@ Rob,
Mag ik aannemen dat je jaren gewerkt hebt in de havens? Of is het toch gewoon een facinatie?
Ik heb met het zoeken naar echte protaalkranen gezien dat er werkelijk niet één het zelfde is. Voor ieder complex zijn andere kranen gebouwd, zo lijkt het wel.
De portaalkraan die ik in eerste instantie als voorbeeld heb gebruikt is de overslagkraan van Oosterhout. Dit omdat deze er redelijk algemeen uitziet en de extra mogelijkheid heeft om containers niet alleen over te slaan van trein op vrachtwagen en e.v.t. op te slaan, maar ook over te slaan op het schip.
Daarbij heb ik voor de hoogte van de kraan een hoogte aangehouden waar die voldoende is om ook een
coaster over te laden.
Die wielen/wielstellen kan ik wel aanpassen. Het vinden van gedetailleerde foto's en maatvoering daarvan is erg moeilijk gebleken.
De trap is een ander verhaal. Ik heb rekening te houden met de eisen die Shapeways stelt. Denk aan stabiliteit en stevigheid van de kleine en dunne onderdelen. Daarom moet ik wel kiezen voor een ontwerp waarbij de trap dichtbij de hoofdconstructie blijft. Omdat ik voor de trap weinig beelden heb kunnen vinden van de Oosterhoutse portaalkraan ben ik uitgeweken naar Rotterdam. De trappen zoals gebruikt bij de
kranen van de ECT zijn dus niet te printen zonder dat ze instorten of zonder dat je ze behoorlijk moet oversizen om sterk genoeg te krijgen.
Daarom heb ik als voorbeeld de trappen gebruikt van de
RSC kranen
Zoals te zien op de afbeelding steken die ook uit aan 3 zijden van de portaal kolom (Daarmee lopen deze trappen ook het gevaar geraakt te worden door containers)
Ik denk overigens dat jij doelt op een botsing tussen de trap en de containers die de kraan zelf tilt. Klopt dat? Ik heb wel rekening gehouden met het feit een 40ft container langs de trap moet kunnen zonder de trap te raken uiteraard.
De keuze om de trappen bij de Markenburg portaalkraan helemaal om de kolom heen te laten lopen is puur uitvoerbaarheid in de printer.
Verder is het voor mij nieuw dat er ook liften gebruikt worden bij portaalkranen. (Gelukkig is een mens nooit te oud om te leren) Ik denk wel dat het maken van een model met trap meer tot de verbeelding spreekt voor de modelbouwer en ook de inzetbaarheid van de kraan (in termen van tijdperk) verbeterd. Trappen maken is voor mij inderdaad niet het meest begeerlijke werk, maar je moet er wat voor over hebben om een kraan te maken die jullie tot de verbeelding spreekt.
@ The Railroader
Aan de Straddle carrier ga ik vandaag werken.
m.v.g.
Mark