Rheinteufelswald V 3.0

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Willempie
Elektronica/Commercieel

Re: Bouw Dorf am Bach

Bericht door Willempie »

Hans S

Bericht door Hans S »

Andre,

Echt een mooie treinbaan waarmee jij bezig bent

Zelf heb ik een treinbaan met als onderwerp grensverkeer Nederland Duitsland in tijdperk III.
Momenteel ben ik bezig met fase 1 (stad met station, als ik meer ruimte krijg dan wordt het uitgebreid met nog een plaat met rangeersporen, opstelsporen en locomotievenloodsen dat wordt dan fase 2 en fase 3 wordt dan een kopstation.
Foto's volgen morgen pas

Prettig weekend en groeten,
Hans

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Bericht door Andre de Ruiter »

@Jeroen: Bedoel je zoiets?

Afbeelding

De weg is gemaakt van DAS klei met het klinker sjabloon van N-Scale. De klinkers zijn schaalgetrouw dus vreselijk klein. Heb nog steeds moeite met het voorkomen van de streep dwars in de weg aan het einde resp, begin van de sjabloon.

@Willempie: Stiekeme voorbeschouwing???????

@Hans: Dank je.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Je hebt echt een juweel van een baan! !!!

spoor65

Bericht door spoor65 »

Wim,

Wat maakt het uit waar het idee weg komt en hoe iemand dat gevonden heeft.

Andre geeft niets meer en minder aan dat hij blij is dat Martin het foefje heeft toegepast.
Als jij Rob of Willem-Alexander het voor hem had ingebouwd, had hij die ook gewoon hier bij naam en toenaam genoemd.

Ik ben nog elke keer blij met mijn dealer die met behulp van de onderdelen van de fabrikant, mijn auto in top conditie houdt.
en toch bedank ik nooit de fabrikant, maar altijd de medewerkers van mijn dealer.

Andre, mooie baan. ziet et top uit.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

william

Bericht door william »

Heel mooi.
En dat er strepen door de weg heen lopen heeft m.i. ook wel zijn charme....

Groeten,
Willaim

Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

marco

Bericht door marco »

Hee andre goede keus denk ik om het station te veranderen.
En kop maken kan je nu ook nog ( wat ik leuk vind om te doen ) maar is niet meer verplicht dat is het grote voordeel en vergroot inderdaad het aantal treinbewegingen.
Mooie ruimtelijke baan verder prachtig.
En ja de conrads ik heb ook wisselende ervaringen sommige doen het al jaren goed andere weer niet.
Maar bij mij voortaan ook alleen maar servos hoor 8-)

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Allen Dank voor de complimenten, maar overdrijf niet, als ik zie wat sommigen hier op het forum presteren, dan moet ik nog veel oefenen.

Ondanks de hitte nog wel iets kunnen doen. Na de Servoswitch van Rosoft heb ik ook de digiservo van Digikeijs geínstalleerd. Had nogal wat moeite met het afregelen van dit exemplaar. Op een gegeven moment bleef de servo brommen, na enig zoekwerk bleek dat ik de uitslag van de servo te groot had gemaakt. Hierdoor duwt het staaldraadje de servo terug, die vervolgens weer tracht zijn uiterste positie in te nemen enz. enz. enz. Ik stond op het punt Digikeijs van mijn shoppinglist af te voeren.
Na enig zoekwerk op het forum vond ik in het draadje Duisburg-Beksheim een uiterst helder verhaal over het installeren van servo's http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... &start=220.
Na lezing van dit verhaal ging het installeren van de servo's een stuk beter en inmiddels werkt alles naar behoren.
Ik heb voor de resterende nog te vervangen Conrad aandrijvingen gekozen voor Digikeijs, deze zijn iets goedkoper dan de servoswitch, met dien verstande dat de Digikeijs standaard niet voorzien is van puntstukpolarisatie. Inclusief deze polarisatie is de servoswitch van Rosoft weer goedkoper. Aangezien ik voorlopig nog met Flm. wissels werk heb ik voorlopig geen punstukpolarisatie nodig.

Btw ik moet wel eens lachen om wat ik over railspatting lees. Als je even zoekt op het www dan ben je er snel achter dat onze rails (meestal gemaakt van nieuwzilver o.i.d.) per meter per graad Celcius temperatuurstijging 0,016 mm uitzetten. In andere woorden als de temperatuur in je hobbyhok 10 graden stijgt tov de temperatuur, waarbij je de rails hebt gelegd, dan wordt 1000 mm rail 1000,16 mm rail.

Ondanks dat er deze week weinig zichtbaars is gebeurd toch een foto.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Ik heb het dennebomen draaien weer opgevat om een bos, dat de R2 boog na het station moet camoufleren, aan te leggen. Productietijd per boom is ca. 20 à 30 minuten, benodigd aantal bomen ca. 50-60, dus ik ben even bezig.
De vorderingen tot nu toe.

