Duisburg-Beksheim
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Duisburg-Beksheim
Edwin,
Je uitleg is echter de gebruikte weg van de wissel is maar 3 mm .
Dat kan je via allerlei ingewikkelde armconstructies oplossen maar 1) daar is geen plaats voor en 2) het is een crime om boven je hoofd te werken. Dus komt niet in aanmerking.
Dat betekend dat als je de servo optimaal wil gebruiken deze op de manier zoals op onderstaande foto (Tx Jos) zo dicht mogelijke bij de wissel moet plaatsen. en de arm zo kort mogelijk moet houden. Dat houd ook in dat hoe dikker je bodemplaat + eventuele isolatie + wat dan ook nog meer, de rotatie van de servo (= benodigde weg) verminderd.
Op de foto is de beweging linksom ca 1,5 mm en rechtsom ca 1,5 mm, tezamen 3 mm. geef daar nog een 2 x 0,5 mm aan voorspanning en of eventuele speling in het verenstaal en de plastic arm kom je op een totale weg van 4 mm In deze beweging zal de top van het verenstaal, door het oog van de wisseltongaandrijving, minimaal in hoogte veranderen. Dit is ook gewenst daar dit anders tot ontsporingen cq verlies van het oog / aangrijppunt kan leiden.
Dit is een andere benadering als bij een RC opject waar je de verbinding maakt tussen de hefbomen, namelijk de servo hefboom en de hefboom van bvb een roer. Door deze uitgekiend te plaatsen kan je daarmee dus een heel fijngevoelige instelling creëren.
Servo kort, Roer hoog bekend minder uitslag van het roer met hele grote precisie en grote kracht.
Servo lang Roer kort volle uitslag roer met weinig precisie en ook minder kracht.
RC en Modelspoor zijn in dit geval niet vergelijkbaar.
Je uitleg is echter de gebruikte weg van de wissel is maar 3 mm .
Dat kan je via allerlei ingewikkelde armconstructies oplossen maar 1) daar is geen plaats voor en 2) het is een crime om boven je hoofd te werken. Dus komt niet in aanmerking.
Dat betekend dat als je de servo optimaal wil gebruiken deze op de manier zoals op onderstaande foto (Tx Jos) zo dicht mogelijke bij de wissel moet plaatsen. en de arm zo kort mogelijk moet houden. Dat houd ook in dat hoe dikker je bodemplaat + eventuele isolatie + wat dan ook nog meer, de rotatie van de servo (= benodigde weg) verminderd.
Op de foto is de beweging linksom ca 1,5 mm en rechtsom ca 1,5 mm, tezamen 3 mm. geef daar nog een 2 x 0,5 mm aan voorspanning en of eventuele speling in het verenstaal en de plastic arm kom je op een totale weg van 4 mm In deze beweging zal de top van het verenstaal, door het oog van de wisseltongaandrijving, minimaal in hoogte veranderen. Dit is ook gewenst daar dit anders tot ontsporingen cq verlies van het oog / aangrijppunt kan leiden.
Dit is een andere benadering als bij een RC opject waar je de verbinding maakt tussen de hefbomen, namelijk de servo hefboom en de hefboom van bvb een roer. Door deze uitgekiend te plaatsen kan je daarmee dus een heel fijngevoelige instelling creëren.
Servo kort, Roer hoog bekend minder uitslag van het roer met hele grote precisie en grote kracht.
Servo lang Roer kort volle uitslag roer met weinig precisie en ook minder kracht.
RC en Modelspoor zijn in dit geval niet vergelijkbaar.
Laatst gewijzigd door Rob Fongers op 14 sep 2011 08:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Duisburg-Beksheim
Als het goed werkt: niet meer aankomen. Maar als je (in de toekomst) problemen krijgt met wissels die niet goed aanliggen en/of brommende servos dan zou ik een alternatief overwegen.martindomburg schreef:Is het een reden om dit te veranderen?
@Rob,
Ik ben het helemaal eens met jouw verhaal, ik zeg alleen dat het niet de ideale oplossing is qua gebruik van de servo.
Hefboom zou idd beter zijn, maar meer werk...
