Backeramm am Rhein
Re: Backeramm am Rhein
Filmpje?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Backeramm am Rhein
Ik ben thuis en heb de tijd.
Ik zie ze wel verschijnen.
Groet Hans
Ik zie ze wel verschijnen.
Groet Hans
1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.
Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299
Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299
Re: Backeramm am Rhein
Lekker bezig maat! Ik zie de foto’s wel verschijnen.
Al wat meer duidelijkheid wanneer je weer mag sturen?
Al wat meer duidelijkheid wanneer je weer mag sturen?
Groet,
Wouter
Every day is a school day.
Wouter
Every day is a school day.
-
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Backeramm am Rhein
Rijden doet het toch al weer prima! Herr J.
Kut filmpje of niet.
Gr Chris
Kut filmpje of niet.
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Backeramm am Rhein
Ja sorry Chris, en de rest. Normaal stop ik er echt wel even tijd en moeite in. Ik heb dit echt even heel snel automatisch in elkaar laten flansen, maar dan hebben jullie een idee. Het is allemaal met de telefoon gefilmd. Volgende keer maak ik weer even wat decents, want zo laat ik de forumvrienden wel wat in de steek. Ik ben nl. ook nog bezig met een fotoverslag, vandaar.
Nou, kijken maar, liken maar, en hopen voor meer, niet?
J.
Nou, kijken maar, liken maar, en hopen voor meer, niet?
J.
Re: Backeramm am Rhein
Jeroen, dit is echt schitterend. Maar wat rijdt die rode loc op de plank op de stoel eenzaam z'n rondjes, zielig!
Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Re: Backeramm am Rhein
Ja Jeroen,
met Butburger bier kun je natuurlijk ook alleen maar filmpjes van But kwaliteit verwachten, zeker als er per 2 minuten een flesje extra in beeld komt
Maar het rijd wel weer fantastisch rond.
mvg
Freddy
met Butburger bier kun je natuurlijk ook alleen maar filmpjes van But kwaliteit verwachten, zeker als er per 2 minuten een flesje extra in beeld komt
Maar het rijd wel weer fantastisch rond.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Backeramm am Rhein
Like!
Mooi filmpje hoor Henk, lekker lange treinen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Backeramm am Rhein
Ach jij hebt tenminste een filmpje.Jeroen schreef: ↑03 jun 2020 21:36 Ja sorry Chris, en de rest. Normaal stop ik er echt wel even tijd en moeite in. Ik heb dit echt even heel snel automatisch in elkaar laten flansen, maar dan hebben jullie een idee. Het is allemaal met de telefoon gefilmd. Volgende keer maak ik weer even wat decents, want zo laat ik de forumvrienden wel wat in de steek. Ik ben nl. ook nog bezig met een fotoverslag, vandaar.
Nou, kijken maar, liken maar, en hopen voor meer, niet?
J.
Ik heb nog helemaal niets
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Backeramm am Rhein
@Schachbrett ,
Chris.....jij hebt meer treinen dan er in het echt rondrijden daar in Oostenrijk. Niet zo zielig nou, he?!
@shoven ,
thanks, maat! Hij was effe snel in elkaar geflanst naar aanleiding van jouw opmerking! Alstu!
@spoor65 ,
Tja, Freddy....ik wist dat er een opmerking over zou komen. Je bent de peuken nog even vergeten, die ook in beeld liggen, incl. asbak. Dat zit zo. Die tjak die ze bij jou in de buurt drinken is eigenlijk mijn NL favoriet, naast Hertog J. . Maar je kan het beste Duitschsschg bier kopen, bij voorkeur Bitburger. Echt mijn favoriet. En als je klaar bent met zagen, lijmen, je hoofd stoten, etc, etc, dan smaakt ie best....als hetgeen wat je voor ogen had eind 2013 (!!!) dan ook werkt.
@jeemka ,
Ja scherp! Mijn testrondje moest ik even ergens neergooien. Ik heb nu conform planning blokken (en dus plek) zat om alles uit de doosjes op de sporen te gooien. Ik koop die dingen niet om ze in een doosje in een vitrine te gooien. Rijden moet het. En inrijden hoort daar dus ook bij. Maak je geen zorgen, het eenzame lokje sleept alweer dagenlang zijn last, 23 kolenwagons, rond hier.
