Rheinteufelswald V 3.0

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Maurits71

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Maurits71 »

:lol: :lol: dat was ook het eerste wat ik dacht

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Bericht door Andre de Ruiter »

Ik ben er eindelijk in geslaagd een min of meer aanvaardbaar boompje te maken op de manier zoals beschreven in het topic "boompjes maken" http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f= ... ilit=bomen.
Ik had al diverse pogingen ondernomen, waarbij ik filterwatten gebruikte voor het gebladerte. Het bleef lijken op een dot filterwatten. De fruc is dat de filterwatten heeeel ver uit elkaar getrokken moeten worden voor een aanvaardbaar resultaat.

Foto's zeggen meer dan woorden.
De eerste "geslaagde"poging, misschien wat aan de grote kant.

Afbeelding

Als je de smaak te pakken hebt dan volgen er meer.

Afbeelding

Afbeelding

Ook het dennenbos bij het kasteel is toch nog wat uitgebreid.

Afbeelding

We rijden ook wel eens, zij het weinig.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

william

Bericht door william »

Hallo Andre,

Ik heb een BR78 van Fleischmann gehad, maar was er ook niet blij mee.
De trekkracht was prima net als het rijden, maar op mijn analoge baan leek de loc wel een race-wagen. Heb de loc weer terug gebracht naar de winkel en omgeruild voor wat anders.

Groeten,
William

Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

William,
de loc rijdt inderdaad als een speer (meer dan 300 km/u schaalsnelheid) maar daar heb je op een computergestuurde digitale baan geen last van. Nee ik doel op allerlei contactproblemen. De loc heeft allerlei behandelingen gehad, waaronder nieuwe sleepcontacten. Op dit moment rijdt ie voorbeeldig. ik hoop dat het zo blijft.

william

Bericht door william »

Zou zomaar kunnen, ik vond het er niet uitzien op mijn analoge baan.
Ook dit was er weer een in de categorie: jammer maar helaas. Heb het probleem met meerdere locs gehad van FLM. Allemaal met het bouwjaar van voor 2000. De latere FLM-loc's hebben er minder last van.
Terwijl de Minitrix loc's juist wat trager zijn (muv de BR217).

Hopelijk gaat het met jouw loc wel goed.

Groeten,
William

Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

marco

Bericht door marco »

Mooie ruimtelijke baan ik zou bij het station nog wel een keerlus maken zodat je niet verplicht bent om in het station kop te maken.
Je dubbelsporige brug ga ik namaken 8-) heb ik ook nog nodig op mijn baan.

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Ik had een loc (BR64 Flm), die slecht reed, dwz hij wilde vaak slecht op gang komen als hij eenmaal reed ging het wel.
Hoewel Martin Domburg niet dacht dat het probleem opgelost kon worden middels zijn bufferschakeling en me afraadde kosten te maken, ben ik eigenwijs geweest en toch gevraagd de schakeling in te bouwen.
En met succes.
De loc rijdt nu als een zonnetje, komt probleemloos op gang, kruipt prima. Kortom ik ben zeer tevreden. Goed werk Martin.
Hier staat een filmpje waarop het resultaat te zien is: http://youtu.be/uuZU6UuPaJg

@Marco Ik heb er nog eens naar gekeken en ik denk dat het mogelijk is door een klein stukje aan de tafel te plakken waardoor ik net voldoende ruimte krijg om met R2 de bocht te halen. R1 kan ik niet gebruiken (afgezien dat het geen gezicht is) omdat een van mijn locs niet door R1 wil rijden.
Het zou er dan zo uit komen te zien:

Afbeelding

De toegang tot het station zou nog vereenvoudigd kunnen worden door een wissel te verplaatsen, maar dat is niet uitvoerbaar zonder zeer grote breekpartijen. Ik denk dat de krappe bocht wel middels een bos kan worden gecamoufleerd.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Na ampele overwegingen heb ik besloten naar aanleiding van de suggestie van Marco de keerdriehoek bij het station te vervangen door een keerlus, waardoor het kop maken in het station niet meer nodig is.
Afgelopen dinsdag heb ik de stoute schoenen aangetrokken.

De oude situatie.

Afbeelding

Na de sloop van de keerdriehoek.

Afbeelding

Totaal overzicht.