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Duisburg-Beksheim
Edwin,
Live is a compromise
Live is a compromise
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Duisburg-Beksheim
Hi,
dat is een goede uitleg. Beetje mosterd na de maaltijd als je het mij vraagt, maar wel een idee om het zo te bekijken. En erg interessant dat er wat bullshit wat ik dacht uit de wereld is geholpen. Misschien een idee voor een sticky topic? Hier hebben vast meer mensen wat aan.
Het idiote aan mijn verhaal is dat het enkel een bepaald soort servo is dat het getik maakt. Hopelijk komt Quentin vanmiddag even langs en weet hij raad. Nogmaals, als ik de spanning even onderbreek, dan is het getik over. Maar eens stoeien met de CV's nog. In ieder geval heb ik het wel zo ingesteld dat de servo enkel onder spanning staat op het moment dat hij moet worden gebruikt. Dus.....wordt vervolgd.
Eerst maar eens een fotootje van het onderaardse DU-Beksheim.....servo #1. Thanks Fonge Rob, ik hanteer jouw methode van het vastlijmen. De blokjes hout zijn ter versteviging en ondersteuning.
Het is feitelijk een koud kunstje. De methode zoals ik hem nu monteer heb ik ook gezien bij die man in Almere van Digitaal-service. De geleidingsbuisjes zijn feitelijk wattenstaafjes, en heb ik nadien nog beter vastgezet met een punaise. Overigens, die rode servo's lopen bij mij dus een beetje te bitchen. Verder werkt het eigenlijk wel OK, en ook vind ik het best te doen met de servodecoder.
Wat erg prettig aan de decoder is dat hij (al naar gelang) standaard in het midden van het schuiven van de tong het puntstuk schakelt. Geen moeilijk gedoe, maar gewoon een klein relais op de decoder.
Dus toen was het natuurlijk de grote vraag of het allemaal zou werken. Sinds ik een paar weken geleden wat hout bij de Gamma ging halen heeft er eigenlijk nog niks gereden over de wissels. Die dus inmiddels vastliggen tussen ballast en onkruid, en al moeilijk bereikbaar zijn aangezien er voor een deel een complete bovenleiding boven hangt. De eer was aan de Crossrail 185, en jawel: hoppa! Natuurlijk direct een kortsluiting tijdens het rijden, aangezien ik de wissels niet goed had gezet. Peco straft meteen! Maar toen het wel goed stond reed het, en ook met de panto omhoog. Toen heb ik wel even een biertje open getrokken, want het precieze werk van het rails leggen werd inmiddels beloond.
(je ziet nog mooi dat stukje draad wat ik nog af moet knippen )
Zometeen ga ik de eerste 2 wissels van het wisselkruis voorzien van de juist spanning op het puntstuk (ik moest die handleiding even opsnorren welk draadje welk stukje rail moet 'poweren'), schakelbaar via de decoder. En dan is het wachten op de resterende servo's en bijbehorende decoder. Dan kan ik enigszins de bedrading al een beetje in orde maken en na gaan denken over stekkers voor de onderlinge verbinding van de bakken. En dan...is het de beurt aan de scenery!
dat is een goede uitleg. Beetje mosterd na de maaltijd als je het mij vraagt, maar wel een idee om het zo te bekijken. En erg interessant dat er wat bullshit wat ik dacht uit de wereld is geholpen. Misschien een idee voor een sticky topic? Hier hebben vast meer mensen wat aan.
Het idiote aan mijn verhaal is dat het enkel een bepaald soort servo is dat het getik maakt. Hopelijk komt Quentin vanmiddag even langs en weet hij raad. Nogmaals, als ik de spanning even onderbreek, dan is het getik over. Maar eens stoeien met de CV's nog. In ieder geval heb ik het wel zo ingesteld dat de servo enkel onder spanning staat op het moment dat hij moet worden gebruikt. Dus.....wordt vervolgd.
Eerst maar eens een fotootje van het onderaardse DU-Beksheim.....servo #1. Thanks Fonge Rob, ik hanteer jouw methode van het vastlijmen. De blokjes hout zijn ter versteviging en ondersteuning.
