een spoordijkje anno 1920

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Schachbrett

Re: een spoordijkje anno 1920

Bericht door Schachbrett »

Hallo Michiel,

Wat het is dat maakt niet uit,het ziet er perfect uit voor je tijdperk!!

Gr Chris

Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

Misschien leuk om mee te experimenteren E.Z.-line, is een hoog flexibel draadje dat jet tussen de telegraafmasten kan spannen. Breken doet het eigenlijk niet en als het een klein beetje op spanning staat is het een echt dun. Maakt de telegraafmasten gelijk helemaal af. Leuk boompje trouwens :D .

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Geweldig,

Het maakt niet uit Michiel alles past

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

vantongeren

Bericht door vantongeren »

Ziet er geweldig uit Michiel :D

Wat betreft focussen bij te weinig licht (een paar pagina's terug), ik denk dat het niet aan het focussen zelf ligt maar aan beweging van de camera. Hoe donkerder het wordt des te langer de sluitertijd en dus veel grotere kans op beweging van het beeld. Je zou de camera ergens op kunnen zetten, liefst nog een statief als je die hebt, of bv. de leuning van een stoel.

Ga zo door met je kunsten, zie ik graag, vooral met mooie foto's :lol:

Groet,
Marcel

Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

micha

Bericht door micha »

Jee Michiel,

ik heb eens even deze hele topic terug-gelezen en bekeken, ook je website waarin je het grote plan uit de doeken doet, maar wat een werk gaat dat worden!!! Je spoordijk is echt prachtig, vooral in het natuurlijke licht van buiten. Ik vind zelf Epoche 2 ook het meest interessant vooral ook qua scenery. Die telegraaf palen van jou zijn helemaal fantastisch evenals die begraven spoorbielzen Je hebt meteen een Epoche 2 sfeertje.

Ik ben zelf recent gestart met het ontwerp van mijn eerste N-spoor baan en heb voor het laatst in 1985 ofzo als kind met H0 gespeelt, dus ik moet alles nog leren. Nu ik je spoordijkje zie wil ik misschien ook graag naast mijn baan alvast een klein diorama achtig stukje spoor bouwen om de technieken te proberen/beoefenen.

Deze topic blijf ik zeker volgen. Ga zo door!!

Groet,

Micha

EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Hallo Micha,

ik kan het je alleen maar aanraden; met een klein diorama op een plank wordt je meteen geconfronteerd met een hoop technieken, van ruwbouw, over rails leggen, elektrische bedrading en treinbesturing tot scenery met huisjes bouwen en boompjes vlechten. Echt tof om dat allemaal in een paar maanden tijd te kunnen proberen voor weinig geld. Ik bedenk nu plots dat ik ook nog een achtergrond zou willen schilderen. Dat is ook al een vak apart! ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

micha

Bericht door micha »

Ja, ik heb alleen als probleem dat ik altijd nogal ongeduldig ben, dus ik tart mezelf met deze hobby ;-). Maar nu ik toch bezig ben heb ik even een paar vragen over hetgeen je tot nu toe gedaan/beschreven hebt, die meteen aangeven dat ik ECHT nog een beginner ben:

1) wat is slakken- en assen poeder en waar haal je dat??
2) heb je die bosblaadjes uit echte bladjes gemaakt door gedroogde bladeren heel lang in een oude blender te stoppen?
3) Hoe doe je dat statisch begrassen. Heb je daar een apparaat voor gekocht? Want die schijnen nogal duur te zijn..
4) Waar heb je die mooie telegraaf palen vandaan?

Groet,

Micha

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Hallo Micha,

Iedereen is beginner op een of andere manier. Ik ben haast dagelijks bezig met het zoeken naar een methode om iets te maken of beter te maken. Ik voel me na 2 jaar modelspoorbouw nog steeds beginner, alhoewel ik wel aan mijn resultaten zie dat ik vooruitgang heb geboekt. :roll: En dat is het mooie aan onze hobby, het is zelden dat het monotoon wordt omdat de diversiteit aan disciplines het voor iedereen een of ander vlak een uitdaging maakt.