Voor de statistieken. Inmiddels rijdt het heerlijk rond hier. Ik tel zo grofweg 250 goederenwagons. Oepsie…. Gelukkig heb ik nooit verder kunnen tellen dan 250 (behalve bij mijn hybride), dus de rijtuigen laat ik maar even voor wat het is. Van de schrik ga ik maar weer gauw een koud biertje drinken!
J.
Chris.....jij hebt meer treinen dan er in het echt rondrijden daar in Oostenrijk. Niet zo zielig nou, he?!
@shoven ,
thanks, maat! Hij was effe snel in elkaar geflanst naar aanleiding van jouw opmerking! Alstu!
@spoor65 ,
Tja, Freddy....ik wist dat er een opmerking over zou komen. Je bent de peuken nog even vergeten, die ook in beeld liggen, incl. asbak. Dat zit zo. Die tjak die ze bij jou in de buurt drinken is eigenlijk mijn NL favoriet, naast Hertog J. . Maar je kan het beste Duitschsschg bier kopen, bij voorkeur Bitburger. Echt mijn favoriet. En als je klaar bent met zagen, lijmen, je hoofd stoten, etc, etc, dan smaakt ie best....als hetgeen wat je voor ogen had eind 2013 (!!!) dan ook werkt.
@jeemka ,
Ja scherp! Mijn testrondje moest ik even ergens neergooien. Ik heb nu conform planning blokken (en dus plek) zat om alles uit de doosjes op de sporen te gooien. Ik koop die dingen niet om ze in een doosje in een vitrine te gooien. Rijden moet het. En inrijden hoort daar dus ook bij. Maak je geen zorgen, het eenzame lokje sleept alweer dagenlang zijn last, 23 kolenwagons, rond hier.
Voor de statistieken. Inmiddels rijdt het heerlijk rond hier. Ik tel zo grofweg 250 goederenwagons. Oepsie…. Gelukkig heb ik nooit verder kunnen tellen dan 250 (behalve bij mijn hybride), dus de rijtuigen laat ik maar even voor wat het is. Van de schrik ga ik maar weer gauw een koud biertje drinken!
J.
Re: Backeramm am Rhein
Mooi gezicht Jeroen.
Is dat de nieuw uitgebrachte ICE die je hebt rijden?
Is dat de nieuw uitgebrachte ICE die je hebt rijden?
Groet,
Wouter
Every day is a school day.
Wouter
Every day is a school day.
Re: Backeramm am Rhein
Bitte ein Bit, de beste bierkeuze
Maakte iedereen maar zulke kutfilmpjes, ik vind het zelf altijd een hele klus.
Je hebt je iig. weer helemaal overtroffen qua baanbouw daar komt bij dat het fantastisch rijdt.
Ben het helemaal met je eens dat die treinen bende op de baan hoort te staan ipv. vitrine of nog ergers in het doosje.
gr. Ron
Maakte iedereen maar zulke kutfilmpjes, ik vind het zelf altijd een hele klus.
Je hebt je iig. weer helemaal overtroffen qua baanbouw daar komt bij dat het fantastisch rijdt.
Ben het helemaal met je eens dat die treinen bende op de baan hoort te staan ipv. vitrine of nog ergers in het doosje.
gr. Ron
Ik rommel maar wat aan!
Re: Backeramm am Rhein
Hallo Jeroen,
Wat een indrukwekkende beelden.
Nu zie je pas goed wat een groot geheel het allemaal is.
Heeft de rode loc traf en moet hij rondjes rijden op een ovaaltje ?
Mooi hoor allemaal en erg leuk om te volgen !
Groet,
Frank.
Wat een indrukwekkende beelden.
Nu zie je pas goed wat een groot geheel het allemaal is.
Heeft de rode loc traf en moet hij rondjes rijden op een ovaaltje ?
Mooi hoor allemaal en erg leuk om te volgen !
Groet,
Frank.
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,
Frank.
Frank.
Re: Backeramm am Rhein
Uitbreiding Backeramm: een test, geen muziek, geen ge-edit, maar wel met reclame
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Re: Backeramm am Rhein
Leuk filmpje, eigenlijk is het ook gewoon leuk om de niet-bewerkte versie te zien inclusief de bierflessen.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Backeramm am Rhein
Nou, dat "ruk" filmpje was goed kijkplezier!
Zoals ook door andere gezegd, zo'n onbewerkte versie is best leuk, je krijgt meteen wat meer te zien van het 'work-in-progress'.
Bedankt voor het delen, ik kijk nu al uit naar de volgende versie, maar dan wel de 'directors cut' natuurlijk!