Het is feitelijk een koud kunstje. De methode zoals ik hem nu monteer heb ik ook gezien bij die man in Almere van Digitaal-service. De geleidingsbuisjes zijn feitelijk wattenstaafjes, en heb ik nadien nog beter vastgezet met een punaise. Overigens, die rode servo's lopen bij mij dus een beetje te bitchen. Verder werkt het eigenlijk wel OK, en ook vind ik het best te doen met de servodecoder.
Wat erg prettig aan de decoder is dat hij (al naar gelang) standaard in het midden van het schuiven van de tong het puntstuk schakelt. Geen moeilijk gedoe, maar gewoon een klein relais op de decoder.
Dus toen was het natuurlijk de grote vraag of het allemaal zou werken. Sinds ik een paar weken geleden wat hout bij de Gamma ging halen heeft er eigenlijk nog niks gereden over de wissels. Die dus inmiddels vastliggen tussen ballast en onkruid, en al moeilijk bereikbaar zijn aangezien er voor een deel een complete bovenleiding boven hangt. De eer was aan de Crossrail 185, en jawel: hoppa! Natuurlijk direct een kortsluiting tijdens het rijden, aangezien ik de wissels niet goed had gezet. Peco straft meteen! Maar toen het wel goed stond reed het, en ook met de panto omhoog. Toen heb ik wel even een biertje open getrokken, want het precieze werk van het rails leggen werd inmiddels beloond.
(je ziet nog mooi dat stukje draad wat ik nog af moet knippen )
Zometeen ga ik de eerste 2 wissels van het wisselkruis voorzien van de juist spanning op het puntstuk (ik moest die handleiding even opsnorren welk draadje welk stukje rail moet 'poweren'), schakelbaar via de decoder. En dan is het wachten op de resterende servo's en bijbehorende decoder. Dan kan ik enigszins de bedrading al een beetje in orde maken en na gaan denken over stekkers voor de onderlinge verbinding van de bakken. En dan...is het de beurt aan de scenery!
-
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Duisburg-Beksheim
Hey J,
Ziet er goed uit!!
Samen met het biertje zeker ook een Camel in de fik gestoken?
Gr Chris
Ziet er goed uit!!
Samen met het biertje zeker ook een Camel in de fik gestoken?
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Duisburg-Beksheim
Prachtig verhaal, deze servoproblematiek. Ik blijf het volgen want voor mij in de toekomst ook een punt.
Gr.
René
Gr.
René
Groet,
René
DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
René
DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
Re: Duisburg-Beksheim
Is het Duitsland of de woestijn, met die kamelen in het wild.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
- Moderator
- Berichten: 2135
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Duisburg-Beksheim
Zitten de bordjes al in de bovenleiding?? Of ben je inmiddels richting de evenaar vertrokken (kan ik je niet kwalijk nemen, want hier is het weer niet veel soeps).
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Duisburg-Beksheim
Jij mag niet meer raden! Alleen moet die orkaan 'Maria' nog even opzouten, dan kan ik weer eens op het strand gaan liggen
Re: Duisburg-Beksheim
Wow wat een servoverhaal zeg.
Je moet maar zo denken als het eenmaal werkt dan heb je er geen omkijken meer naar.
( als het goed is )
Je moet maar zo denken als het eenmaal werkt dan heb je er geen omkijken meer naar.
( als het goed is )
Groetjes marco
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057
Vaste baan op zolder ( in aanbouw )
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Re: Duisburg-Beksheim
Het servoverhaal gaat een ontknoping krijgen.
Het probleem is dat de servo's die ik van Quentin heb gekregen (held!!) digitale dingen zijn, en die bitchen wat meer dan de El Cheapo servootjes. Hier kan ik natuurlijk een heel technisch verhaal neerkwakken, maar feit is: er is wat aan te doen, en binnenkort plakken we er een apparaatje tussen die het tikken (want dat is het) tegengaat.
Voor de rest van de wisselstraat heb ik nog 2 servodecoders nodig en 8 servo's, waarvan ik er inmiddels alweer 2 in bezit heb. Als die ook netjes schakelen kan ik ook eens een beetje gaan testrijden. Dit is met name nuttig voor de bovenleiding. Ben nog even aan het klieren met het aansluiten van het wisselkruis, dat is niet echt super makkelijk en overzichtelijk, maar we komen er wel.
