Zo guys,
Ik heb hier wat meer foto's dan tekst. Het zijn allemaal saaie bouwfoto's, maar ja, dat hoort er ook bij. Toch ben ik ook wel een klein beetje helegroteblij want alles wat ik voor ogen had werkt tot nu toe.
Wat heb ik afgelopen tijd allemaal gedaan? Ik heb een langverwacht plan eindelijk realiteit gemaakt. Ik wilde namelijk een schaduwstation van formaat aan de andere zijde van mijn zolder om wat meer combinaties te hebben rondrijden. Wel, dat ligt er nu. Meteen maar een paar foto's? Doen we.
Het is een simpel schaduwstation. Het ligt 'aan de andere kant' van het hondenbot, met een opstelruimte van 16 x 2.10m lange treinen, verdeeld over 8 sporen. Juist, gewoon achter elkaar parkeren dus. De kleinste radius is iets van 32 cm, en alles van nukkige containerwagons tot lasergyrogevoelige LSModels (in langere combinaties) gaan er doorheen. Getrokken en geduwd.
De wisselstraat is aan de 'inrij'-kant voorzien van Peco Code 80, bestuurd door de bekende (en vlot geleverde!) ServoSwitches.
Aan de uitrijkant maak ik gebruik van wat ik nog had liggen. Dat zijn dus de Fleischmann-zonder-bedding wissels gebleven. Ik heb veel hergebruikt van de tijdelijke keerlus en alles wat ik her en der nog vond op zolder. Dat scheelt weer geld en weer verspilling en zoals jullie weten gaat het milieu en het klimaat mij natuurlijk maximaal aan. Daarom ben ik ook tijdelijk gestopt met werken, want mijn werk doet heel veel viesbahfoei.
Uiteraard heeft dit een praktische reden. De FLM wissels doen het prima, en als ze het even niet zo prima doen maakt dat ook geen reet uit, want dan worden ze gewoon opengereden. De wisselstraat is ook iets compacter op deze manier en dat kwam me goed uit. En ja, ik had het toch nog liggen.....
Het testpanel voor het schaduwstation mag even poseren. Gaan we door naar hoe we in dat schaduwstation komen....
U raadt het al, met een spiraal natuurlijk.
Ik heb hieronder een paar fotootjes van dat ding in aanbouw. Je tekent het zo makkelijk, en zegt dan tegen al je matties die komen kijken: "Nou kijk, hier komt dan een schaduwstation, en dan maak ik hier 'even' een spiraal". Alsof je even je auto gaat tanken. Nou, klaar voor het slagveld? Komtieeeeee......
Iets opgeruimder....
De spiraal is voor een groot gedeelte ook al recycle-materiaal. De oudgedienden weten waar ik op doel; bijna alle bochtstukken zijn van afkomstig van de spiraal van Boppard. Pure winst, want dat zagen is gewoon veel werk. De spiraal is nu wel goed: we klimmen in de buitenbocht, dalen in de binnenbocht. Max stijgingspercentage is minder dan 2% en omdat ie lomp groot is zitten er 18 blokken in. Ook handig.
Ongeveer in het midden zit een klein wisselstraatje.
Deze is bedoeld voor alles dat op maar op en neer kan rijden. Zo hoeven die niet onnodig naar boven en beneden te rijden en nemen ze derhalve ook geen 'dure' schaduwstationcapaciteit (jahaa…...dat is een lekkere he, naast anderhalvemetersamenleving
). Via dit wisselstraatje komen ze op een eigen schaduwstation uit wat ik momenteel in elkaar aan het frommelen ben. 7 sporen groot wordt het, en gisteravond heb ik de onderbouw ervan afgerond.
Ik plan vanavond om al te beginnen met de wisselstraat. Dat is met die servo's altijd wel weer even een klusje. Gelukkig heb ik alle zooi al in huis. Als de wisselstraat klaar is, dan gaat het echter wel hard. Een paar van die lange sporen leggen stelt geen bal voor eigenlijk. De bedrading zit al 'in mijn hoofd' en....met schaduwstations kan het meeste gewoon bovengronds en dat werkt wel zo lekker snel. Dan kunnen we daarna de 'entry' naar de spiraal afmaken. Die loopt aan de schuinedak-zijde en moet uiteindelijiiojiijijijijk hieraan:
Want dan kan ik eindelijk weer eens rondrijden. Zo kan ik straks het paradebak uitbreiden (ik ga namelijk geen megalomane stations bouwen) met zo'n 4 meter spoor, en hoef ik straks alleen nog maar 500miljoenmiljard boompjes zelf te maken. En ach, als Covid19 naadloos overgaat in heavytotalDEFCON3 lockdown in Covid 21 dan verkoop ik die boompjes gewoon weer en kan ik alsnog anderhalve (is ie weer!) week langer rondrijden in de auto, op een houtje bijtend.
(die duim is nieuw, dus die gebruik ik direct even!
).
Dus voordat deze apparaten weer eens op groen gaan.....dat duurt nog even....
En waar deden we het ook allemaal weer voor? Voor de mensen die zojuist in-tuneden......dit is hoe het er tegenwoordig bij staat. De Backerammers genieten net als alle mensen rond Shithole van hun rust. Straks is het in ieder geval voor de B'rammers afgelopen met de pret, want de nachtburgemeester van Kreis SandLahn rost er straks nog veel meer cargotreinen doorheen. Dat zal ze leren.
Een klein sfeerplaatje tot slot...
Dit Schnitzelparadijs doet momenteel zijn naam eer aan. Maar weldra is dat afgelopen.
Zo. Ik hoop dat jullie niet en masse op jullie toetsenbord liggen te pitten na dit slaapverwekkend saaie fotoverslag. Dit verklaart misschien wel even de redelijk rust in dit draadje. Het is een aardige klus geweest, dat hele schaduwstation en die spiraal. Het is niet enkel hout zagen, een beetje schroeven en de rails erop donderen. Nee, rails 'donder je er niet even zomaar op' en erna...….mag je gezellig aan de gang met voeding, servodecoders, puntstukkenpolarisatie (zie: anderhalvemetersame….jullie snappen m), blokken indelen, en blabladieblanerdynerdypraat. Zeker in de spiraal moet je dat per omwenteling doen, en ik moest daar ook nog even goed nadenken over een eventuele boosterscheiding. Dat schiet allemaal niet op natuurlijk qua tempo.
Er is in ieder geval licht aan het eind van de tunnel, en ik hoop toch spoedig een paar testrondjes te kunnen maken. Dat doe ik enkel om de booster hopelijk(!) uit te sluiten (want: duur). Het is namelijk heel verleidelijk om direct maximaal te gaan rondrijden, maar dan komt er natuurlijk weer niks terecht van bouwen. En nu het nog niet juni-juli is qua temperaturen op zolder wil ik de tijd nog even goed gebruiken.
Rutte zegt: blijf thuis. Ik zeg: best joh, genoeg te doen.
Grtz,
J.