Zoals ook door andere gezegd, zo'n onbewerkte versie is best leuk, je krijgt meteen wat meer te zien van het 'work-in-progress'.
Bedankt voor het delen, ik kijk nu al uit naar de volgende versie, maar dan wel de 'directors cut' natuurlijk!
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Backeramm am Rhein
Heel gaaf om naar te kijken jeroen,
Ik zou wel eens een keer een filmpje willen komen maken van jouw baan, vanuit de mooiste hoeken op de baan.
Lijkt me leuk om jouw baan eens op film vast te leggen en te monteren.
Ondertussen blijven we maar gewoon genieten van wat jij op het Forum plempt.
Ga zo door want je baan wordt steeds mooier en stoerder.
Groet Hans
Ik zou wel eens een keer een filmpje willen komen maken van jouw baan, vanuit de mooiste hoeken op de baan.
Lijkt me leuk om jouw baan eens op film vast te leggen en te monteren.
Ondertussen blijven we maar gewoon genieten van wat jij op het Forum plempt.
Ga zo door want je baan wordt steeds mooier en stoerder.
Groet Hans
1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.
Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299
Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299
-
- Berichten: 3208
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Backeramm am Rhein
Jeroen,
heb even lekker zitten genieten van je filmpje.
filmpje hoeven van mijn niet altijd "gelikt" te zijn zeker niet als je ons eens wilt laten zien waar je mee bezich bent.
Dat gaat nog wat worden als je wat meer tijd hebt en je weer aan het vliegen bent (onder druk presteert een mens het beste) en dan komen de goede film ook wel weer.
Heerlijk we zijn de komende jaren niet van je af.........
mvrgr Bob
heb even lekker zitten genieten van je filmpje.
filmpje hoeven van mijn niet altijd "gelikt" te zijn zeker niet als je ons eens wilt laten zien waar je mee bezich bent.
Dat gaat nog wat worden als je wat meer tijd hebt en je weer aan het vliegen bent (onder druk presteert een mens het beste) en dan komen de goede film ook wel weer.
Heerlijk we zijn de komende jaren niet van je af.........
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Backeramm am Rhein
Servus J,
Dat klopt precies wat je zegt.
Ik heb wel meer treinen alleen ze rijden niet.
Is niet zielig alleen maar een beetje triest.
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Backeramm am Rhein
Okay boys,
Lang geleden dat ik weer wat heb gepost in dit draadje. Af en toe heb ik er ook helemaal geen kracht voor, want teveel werk. Edoch, ik zie zoveel leuke bouwdraadjes hier, en dan wil ik ter leringh ende vermaeck natuurlijk niet achterblijven. Plus: van het weekend komt het er ook niet van, want mooi weer en F1. Graag laat ik jullie zo chronologisch mogelijk zien wat er allemaal gebeurd is. En dat is heel wat! Vandaar dat ik het voor mijn eigen gemak even in 2 posts doen, want anders moet ik door teveel foto's scrollen.
Laatste keer sloot ik dacht ik af met het bericht dat het middenschaduwstation (zucht....vanaf nu SS_Mid) ook klaar was. Foto!
De wisselstraat naar de opstelsporen. Deze zijn enkel voor alles wat heen en weer kan rijden. De getrokken treinen moeten helemaal naar beneden doorrijden. Ergens halverwege de spiraal zit de aftakking naar SS_Mid
Zo wordt het hopelijk een beetje duidelijk.
Het lijkt wel een beetje op een zwembad met startblokken. Ahum. Juist ja.
Ook hier weer een testpanel.
We hebben in totaal dit SS_Mid niet te lang getest. Er viel ook niet teveel te testen. Wissels? Check. Wisselstraat? Check. Alles rijdt, duwend enzo erdoorheen? Check. (ik moest hier nadien toch nog wat vijlen.....sommige stukjes van de tongen staken minimaal uit met een kortsluiting tot gevolg. Inmiddels werkt het feilloos). En ook de bezetmeldingen werden gecheckt. En door!
Door met de helling naar boven. Richting -eindelijk!- het zichtbare gedeelte.
Een stuk van de helling had aardig wat te overspannen. Ook het 8 mm dikke multiplex begon wat door te hangen. Ik heb een aluminium hoekprofiel erop geschroefd, en nu is ie direct rigide genoeg.
En dan maar weer het bekende slagveld.....
Een foto van een gehamsterde toiletrol.
