Pagina 10 van 15
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 04 mar 2011 21:35
door Overdijk
Ik heb het met dubbelzijdig tape geplakt. Op de hoeken en een stukje in het midden.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 09 mar 2011 22:53
door nico42
Mooi hoor Bert het begin is er nu kun je lekker je rails gaan leggen we blijven je volgen
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 10 mar 2011 19:52
door Schachbrett
Hallo Bert,
Moet je in de rust geen vers biertje gaan halen.
Gr Chris
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 10 mar 2011 20:11
door nico42
Mooi hoor Bert ziet er goed uit en nog steeds 0-0
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 10 mar 2011 20:25
door nico42
Mooi Bert je gaat snel zo even in 15 minuten
ben benieuwd hoe het gaat worden
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 14 mar 2011 22:04
door shoven
Kijk, nu wordt het interessant. Je gaat lekker Bert. Vergeet vooral niet flink te testen bij elke laag. Als je achteraf nog dingen moet aanpassen word je niet blij.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 15 mar 2011 15:01
door pp4trains
Leuk,
Dat gaat lekker zo. Ziet er goed uit die spiraal.
Groeten,
Patrick
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 22 mar 2011 23:26
door Hookies
Het is op de foto's niet echt goed te zien, maar gaat dat op de laatste foto wel goed met dat spoor dat er achter ligt?
Ga je nu met de spiraal vastgezet de rails aanbrengen of haal je alles weer los en doe je dat laag voor laag? Persoonlijk zou ik voor het laatste kiezen, maar ik ben benieuwd hoe je dat gaat aanpakken.
De spiraaldelen zijn mooi gemaakt.
Mvg,
Martin
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 23 mar 2011 07:26
door nico42
Mooi hoor Martin en van mij ook even een vraagje wat is precies het verschil van een spiraal maken tussen al die losse plankjes en als je de rondingen uit 1 stuk zaagt???
Verder word het mooi hoor je gaat snel zo
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 23 mar 2011 12:28
door shoven
nico42 schreef:Mooi hoor Martin en van mij ook even een vraagje wat is precies het verschil van een spiraal maken tussen al die losse plankjes en als je de rondingen uit 1 stuk zaagt???
Verder word het mooi hoor je gaat snel zo
Nico, met al die losse plankjes gebruik je je plaatmateriaal veel efficienter. Je moet alleen wat meer constructiewerk verrichten.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 24 mar 2011 12:25
door nico42
Hallo Bert ja sorry verkeerde naam
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 02 apr 2011 07:54
door mdedeugd
verhoeks schreef:
en ik wil eigenlijk alles met draadeinde doen, maar die zijn alleen maar 1 meter hoog en die wil ik op maat maken....dus ook een tapsetje gekocht bij de gamma maar er was daar niet echt iemand die het kon uitleggen hoe dat precies werkt....
iemand van jullie soms een idee hoe dat precies in zijn werk gaat??
Hallo Bert.
Het draadtap setje ken ik wel.
Heb er zelfs mee gewerkt.
Ziet er een beetje uit als een vliegtuigwieken.
Omdat ik zelf ook veel met draad eindes werkten.
Werkwijzen
Je zet de draadtap op het draadeinde.
Wat je eest hebt afgetekent en afgezaagt op je maat.
Daar zitten nu bramen op van het zagen.
De tandjes in de draadtapper moeten in de onbeschadigde draad vallen, dit kan je instellen.
Gewoon vastdraaien tot er licht weerstand komt.
Dan draai je naar boven toe uit.
En zo ontbraam en herstel je beschadigt draadeinde.
Zodat je de moeren er weer op kunt draaien.
Simpel as it get.
Wisten ze dat niet bij de zaak die het verkoopt, vreemt.
Martin de Deugd
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 02 apr 2011 08:01
door gek op stoom
gewoon voor dat je gaat zagen een moer erop draaien
na het zagen er weer af draaien en het draat is weer hesteld
Gr andy
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 02 apr 2011 08:24
door gek op stoom
dat raden ze af bij de gamma
verkopers praatje
ik tap en snij al jaren
nog nooit van gehoord
ontbraamen doen wij met een zoetfijl
maar het kan zo als jij het gaat doen
wel goed recht houden
anders krijg je scheef draad
Gr andy
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 02 apr 2011 11:21
door pp4trains
Hier in de Gamma hebben ze ook stukken van ongeveer 30 cm.
Dat scheelt een hoop gedoe, voor mijn baan meer dan zat.