Vandaag weer terug van over 'de vijver' dus misschien straks nog even wat knutselen aan Beksheim. Ik heb alweer een klein scenery-plannetje gemaakt, dus binnenkort kunnen we daar ook aan gaan beginnen.
Nog een paar wist-u-datjes.
Wist u bijvoorbeeld dat,
1. less is more?
2. less al lastig en complex genoeg is qua aanbouw en techniek?
3. Duisburg-Beksheim een stuk groter gaat worden dan ik in eerste instantie dacht?
4.....en ik dat niet helemaal zélf heb verzonnen?
Updates volgen!
J.
Het probleem is dat de servo's die ik van Quentin heb gekregen (held!!) digitale dingen zijn, en die bitchen wat meer dan de El Cheapo servootjes. Hier kan ik natuurlijk een heel technisch verhaal neerkwakken, maar feit is: er is wat aan te doen, en binnenkort plakken we er een apparaatje tussen die het tikken (want dat is het) tegengaat.
Voor de rest van de wisselstraat heb ik nog 2 servodecoders nodig en 8 servo's, waarvan ik er inmiddels alweer 2 in bezit heb. Als die ook netjes schakelen kan ik ook eens een beetje gaan testrijden. Dit is met name nuttig voor de bovenleiding. Ben nog even aan het klieren met het aansluiten van het wisselkruis, dat is niet echt super makkelijk en overzichtelijk, maar we komen er wel.
Vandaag weer terug van over 'de vijver' dus misschien straks nog even wat knutselen aan Beksheim. Ik heb alweer een klein scenery-plannetje gemaakt, dus binnenkort kunnen we daar ook aan gaan beginnen.
Nog een paar wist-u-datjes.
Wist u bijvoorbeeld dat,
1. less is more?
2. less al lastig en complex genoeg is qua aanbouw en techniek?
3. Duisburg-Beksheim een stuk groter gaat worden dan ik in eerste instantie dacht?
4.....en ik dat niet helemaal zélf heb verzonnen?
Updates volgen!
J.
Re: Duisburg-Beksheim
Kunnen we deze sticky maken in het baanplannen forum?Jeroen schreef:Wist u bijvoorbeeld dat,
1. less is more?
2. less al lastig en complex genoeg is qua aanbouw en techniek?
Dit is absoluut de beste raad voor elke beginnende modelspoorder.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Duisburg-Beksheim
Edwin,
Ja, haha! Ik snap precies wat je bedoelt bij het zien van megalomane plannen of banen-in-opbouw. Ik spreek uit ervaring met Boppard, en ik ben for the time being erg blij dat het nu (nog) maar om 2 modules gaat. Kun je er tenminste wat van maken, en dat kost al tijd, geld en aandacht genoeg. Of je krijgt een vrij grote afgeraffelde baan, of alleen maar veel hout met wat sporen waar weliswaar veel treinen op staan/rijden. Nee, dat zou aan mij niet besteed zijn. Maar goed, het is duidelijk hoe ik er over denk en iedereen moet maar lekker zelf weten wat hij of zij wil....
Naja, niet het goede onderwerp misschien hier...... . Gisteren ben ik een klein stapje verder gekomen met het aansluiten en laten schakelen van dat vermaledijde wisselkruis. Vriend Fonge Rob kwam met een verlossend antwoord waar welk draadje voor is, want daar zat nog redelijk de crux. Nu die zoektocht achter de rug is heb ik wat hulplijnen die nuttig zijn met het schakelen van de puntstukken bij het omgaan van de wissels.
Zometeen eens op jacht naar de volgende servodecoder+servo's....
J.
Ja, haha! Ik snap precies wat je bedoelt bij het zien van megalomane plannen of banen-in-opbouw. Ik spreek uit ervaring met Boppard, en ik ben for the time being erg blij dat het nu (nog) maar om 2 modules gaat. Kun je er tenminste wat van maken, en dat kost al tijd, geld en aandacht genoeg. Of je krijgt een vrij grote afgeraffelde baan, of alleen maar veel hout met wat sporen waar weliswaar veel treinen op staan/rijden. Nee, dat zou aan mij niet besteed zijn. Maar goed, het is duidelijk hoe ik er over denk en iedereen moet maar lekker zelf weten wat hij of zij wil....