Tuurlijk niet. Gekkies. Dit was een tricky stukje. Hier komt namelijk een uit- en inrit door de muur heen richting Duisburg-Beksheim en verder. Deze wissels zijn wel geïnstalleerd, maar de servo verder niet ingeregeld. Dat is zorg voor (veel) later. Ik kan er trouwens prima bij, want boven dit stukje richt ik op termijn mijn 'control stand' in met de ECoS en de laptop waar dit hele kutverhaal vandaan komt.
De boog leggen was ook niet echt heel makkelijk, zeker niet om deze mooi vloeiend te laten verlopen. De rijtuigen zijn de langste die ik in bezit heb, en hier test ik altijd de vrije ruimte mee i.v.m. uitzwenken en overhangen enzo. Ik zeg het alvast maar weer eens: over rails leggen kun je bijna nooit te lang doen, want dat is toch wel een van de meest elementaire dingen in deze hobby, niet?
....en dan langzaam maar zeker komen de leukere zaken eraan.
Zoals sommigen van jullie wel weten vind ik het geluid van een N-schaal trein te verwaarlozen. En dan ook nog eens en masse soundloks kopen. Yeah right. Maarrrrr.....ik gebruik dan weer wel ondergrond. Dat komt omdat ik het dan iets mooier vind om een ballastbed te maken. Het is wat meer gedoe, en je moet zaken als masten ook weer gaan aanpassen, maar het ziet er gewoon net wat gaver uit.
Ditmaal heb ik bij onze forumsponsor de Minitec rubber strips een kans gegeven. Dit heb ik vastgelijmd met contactlijm (gewoon de goedkoopste die je kan vinden). Dat lijmt lekker snel en blijft wat flexibel. Dus de stiltegekkies kunnen daar maximaal hun lol mee op.
Ik had een doosje gekocht in Lochem, en dat was precies genoeg!
Oftochniet.
En ja! Dan eindelijk de rails-voor-het-eggie leggen. Zal ik de tip nog eens herhalen? Doe dit met al je geduld, rust, kalmte en precisie. Je zal hier namelijk heel lang naar moeten kijken. Zo heb ik een onderlinge afstand van 26 mm (ik weet niet wat de Peco standaard is....), heb ik toch de boel nog wat vloeiender gelegd met flauwe bogen, en zijn die ook van een lichte verkanting voorzien. In deze fase van de bouw moet je je al een beetje een 3D voorstelling kunnen maken hoe je e.e.a. wil hebben later.
Maak even een malletje van iets van afval. Altijd makkelijk.
Ik lijm de rails trouwens met dezelfde contactlijm op de strips. Blijft flexibel, droogt lekker snel.
Voordat ik de rails vastlijm heb ik reeds bepaald waar de diverse secties van de blokken moeten komen. Ik soldeer deze aan de onderkant van de spoorstaaf, zodat je er straks helemaal niks meer van ziet. Ook dit is weer even wat meer meten, en kun je zodoende niet echt tempo maken. Maar...….over rails leggen... . Jullie snappen 'm.
Ik schrijf altijd van alles op het hout. Zeker als je de rails op z'n kop moet leggen ivm bovengenoemde reden. Dus ik ben geen fan van Romain Grosjean en de IATA code van het vliegveld Zaventem. GRO is groen, BRU is....juist. De groene draden direct onder de rails hebben hier niks mee te maken. Die zijn om de verkanting voor elkaar te krijgen. Dit frommel je er makkelijk onder en kost niks.
Okay. Deze foto's zijn al van een tijdje terug. Inmiddels heeft de baan er aardig wat testuurtjes op zitten. Verschillende kinderziektes zijn eruit gehaald, al had ik het meest last van wat wagons die af en toe een loslieten. Totdat ik het laatst weer zat was, en ik de baan weer stil heb gegooid; om verder te bouwen namelijk!
En dat gaan we zo zien in de volgende posting, die is wat meer recent, namelijk van afgelopen dagen. Op het menu staat dan het aangelegde stuk voorzien van ballast, bovenleiding en de eerste seinen. Stay tuned!
Lang geleden dat ik weer wat heb gepost in dit draadje. Af en toe heb ik er ook helemaal geen kracht voor, want teveel werk. Edoch, ik zie zoveel leuke bouwdraadjes hier, en dan wil ik ter leringh ende vermaeck natuurlijk niet achterblijven. Plus: van het weekend komt het er ook niet van, want mooi weer en F1. Graag laat ik jullie zo chronologisch mogelijk zien wat er allemaal gebeurd is. En dat is heel wat! Vandaar dat ik het voor mijn eigen gemak even in 2 posts doen, want anders moet ik door teveel foto's scrollen.
