Pagina 8 van 54
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 31 aug 2016 10:30
door Paul_DMV
Heb ook een keer zo'n IC gesloopt. De stukken vlogen om mijn oren toen het gebeurde. Gelukkig maar 80 cent per stuk om te vervangen.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 10 sep 2016 13:05
door Michiel
Ik heb een eerste filmpje gemaakt met een mini-camera voorop de trein. Niet perfect, maar het heeft wel potentieel. Op het eind loopt het fout, en is duidelijk wat er nog dient aangepast te worden.
klik op de foto om het filmpje te starten
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 10 sep 2016 13:45
door BenQ
Michiel,
Leuk zo om op deze manier jouw baan te bekijken.
Had zelf zo'n aanstekercamera en had in de kerk op de baan van Martin ook een film gemaakt.
Op de camera had ik een schijnwerper gemaakt om in de tunnels ook iets te zien, maar daardoor was het totaal te hoog en ging de trein zonder schijnwerper de baan op.
Probleem bij deze camera's is dat ze veel licht moeten hebben en geen tegenlicht.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 11 sep 2016 11:35
door Michiel
Ik herinner me je filmpje met de aansteker. En je hebt gelijk, zo'n mini-camera vraagt enorm veel licht om een beetje beeld te hebben. Iets om in gedacht te houden bij het bouwen van de fries.
En dan werd het tijdelijk viaduct afgebroken. Kan ik het deel wat onder het viaduct lag afwerken, en worden de voorbereidingen getroffen om in de hoogte te gaan; de bouw van de twee helixen.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 11 sep 2016 17:59
door Krab
Ziet er goed uit Michiel ben benieuwd naar het vervolg de helix .
mvg Sjaak
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 13 sep 2016 20:11
door Michiel
Wel, Sjaak, je hoeft niet lang te wachten, de werkzaamheden zijn begonnen. De helixen worden van het type met draadstangen en 8-hoekige segmenten. In totaal moeten de treinen zo'n 35cm stijgen, wat overeenkomt met zo'n 56 echte meters. Niet indrukwekkend, maar toch: ik wil het stijgingspercentage zo laag mogelijk houden, en hoop het rond de 1,5% te kunnen houden. Maar de praktijk zal uitwijzen of het mogelijk is. Het blijft bouwen uit de losse pols, zonder plan: mijn gebruikelijke stijl.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 25 sep 2016 08:56
door Krab
Geen tussentijdse foto's Michiel ???
Ben benieuwd hoe je de helix in elkander gaat zetten ,dus met andere woorden FOTO's graag .
m.v.g. Sjaak
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 26 sep 2016 10:31
door Michiel
Hoi Sjaak,
wees gerust, ik ben nog niet begonnen aan de eigenlijk helix. Toen ik een week of twee geleden begon met de helix, bleek snel dat er nog een probleem was. Mijn uitgangspunt is dat ik de helix met hoogtestappen van 4cm will laten stijgen. Dat wordt erg krap, mogelijk niet haalbaar, maar het is wel waar ik naar streef. De bouw stopte gelijk met het probleem dat ze niet over de keerlus geraakte die half-verzonken onder de helix loopt.
Vorig weekend ben ik de beide keerlussen gaan slopen, en het traject lager aangelegd. Dat koste wat onhandig zaag en beitelwerk onder de baan, maar ondertussen liggen de beide keerlussen een centimetertje lagen, en normaal voldoende opdat de helix eroverheen komt.
Tweede opstakel bleek een aantal servomotoren ze zijn die onder de helix terecht kwamen. Onderhoud en vervanging van eventueel defecte motoren zou dan haast onmogelijk worden. Na wat gepeins ga ik de aandrijving van deze wissels verplaatsen. Jammer genoeg had ik dit weekend geen tijd (familaie bezigheden), maar mogelijk volgend weekend is dat probleem ook opzij gezet, en kunnen we eindelijk de hoogte in.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 09 okt 2016 11:20
door Michiel
Zo! Alle horden zijn genomen, de bouw van de helix is begonnen. De halfverzonken keerlussen zijn lager gelegd, en de bedreigde wisselaandrijvingen zijn verhuisd naar onder. De segmenten van de eerste halve lus werd aangelegd, met een laagje kurk erover. Het stapeltje printplaten om de isolatielassen in de gebogen flexrails aan te brengen, wordt maar niet geleverd. Ali Baba en de 7 rovers blijkt de spullen per kameel van China te halen. Ik moet eens in de rommelbak zoeken of ik nog geen stukjes heb liggen. Maar het belangrijkste is dat de bouw van de helix begonnen is.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 09 okt 2016 11:45
door BenQ
Michiel,
Begin van de helix ziet er veelbelovend uit.
Je moet je spullen niet bij Ali Baba bestellen (bestelen),
dan komt het niet aan.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 09 okt 2016 12:38
door Michiel
Verkeerde Ali?