Naja, niet het goede onderwerp misschien hier...... . Gisteren ben ik een klein stapje verder gekomen met het aansluiten en laten schakelen van dat vermaledijde wisselkruis. Vriend Fonge Rob kwam met een verlossend antwoord waar welk draadje voor is, want daar zat nog redelijk de crux. Nu die zoektocht achter de rug is heb ik wat hulplijnen die nuttig zijn met het schakelen van de puntstukken bij het omgaan van de wissels.
Zometeen eens op jacht naar de volgende servodecoder+servo's....
J.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Duisburg-Beksheim
Jeroen,
Even een aandachtspuntje.....
In Koploper moet je die Engelsman definiëren als 2 wissels. Daar deze Engelsman dus het links gedeelte omzet om rechts de richting te veranderen moet je dat in koploper ook zo doen. Dus linkse wissel in koploper is de rechtse van de Engelsman en v.v.
Even een aandachtspuntje.....
In Koploper moet je die Engelsman definiëren als 2 wissels. Daar deze Engelsman dus het links gedeelte omzet om rechts de richting te veranderen moet je dat in koploper ook zo doen. Dus linkse wissel in koploper is de rechtse van de Engelsman en v.v.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Duisburg-Beksheim
Hi Rob,
Ja, zoiets las ik al in de handleiding van Koploper. Kun je er dan een zogeheten overloopwissel van maken? Dat hij dus beide wissels tegelijk, of vlak na elkaar schakelt en ziet als 1 wissel-beweging?
Naja, dat zien we dan binnenkort wel. Eerst moet ik nog 6 wissels van servo's voorzien, en ze dan nog aansluiten op decoders. Dan een beetje testrijden, dus kortom: gewoon wat heen en weer raggen met een lok. En nogmaals, dat is meer om de bovenleiding te testen.....en het is ook wel eens leuk om wat te zien bewegen.
Inmiddels zit mijn robuuste (dat is een mooi woord voor fool-proof boven superrealistisch ) bovenleiding in de bruggen. Dat wil ik nog even testen natuurlijk, maar als het werkt kan het al op maat worden geknipt en geverfd. Mijn voornemen is absoluut om vandaag wat te doen aan scenery op de brug-bak. Dat houdt in: bruggenhoofden krassen en de eerste ondergrond kleuren.
Ik zal daar ook eens een fotootje van maken, any time soon!
Ja, zoiets las ik al in de handleiding van Koploper. Kun je er dan een zogeheten overloopwissel van maken? Dat hij dus beide wissels tegelijk, of vlak na elkaar schakelt en ziet als 1 wissel-beweging?
Naja, dat zien we dan binnenkort wel. Eerst moet ik nog 6 wissels van servo's voorzien, en ze dan nog aansluiten op decoders. Dan een beetje testrijden, dus kortom: gewoon wat heen en weer raggen met een lok. En nogmaals, dat is meer om de bovenleiding te testen.....en het is ook wel eens leuk om wat te zien bewegen.
Inmiddels zit mijn robuuste (dat is een mooi woord voor fool-proof boven superrealistisch ) bovenleiding in de bruggen. Dat wil ik nog even testen natuurlijk, maar als het werkt kan het al op maat worden geknipt en geverfd. Mijn voornemen is absoluut om vandaag wat te doen aan scenery op de brug-bak. Dat houdt in: bruggenhoofden krassen en de eerste ondergrond kleuren.
Ik zal daar ook eens een fotootje van maken, any time soon!
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Duisburg-Beksheim
Hoi Jeroen,
Nee geen overloop wissel. Want je hebt verschillende mogelijkheden. Overloopwissel kan wel naar een ander spoor maar hier heeft het geen enkel nut, alleen maar nadeel
Over het schakelen hoef je je geen zorgen te maken, gaat vlugger als dat je met je ogen kan knipperen
Nee geen overloop wissel. Want je hebt verschillende mogelijkheden. Overloopwissel kan wel naar een ander spoor maar hier heeft het geen enkel nut, alleen maar nadeel
Over het schakelen hoef je je geen zorgen te maken, gaat vlugger als dat je met je ogen kan knipperen
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Duisburg-Beksheim
Zo,
Maar weer eens een kleine foto-update. Achter de schermen is er veel communicatie gaande over allerhande DU-Beksheim zaken. Erg leuk, want iedereen die dat doet heb ik leren kennen via -onder andere- dit forum. Wat dat allemaal oplevert, gaan jullie natuurlijk binnenkort zien. Het is vooral technisch, en veel daarvan steek ik al op binnen de diverse draadjes. Erg fijn dat er niet meteen van de daken wordt geschreeuwd dat het 'niet in de lijn van het draadje past'. Cool forum, dit!
