Baanplan - eerste baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Laurence

Re: Baanplan - eerste baan

Bericht door Laurence »

Hierbij het ontwerp als eindstation. Door de baan iets schuin naar binnen te laten lopen, heb ik de mogelijkheid gecreëerd om ook een passagiersstation te plaatsen.
ontwerp final.PNG
ontwerp final.PNG (47.66 KiB) 8032 keer bekeken
De oranje lijn is de lijn waar het passagiersstation komt te staan. Aan de grijze lijn komt het goederenstation. En boven de zwarte lijn komt een hijsportaal.

Wim H

Bericht door Wim H »

Laurence, drie opmerkingen:
1. In het schaduwstation heb je nu 3 sets overloopwissels tussen de 2 opstelsporen. Dat lijkt me een beetje te veel van het goede. Ik zou de middelste wissels weglaten en die gebruiken om een 3e opstelspoor te maken. Dat kan ook een kopspoortje zijn zonder overloopwissels, bv voor de personentrein (mits dat een treinstel is).
2. In het zichtbare station heb je rechts van het laatste wissel in het station slechts een heel kort spoortje. Een korte lok zal hierop net passen en kunnen omlopen. Maar het is te kort om met de lok een wagen uit de trein te halen en die naar een opstelspoor te rangeren. Ik zou dit spoortje iets langer maken zodat je minder beperkingen hebt.
3. Het aantal laad/lossporen is nu gereduceerd tot 1 (ipv 3). Is dit een bewuste keuze of heb je ze nog niet allemaal ingetekend?
Groet, Wim

Onderwerp starter
Laurence

Bericht door Laurence »

Dag Wim,

bedankt voor al je wijze raad. Het valt niet mee zo'n kleine baan te ontwerpen met alles wat ik wil :)

één van de lijnen had ik inderdaad bewust nog even niet ingetekend, omdat ik zat te twijfelen tussen twee opties. Ik heb ze er nu maar eens allebei ingezet

Optie 1:
ontwerp final 2 ingekleurd.png
ontwerp final 2 ingekleurd.png (59.95 KiB) 7970 keer bekeken
Links is een groene lijn erbij gekomen. Hier komt een verhoogde los / laadplaats. Boven het zwarte spoor komt een portaal kraan of (als de portaalkraan niet past vanwege de hoogte) een kleine hijskraan.
Aan het grijze spoor komt de goederenloods. Hiermee kom ik aan drie sporen voor de goederen.

Aan het oranje spoor komt het station voor de passagiers.

Blauw zijn de sporen die vrij moeten blijven.

Ter verduidelijking heb ik het schaduwstation ook ingekleurd met dezelfde kleurcodering.

Optie 2:
ontwerp final 3 ingekleurd.png
ontwerp final 3 ingekleurd.png (57.17 KiB) 7970 keer bekeken
Hierbij heb ik de zwarte lijn weggehaald. De groene lijn links is veranderd in de "grijze lijn".
Links komt er een verhoogde laad/los platfom, net als bij optie 2. Maar aan het begin zit een hijskraan (dat zwarte ronde ding met een rode spriet eraan :) ). Dit is dus een vervanger van de zwarte lijn uit optie 1.

Voordeel van optie 2 is dat deze baan rustiger oogt. Nadeel is dat ik dan met een langere trein ga rijden voor de goederen, waardoor ik in het schaduwstation minder treinen kwijt kan. Eigenlijk maar twee treinen en eventueel een klein locomotiefje.

Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit, ik moet er nog even een nachtje over slapen. Maar ik weet zeker dat het een van deze twee ontwerpen wordt.

FidOo

Bericht door FidOo »

Dit ziet er al veel doordachter uit. Ik vind dat eerste plan net even wat leuker..
heb 3 kleine opmerkingen tenopzichte van dat plan.
1: die 2 kleine rechte stukjes na de boog links weghalen zodat je boog niet zo dicht langs de rand komt te liggen.
2: de kruising is nu geen wissel, nu kun je dus eigenlijk nisk met het grijze en groene spoor in het station. ik neem aan dat hier een engelse wissel moet gaan komen!
3: Leg het zwarte spoor in een boogje en maak hem net wat langer, hierdoor toont het ook al net wat anders.

PS zo te zien heb je gebruik gemaakt van minitrix rails. (niks mis mee) alleen is de 3weg wissel van minitrix heel lastig te vinden. Misschien heeft roco/flm hem in zijn assortiment.)

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

BenQ

Bericht door BenQ »

Joost,
Dit zijn de nummers van Fleischmann Rebranded Roco-N.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Wim H

Bericht door Wim H »

Persoonlijk zou ik voor het 1e plan gaan. Het extra losspoor met de kraan geeft net iets meer speelmogelijkheden. Zoals Joost al aangaf, kun je het nog iets verlengen.
Het uithaalspoor helemaal rechts zou ik nog iets langer proberen te maken, zodat er minimaal een lok en een wagen samen op kunnen staan zonder het wissel te blokkeren.

Het schaduwstation zou ik ook nog veranderen. In beide varianten kan het oranjespoor voor de personentrein alleen worden bereikt via dit blauwe spoor. Het moet dus altijd vrij zijn. Door het oranje spoor parallel aan het blauwe te leggen, krijg je meer flexibiliteit (bij een gelijk aantal wissels).
Groet, Wim

Onderwerp starter
Laurence

Bericht door Laurence »

Uiteindelijk heb ik het ontwerp toch iets aangepast. ik ben er erg tevreden over, dit gaat hem worden :)
Ontwerp definitief ingekleurd klein.png
Ontwerp definitief ingekleurd klein.png (121.52 KiB) 4277 keer bekeken
Of ik op t gele lijntje een locloods of een hijskraan ga plaatsen, daar ga ik nog even over nadenken. ik heb er in ieder geval alle tijd voor :)

overigens besef ik me dat het spoor voor de passagierstrein kort is, maar ik heb een leuk kort treintje gevonden waarmee ik kan rijden :)

walter

Bericht door walter »

Hoi Laurence,

Ik zou zeker voor de laatste optie gaan en dan met een locloods met brandstofvoorziening voor de locomotieven en eventueel een slakkenkuil en zo. Wellicht een (iets) kleinere goederenloods. Dan kan er eventueel nog een hijskraantje naast. Ik zou wel oppassen dat het niet te vol wordt.

Succes met het bouwen.

Groeten,
Walter

Wim H

Bericht door Wim H »

Hallo Laurence,
Je uiteindelijke plan ziet er goed uit! Tijd om te beginnen met bouwen.
Succes! Wim

Plaats reactie