Backeramm am Rhein

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4643
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Hoontje »

puh mijn baan is grotuuuur! :D

Zonder gein, ziet er goed uit! En inderdaad, het loopt al snel op qua kosten. Hier zijn de afgelopen maanden ook weer hele maandsalarissen opgegaan aan de hobbie. Maar ja, tis dat, of de vrouw klieren. :mrgreen:

Vind de baan echt heel mooi mr. J. Ben benieuwd hoe het qua scenery gaat worden, of het op banen gaat lijken hier op het forum, of dat het echt weer een totaal ander stukje Rheintall wordt!

Succes en bouw ze!

Groet,

Hoontje



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door marco »

Toppie jeroen word weer schitterend


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Hee boys,

Mooie commentaren weer. Dank!

Ja er is nog heul heul veel te doen, maar als de boel ook een kan rijden krijg je weer wat eer van je werk. Eigenlijk moet ik die lus dus nog even uitbreiden met 2 trek/duw-wachtsporen, overloopwissels en de lus wat ruimer maken (tbv diezelfde opstelsporen). Daar komt nog wat bedrading bij kijken natuurlijk, maar al met al is dat een dagje werk. Dan is werkelijk alle rij-techniek klaar. Kwestie van de boel in Koploper rammen, en gassen maar met de computer. Het is allemaal geen rocket-science qua invoeren want het is niet veel wisselstraat en verdere bullshit. Met dat testen moet ik wel sneller beginnen dan destijds D-B optreden no. 1. Weeduunog?? :mrgreen:

Ja en dan die scenery.....Hmmm kan niet wachten! Weet iemand een goed adres voor alu-gaas? Lijkt me een mooi spulletje voor de elevatie....

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door spoor65 »

Straks werk, Jeroen.

Heb je ook aan horrengaas gedacht, weegt niks en bere sterk, gewoon te koop bij de bouwmarkt.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4643
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Hoontje »

Freddy was me voor... Heb voor alu-gaas je een PB'tje gestuurd.

Groetjes en succes,

Hoontje


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door bob vermeulen »

Jeroen,

Het wachten heeft uiteindelijk toch zin gehad :mrgreen:
Erg gaaf overzicht zo van de baan met een mooie paradebahn

Blijf het volgen

Mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Maar is dat niet van dat plastic of stoffen spul? Dan moet ik het bijkans gaan spannen, en ik wil het juist kunnen buigen om de grote contouren alvast te kunnen weergeven zonder 100.000 spanten te hoeven zagen.....


Afbeelding
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door spoor65 »

Het is idd geen ijzer, maar zeker ook geen vaatdoek,
het is stug genoeg om al redelijk te vormen zonder elke cm te moeten ondersteunen.

Zoek ff hier met de term horrengaas, er zijn al voorbeelden te vinden.

mvg

Freddy

(had eerder ook mijn twijfel hoor, maar sinds ik hier een oude hordeur verwijderd heb, en het spul eruit gesneden, gezien dat het best wel stevig is, ligt dus nu opgerold op zolder te wachten tot gebruik)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door evo »

Zelfs dat plastic spul kun je redelijk goed in contour brengen met hier en daar een spant. Ik gebruikte tempex spanten om de 20 a 30 cm. Als je daar met gips/tegellijm en keukenpapier overheen gaat, wordt het ijzersterk. Probeer maar eens een proefstukje.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Bij mij dito dat horrengaas.
En een spantje uit een schuimplaat is zo te snijden en te plakken.
Voordeel:
Spul is lichter en stukken goedkoper.
Daar komt bij dat je lekker snel kunt werken, zodat je eindelijk kan gaan groenen :lol:

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Wim H »

Een paar jaar geleden heb ik alu gaas bij de plaatselijke Hubo gekocht. Ik weet niet of ze het nog steeds in het assortiment hebben.
Het is inderdaad erg gemakkelijk met het voorvormen van landschap, ook voor kleinere vormen als spoorsloten ed.
Groet, Wim
PS Goede voortgang en mooie fotos! Het slingerende spoor ziet er geweldig uit!


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Robert_N-Nm »

Als je nog een stukkie houten biels peco over hebt dan kan je aan de keerlus zijde van het station een verlaten spoortje met een goederenloods plaatsen (en die loods kan dan evt weer dienst doen als drankwinkel).

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door spoor65 »

:D voor z`n drankwinkel wil ik zelfs nog wel een stukkie rail sponseren haha

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Zo,

Kleine update. Ik heb de afgelopen tijd het nodige kunnen testen met diverse treinsamenstellingen. Helaas is mijn terras nogal ongelijk, dus het is altijd even een beetje behelpen met die schragen. Gewoon het bekende bierviltjes en stukken hout hier en daar om de boel een beetje egaal te houden. Gelukkig rijden de treinen volop hun rondjes met dank aan het tijdelijke keerlusje.

Nu ik weet dat het dus werkt is het ook wel weer tijd om echt actually wat te doen aan de baan. Gisteren heb ik wat kleine dingen gedaan, waaronder het begin met de eerste bovenleiding.

