Pagina 9 van 54
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 16 nov 2016 21:47
door marco
Ziet er goed uit michiel !!
Ook ik heb de stopsecties aan de "voorkant "van mijn spiraal zitten puur voor de bereikbaarheid.
Ook heb ik in mijn spiraal het langzaam afremmen en optrekken uitgezet dit voorkomt ook het stilvallen van ( meestal kleine ) lokjes en bevorderd de doorstroming duidelijk.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 17 nov 2016 10:42
door Michiel
Bedankt Marco. Ik had ook al dezelfde waarneming gedaan ivm het langzaam stoppen en het uitzetten van die functie bij schaduwsporen. Ik beperk daarom ook de maximum snelheid in die blokken tot 60km/u om geen te hevige schok te hebben, vooral met lange treinen wel belangrijk.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 17 nov 2016 16:03
door Jeroen
Ja hoor, gewoon blokken in de spiraal. Werkt prima, zeker zoals Marco zegt, met de optrekvertraging uit. Van grote schokken heb ik weinig last hoor...en ik rij ook met lange treinen.
Retestrak werk! Om jaloers van te worden...
J.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 23 nov 2016 08:48
door Michiel
Ik gebruik flexible rails (Peco code 55) in de helix. En het gebruikelijk probleem is dat de uiteinden van de railstaven rechtuit willen en dus naar buiten veren. Een metalen raillasje kan die kracht nog wel opvangen, maar een kunstoffen isolatielas niet. Er bestaan vele methodes om de gebogen flex in bedwang te houden, maar ik heb gekozen om met kleine printplaatjes te werken, op maat gesneden en het kopervlak in eilandjes verdeeld. Eenmaal de rails vastgesoldeeerd, en de voedingsdraden aangebracht, slijp ik de rails door. De rails blijft perfect zitten.
Het is niet origineel, en er zijn vele ander beproefde methodes, maar ik koos voor deze:
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 23 nov 2016 10:15
door shoven
Dit is handig!
Je oplossing komt precies op tijd, een dezer dagen moet ik ditzelfde werkje doen. Ik gebruikte schroefjes die vlak naast de rails in de plaat geschroefd werden en aan de rails vast gesoldeerd, maar dit is een veel eleganter oplossing. Ik ga het proberen.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 23 nov 2016 10:39
door spoor65
idd een erg handige manier, zo te zien.
ga ik ook eens verder mee uitproberen.
mvg
Freddy
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 24 nov 2016 08:40
door Michiel
Net vandaag ontvangen: 2kg boekbinderslijm. Misschien vreemd, maar in de buurt, bij de gekende hobby- en papierzaken heb ik het niet kunnen vinden. Ik ga hier eens mee experimenteren, en kijken hoe boekbinderslijm zich gedraagd in combinatie met kurk, vergeleken met gewone houtlijm. Ik hoop dat het vastkleven van rails met boekbinderslijm een hoorbare verbetering geeft kwa rijgeluid...
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 24 nov 2016 11:37
door BenQ
Michiel,
Ik heb de rails en de ballast ermee gedaan op het stoomdepot. Rails zit direct op het hout dus geen reductie van het geluid.
Maar de locs rijden ook niet zo hard.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 24 nov 2016 12:16
door shoven
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 24 nov 2016 13:52
door BenQ
Ik heb ook zo'n bocht maar dan in het zichtbare stuk en dan lijkt het me toch moeilijk om dit mooi uit te voeren.
Misschien de bocht eerst een stuk verder buigen en totdat er geen spanning meer op de rails staat als deze in de juiste bocht ligt.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 24 nov 2016 14:14
door Michiel
Zo simpel kan het soms zijn! Goede opmerking, Ben.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 24 nov 2016 18:17
door Zolderspoor
Servus.
Janiegein van de Geinbaan kwam ooit eens met de tip om het doorslijpen niet haaks maar schuin te doen en dan ook nog met de punt mee. Doe ik sindsdien: Gaat wat makkelijker met m'n proxxonnetje en de klap in de las is niet zo hard.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 24 nov 2016 19:45
door Michiel
Het schuin inslijpen, heb ik ook over gedacht, maar dat werkt eigenlijk vooral voor een enkelrichtingspoor. Ik ben bang dat, wanneer in de sherpe richting bereden, een flens door de schuine opening wordt gegrepen. Maar ik heb dan ook geen ervaring, enkel verbeelding.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 26 nov 2016 14:40
door Michiel
De laatste loodjes... bezig met de laatste lus. Ik ben vandaag hout gaan halen voor de volgende helix. Kwestie om vooral niet stil te vallen wegens materiaaltekort.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 26 nov 2016 15:31
door BenQ
Michiel,
Flinke stapel. Ziet er strak uit.