Good'n, dan even de voortgang van de linkerbak, de brugbak. Sinds een paar uur zit er wat kleur op, weliswaar ondergrond, en zijn de bruggenhoofden geconstrueerd.
Ja, en dan even het linker-......
....en het rechterbrughoofd.
Gemaakt van DAS-klei, en as we speak ben ik bezig om de eerste groefjes erin te krassen. De horizontale in ieder geval, voor de verticale moet ik nog even wachten tot de klei wat droger is, of misschien zelfs helemaal droog. Ook ga ik nu verder met het bouwen van de weg, dat wordt denk ik ook gewoon een stukkie DAS-klei. Wanneer dát ligt te drogen kom ik al toe aan het eerste groen, en simultaan kunnen we alvast de spoorlijn aanpakken. Dus: dwarsliggers beetje verven, ballast, seinen, bovenleiding, rails verven etc. etc. etc.
Druk genoeg nog dus!
Later,
J.
Maar weer eens een kleine foto-update. Achter de schermen is er veel communicatie gaande over allerhande DU-Beksheim zaken. Erg leuk, want iedereen die dat doet heb ik leren kennen via -onder andere- dit forum. Wat dat allemaal oplevert, gaan jullie natuurlijk binnenkort zien. Het is vooral technisch, en veel daarvan steek ik al op binnen de diverse draadjes. Erg fijn dat er niet meteen van de daken wordt geschreeuwd dat het 'niet in de lijn van het draadje past'. Cool forum, dit!
Good'n, dan even de voortgang van de linkerbak, de brugbak. Sinds een paar uur zit er wat kleur op, weliswaar ondergrond, en zijn de bruggenhoofden geconstrueerd.
Ja, en dan even het linker-......
....en het rechterbrughoofd.
Gemaakt van DAS-klei, en as we speak ben ik bezig om de eerste groefjes erin te krassen. De horizontale in ieder geval, voor de verticale moet ik nog even wachten tot de klei wat droger is, of misschien zelfs helemaal droog. Ook ga ik nu verder met het bouwen van de weg, dat wordt denk ik ook gewoon een stukkie DAS-klei. Wanneer dát ligt te drogen kom ik al toe aan het eerste groen, en simultaan kunnen we alvast de spoorlijn aanpakken. Dus: dwarsliggers beetje verven, ballast, seinen, bovenleiding, rails verven etc. etc. etc.
Druk genoeg nog dus!
Later,
J.
Re: Duisburg-Beksheim
Tja moet toch ook kunnen... We zitten hier niet om koffie dik te kijken.. Helpen en leren, (en genieten van de mooie banen) daar draait het toch om.
Maar nou had ik toch stiekem de hoop dat ik een brugje zou zien met bovenleiding... He weer wachten...
Overigens is het niet beter om de ondergrond eerst te verven en dan de rails te leggen?? zodat het ook tussen de bielsen niet eventueel doorschijnt...?? (of was dat al geopperd o.i.d.)
Anyway, ik vind het er netjes uitzien.. vooral ook dat er beton gebruikt wordt... Ik vroeg me al af wanneer iemand de eerste zou zijn.. nu hopen dat Peco ook de wissels eens in beton uitbrengt.. (die zie je tegenwordig ook steeds meer)
Ik kijk, geniet en leer lekker mee!!!
Maar nou had ik toch stiekem de hoop dat ik een brugje zou zien met bovenleiding... He weer wachten...
Overigens is het niet beter om de ondergrond eerst te verven en dan de rails te leggen?? zodat het ook tussen de bielsen niet eventueel doorschijnt...?? (of was dat al geopperd o.i.d.)