Afbeelding

Afbeelding

Het project vervanging Conrad-wisselaandrijvingen vordert. In eerste instantie wil ik eerst de wissels die over het algemeen van de scherpe kant worden bereden vervangen. Foute wisselstand veroorzaakt hier meer problemen dan wissels die van de stompe kant worden bereden. Stompe kant veroorzaakt slechts kortsluiting en heel het raderwerk staat stil, scherpe kant kan vervelende botsingen veroorzaken.
Er zijn nog 7 "scherpe" wissels te gaan, waarvan drie tot nu toe slechts zelden gebruikt worden en vier, die voortdurend gebruikt worden, maar aan de onderkant heel slecht bereikbaar zijn.

Voor de belangstellenden heb ik nog een filmpje van de baan http://youtu.be/9I3W3HSF1Cs
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:07, 2 keer totaal gewijzigd.

william

Bericht door william »

Leuk filmpje.

Groeten,
William

Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

BenQ

Bericht door BenQ »

André,
Gaat goed met de baan. In het begin van de film lijken het wel spooktreinen, zo is hij er zo is hij weg. :o

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Ben & William: Dank je,

Om niet horendol te worden van het dennebomen draaien voor het R2-bos, doe ik tussendoor voor de afwisseling wat andere karweitjes. Ik had nog een onbeschilderde kudde schapen met herder en hond liggen. Deze heb ik beschilderd en op de rechtervleugel geplaatst.

Afbeelding

Een plaatje van de rechtervleugel in de lengterichting.

Afbeelding

Om scherpe foto's te maken maak ik normaal gesproken foto's van stilstaande treinen. Van de week heb ik wat geëxperimenteerd met rijdende treinen in een poging de snelheid in de foto weer te geven.

Afbeelding

Afbeelding

De foto's zijn gemaakt met een sluitertijd van 1/50 s. waarbij de camera werd meebewogen met de rijdende trein. De camera staat op de continu-stand om tijdens het meebewegen zoveel mogelijk opnamen te maken. Het vergt enig experimenteren voor je iets bruikbaars hebt.

Het R2-bos vordert ondanks deze "uitstapjes", de vorderingen tot nu toe.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Erg nice kerel! !!!

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Lekker wat zitten fróbelen met styreen om telegraafpalen te maken, om naast het spoor te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

De pastoor doet het bruidspaar uitgeleide.

Afbeelding

De poppetjes zijn beschilderd met Umbrol mat, desondanks glimmen ze als de pest. Is eerst spuiten met primer misschien de oplossing???

De wissel in de toegang naar het goederenstation gaf problemen en moest vervangen worden. Dat eenmaal nodig, was de beslissing snel genomen, dan maar meteen de toegang tot het station vereenvoudigen. Na enig knutselwerk ziet het plan er nu als volgt uit. Goederentreinen hoeven voortaan niet meer een stukje tegen het verkeer in te rijden om het station te bereiken, waarmee ze het uitgaande verkeer van het station ernstig hinderden..

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.

BenQ

Bericht door BenQ »

André schreef:De pastoor doet het bruidspaar uitgeleide.
En het maagdenkoor "De blauwe engel" doen hun best. :lol:

Heeft ook nog iets met treinen te maken.

Met vriendelijke groet,
Ben

Wim H

Bericht door Wim H »

Andre de Ruiter schreef:De poppetjes zijn beschilderd met Umbrol mat, desondanks glimmen ze als de pest. Is eerst spuiten met primer misschien de oplossing???
Hallo Andre,
Ik heb zelf ook wel eens problemen gehad dat de matte variant toch ging glimmen. Goed roeren voordat je gaat schilderen helpt. Als er nl teveel olie in de verf zit, droogt het glimmend op, heb ik gemerkt.
Als remedie kun je er een laagje kleurloze matte lak over schilderen. Zowel humbrol (nr 49) als Revell (ik dacht nr 02) hebben die in hun assortiment:
http://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php ... ts_id=1943
http://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php ... cts_id=619
Groet, Wim

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Wim matte lak, ik ga dat zeker ook proberen.

Ik heb inmiddels ook acryl-verf van Talens geprobeerd voor het beschilderen van poppetjes. Dit geeft een beduidend beter resultaat in vergelijking met Humbrol en als extra voordeel verwerkt het een stuk sneller door de kortere droogtijd.
Ik heb ook een betere manier van beschilderen gevonden. Tot nu toe beschilderde ik de poppetjes aan de gietboom. Nadeel hiervan is dat het hoofd , waarmee 9 van de 10 poppetjes aan de gietboom zitten, slecht te beschilderen is. Nu plak ik de poppetjes, nadat ze van de gietboom zijn losgesneden en geschoond van restanten gietboom, op een houten staafje met secondenlijm. Na het beschilderen zijn de poppetjes gemakkelijk los te snijden van het stokje.

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat sfeerplaatjes van de baan.

Afbeelding

Afbeelding

De oorspronkelijk aangeplante Chardonnay struiken zijn vervangen door Dornfelder struiken.

Afbeelding

Door het gunstige klimaat kan er al onmiddellijk geoogst worden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

elke update wordt de baan mooier en mooier Andre.

wat denk ik nog een hele verbetering wordt is als je even met de airbrush over je ballast heen gaat, op Nproject staat een super methode wat ik op HBF ook heb gedaan en dat maakt het net ff af.

gr.

