De laatste tijd is er weinig gekomen van posten. Dit komt doordat ik hoofdzakelijk op de pc bezig ben geweest met een groot hobby project. Ik wil jullie nu gaan vertellen wat zoals gedaan heb maar alleen de post zelf schrijven en alle plaatjes erbij plakken kost uren dus vandaar dat dat nog niet eerder gebeurd is.
Aanleiding en uiteindelijk uitwerking liggen soms heel ver uit elkaar, zo ook in dit geval. De aanleiding was dat ik op station Arnhem Zuid zoals wel vaker een setje koplopers zag maar vooral hoorde binnen rijden en daarna weer vertrekken. Toen kreeg ik zoiets van dat spul wil ik in mijn wereld ook. Dat zou alleen kunnen als het bij mijn Werse Angel Eisenbahn zou rijden dus zou het daar moeten komen. Alleen treindiensten er voor had ik niet wat ik had al zat ander spul gepland en ook in model gemaakt. Dat idee bleef gedurende een paar dagen een beetje broeien. Uiteindelijk leidde dat er toe dat ik besloot het hele landelijke en/of licht stedelijke gebied rond/tussen Neu Beckum, Basel(westf.), Wadersloh, Soest, Unna en Hamm(westf.) om te vormen door een groot stedelijk gebied wat zo het gebied rond Neu Dalhausen zou verbinden met het Ruhrgebied.
Dit komt dan vooral neer op een schaal vergroting van alle plaatsen die ik er al had liggen. Dorpjes gingen naar kleine voorsteden, kleine steden of voorsteden heb ik vergroot grotere steden. Hier en daar zijn er nog enkele fictieve steden toegevoegd.
Plattegrond Neu Beckum
Plattegrond Soest
Plattegrond Hamm(westf.)/Unna
Al deze bebouwde gebieden moeten ook per spoor ontsloten worden. Hiervoor heb ik een aantal fictieve spoorlijnen omgelegd of vervangen door nieuwe en er nieuwe aan toegevoegd. Bij de stations Soest( nu Soest Hbf) en Neu Beckum( nu Neu beckum Hbf) moest daarnaast door de nieuwe vervoersstromen en daarbij behorende spoorlijnen ook de lay-out van het station veranderd worden. Bij beide lopen de bestaande DB sporen op de boven verdieping van Oost naar West terwijl de rest er in Noord-Zuid ligging onder door loopt. De Werse Angel Eisenbahn speeld uiteraard via nieuwe spoorlijnen een rol in de bediening van dit gebied. Vanuit Neu Beckum loopt er een Oostelijke lijn via het al eerder bedachte tracé naar Basel(westf.) en van daar af via Sünninghausen, Diestedde, Herzfeld, Lippetal, Hultrop naar Krewinkel. In Krewinkel komt de lijn samen met de westelijke lijn die vanaf Neu Beckum via Guissen, Dolberg, Uentrop, Vellinghausen en Lippborg naar Krewinkel loopt. Vanaf Krewinkel loopt het dan als 1 lijn weer verder naar het zuiden naar Soest hbf. Dit was in eerste instantie het eindpunt en vanaf daar liepen dan 2 diesellijntjes verder naar Zuid/Oosten(NDS) en Zuid/Westen(Ense Soester Kleinbahn), in fase 2 zou dit nog gaan veranderen maar daarover later meer. De locale spoorse bediening van het hele gebied moest plaats gaan vinden in S-bahn vorm. Op de 2 WAE lijnen gebeurd dat met 2 S-bahn lijnen van de WAE maar op de overige verbindingen heb ik dit toe bedacht aan mijn eerder al bedachte Unna Hammer Regiobahn. Het hele oude UHR net ging daarvoor wel uit het raam want alles moest wat oostelijker komen te liggen en op andere verbindingen gericht worden.
Het bestaat uit een mix van 5 lijnen die elkaar regelmatig op allerlei plekken treffen en deel parallel lopen. Alle lijnen rijden een 20min dienst en vormen op sommige stukken samen weer een 10min dienst.
Lijnenkaart UHR
Aan het materieel is bij de UHR niets veranderd, het meeste materieel heb ik ook al in model en wat ik nog niet heb komt er nog wel bij.
Ook de treindiensten op de DB lijnen rond Soest heb ik gewijzigd. Ik wilde op Soest Hbf vooral van alle kerende treinen af. Daarom heb ik de RB89 Soest-Rheine en RB108 Bad Sassendorf-Ohstein-Erwitte samen gevoegd tot een RB89 Rheine-Erwitte. Daarnaast heb ik de RE70/76 via een nieuwe niet geheel fictieve spoorlijn door getrokken via de 2 fictieve steden Oberbreitlingen en Unterbreitlingen naar Unna Königsborn.