Afbeelding

En een beetje van hoe het effect echt is.......allemaal nog kaal hout en sfeerloos, maar je moet ergens beginnen.

Afbeelding

Tegenwoordig kunnen -tijdelijk, althans- de modules even in een kamer staan beneden. Dat is wel zo makkelijk met het slepen. Als je ze allemaal op een kant zet is het nog wel fors, maar neemt het niet zo idioot veel ruimte in.

Afbeelding

Vandaag komt er hopelijk van de Sceneryshop, na toch een poosje wachten, wat ballast binnen. Dan kan ik eindelijk eens even 'door'. Ook zal ik even naar de bouwmarkt moeten om de eerste aanzetten tot de scenery te kunnen maken.

@Ron: begrijp ik uit jouw verhaal dat jij de spanten voor de scenery van piepschuim maakt en dan dat plastic gaas eroverheen? En dan smeer je er gips o.i.d. overheen en dat wordt hard? Maar ik heb echt gierend veel gips nodig; gaat dat qua gewicht wel werken?

@Robert: ja ik heb nog wel een stukkie spoor over. Aan de keerluskant komt denk ik niet nog meer spoor, maar misschien wel aan de voorkant bij het station. Het bekende stukje overwoekerd spoor. Daar kan ik eens kijken of er plaats is voor een verlaten loodsje.....

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

@Ron: begrijp ik uit jouw verhaal dat jij de spanten voor de scenery van piepschuim maakt en dan dat plastic gaas eroverheen? En dan smeer je er gips o.i.d. overheen en dat wordt hard? Maar ik heb echt gierend veel gips nodig; gaat dat qua gewicht wel werken?
J.

Destijds dat duurdere gele schuim gekocht bij de Praxis, waarvan er 5 in een pak zitten. (naam ben ik ff kwijt)
Dat gebruik ik.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door BenQ »

Ron,
5 platen van 4cm en ze noemen het XPS.
Een voorbeeld:
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Ahaaaa.....dat bouwschuim. Heb ik nog wat van liggen. Inderdaad niet goedkoop maar toepasbaar voor ongeveer.....alles! En nu ik snap welk schuim je bedoelt, snap ik ook hoe stevig dat spul is. Want dat is het zeker! Ik ga me er eens in verdiepen.....


J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

JohoMapi
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 869
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:48
Contacteer:

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door JohoMapi »

Voor het grove werk gebruik ik goedkoop piepschuim. Voor de bovenste laag en de kleinere details gebruik ik ook dat gele schuim. Daarmee kun je ook heel mooi gemetselde muurtjes mee maken.

Ik vind het altijd zeer bewonderenswaardig dat er lieden zijn die zich bekwamen in bovenleiding in N-schaal. Hulde!


RAILNSCALE Bekijk onze website met 3D-geprinte automodellen, accessoires en gereedschappen: www.railnscale.com
Happy Hobbying!
Facebook: https://www.facebook.com/railnscale/
Instagram: https://www.instagram.com/railnscale/
Youtube: https://www.youtube.com/user/JohoMapi
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Precies,

Ik gebruik het niet all the way. Daar is het mij wat te duur voor. Piepschuim zou wel lukken, maar ik ben dat materiaal echt gaan haten :twisted: . De reden laat zich raden.......al wil ik niet zeggen dat ik het nooit meer gebruik of zal gebruiken.

En inderdaad is dat schuim, of die platen van de Gamma werkelijk briljant spul om van alles mee te maken. Je kan er met scherpe messen en punten goed in krassen, en dat gaat een stuk makkelijker dan bijvoorbeeld bij gips. Maar soms kan het niet......ik gebruikte deze methode bij DU-B. vaak (het schuim om in te krassen), en bij Boppard juist enkel gips. Nu ga ik maar 'best of both worlds' combineren.

Ik gebruik eens even een lekker opgeruimde foto als inleiding.....

Afbeelding

Jawel! Als ik weer aan het landschapsbouwen gaat dan heb ik ongeveer 3 bijzettafels nog. Die heb ik niet, dus dan zet je alles maar gewoon kriskras op de modules waar er ook maar plek is. Vandaag ben ik bij bouwmarkt geweest om platen hout te kopen......en horrengaas. Ik wil de methode wel eens gaan proberen. Of het voor het Mittelrheintal-gebergte voldoende is zullen we zien, en anders kan ik het altijd nog wel voor iets gebruiken......het is sowieso wel goedkoper dan bijvoorbeeld dat alu-gaas, wat ik per rol van 1200 meter 8-) alleen maar kan kopen.

Afbeelding

Als eerste heb ik vandaag met muurvuller (van de Action) de boel eens wat gefatsoeneerd. Anders gaat er straks wel idioot veel ballast zitten in de bedding......en de rails ligt gewoon vast met lijm, dus voor de functie zoals in het grootbedrijf hoeft het niet :) .

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk moest dat wit er wel FF af. Ik bedenk me net dat ik vergeten ben om ballast te bestellen. Eens FF rommelen straks of morgen om te kijken of ik nog wat heb hier en daar. Maar voorlopig heb ik het nog wel druk met andere zaken.........

