekoppeld hebben ze dan 2 schaarpunten zodat kleine hoogte verschillen niets uitmaakt. Ook zit het bekende schaarmeganisme in, zodat alles lekker kort gekoppeld zit. Zodra de wagons de bocht in gaan, komen de koppelingen naar buiten.
Als eerste heb ik houdertjes van styreen gemaakt waar het Piko schaarmechanisme in kan hangen.
De Piko koppeling welke er in komt te hangen, zit in het zakje erboven.
Helaas heb ik met de ombouw van de koppelwagen nagenoeg geen foto's gemaakt. Op de 2 plaatjes hieronder kun je wel de nieuwe koppeling zien. Hiervoor heb ik wel flink wat van het zwarte onderstel af moeten zagen. Hiervoor heb ik gewoon een dremel van Proxxon gebuikt.
Vervolgens was het Pec aan de beurt. Dit is wat meer werk geweest.
Zoals je hieronder kunt zien, moest de hele neus er afgeslepen worden. De inkeping is waar het veertje in moest komen. Bij de koppelwagen zit deze tussen de bovenbouw en onderbouw verwerkt. Hier zat een kleine ruimte tussen waar dit net tussen paste.
Hieronder heb ik de koppeling houder vast gemaakt. Deze is netjes rond afgesneden / geschuurd zodat hij mooi in de kap past.
Hieronder kun je zien dat de koppeling er tussen zit. Het onderste gedeelte van de neus zit er ook weer op. Op deze foto's kun je goed zien hoe de koppeling tussen de 2 styreen plaatjes zit.
Dan alleen nog maar een likje verf, en je ziet er helemaal niets meer van.
Hieronder heb ik nog een paar plaatjes neergezet van het resultaat. Nu kan ik er leuke combinaties mee maken
Vorige week vond ik ook weer een oud project. 2x messing 2400. Ik ben weer eens een lekker avondje bezig geweest met de frees. Als donor gebruik ik namelijk de Piko G1206. Gezien er onderstel bij zit, maak ik deze van van de G1206 onderdelen. De tank was nog veel te lang, waardoor de draaistellen niet meer pasten (Het asje van de motor was al eerder ingekort). Dit heb ik met de frees korter gemaakt.
De kappen waren door de maker helaas niet erg netjes in elkaar gesoldeerd. Inmiddels heb ik al veel overtollig soldeer weg kunnen halen en alle beugeltjes heb ik er af gehaald. Deze moet ik nog opnieuw solderen. Het is nu nog even wachten tot er opvulmiddel met de post binnen komt... dan kan ik alle kieren netjes maken.
Het grote voordeel van de Piko koppelingen is dat ze ook een naar boven en beneden scharen. Gekoppeld hebben ze dan 2 schaarpunten zodat kleine hoogte verschillen niets uitmaakt. Ook zit het bekende schaarmeganisme in, zodat alles lekker kort gekoppeld zit. Zodra de wagons de bocht in gaan, komen de koppelingen naar buiten.
Als eerste heb ik houdertjes van styreen gemaakt waar het Piko schaarmechanisme in kan hangen.
De Piko koppeling welke er in komt te hangen, zit in het zakje erboven.
Helaas heb ik met de ombouw van de koppelwagen nagenoeg geen foto's gemaakt. Op de 2 plaatjes hieronder kun je wel de nieuwe koppeling zien. Hiervoor heb ik wel flink wat van het zwarte onderstel af moeten zagen. Hiervoor heb ik gewoon een dremel van Proxxon gebuikt.
Vervolgens was het Pec aan de beurt. Dit is wat meer werk geweest.
Zoals je hieronder kunt zien, moest de hele neus er afgeslepen worden. De inkeping is waar het veertje in moest komen. Bij de koppelwagen zit deze tussen de bovenbouw en onderbouw verwerkt. Hier zat een kleine ruimte tussen waar dit net tussen paste.
Hieronder heb ik de koppeling houder vast gemaakt. Deze is netjes rond afgesneden / geschuurd zodat hij mooi in de kap past.
Hieronder kun je zien dat de koppeling er tussen zit. Het onderste gedeelte van de neus zit er ook weer op. Op deze foto's kun je goed zien hoe de koppeling tussen de 2 styreen plaatjes zit.
Dan alleen nog maar een likje verf, en je ziet er helemaal niets meer van.
Hieronder heb ik nog een paar plaatjes neergezet van het resultaat. Nu kan ik er leuke combinaties mee maken
Vorige week vond ik ook weer een oud project. 2x messing 2400. Ik ben weer eens een lekker avondje bezig geweest met de frees. Als donor gebruik ik namelijk de Piko G1206. Gezien er onderstel bij zit, maak ik deze van van de G1206 onderdelen. De tank was nog veel te lang, waardoor de draaistellen niet meer pasten (Het asje van de motor was al eerder ingekort). Dit heb ik met de frees korter gemaakt.
De kappen waren door de maker helaas niet erg netjes in elkaar gesoldeerd. Inmiddels heb ik al veel overtollig soldeer weg kunnen halen en alle beugeltjes heb ik er af gehaald. Deze moet ik nog opnieuw solderen. Het is nu nog even wachten tot er opvulmiddel met de post binnen komt... dan kan ik alle kieren netjes maken.