Doordat ik de fictieve DB lijn Soest-Uentrop-Hamm Werries heb vervangen door een WAE en UHR lijn vervielen de 2 oude treindiensten op dat traject die deels door nieuwe diensten van de genoemde vervoerders worden vervangen. Alleen de RE41 die tot voorbij Altenbeken doorliep word niet vervangen omdat er genoeg overige verbindingen zijn.
Dan terug naar het WAE materieel en de link naar de Koplopers. Door deze nieuwe verbindingen moesten het bestaande WAE net ook op de schop. De beide RE/SE diensten op Münster(westf.) gaan nu beide vanaf Neu Beckum over Basel(westf.) naar Soest. De oude tak van de SE87 naar Versmold kwam in eerste instantie samen met de RB88 als SE88 in de boeken en zou vanaf Neu Beckum over Uentrop( zonder stop) naar Krewinkel en Soest gaan. Mijn eerder bedachte S86 Neu Beckum-Basel(westf.) werd omgevormd tot S35 Neu Beckum-Basel(westf.)-Diestedde-Lippetal en er kwam een nieuwe S-bahndienst S36 Neu Beckum-Uentrop-Krewinkel die tussen Uentrop Mitte en Krewinkel non-stop rijd omdat de parallel lopende UHR lijn daar de haltes bedient en keren op Uentrop Mitte minder praktisch was als op Kwewinkel Mitte ivm de vele overstap mogelijkheden die daar zijn ontstaan.
Met de nieuwe WAE verbindingen moest ik het materieel gaan herschikken. Het park aan ET/ES444 wagens moest ongeveer gelijk blijven maar de inzet op de RE's/SE's was niet echt aan de orde alleen rond Warendorf moest het blijven rijden omdat ik daar al een diorama van heb met dat materieel er op. Dit bleek niet echt handig op te lossen en daar kwam bij dat de vervoersstromen in het vernieude gebied veel groter zouden zijn als tussen Ennigerloh, Warendorf en Versmold. Hierdoor ontstond de behoefte de SE88 te kunnen knippen omdat anders er op iedere rit gecombineerd of gesplitst moest gaan worden. Daarop heb ik de SE88 ingekort tot Ennigerloh en omdat deze hiermee geen stoptreinfunctie mee hoefde te vervullen heb ik het lijnnummer naar RE88 gewijzigd. De RB99 Oelde Landhagen-Ennigerloh heb ik hierop verlengt naar Versmold. Een ander pad heb ik samen met het vrij gekomen lijnnummer 108 gebruikt voor een RE108 die Ennigerloh-Warendorf-Versmold als sneltrein rijd. Deze beide dienst keren in Versmold op elkaar om niet te lang te hoeven keren en rijden beide met ET444, evt. versterkt met een ES444.
De S35 had ik in eerste instantie gedacht met de zelfde ET481 stellen die ik daarvoor al voor de S87 en S86 gepland had( zie ook eerdere posts). De S36 heb ik met de oudere meuk de ET/ES444 wagens gepland. Later heb ik dit omdat dat met diorama plannen beter uitkomt deels omgedraait en rijd nu de S36 geheel met ET481 en de S35 met 4 stammen ET/ES444 en 1 stam ET481.
Voor de RE/SE diensten ging verder kijken naar materieel, koplopers zijn gaaf maar was dat wel het meest geschikte materieel. Ik heb m'n zoektocht uitgebreid en al het Europese gelijkstroom materieel heb ik bekeken. In 2e instantie ben ik daarbij ook rekening gaan houden met of het materieel goed in model te bouwen is. Koplopers vielen uiteindelijk om die reden als nog af. DDM/DDAR is ook nog een serieuze optie geweest maar uiteindelijk viel ik voor Belgisch spul. Na een lange zoektocht vond ik toch dat de diensten met M4 rijtuigen en een aangepaste versie van de Reeks 21 moesten gaan rijden. Daar kwam bij dat mijn tripje naar Marseille mij er( na de hele rit Marseille-Amsterdam in de bar te hebben doorgebracht) overtuigde dat "mijn" WAE RE's/SE's toch wel van een soort van bar( incl. muziek) voorzien moesten zijn. Het eerste klas stuurstandrijtuig dat M4 kent kon deze rol mooi vervullen omdat er op het WAE net geen 1e klas is.