Om te antwoorden op je vragen:
1 - slakkenpoeder heb ik van een collega modelbouwer gekregen, en is werkelijk de as van stoomlocomotieven, opgeschept in een depot. Maar ik vermoed dat je met elk ander donkergrijs tot zwart poederachtige substantie dezelfde resultaten kan krijgen. Het is een beetje zoeken naar materialen die je liggen en die je makkelijk ter beschikking hebt (voor mij is dat bv leem, op te scheppen in de tuin).

2 - dat onderbos zijn werkelijk bosbladeren, takjes en worteltjes, gedroogd boven de verwarming, en tussen de handen verpulverd en met een grove zeef gezeefd. Ik had een fijnere zeef moeten gebruiken, maar die had ik niet. Het effect vind ik toch geslaagd. Ik heb gehoord dat je eigenlijk dit soort materiaal kiemdood moet maken met microgolf of oven. Maar dat heb ik niet gedaan. :oops:

3 - je kan goedkoop statisch begrassen met alternatief spul. Ik heb een namaakbegrasser gekocht (op de Engelse ebay regelmatig ter vinden) en goedkope grassprietjes van Javis. Ik kan niet vergelijke of het echt zo goed werkt als het origineel spul, maar ik ben toch betrekkelijk tevreden over het resultaat. 8-)

4 - De telegraafpalen zijn kant-en-klaar van Ratio artikel 211, zelf geschilderd. :D

Succes met je diorama (ik veronderstel dat je overweegt om er eentje te maken) ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

micha

Bericht door micha »

Michiel schreef:Succes met je diorama (ik veronderstel dat je overweegt om er eentje te maken) ;)
Dat klopt precies, en bedankt voor de antwoorden weer ;-). Maar ik heb nog een ander probleem naast mijn ongeduld en dat is dat ik altijd tijd te kort kom! Teveel bezigheden. Maargoed, zoals jij al aangaf is dit een hobby die heel lang kan en mag duren dus het gaat met tot nu toe goed af om mijn geduld te bewaren. En mooie dioramas vind ik echt fantastisch, dus ik moet zeker een test opzet gaan maken.

Groet en alvast een goed weekend!

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Op een groot stuk golfkarton heb ik eens zitten spelen met kleur; om een overgang te maken van heiïg wit aan de horizon tot vaal-blauw hoger in de lucht. De kleuren hier op foto zijn bij kuntslicht, en valle iets geliger uit dan in 't echt, maar voor de rest lijken me deze kleuren al niet slecht. Een aanvulling van de achtergrond om het diepteeffect te versterken, komt binnenkort...
Afbeelding

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Klasse gemaakt mooi hoor

micha

Bericht door micha »

wow, heb je dat met een airbrush gedaan ofzo? Zo vloeiend... heel mooi.

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Eerlijk gezegd, heb ik dit snel met een dikke borstel en latex muurverf geschilderd, streep per streep van onder naar boven, met eerst wit en dan steeds meer blauw op de borstel bij de volgende streep. Van dichtbij zie je erg goed het groffe werk, maar zo van ver, met slecht licht, valt het best mee. ;)

En zelfs met zo een ruw afgewerkte achtergrond wordt het dijkje plots een stuk levendiger, en foto's een stuk dieper en mooier.

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Vroeger heb ik lang gezocht naar tanks en dubbeldekkers uit WO1 om mijn toekomstige baan te stofferen, en nooit kunnen vinden. Nu struikel ik toevallig over deze kit, aangeboden in de US voor een paar dollar, IN SCHAAL N! Ik heb het zo even los tegen elkaar gezet, maar uiteindelijk moet het een overhoopgeschoten, achtergelaten hoopje schroot worden; in 1920 nog een herinnering aan de vreselijke oorlog. Een interessant dingetje voor een scene ergens op een hoekje van de baan of zelfs ergens op deze dijk.

Afbeelding

Plaats reactie