De "helixpasser": niet origineel maar wel handig lijkt me. Om het spoortraject uit te zetten, gebruik ik een soort passer. De basis van de passer schuift over twee diametraal tegenoverstaande draadstangstaanders. In het midden is het passerbeen scharnierend bevestigd, met een potloodgat voor beide spoorcirkels. De passer stijgt mee met het aantal windingen. Zo kan ik de flexrails netjes in een egale boog leggen.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 09 okt 2016 12:47
door HTteG
Michiel bij collega model-spoorders zag ik een oplossing wat ook voor jou van toepassing kan zijn. Namelijk een gat boren in de plaat van de breedte van het servohuis dit is ongeveer 22mm. Houtboren van deze maat zijn er volgens mij. De servo kan dan in het gat geplaatst worden en kan je vastschroeven zoals in het houdertje. De hoogte van de servo arm is dan ongeveer 16 mm boven de plaat. Het was overigens een site uit Duitsland helaas weet ik niet meer welke.
Groet Henk
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 09 okt 2016 21:46
door Michiel
Hallo Henk,
ik had een tijdje geleden een dergelijk montage geprobeerd op een plankje. Ik had het probleem dat de schroefjes om de servo vast te zetten ook net in het grote gat vallen, en dus niet kunnen gebruikt worden. Daar moest dan weer een alternative bevestigingsmethode voor bedacht worden, en dan heb ik het maar laten schieten.
Ik heb de servos nu op deze manier onder de baan gemonteerd:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 17 okt 2016 13:31
door Michiel
Vorige zaterdag heb ik weer wat kunnen werken aan de baan. De eerste lus van de helix ligt, ik ben begonnen aan de volgende...
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 17 okt 2016 13:35
door Ronaldp
Heb je wel genoeg ruimte tussen het spoor en de draadeinden?
mvg ronald
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 17 okt 2016 13:48
door Michiel
Dat gaat net, Ronald. Ik proefrij het met de langste rijtuigen, en de breedste modellen, en ze komen er mooi langs, zonder aanraken.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 05 nov 2016 14:23
door Michiel
Langs deze kant geen nieuws. Same old, same old... helix bouwen. Vorige weekend amper tijd gehad, maar vandaag weer goed kunnen opschieten. De stand 'ik' tegen 'helix': 3 - 12
(3 windingen gebouwd op een totaal van 12 voor beide helixen)
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 16 nov 2016 08:42
door Michiel
Een poolstokspringer springt met poolstok, een trein met helix. De lat is gelegd, de hoogte is bepaald, de meet is in zicht.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 16 nov 2016 10:37
door Ronaldp
Maak je ook blokken in de helix?
mvg ronald
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 16 nov 2016 10:58
door Michiel
Inderdaad, Ronald, elke omwenteling is een blok met aanmelder en stopmelder. Elke omwenteling is ongeveer 2.5m lang, dus meer dan lang genoeg om een trein te ontvangen. De helix zou je als een aanvullend schaduwstation kunnen beschouwen, met nog maar eens 24 opstelsporen, naast de 20 in het feitelijk schaduwstation.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 16 nov 2016 10:58
door BenQ
Zelf maak ik 2 of 3 blokken in een helix afhankelijk hoeveel ik er over heb op de TM-H.
Het duurt anders te lang voor er weer een trein boven komt.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 16 nov 2016 11:03
door Michiel
Hoi Ben! De helix als een enkel blok zou inderdaad niet bevorderlijk zijn voor het een vlot treinverkeer. Het zou veel te lang duren voordat een trein de helix verlaten heeft, en een volgende trein de helix zou mogen in rijden.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 16 nov 2016 15:04
door brizbo
Hey michiel.
De helix ziet er zéér strak uit.
Ook respect omwille van het geduld om zo een helix te bouwen
Ik heb er ooit 1 gebouwd en dat was waarschijnlijk mijn laatste.....
Gaat het straks niet lastig zijn om de treinen te bereiken als ze vanuit stilstand niet willen vertrekken
omwille van een stofje op de rails? Ik bedoel dan de eventuele blokindeling van de binnenste rail van de helix.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 16 nov 2016 15:28
door Overdijk
Mooi gedaan joh, ook ik heb een helix in de baan zitten.
Pff, nooit meer en zeker niet zo netjes als die van jou.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 16 nov 2016 16:54
door Michiel
Fabrice, de bereikbaarheid is inderdaad ook voor mij een belangrijk punt. Ik weet nog niet hoe ik het ga oplossen, maar het doel is dat de helix langs zowel de binnenkant als de buitenkant voor een belangrijk deel toegankelijk is. Ik heb er al wel voor gezorgd dat alle stopsecties langs de voorkant liggen, de makkelijkst bereikbare zijde.