Anyway, ik vind het er netjes uitzien.. vooral ook dat er beton gebruikt wordt... Ik vroeg me al af wanneer iemand de eerste zou zijn.. nu hopen dat Peco ook de wissels eens in beton uitbrengt.. (die zie je tegenwordig ook steeds meer)
Ik kijk, geniet en leer lekker mee!!!
Re: Duisburg-Beksheim
Jeroen, ga je de bruggenhoofden nog met een blokje afschuren? Daar worden ze lekker strak van zoals je bij die van mij hebt kunnen zien.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Duisburg-Beksheim
FidoO,
De ondergrond onder de sporen had ik inderdaad moeten verven. Dit waren officieel de eerste sporen die ik had gelegd voor dit project, en ik was het vergeten. Bij de andere modulebak heb ik het wel braaf gedaan . Het was niet tegen mij gezegd....behalve door mijzelf. Alsnog bedankt voor je opmerkzaamheid. Overigens voorzie ik geen problemen met doorschijnen, mits je nauwkeurig ballast natuurlijk. Een leuk klusje voor vandaag!
Maarten,
de bruggenhoofden heb ik inderdaad een beetje bijgewerkt nog, voordat ik met de good'ol manier van krassen de stukken hardgeworden klei in een gemetseld geheel transformeerde. Daarna kon ik vrijwel direct verven, voegen inwassen en verder verweren.
Eerst maar eens een overzichtje na de eerste penseelstreken....
En dan wat meer in detail. Het was met het licht lastig foto's maken, dus de kleuren komen niet echt overeen met wat het werkelijk is. Dat geldt ook voor de volgende foto's. Als ik vandaag zonlicht heb (normaal ligt dit deel dus in zijn eigen schaduw) dan kan ik de boel wel even draaien en zou het wat meer de echte kleuren moeten vertonen......maar gisteren was ik natuurlijk even druk bezig.
Je ziet op bovenstaande foto ook hoe ik de weg construeer. Dat doe ik ook maar met plakjes DAS-klei. Once more: don't forget insmering the ondergrond with houtlijm! Verder had ik hier ook een niet te sjofele weg voor ogen, compleet met barsten, scheuren, reparatieplekken en wat niet al. Dus een beetje details krassen, goochelen met stukjes klei etc. etc. Niet te strak dus, want de gemeente DU-Beksheim heeft er niet oneindig budget en tijd voor, moet je maar denken.....
Na wat verder geklooi met kleuren en washes ziet het linker bruggenhoofd er inmiddels zo uit..
...en kon ik dus ook moeiteloos door met het eerste stukje groen, aan de linkerkant van dit brughoofd.
Ook de weg was inmiddels opgedroogd, heeft zijn eerste kleur, en ook zien jullie wat ik met die verweerde toestand bedoelde. De scheuren moet ik nog met wat verf bijwerken, en ook wil ik nog wat teinten erin verwerken, maar het begin is er. Ik zou me maar aan de snelheidslimiet houden, omwille van de schokbrekers. Langsam fahren lohnt sich!
Ik ben heel benieuwd hoe de tussenstand met de brug op zijn plek eruit zal komen te zien. Voordat die definitief ligt moet ik een boel doen. Het is namelijk in één keer de brug op zijn plek vastlijmen, of schroeven de rails die al op maat zijn gemaakt vastzetten én de bovenleiding monteren. En dan moet er ook nog een zekere spanning op de bovenleiding komen. Allemaal zaken waar ik nog even goed over moet nadenken, voordat ik onbewust een stap te ver ga en daarna weer moeizaam een klus moet doen die makkelijker had gekund, danwel vloekend reeds gemaakte stukken kunt gaan zitten afbreken.
Snel weer meer!
J.
De ondergrond onder de sporen had ik inderdaad moeten verven. Dit waren officieel de eerste sporen die ik had gelegd voor dit project, en ik was het vergeten. Bij de andere modulebak heb ik het wel braaf gedaan . Het was niet tegen mij gezegd....behalve door mijzelf. Alsnog bedankt voor je opmerkzaamheid. Overigens voorzie ik geen problemen met doorschijnen, mits je nauwkeurig ballast natuurlijk. Een leuk klusje voor vandaag!