Is de wagon uit de bocht gevlogen ?
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 26 nov 2016 15:35
door maarten
BenQ schreef:Is de wagon uit de bocht gevlogen ?
Nee Ben, de rails hield op...
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 26 nov 2016 15:37
door Michiel
Nee jongens, dit is een slaapwagen... en hij slaapt.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 26 nov 2016 15:38
door maarten
Hahaha! Scherp Michiel!!
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 26 nov 2016 16:47
door BenQ
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 26 nov 2016 16:59
door Michiel
Dat valt wel mee. Hij snurkt op schaal.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 27 nov 2016 09:14
door Michiel
De doorwinterde modelbaanbouwers hebben al lang hun techniek maar voor degene die nog zoekende zijn, is hier de methode dat ik gebruik om raillassen van flexibele rails in een bocht te solderen.
1 - Knip of slijp de sporen op lengte (meestal wat passen en bijknippen) en vijl de kopse vlakken mooi recht. Schuif de metalen raillassen over de railuiteinden en leg de sporen vast zodanig dat ze rechtuit in elkaars verlengde liggen en er geen spanning op rechtuit verende sporen zit. Zet deze positie vast met in dit geval duimspijkers. De middelste twee aan de buitenkant, de buitenste twee aan de binnenkant. Zo houden ze de bocht mooi in lijn. (let op de kleuren van de duimspijkers: die hebben belang!.... niet dus)
2 - Soldeer met net voldoende souduur de sporen aan elkaar. Geen te hete bout (dwarsliggers moeten niet mee smelten), maar wel mooi laten uitvloeien to diep in de las. Bovenop liggende klodders souduur dragen
niet bij tot de sterkte van de las. Een goede las blinkt gezond.
3 - Wanneer we de duimspijkers weghalen, en het spoor in de gewenste boog leggen, zien we een haast perfect doorlopende bocht, zonder knik, hobbel of sprong. Met een wagon eens met de hand proefrijden om te vergewissen dat alles goed is.
Bon, dit is maar één van de vele beproefde methodes. Ik gebruik deze omdat ik deze makkellijk vind werken. Maar elke ander systeem dat een goed resultaat geeft is even goed.
De rails wordt uitgelijnd vast gezet
De souduur is uitgevloeid en blinkt mooi
Het resultaat: de sporen liggen mooi in een doorlopende bocht.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 27 nov 2016 15:28
door Michiel
We zijn boven!!! Ik heb een voorlopige plaat gelegd om een tijdelijk lus aan te leggen. De plaat is krom, de steunen improvisarisch, maar dat maakt niet uit. Voorlopig is dit voldoende, en kan ik binnenkort weer rondjes rijden... door de eerste helix 8). De bouw van de tweede helix zal binnenkort beginnen.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 27 nov 2016 15:45
door Ronaldp
ga je ook met bovenleiding rijden?
Zoja,wat moet dan de tussen ruimte zijn tussen de lagen in de helix?
mvg ronald
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 27 nov 2016 15:56
door Michiel
Goede vraag! Er komt een klein stuk op de baan met bovenleiding, maar deze lijn gaat niet door de helix. Daar zou geen plaats voor zijn. Ik rij 1920-1930. De eerste Belgische elektrische spoorlijn liep van Brussel-Luxemburg naar Tervuren, geopend in 1931. Ik zou de lijn-in-aanleg willen uitbeelden.
Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,
Geplaatst: 27 nov 2016 16:17
door FidOo
Mooi werk michiel. Weer zeer nauwkeurig gewerkt maar ook weer vastgelegd voor t nageslacht
De tips zijn absoluut bruikbaar en zelfs goed voor de gevorderde modelbouwer. Die met het printplaatje bijvoorbeeld.
En die lijn in aanleg wordt vast een absoluut een succes. Loont zich prima voor een unieke scène!