En inderdaad, meestal werken er van die zaterdaghulpen. 't Is niet voor niets een doe-het-zelf-zaak.
Groeten,
Patrick
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 26 dec 2011 20:07
door Michiel
Hah! Bert! Wecome back! Fijn te lezen dat je de modelpoordraad weer hebt opgepikt. Ik lees alvast met je mee...
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 27 dec 2011 20:45
door mdedeugd
Hallo Bert.
Ben wel blij weer van jou te lezen
Mooie opbouw van deze modelbaan.
Het ziet er echt profesioneel uit.
Zeer goed bezig
Martin de Deugd
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 27 dec 2011 23:06
door bob vermeulen
Hallo Bert,
Mooie baan van opzet heb je draadje eens door gelezen vanavond. Prima werk en leuk om te zien hoe je het doe.
Heb wel een vraag, je hebt z'n slinger in de parade baan waar is dat voor?
Wat heb je in het gedeelte in de slinger in je gedachte om te maken?
Waar om ik het vraag is omdat er altijd een goede reden moet zijn om z'n slinger in je baan te maken want anders lijkt het later op een gekunstelde bocht om dat je er een bocht in wilde hebben. Ik bedoel dan dorp, rotsen tec. Anders is het mooier,denk ik, om van de ene naar de andere kant een heel lange mooie flauwe bocht te maken.
Bob Vermeulen
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 28 dec 2011 17:14
door Spoor 9 mm
Ik kan mij wel aansluiten bij Bob. Een bocht moet een betekenis hebben. Eerst was er de natuur en toen kwam de trein. Daar waar de rails niet recht gelegd kon worden werden bochten gebouwd (of bergen opgeblazen).
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 28 dec 2011 20:27
door jeepney
Tussen die twee wissel krijg je geen wisselaandrijvingen meer.
Henk
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 28 dec 2011 20:33
door jeepney
Hi Bert,
Weet je dat heel heel zeker, zonder dat je de "standaard" tussenruimte (ik geloof iets van hartafstand 33.6 mm tussen de rails) moet gaan oprekken, en zitten dan de draadjes van de aandrijving op de "kop" van de aandrijving op aan de "lange zijde" van de aandrijving ?
Ik kan me herinneren dat ik hiermee eens in de knoei ben gekomen en sindsdien met een ontwerp altijd rekening houd met het feit dat je bij parallelsporen geen "gespiegelde" wissels naast elkaar moet hebben liggen op dezelfde hoogte.
Anyway, kijk het nog eens extra na, al doe je het maar voor mij
, dat kan wellicht een teleurstelling besparen.
Henk
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 28 dec 2011 20:35
door Spoor 9 mm
Hoi Bert,
ik geloof je wel dat er twee aandrijvingen naast elkaar passen, maar kun je ze ook nog losschuiven van de wissel wanneer je de aandrijving moet vervangen als 'ie bijvoorbeeld stuk is?? Daar heb je wel wat meer ruimte voor nodig...
Verder ziet het er allemaal prima uit, je werkt netjes.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 28 dec 2011 21:00
door jeepney
verhoeks schreef:hey henk,
de aansluitdraden zitten in het verlengde van de wissel. en ik kan er altijd 1 onderste boven plaatsen.
dus mogelijk heden zat.
daar had ik helemaal niet aan gedacht en dat lost ook meteen het mogelijke probleem op van het loshalen van een defecte aandrijving
Henk
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 28 dec 2011 21:21
door Hookies
Als je de één ondersteboven plaatst, ben je er nog niet. De aansluitpunten voor de aandrijving zitten wel op gelijke hoogte. Wil je de ondersteboven geplaatste aandrijving weghalen, dan zul je 'm toch wat moeten buigen om 'm los te krijgen. Ze raken elkaar immers wel.
Maar het gaat natuurlijk om de tussenruimte die je tussen de twee sporen hebt liggen. Overigens heb je in het linkerspoor wel een S-boog liggen en dat vinden sommige rijtuigen ook niet zo prettig. Ik zou dan na de boog eerst een recht stukje plaatsen en dan pas de wissel. Ben je meteen het probleem van aandrijvingen naast elkaar (okay, dat is voor jou geen probleem, alleen wij denken dat) kwijt.
Mvg,
Martin
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 02 jan 2012 09:50
door Doolemeister
Beste Bert,
De beste wensen voor 2012!
Mooie vorderingen op je baan, ben benieuwd naar het vervolg.............
Groet,
Arjan