Laatste keer sloot ik dacht ik af met het bericht dat het middenschaduwstation (zucht....vanaf nu SS_Mid) ook klaar was. Foto!
De wisselstraat naar de opstelsporen. Deze zijn enkel voor alles wat heen en weer kan rijden. De getrokken treinen moeten helemaal naar beneden doorrijden. Ergens halverwege de spiraal zit de aftakking naar SS_Mid
Zo wordt het hopelijk een beetje duidelijk.
Het lijkt wel een beetje op een zwembad met startblokken. Ahum. Juist ja.
Ook hier weer een testpanel.
We hebben in totaal dit SS_Mid niet te lang getest. Er viel ook niet teveel te testen. Wissels? Check. Wisselstraat? Check. Alles rijdt, duwend enzo erdoorheen? Check. (ik moest hier nadien toch nog wat vijlen.....sommige stukjes van de tongen staken minimaal uit met een kortsluiting tot gevolg. Inmiddels werkt het feilloos). En ook de bezetmeldingen werden gecheckt. En door!
Door met de helling naar boven. Richting -eindelijk!- het zichtbare gedeelte.
Een stuk van de helling had aardig wat te overspannen. Ook het 8 mm dikke multiplex begon wat door te hangen. Ik heb een aluminium hoekprofiel erop geschroefd, en nu is ie direct rigide genoeg.
En dan maar weer het bekende slagveld.....
Een foto van een gehamsterde toiletrol.
Tuurlijk niet. Gekkies. Dit was een tricky stukje. Hier komt namelijk een uit- en inrit door de muur heen richting Duisburg-Beksheim en verder. Deze wissels zijn wel geïnstalleerd, maar de servo verder niet ingeregeld. Dat is zorg voor (veel) later. Ik kan er trouwens prima bij, want boven dit stukje richt ik op termijn mijn 'control stand' in met de ECoS en de laptop waar dit hele kutverhaal vandaan komt.
De boog leggen was ook niet echt heel makkelijk, zeker niet om deze mooi vloeiend te laten verlopen. De rijtuigen zijn de langste die ik in bezit heb, en hier test ik altijd de vrije ruimte mee i.v.m. uitzwenken en overhangen enzo. Ik zeg het alvast maar weer eens: over rails leggen kun je bijna nooit te lang doen, want dat is toch wel een van de meest elementaire dingen in deze hobby, niet?
....en dan langzaam maar zeker komen de leukere zaken eraan.
Zoals sommigen van jullie wel weten vind ik het geluid van een N-schaal trein te verwaarlozen. En dan ook nog eens en masse soundloks kopen. Yeah right. Maarrrrr.....ik gebruik dan weer wel ondergrond. Dat komt omdat ik het dan iets mooier vind om een ballastbed te maken. Het is wat meer gedoe, en je moet zaken als masten ook weer gaan aanpassen, maar het ziet er gewoon net wat gaver uit.
Ditmaal heb ik bij onze forumsponsor de Minitec rubber strips een kans gegeven. Dit heb ik vastgelijmd met contactlijm (gewoon de goedkoopste die je kan vinden). Dat lijmt lekker snel en blijft wat flexibel. Dus de stiltegekkies kunnen daar maximaal hun lol mee op.
Ik had een doosje gekocht in Lochem, en dat was precies genoeg!
Oftochniet.
En ja! Dan eindelijk de rails-voor-het-eggie leggen. Zal ik de tip nog eens herhalen? Doe dit met al je geduld, rust, kalmte en precisie. Je zal hier namelijk heel lang naar moeten kijken. Zo heb ik een onderlinge afstand van 26 mm (ik weet niet wat de Peco standaard is....), heb ik toch de boel nog wat vloeiender gelegd met flauwe bogen, en zijn die ook van een lichte verkanting voorzien. In deze fase van de bouw moet je je al een beetje een 3D voorstelling kunnen maken hoe je e.e.a. wil hebben later.
Maak even een malletje van iets van afval. Altijd makkelijk.
Ik lijm de rails trouwens met dezelfde contactlijm op de strips. Blijft flexibel, droogt lekker snel.
Voordat ik de rails vastlijm heb ik reeds bepaald waar de diverse secties van de blokken moeten komen. Ik soldeer deze aan de onderkant van de spoorstaaf, zodat je er straks helemaal niks meer van ziet. Ook dit is weer even wat meer meten, en kun je zodoende niet echt tempo maken. Maar...….over rails leggen... . Jullie snappen 'm.
Ik schrijf altijd van alles op het hout. Zeker als je de rails op z'n kop moet leggen ivm bovengenoemde reden. Dus ik ben geen fan van Romain Grosjean en de IATA code van het vliegveld Zaventem. GRO is groen, BRU is....juist. De groene draden direct onder de rails hebben hier niks mee te maken. Die zijn om de verkanting voor elkaar te krijgen. Dit frommel je er makkelijk onder en kost niks.
Okay. Deze foto's zijn al van een tijdje terug. Inmiddels heeft de baan er aardig wat testuurtjes op zitten. Verschillende kinderziektes zijn eruit gehaald, al had ik het meest last van wat wagons die af en toe een loslieten. Totdat ik het laatst weer zat was, en ik de baan weer stil heb gegooid; om verder te bouwen namelijk!
En dat gaan we zo zien in de volgende posting, die is wat meer recent, namelijk van afgelopen dagen. Op het menu staat dan het aangelegde stuk voorzien van ballast, bovenleiding en de eerste seinen. Stay tuned!
Re: Backeramm am Rhein
*
Laatst gewijzigd door Jeroen op 15 jul 2020 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Backeramm am Rhein
*
Laatst gewijzigd door Jeroen op 15 jul 2020 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Backeramm am Rhein
*dubbel*
Laatst gewijzigd door Jeroen op 15 jul 2020 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Backeramm am Rhein
We gaan onverstoorbaar door met posten. Dan zijn jullie weer even helemaal bij. Voor wie denkt:" Heuh, er ligt ineens rails 'boven'?". Dan moet je de post hierboven even doornemen. Ik heb het verdeurie toch ook allemaal niet voor niks gepost?!!!11!
Bon, over tot eigenlijk een best karweitje op zich. Ballasten. En natuurlijk moeten er in die ballast ook nog bovenleidingsmasten staan, dus ik combineer deze klusjes altijd een beetje. De masten kun je ook als laatste plaatsen als al je landschap af is, maar ik vind dat niet werkbaar, omdat ik met dit project typisch weinig ruimte langs de baan heb om de Viessmann-masten in hun voetje te kunnen schuiven. Je moet nadien met het aanleggen van de scenery wel extra voorzichtig zijn, maar dat moet je met deze hobby wel vaker vind ik.
Het recept? Bekend mag ik aannemen. Ik gebruik ballast van Woodland Scenics. Twee of drie kleuren, in dit geval twee, want meer had ik niet. Die mix ik in een bakje met wat poeders van Artitec erdoorheen. Even goed schudden en klaar. Dan komt het lastigste karweitje eigenlijk. De ballast netjes aanleggen. Pak gewoon een koffielepeltje en doseer het voorzichtig tussen je sporen en over je dwarsliggers. Niet direct een halve kilo erop jensen, maar gewoon gedoseerd. Met je vingers en kwastjes geef je het ballastbed vorm. Niet plots driftig uitademen, niezen enzo….dan kun je, als je klaar bent met vloeken en spullen gooien, weer opnieuw beginnen. . Als je het lastig vindt met dit proces die Nerven in het gareel te houden, dan doe je gewoon kleine stukjes van zo'n 20-30 cm. Oja, ik doe ook wel eens stukjes met louter grijze ballast, zijnde reparatieplekken ofzo. Gezien op filmpjes, dus niet zeiken dat dat niet bestaat!
Ben je klaar met dit karwei? Dan komt het makkelijkste gedeelte. Pak een flesje om te sproeien. Liefst van de modelbouwwinkel, maar iets wat (!) zeer fijne nevel afgeeft is prima. Een standaard plantenspuit van de Action vind ik vaak te grote druppels maken, en dan, u raadt het al vliegt je ballast weer alle kanten op die je nou net zo netjes had neergelegd. Kun je weer gaan vloeken en met spullen gooien.
Okay, flesje met water en een paar druppels afwasmiddel erin. Nu kun je de steentjes te lijf met de spray. Zorg dat het echt goed en doornat is. Wees niet bang voor rails of wat dan ook, alles kan er wel tegen. Naja, bijna alles. Een biertje met zeepsmaak is niet best, bijvoorbeeld.
Alles goed nat? Mooi. Dan pak je nu de lijm die je bij de Action hebt gekocht. Een fotootje zit hieronder. Kost geen reet, en blijft wat meer flexibel dan houtlijm. Uiteindelijk wordt het toch wel wat hard, maar het werkt voor mij prima. Ik doe 60/40 mengsel als in lijm:water. Drupje afwas kan, hoeft niet. En met iets druppel je dat rustig (!) tussen je kletsnatte ballastbed. Zeker als je een vrij hoog ballastbed hebt, schroom niet met een behandeling meer. Het moet echt goed in de lijm zitten. Nou. En als dat klaar is, kun je bijna 24 uur niks gaan doen, dan is het echt mooi uitgehard. Ik kreeg bijvoorbeeld na 8 uur nog steeds valse bezetmeldingen door een verbinding via het vochtige ballastbed. Gelukkig heb je nog klusjes zat om te doen...…
Het steenmengsel breng je op smaak met wat poedertjes van bijvoorbeeld Artitec. Leg dit nooit zo aan je vriendin uit, want anders denkt zij dat jij kan koken en mag jij dat gaan doen!
Ik schreef boven dat je nog klusjes kan doen tijdens het drogen van de ballast. Welzeker kan dat! Bovenleiding aanleggen dus.
Uiteraard heb je grofweg al bepaald waar de masten moeten komen. Ik lijm op die plekken kleine stukjes 3 mm (zelfde hoogte als de strips van Minitec ondergrond) multiplex op het hout. Dan heb je natuurlijk ook in de spoorwinkel even dit stukje plastic van Viessmann meegenomen bij je eerst bovenleidingsmasten. De mallen zijn vrij handig om te bepalen waar je moet schroeven voor het voetje, en je dus ultima je mastje gaat plaatsen. Moet ik nog een opmerking over geduld maken, of geloven jullie het zo wel?
Deze tang (grazie milla, Roberto!) is ook een zeer handige tool. Zeker met flauwe flexrail bochten ontkom je er niet aan om custom-size draden in elkaar te gaan flansen. Vaak dien je de standaard lengtes wat in te korten, maar je hebt ook draden die je zelf op lengte moet maken.
Doe hier ook gewoon de klus in stukjes. Anders word je knettergek. Al zie je dat de baan wel direct meer gaat smoelen, en dat is altijd gaaf om te zien.
Ja, ik maak altijd van alles een slagveld. Zeker als je met zo'n afspaninstallatie aan de gang gaat. Het is allemaal bullshit, maar wel leuk. Het zijn zeker niet de goedkoopste masten, maar ik vind het een gaaf detail met al die dubbele draden. Plus! Extra risico dat de panto's daar weer in de draden blijven hangen. Daar mag je dus extra goed op gaan letten en testen!
En zo heb ik gisteravond een dikke 2 meter uiteindelijk kunnen afronden. Let wel, zeker niet in 1 middagje. Juist met flauwe bochten is het vrij lastig en tijdrovend, omdat je veel draden zelf moet aanpassen. Ik zal eens kijken of ik later vandaag of vanavond nog wat foto's kan maken van de eerste prille actie. Want ik ga wel even rijden zometeen. Voor mij is dit immers ook een klein mijlpaaltje weer.
Meer volgt weldra!
Grtz,
J.
Bon, over tot eigenlijk een best karweitje op zich. Ballasten. En natuurlijk moeten er in die ballast ook nog bovenleidingsmasten staan, dus ik combineer deze klusjes altijd een beetje. De masten kun je ook als laatste plaatsen als al je landschap af is, maar ik vind dat niet werkbaar, omdat ik met dit project typisch weinig ruimte langs de baan heb om de Viessmann-masten in hun voetje te kunnen schuiven. Je moet nadien met het aanleggen van de scenery wel extra voorzichtig zijn, maar dat moet je met deze hobby wel vaker vind ik.
Het recept? Bekend mag ik aannemen. Ik gebruik ballast van Woodland Scenics. Twee of drie kleuren, in dit geval twee, want meer had ik niet. Die mix ik in een bakje met wat poeders van Artitec erdoorheen. Even goed schudden en klaar. Dan komt het lastigste karweitje eigenlijk. De ballast netjes aanleggen. Pak gewoon een koffielepeltje en doseer het voorzichtig tussen je sporen en over je dwarsliggers. Niet direct een halve kilo erop jensen, maar gewoon gedoseerd. Met je vingers en kwastjes geef je het ballastbed vorm. Niet plots driftig uitademen, niezen enzo….dan kun je, als je klaar bent met vloeken en spullen gooien, weer opnieuw beginnen. . Als je het lastig vindt met dit proces die Nerven in het gareel te houden, dan doe je gewoon kleine stukjes van zo'n 20-30 cm. Oja, ik doe ook wel eens stukjes met louter grijze ballast, zijnde reparatieplekken ofzo. Gezien op filmpjes, dus niet zeiken dat dat niet bestaat!
Ben je klaar met dit karwei? Dan komt het makkelijkste gedeelte. Pak een flesje om te sproeien. Liefst van de modelbouwwinkel, maar iets wat (!) zeer fijne nevel afgeeft is prima. Een standaard plantenspuit van de Action vind ik vaak te grote druppels maken, en dan, u raadt het al vliegt je ballast weer alle kanten op die je nou net zo netjes had neergelegd. Kun je weer gaan vloeken en met spullen gooien.
Okay, flesje met water en een paar druppels afwasmiddel erin. Nu kun je de steentjes te lijf met de spray. Zorg dat het echt goed en doornat is. Wees niet bang voor rails of wat dan ook, alles kan er wel tegen. Naja, bijna alles. Een biertje met zeepsmaak is niet best, bijvoorbeeld.
Alles goed nat? Mooi. Dan pak je nu de lijm die je bij de Action hebt gekocht. Een fotootje zit hieronder. Kost geen reet, en blijft wat meer flexibel dan houtlijm. Uiteindelijk wordt het toch wel wat hard, maar het werkt voor mij prima. Ik doe 60/40 mengsel als in lijm:water. Drupje afwas kan, hoeft niet. En met iets druppel je dat rustig (!) tussen je kletsnatte ballastbed. Zeker als je een vrij hoog ballastbed hebt, schroom niet met een behandeling meer. Het moet echt goed in de lijm zitten. Nou. En als dat klaar is, kun je bijna 24 uur niks gaan doen, dan is het echt mooi uitgehard. Ik kreeg bijvoorbeeld na 8 uur nog steeds valse bezetmeldingen door een verbinding via het vochtige ballastbed. Gelukkig heb je nog klusjes zat om te doen...…
Het steenmengsel breng je op smaak met wat poedertjes van bijvoorbeeld Artitec. Leg dit nooit zo aan je vriendin uit, want anders denkt zij dat jij kan koken en mag jij dat gaan doen!
Ik schreef boven dat je nog klusjes kan doen tijdens het drogen van de ballast. Welzeker kan dat! Bovenleiding aanleggen dus.
Uiteraard heb je grofweg al bepaald waar de masten moeten komen. Ik lijm op die plekken kleine stukjes 3 mm (zelfde hoogte als de strips van Minitec ondergrond) multiplex op het hout. Dan heb je natuurlijk ook in de spoorwinkel even dit stukje plastic van Viessmann meegenomen bij je eerst bovenleidingsmasten. De mallen zijn vrij handig om te bepalen waar je moet schroeven voor het voetje, en je dus ultima je mastje gaat plaatsen. Moet ik nog een opmerking over geduld maken, of geloven jullie het zo wel?
Deze tang (grazie milla, Roberto!) is ook een zeer handige tool. Zeker met flauwe flexrail bochten ontkom je er niet aan om custom-size draden in elkaar te gaan flansen. Vaak dien je de standaard lengtes wat in te korten, maar je hebt ook draden die je zelf op lengte moet maken.
Doe hier ook gewoon de klus in stukjes. Anders word je knettergek. Al zie je dat de baan wel direct meer gaat smoelen, en dat is altijd gaaf om te zien.
Ja, ik maak altijd van alles een slagveld. Zeker als je met zo'n afspaninstallatie aan de gang gaat. Het is allemaal bullshit, maar wel leuk. Het zijn zeker niet de goedkoopste masten, maar ik vind het een gaaf detail met al die dubbele draden. Plus! Extra risico dat de panto's daar weer in de draden blijven hangen. Daar mag je dus extra goed op gaan letten en testen!
En zo heb ik gisteravond een dikke 2 meter uiteindelijk kunnen afronden. Let wel, zeker niet in 1 middagje. Juist met flauwe bochten is het vrij lastig en tijdrovend, omdat je veel draden zelf moet aanpassen. Ik zal eens kijken of ik later vandaag of vanavond nog wat foto's kan maken van de eerste prille actie. Want ik ga wel even rijden zometeen. Voor mij is dit immers ook een klein mijlpaaltje weer.
Meer volgt weldra!
Grtz,
J.