Terwijl ik eens een beetje zat te kijken naar de bovenleiding en met wat ik voor ogen wil hebben wilde ik toch maar eens met het landschap beginnen. De tunnelingang moet namelijk wel functioneel en dáár zijn voordat ik verder kan gaan. Dat is niet zo'n heel leuk karweitje, want het is akelig nauw en normaliter altijd een precies karweitje. Zo is dat ook hier niet anders. Ik wilde ook persé een gelede tunnelingang, of weet ik hoe dat heet. Dat gebeurt vaak in het echie als er nauwelijks plek is voor de spoorlijn. Dus......moest er voor de rest van de spoorlijn ook maar minimaal plek zijn. En zo hadden ze bij de inrit van Backeramm am Rhein eigenlijk ook nauwelijks plek voor de bovenleiding. Een eerste experimentje.....

Afbeelding

Vrije ruimte? Ja hoor, net genoeg...... :roll:

Afbeelding

Overigens is dit niet zo heel moeilijk te maken. Gewoon een gat boren, paaltje erdoor douwen en vanaf de andere kant met een tangetje vastzetten op het voetje. Het voetje heb je eigenlijk niet eens nodig, maar het was een eerste experimentje.....

Een close-upje. Ja, vandaar heb ik al weer aardig wat af zitten krassen......nog maar 12 meter te gaan......

Afbeelding

Oké, ik ga nog FF gauw door!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Eens een keer de belofte waar gemaakt; we zijn doorgegaan! Met spoor N is het af en toe moedeloos als je bekijkt hoeveel tijd een bepaalde hoeveelheid cm2 heeft opgeleverd danwel opgeleukt. Ik bouw nu aan baan #3, en ik herken het nog altijd. Maar ik geniet er meer en meer van! :ugeek:

Vandaag voor een deel het hoofdstuk tunnelportaal aangepakt. Na 5 (!) probeersels de definitieve gesneden van de blauwe schuimplaat. Het ging best goed, maar nummer 5 was precies genoeg. Bij deze: snij die plaat, kerf in die plaat, doe whateverthehellyouwannadometdieplaat met een ultiem surgery scherp mes. Anders wordt 't niet wat..... Nou, het eerste tunnelportaal voor de binnenbaan staat. Zonder dakje welteverstaan, want met de ballast die ik nog over heb moet ik morgen eerst de sporen daarvan voorzien. Ook weer een leuk klusje, want het omvat scenery werkzaamheden. De steunmuren zullen morgen ook de kleuren krijgen die ze horen te krijgen, maar de rotsen moeten nog even wachten. Nou, de rotsen......?? Dat ene stukje wat er nu staat (dat stukje bij die 'ingegraven' bovenleidingsmast).

Genoeg geluld. Fotoproof.

Afbeelding

Ja, die ouwe 103 mag even poseren. Hij heeft de maximum panto-hoogte, en ik moet met deze lok nog even een probleempje oplossen ergens.......

Afbeelding

Deze muur kostte me even wat krastijd.....on the scene, want ik had 'm eigenlijk al vastgeplakt voordat ik aan t krassen was begonnen. Niet de volgorde die zou moeten, maar ach......er komen nog genoeg muren die ik wel op tijd kan voorbereiden.

Afbeelding

Morgen door met die handel.

Jeau!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1109
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Doolemeister »

Mooi hoor Jeroen!
Zeker dat kraswerk :shock: , respect 8-)

Succes met het vervolg, ik blijf je volgen :mrgreen:

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Arjan, dankjewel! Weetje, ik heb inmiddels al zoveel gekrast....en ik weet dan wat het effect is. Dat weegt op tegen de moeite. En ja: het went 8-) .

Het grootste probleem wordt wel het demontabel maken van de berg die erop moet komen. Zeker aangezien de hele hap ook weer eens hier naar boven moet via een niet al te ruim (schoonmoeder :twisted: )trapje. Dat is nog meer limiting dan de Boedelbak voor Lochem.

Als het nou nondeju eens ophoudt met regenen kan ik weer FF door buiten daarmee. Tot die tijd maar FF verder met de tunnelingangen......


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Volgens mij ben je alleen maar aan het genieten met dat krassen.

Bijdewee. Probeer eens een figuurzaagje voor de tunnelportalen.
Hier ging dat prima.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

In dat schuim, Ron? Is dat niet een beetje te fragiel? Ik doe het met het mesje een beetje op de styreenmanier: rustig insnijden, eventueel nog eens, en dan douw je het er zo uit eigenlijk. De 'braampjes' een beetje voorzichtig wegschuren en klaar. Maar ik houd de tip erin en ga eens achter een figuurzaag aan.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Ja dat gaat prima.
Zelfs door dat dikke schuim waarmee ik de tunnelportalen mee heb gemaakt.
Kwestie van rustig zagen, geen kracht zetten en de figuurzaag zo recht mogelijk houden.
Het zaagvlak wordt en beetje grof, maar dat geeft juist na het verven het echte hak effect.

gr. Ron.

Ben hier de rivier aan het verven met grachtengroen, maar vind het wel hel donker :x


Ik rommel maar wat aan!
Plaats reactie