Hij weet het nog niet, maar de altijd ijverige stationschef Immerwach hoeft niet langer twee trappen op om van perron 3 naar de stationshal te komen. Vanaf nu kan hij met de lift, nu de luchtbrug ook is opgeleverd:
De brug is opgebouwd uit 0,5mm styreen plaat en 0,2 mm strips en een 3D geprint hek dat ik bij Shapeways heb besteld. In 1:1 zou dat hek ca 2m hoog zijn. Prima voor de brug, want veilig voor suïcidale Preisertjes.
In de hal ga ik dezelfde hekjes gebruiken, maar dan in de breedte gehalveerd, zodat er hekjes van ca 1m ontstaan.
Over de bouw van de lift zoals beloofd nog het volgende:
Liftschacht en -kooi zijn opgebouwd uit platen en strips van polystyreen. De liftkooi is opgebouwd uit 0,5 mm plaat en de schacht bestaat uit 2 mm. haakse strips op de hoeken met daartussen horizontale spanten van 0,5 mm. dik en de kruisspanten van 0,2mm. strips. Het gaas is 0,3 mm. dik en heeft een maaswijdte van ca. 0,5 mm. Alles is gelijmd met Olba industriële lijm. De verbindingen zijn daardoor niet meer los te krijgen als de lijm is uitgehard. Het is cyanoacrylaat, maar verbindingen laten zich nog enkele seconden na het aanbrengen corrigeren.
Ik heb eerst de kooien gemaakt. Op basis daarvan heb ik de maat van de schacht bepaald. Het ontwerp heb ik gemaakt door de profielen uit te leggen op millimeterpapier, waarop ondersteboven breed plakband is geplakt. Daardoor blijven de onderdelen tijdens de montage gefixeerd en kan er niks verschuiven. Alles is opgebouwd met stripjes styreen, die één voor één werden uitgericht op het millimeterpapier en dan aan elkaar gelijmd.
De volgorde van de bouw luistert heel nauw. Als de schacht in elkaar zit, kun je niet meer bij de liftkooi komen, dus was de volgorde als volgt:
– het eerste onderdeel was een ladderbaan, bestaande uit twee “H” profielen die met “U” profieltjes en platte strips met elkaar werden verbonden en waartussen zich het contragewicht op en neer kan bewegen. Op dit contragewicht is aan de bovenzijde een U-vormig stuk 0,25 mm verenstaal gelijmd dat dienst doet als dubbele hijskabel;
– In de buitenste holten van de H profielen werden twee 0,5 mm messing staafjes gelijmd, voor de voeding van de verlichting.
– daarna werden de linkerzijde en de achterzijde samengebouwd uit styreestrips met daarachter dun gaas;
– vervolgens werden voor- en rechterzijde samengebouwd;
– in het midden van beide zijkanten werd een U profiel gelijmd, dat als geleider van de lift dient;
– in de rechterzijkant werd een bodemplaatje gelijmd, waarin aan de achterkant twee 0,5 mm gaatjes werden geboord;
– voor de bovenzijde van de schacht werd een plaatje styreen voorzien van drie doorvoergaten voor een hijskabel uit 0,25 mm verenstaal en twee lakdraden voor de verlichting van de kooi gemaakt.
Daarna zijn de delen met gaas met afplaktape afgedekt, waarmee ook een deel van het styreen werd afgedekt. De onderdelen werden met alcohol ontvet en met de airbrush gespoten. Eerst een laag primer en daarna IDF groen van Vallejo.
Na het verwijderen van de afplaktape zijn de styreendelen die daaronder hadden gezeten met een heel fijne penseel geschilderd.
Omdat ik niet door het gaas kon spuiten om daarachter lopende strips groen te maken, schemeren die hier en daar wit tussen de mazen van het gaas door.
Dat ga ik bij de volgende twee liftschachten anders doen. Daarbij zal ik eerst de styreendelen in één keer groen spuiten en daarna pas het gaas vastlijmen.
Het bleek dat de Evergreen hoekprofielen niet precies haaks waren. De zijkant en de achterkant maakten geen hoek van 90 graden, maar van ongeveer 85 graden. Door de twee delen op de rand van een haaks blokje hout te drukken en met een föhn te verwarmen, kon ik de beide zijden haaks op elkaar krijgen.
Nadat alle bevestigingspunten van verf waren ontdaan, is de liftkooi tegen de geleider aan de linkerzijde gelijmd, werd de ladderbaan tegen de achterwand geplaatst, waarbij de messing bedrading aan de onder- en bovenzijde uit de liftschacht steken en zijn de linker- en achterzijde aan de rechter- en voorzijde gelijmd.
Tenslotte is het plafond aan de bovenzijde vastgelijmd. De lakdraden die van de kooi komen, moesten toen nog aan de messing draden van de ladderbaan worden bevestigd. Solderen ging niet meer, omdat de bovenzijde van de schacht dan de kans loopt te smelten. Daarom heb ik het lakdraad kaalgebrand en om de uiteinden van de messing draden gedraaid en gefixeerd met zilverlijm.
Er staat geen trekspanning op de draden, dus dat mag geen probleem oplveren. .
Bij de volgende liften zal ik wel de lakdraden vóór montage eerst aan de messing draden solderen.
Tenslotte steken de messingdraden door het perron heen. Onder het perron maak ik van messing buis twee contrastekers, waar de voedingsdraden aan worden gesoldeerd.
Maar dat zal nog even moeten wachten. Het jaren 20 huis staat te wachten op de voortgang van de bouw. Daar ga ik de komende weken bij goed weer in de tuin lekker aan prutsen…...
Ben