Afbeelding

Waarna de keerlus de keerlus kon worden aangelegd. De klus was inclusief het overzetten de xTreme keerlusschakeling in een dag gepiept.

De nieuwe situatie.

Afbeelding

Vandaag intensief proef gereden. Ik moet zeggen het is een hele verbetering. Er is veel intensiever treinverkeer mogelijk doordat het tijdrovende kop maken voor het verlaten van het station achterwege blijft.
Het nadeel dat het stoomlocdepot zijn plaats heeft verloren neem ik maar op de koop toe.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:52, 2 keer totaal gewijzigd.

BenQ

Bericht door BenQ »

André,
Slopen is nooit leuk, het opbouwen en zien dat het beter wordt is wel leuk. ;)
Hoop dat het baanplan duidelijk was dat ik heb aangepast.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

erwin1z

Bericht door erwin1z »

Hallo,

Leuke baan heb je gemaakt.

Misschien kan je bij de opstelsporen een extra wissel maken en daar een lok loods neer zette voor de bocht.
(op de foto waar het mesje ligt)

Mvg

Erwin

traiNiac

Bericht door traiNiac »

Andre de Ruiter schreef:Ik had een loc (BR64 Flm), die slecht reed, dwz hij wilde vaak slecht op gang komen als hij eenmaal reed ging het wel.
Hoewel Martin Domburg niet dacht dat het probleem opgelost kon worden middels zijn bufferschakeling en me afraadde kosten te maken, ben ik eigenwijs geweest en toch gevraagd de schakeling in te bouwen.
En met succes.
De loc rijdt nu als een zonnetje, komt probleemloos op gang, kruipt prima. Kortom ik ben zeer tevreden. Goed werk Martin.
Hier staat een filmpje waarop het resultaat te zien is: http://youtu.be/uuZU6UuPaJg

@Marco Ik heb er nog eens naar gekeken en ik denk dat het mogelijk is door een klein stukje aan de tafel te plakken waardoor ik net voldoende ruimte krijg om met R2 de bocht te halen. R1 kan ik niet gebruiken (afgezien dat het geen gezicht is) omdat een van mijn locs niet door R1 wil rijden.
Het zou er dan zo uit komen te zien:

Afbeelding

De toegang tot het station zou nog vereenvoudigd kunnen worden door een wissel te verplaatsen, maar dat is niet uitvoerbaar zonder zeer grote breekpartijen. Ik denk dat de krappe bocht wel middels een bos kan worden gecamoufleerd.
Martin's bufferschakeling? Is dat iets voor digitale rijders? Of gaat dat over impulsbreedteregeling? Die gebruik ik namelijk, maar ik heb ook een BR 64 van Fleischmann die problemen heeft. Tips?

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Ben,
Bij elkaar heeft slopen en opbouwen nog geen anderhalve dag geduurd dus het viel wel mee. Het kost alleen wat zelfoverwinning om er aan te beginnen. Je hebt me uitstekend geholpen met je antwoord op het iTrain-forum.

@ Erwin,
Moet daar nog eens over denken, ik wil in ieder geval de krappe bocht aan het gezicht onttrekken en ik weet nog niet hoeveel ruimte er dan overblijft.

@Harry,
De bufferschakeling wordt door Domburg Trainsupport aangeboden voor digitale locs. In feite is het een heeel klein oplaadbaar batterijtje, dat kleine onderbrekingen in de stroomtoevoer overbrugt, waardoor de loc door kan rijden bij kleine stroomonderbrekingen. Ik weet niet of zijn schakeling ook werkt voor analoge locs, ik denk dat je dat het beste aan Martin Domburg kunt vragen.

FidOo

Bericht door FidOo »

Die schakeling werkt alleen icm een Decoder. Dus zul je die ook moeten inbouwen. Helaas zijn Decoders geen fan van pwm aansturing em gaat dit dus niet goed in jou situatie Harry.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo Joost enm André,

Dank voor jullie reacties. Baan superschoon houden dan maar :D

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Andre, leuk filmpje. Goed om te lezen dat je zo tevreden bent. Het resultaat is inerdaad vele malen beter dan ik zelf had gedacht!!!! Daar doen we het voor.

@Harry:

Joost heeft de vraag al beantwoord, kan alleen achter een decoder.