RE86/88/SE87 stam
Aangezien de Reeks 21 locs bij mij alleen met die trek/duw stammen rijden is de 2e cabine een hulp cabine met rechte kop geworden zodat die goed tegen de rest van de trein past. De kop van de M4 stuurstandrijtuigen is een beetje jammer en ik vond het mooier die te vervangen door een Reeks 21 kop het geheel heeft dan net wat meer uitstraling.
Toen ik had besloten welk materieel ik wilde hebben ben ik gaan rekenen hoeveel ik er van nodig had. Daarbij kwam aan het ligt dat de rijtijd van de RE88 Ennigerloh-Neu Beckum-Soest v.v. met 40min per rit wel wat kort was voor de inzet van een bar rijtuig. Dat leidde weer tot een nieuwe idee en het hele proces van de 1,5 week ervoor begon weer opnieuw.
Bij mij kwam het idee op te kijken of ik die RE88 niet kon verlengen naar het Zuiden en een doel stond wel snel vast. Ik moest en ik zou die dienst verlengen naar Iserlohn. Voor de gene die Iserlohn niet kennen, het is een leuke stad ten zuid/oosten van Hagen met zo'n 100.000 inwoners. Het voormalige Iserlohn West is al jaren een kopstation en is in de afgelopen 7 geheel vernieuwd. De voormalige spoorlijn naar het Oosten door de stad naar Iserlohn Ost en verder via Westig naar Hemer is opgebroken en nu fiets en wandelpad. De spoorlijn Hemer-Menden(Sauerland) ligt er nog maar is buiten gebruik. Meer info over die lijn is
hier te vinden. Dit moest dus het einddoel worden……
Om zover te komen moest ik weer het nodige uitwerken. De plattegronden tekenen van weer een gebied van 70 bij 40km al het ik de buslijnen daarin niet geheel uitgewerkt. Dat is a; niet direct noodzakelijk omdat ik het echte net grotendeels wil laten zoals het is en b; ik er even geen zin in heb. Bij het plannen van de spoorlijnen voor die verbinding was stap 1 Soest uit zien te komen. Dat ging heel makkelijk door de ESK lijn uit te breiden naar 2 sporen met waslijn tot aan Günne.
Plattegrond Ense-Neheim-Arnsberg
Vanaf hier kon de ESK dat diesel en enkelspoor blijven en via Niederense-Höingen naar Neheim lopen. De nieuwe WAE lijn loopt dan over de heuvelrug naar het westen naar Ense-Bremen. Vanaf daar gaat de lijn slingerend vrij steil naar beneden om bij Wickede(ruhr) naast de Obere Ruhrtalbahn uit te komen. Hierna volgt de WAE lijn enkelspoors het zelfde tracé tot aan de oost rand van Fröndenberg waar de WAE lijn eerst de Obere Ruhrtalbahn en daarna de Ruhr kruist en naar het Zuid/Westen afbuigd onder Fröndenberg langs.
Plattegrond Fröndenberg-Menden-Iserlohn
Via Schwitten komt de lijn dan ter hoogte van de Kekulastraße in Menden(Sauerland) uit op de Hönnetalbahn. Op het gedeelte Fröndenberg-Menden van de Hönnetalbahn hangt in mijn wereld ook waslijn……uh bovenleiding. Vanaf Menden rijden mijn WAE treinen dan over het tracé van de eerder genoemde spoorlijn via Hemer-Westig naar Iserlohn. Deze spoorlijn heb ik gebruikt zoals hij was en met de bestaande kruisingsplaatsen bleek ik vrij aardig uit te komen voor een 30min RE dienst aangevuld met een S-bahn trein die omdat keren in Menden lastig bleek door moet rijden naar Fröndenberg.
Met deze verbinding heb ik mijn RE88 een uur verlengd en daarmee komt ook het barrijtuig beter tot z'n recht en het is gewoon een leuke nieuwe verbinding die in mijn wereld ook echt wat toevoegd.
Als materieel voor de S38 Iserlohn-Menden-Fröndenberg heb ik gekozen voor verbouwd 2e hands materieel. In dit geval omgebouwde accu motorwagen Br515 die nu wel stroom die bovenleiding krijg en in het WAE park als ET511 aangeduid worden( aan de had van de nummering van de eerste wagen).
S38 2x ET511
Na al het tekenwerk heb ik inmiddels ook de dienstregelingen en sporenbezettingen gepland en ben ik nu met de materieel omlopen bezig. Voor dat dat allemaal klaar is ben ik nog wel een tijd verder maar ik ben nu ook begonnen met het bouwen van materieel.
Screen shots van de dienstregelingen sporenbezetting laat ik nu ff achterwege maar als er behoefte aan is wil ik dat later nog wel posten.
Groetjes Michiel