M.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Maurits Dank je. ik heb je raad opgevolgd en een bruine wash aangebracht op de ballast. Ik heb deze vakantie in Engeland in een stoomtrein gereden. Daarbij is me opgevallen dat de ballast in het station waar de loks stilhouden bij het zwarte af is. Stoomtractie, die ik alleen ken uit mijn prille jeugd, is viezer dan je denkt.Ik zal op de stationssporen nog aan de gang moeten met een zwarte wash.

Er waren een tweetal wissels aan het begin van het goederenstation nogal onwillig (niet goed aansluitende wisseltongen). Ik dacht iets slims bedacht te hebben. Sloop het hele binnenwerk en bedien de wisseltong rechtstreeks met een servo van Rosoft en polariseer het hartstuk met de servoswitch van Rosoft. De gesloopte wissel met een draadje aan het hartstuk.

Afbeelding

Een proefopstelling op de werkbank werkte uitstekend. Echter bij het monteren in de baan liep ik tegen een zwak punt van de wisselconstructie op. Doordat de wissels aan de onderkant niet overal even gemakkelijk bereikbaar is als bij de proefopstelling op de werkbank, oefende ik onbedoeld wel eens wat meer kracht uit op het stukje plastic, dat de wisseltong heen en weer beweegt. Het gevolg was dat ik na enige tijd twee stukjes plastic in m'n hand had en de rails van de wisseltongen met gestrekte oren lagen.

Helaas kostte dit dus weer twee nieuwe wissels.

Een andere ombouwpoging lukte wel. Het bekende Flm. hoofdsignaal, met magneet bediening en de daarmee gepaard gaande lelijke grijze worst aan de voet van het signaal, kon door het losdraaien van één schroefje ontkoppeld worden van de grijze worst. Waarna het stukje verenstaal dat het signaal op en neer beweegt vervangen kon worden door een langer stukje verenstaal, dat onderdeks bewogen kan worden door een servo.

Afbeelding

Het signaal wordt vervolgens gemonteerd op een klein stukje grijs geverfd hout, waarmee de betonnen voet gesuggereerd wordt.

Gemonteerd op de baan.

Afbeelding

Afbeelding

Hier een fimpje van het signaal in werking.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.

BenQ

Bericht door BenQ »

André,
Ziet er goed, slim idee om die balk er onder uit te slopen. ;)

Met vriendelijke groet,
Ben

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Andre,

De glimmende poppetjes had ik ook van Humbolt ben daarom over gestapt naar Revell dat zijn veel mattere kleuren probeer maar eens.
Overigens lekker gewerkt zo in de afgelopen tijd met leuke vorderingen.

mvrgr Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Ivm rugproblemen heb ik de afgelopen tijd weinig meer kunnen doen dan wat rijden.

Toch nog wel iets kunnen doen. Het bos dat de R2 bocht direct na het station moet camoufleren nadert z'n voltooiing.

Afbeelding

De tweede seinpaal is geïnstalleerd en functioneert naar behoren.

Afbeelding

Nog wat sfeerplaatjes van het staion.

Afbeelding

Afbeelding

De uitgaande sporen van het station moeten nog in roestkleur geschilderd worden.

Het is de vraag of dit nog gaat gebeuren, ik speel al enige tijd met de gedachte om de rails in het zichtbare gedeelte te vervangen door Peco code 55. Ten eerste om esthetische redenen, ten tweede omdat de de betrouwbaarheid van de Fleischmann-wissels icm Conrad wisselaandrijving nogal te wensen overlaat. Weliswaar heb ik inmiddels alle wisselaandrijvingen van de wissels, die vanaf de scherpe kant worden bereden, vervangen door servo-aandrijving, Blijven er toch nog ca. 12 wissels over met Conrad aandrijving, waarvan er een aantal op zeer slecht bereikbare plekken zitten. Ik moet de voor- en nadelen nog maar eens tegen elkaar afwegen.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Ik heb er een week over nagedacht en ik heb besloten om de rails in het zichtbare gedeelte te gaan vervangen door Peco code 55. Dan verder denkend kijk je nog eens kritisch naar het baanplan en denk je als ik het staion in een flauwe bocht ( dat is mogelijk met Peco) leg, kan ik langere treinen kwijt. Dan komt van het een het ander en denk je het schaduwstation kan ook nog wel een paar extra sporen gebruiken. Enfin de sloop is inmiddels aangevangen en we hopen zo snel mogelijk weer aan de opbouw te beginnen.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Een gedurfde beslissing André
Ben heel benieuwd hoe het wordt

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

BenQ

Bericht door BenQ »

Ben is ook heel benieuwd. ;)

2 jaar geleden een nog verdergaande beslissing genomen om heel de baan te slopen en een ander op te bouwen.
Vind het nu jammer dat ik de baan niet iets, 50cm, van de muur heb geplaatst. Ik kan dan beter bij bv het schaduwstation.
Oftewel er blijft altijd wel iets te wensen over. :shock:

Met vriendelijke groet,
Ben

Plaats reactie