Groetjes

Wablo

Bericht door Wablo »

Andrë,
Deze aanpassing van het station bedoelde ik dus al tijdens de ontwerpfase van jou baan, op deze wijze komt het station veel natuurlijker over.
Bert

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@ Bert: In de ontwerpfase durfde ik het aanplakken van 10 cm hout aan de tafel niet aan. Ik was bang dat de ruimte om er omheen te lopen wel erg krap zou worden. Dus na de opmerking van Marco heb ik het uitgeprobeerd en toch maar veranderd. Je had gelijk, er is op deze manier een veel drukker en gevarieerder treinverkeer mogelijk.

Ik heb vandaag een nieuwe snelheidsmeting van de BR64 gedaan. Het is verbazend hoe mooi die kruipt met de bufferschakeling Van Martin Domburg. Voor de belangstellenden is hier een filmpje van de meting (voor- en achteruit) van de snelheid stapvoets(ca. 5 km/hr) film
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 20 jul 2015 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.

BenQ

Bericht door BenQ »

André,
Het rijdt inderdaad heel mooi.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Zo hey! Dat zijn waarlijk van die spoor 0 of 1 of G of hoe heet het allemaal-bewegingen! Slim foefje weer van die Domburg.

J.

Afbeelding

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Door het opruimen van de keerdriehoek bij het station moest het bos, dat daar stond, verdwijnen. De bomen zijn naar de westzijde van de baan verplant. Ondanks dat de bomen zo uit de grond werden gerukt en zonder kluit werden verplant, hebben alle bomen de operatie overleefd. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de verbouwingsoperatie, doordat een veel intensiever treinverkeer mogelijk is, kwam een vervelende eigenschap van de Conrad-wisselaandrijving aan het licht. Eens in de 25 à 50 schakelcycli (zeer ruwe schatting) zit de wisselaandrijving vast en moet met de hand gelost worden. Na ampele overwegingen heb ik besloten de aandrijvingen te vervangen door servo's, waarbij ik in eerste instantie visioenen kreeg van enorme verbouwingen tot en met zelfs gehele of gedeeltelijke sloop.
Ik heb twee servoswitches van Rosoft aangeschaft en heb een oplossing gevonden die "redelijk" eenvoudig is in te bouwen in de bestaande situatie.
Proefopstelling van de oplossing van onderen gezien.

Afbeelding

Doordat het messingpijpje, dat het ijzerdaad geleidt, gevarieerd kan worden in lengte kan ik flexibel inbouwen, rekening houdend met de bestaande situatie. De servo's zijn inmiddels ingebouwd in de baan en functioneren naar tevredenheid.
Heb inmiddels ook een setje van Digikeys besteld om ook dit fabrikaat te beproeven.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:58, 3 keer totaal gewijzigd.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Leuke foto's!

Vooral die foto met die brug. Die weg die links van het beekje loopt, kun je daar eens een foto van maken? Ziet er wel leuk uit namelijk...

J.

Afbeelding

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Jeroen schreef:Zo hey! Dat zijn waarlijk van die spoor 0 of 1 of G of hoe heet het allemaal-bewegingen! Slim foefje weer van die Domburg.

J.
Heb zo maar het vermoede dat het foefje van Domburg, zijn oorsprong ergens anders vind en is toegepast door ene Rob Fongers.

Groetjes

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Denk dat je de verkeerde aanname neemt Wim.

Tevens is het een stukje basis techniek, veel over te vinden op het Internet.

De site waar ik de info vandaan heb is https://www.1001-digital.de/pages/baste ... atoren.php

Groetjes

Willempie
Elektronica/Commercieel

Bericht door Willempie »

Juist, en dat is dus precies wat ik zeg, het is niet een slim foefje van Domburg, maar van iemand anders. Jeroen steekt bij de verkeerde de veren erin.

Groetjes

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Willempie Het slimme foefje zit niet in het ontwerp van de schakeling. Een buffercondensator is vrij elementair in de electronica. Het slimme foefje van Martin zit er in eea onder te brengen in een heel kleine ruimte. De ruimte, die in een BR64 overblijft na inbouw van een decoder, is uitermate gering. Dus alle eer voor Martin.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 27 jun 2015 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie