Okay boys,
Lang geleden dat ik weer wat heb gepost in dit draadje. Af en toe heb ik er ook helemaal geen kracht voor, want teveel werk. Edoch, ik zie zoveel leuke bouwdraadjes hier, en dan wil ik ter leringh ende vermaeck natuurlijk niet achterblijven. Plus: van het weekend komt het er ook niet van, want mooi weer en F1. Graag laat ik jullie zo chronologisch mogelijk zien wat er allemaal gebeurd is. En dat is heel wat! Vandaar dat ik het voor mijn eigen gemak even in 2 posts doen, want anders moet ik door teveel foto's scrollen.
Laatste keer sloot ik dacht ik af met het bericht dat het middenschaduwstation (zucht....vanaf nu SS_Mid) ook klaar was. Foto!
De wisselstraat naar de opstelsporen. Deze zijn enkel voor alles wat heen en weer kan rijden. De getrokken treinen moeten helemaal naar beneden doorrijden. Ergens halverwege de spiraal zit de aftakking naar SS_Mid
Zo wordt het hopelijk een beetje duidelijk.
Het lijkt wel een beetje op een zwembad met startblokken. Ahum. Juist ja.
Ook hier weer een testpanel.
We hebben in totaal dit SS_Mid niet te lang getest. Er viel ook niet teveel te testen. Wissels? Check. Wisselstraat? Check. Alles rijdt, duwend enzo erdoorheen? Check. (ik moest hier nadien toch nog wat vijlen.....sommige stukjes van de tongen staken minimaal uit met een kortsluiting tot gevolg. Inmiddels werkt het feilloos). En ook de bezetmeldingen werden gecheckt. En door!
Door met de helling naar boven. Richting -eindelijk!- het zichtbare gedeelte.
Een stuk van de helling had aardig wat te overspannen. Ook het 8 mm dikke multiplex begon wat door te hangen. Ik heb een aluminium hoekprofiel erop geschroefd, en nu is ie direct rigide genoeg.
En dan maar weer het bekende slagveld.....
Een foto van een gehamsterde toiletrol.
Tuurlijk niet. Gekkies.
Dit was een tricky stukje. Hier komt namelijk een uit- en inrit door de muur heen richting Duisburg-Beksheim en verder. Deze wissels zijn wel geïnstalleerd, maar de servo verder niet ingeregeld. Dat is zorg voor (veel) later. Ik kan er trouwens prima bij, want boven dit stukje richt ik op termijn mijn 'control stand' in met de ECoS en de laptop waar dit hele kutverhaal vandaan komt.
De boog leggen was ook niet echt heel makkelijk, zeker niet om deze mooi vloeiend te laten verlopen. De rijtuigen zijn de langste die ik in bezit heb, en hier test ik altijd de vrije ruimte mee i.v.m. uitzwenken en overhangen enzo. Ik zeg het alvast maar weer eens: over rails leggen kun je bijna nooit te lang doen, want dat is toch wel een van de meest elementaire dingen in deze hobby, niet?
....en dan langzaam maar zeker komen de leukere zaken eraan.
Zoals sommigen van jullie wel weten vind ik het geluid van een N-schaal trein te verwaarlozen. En dan ook nog eens en masse soundloks kopen. Yeah right. Maarrrrr.....ik gebruik dan weer wel ondergrond. Dat komt omdat ik het dan iets mooier vind om een ballastbed te maken. Het is wat meer gedoe, en je moet zaken als masten ook weer gaan aanpassen, maar het ziet er gewoon net wat gaver uit.
Ditmaal heb ik bij onze forumsponsor de Minitec rubber strips een kans gegeven. Dit heb ik vastgelijmd met contactlijm (gewoon de goedkoopste die je kan vinden). Dat lijmt lekker snel en blijft wat flexibel. Dus de stiltegekkies kunnen daar maximaal hun lol mee op.
Ik had een doosje gekocht in Lochem, en dat was precies genoeg!
Oftochniet.
En ja! Dan eindelijk de rails-voor-het-eggie leggen. Zal ik de tip nog eens herhalen? Doe dit met al je geduld, rust, kalmte en precisie. Je zal hier namelijk heel lang naar moeten kijken. Zo heb ik een onderlinge afstand van 26 mm (ik weet niet wat de Peco standaard is....), heb ik toch de boel nog wat vloeiender gelegd met flauwe bogen, en zijn die ook van een lichte verkanting voorzien. In deze fase van de bouw moet je je al een beetje een 3D voorstelling kunnen maken hoe je e.e.a. wil hebben later.
Maak even een malletje van iets van afval. Altijd makkelijk.
Ik lijm de rails trouwens met dezelfde contactlijm op de strips. Blijft flexibel, droogt lekker snel.
Voordat ik de rails vastlijm heb ik reeds bepaald waar de diverse secties van de blokken moeten komen. Ik soldeer deze aan de onderkant van de spoorstaaf, zodat je er straks helemaal niks meer van ziet. Ook dit is weer even wat meer meten, en kun je zodoende niet echt tempo maken. Maar...….over rails leggen...
. Jullie snappen 'm.
Ik schrijf altijd van alles op het hout. Zeker als je de rails op z'n kop moet leggen ivm bovengenoemde reden. Dus ik ben geen fan van Romain Grosjean en de IATA code van het vliegveld Zaventem. GRO is groen, BRU is....juist. De groene draden direct onder de rails hebben hier niks mee te maken. Die zijn om de verkanting voor elkaar te krijgen. Dit frommel je er makkelijk onder en kost niks.
Okay. Deze foto's zijn al van een tijdje terug. Inmiddels heeft de baan er aardig wat testuurtjes op zitten. Verschillende kinderziektes zijn eruit gehaald, al had ik het meest last van wat wagons die af en toe een loslieten. Totdat ik het laatst weer zat was, en ik de baan weer stil heb gegooid; om verder te bouwen namelijk!
En dat gaan we zo zien in de volgende posting, die is wat meer recent, namelijk van afgelopen dagen. Op het menu staat dan het aangelegde stuk voorzien van ballast, bovenleiding en de eerste seinen. Stay tuned!