Maarten,
de bruggenhoofden heb ik inderdaad een beetje bijgewerkt nog, voordat ik met de good'ol manier van krassen de stukken hardgeworden klei in een gemetseld geheel transformeerde. Daarna kon ik vrijwel direct verven, voegen inwassen en verder verweren.
Eerst maar eens een overzichtje na de eerste penseelstreken....
En dan wat meer in detail. Het was met het licht lastig foto's maken, dus de kleuren komen niet echt overeen met wat het werkelijk is. Dat geldt ook voor de volgende foto's. Als ik vandaag zonlicht heb (normaal ligt dit deel dus in zijn eigen schaduw) dan kan ik de boel wel even draaien en zou het wat meer de echte kleuren moeten vertonen......maar gisteren was ik natuurlijk even druk bezig.
Je ziet op bovenstaande foto ook hoe ik de weg construeer. Dat doe ik ook maar met plakjes DAS-klei. Once more: don't forget insmering the ondergrond with houtlijm! Verder had ik hier ook een niet te sjofele weg voor ogen, compleet met barsten, scheuren, reparatieplekken en wat niet al. Dus een beetje details krassen, goochelen met stukjes klei etc. etc. Niet te strak dus, want de gemeente DU-Beksheim heeft er niet oneindig budget en tijd voor, moet je maar denken.....
Na wat verder geklooi met kleuren en washes ziet het linker bruggenhoofd er inmiddels zo uit..
...en kon ik dus ook moeiteloos door met het eerste stukje groen, aan de linkerkant van dit brughoofd.
Ook de weg was inmiddels opgedroogd, heeft zijn eerste kleur, en ook zien jullie wat ik met die verweerde toestand bedoelde. De scheuren moet ik nog met wat verf bijwerken, en ook wil ik nog wat teinten erin verwerken, maar het begin is er. Ik zou me maar aan de snelheidslimiet houden, omwille van de schokbrekers. Langsam fahren lohnt sich!
Ik ben heel benieuwd hoe de tussenstand met de brug op zijn plek eruit zal komen te zien. Voordat die definitief ligt moet ik een boel doen. Het is namelijk in één keer de brug op zijn plek vastlijmen, of schroeven de rails die al op maat zijn gemaakt vastzetten én de bovenleiding monteren. En dan moet er ook nog een zekere spanning op de bovenleiding komen. Allemaal zaken waar ik nog even goed over moet nadenken, voordat ik onbewust een stap te ver ga en daarna weer moeizaam een klus moet doen die makkelijker had gekund, danwel vloekend reeds gemaakte stukken kunt gaan zitten afbreken.
Snel weer meer!
J.
Re: Duisburg-Beksheim
hahaha, met als gevolg dat je er véél meer (wat mij betreft zeer welbestede) tijd aan kwijt bent om het zo slecht te krijgen!Jeroen schreef: Niet te strak dus, want de gemeente DU-Beksheim heeft er niet oneindig budget en tijd voor, moet je maar denken.....
Maak ik me niet druk om. Ik rij XM, dusvoel ik er niks van!Jeroen schreef: Ik zou me maar aan de snelheidslimiet houden, omwille van de schokbrekers. Langsam fahren lohnt sich!
-
- Berichten: 5303
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Duisburg-Beksheim
Erg mooi weer Jeroen, groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Duisburg-Beksheim
Jawohl, hartelijk drank!
Vandaag driftig aan het groenen. Veel werk, leuk werk!
Ja, hier moet ooit een trein overheen gaan rijden.....
Jullie kennen de methode. Onderdunde houtlijm, graspolletjes erin prikken (soort van hoog gras in het echie) en lekker onregelmatig. M.b.v. spuitflesjes, ordinair blazen, beetje strooien (peper/zout-methode) en lukraak wat kleurnuances aanbrengen wordt het al wat. Duurt wel even natuurlijk...
Oja, ik pakte zojuist ook nog even een stukje spoor ballasten mee. De punaises zijn natuurlijk tegen het 'weglopen' van de rails, aangezien je nu de dunne lijmlaag oplost.....
En dan nog even een close-up van een laag struikje. Bomen, boompjes en struiken missen natuurlijk nog, die moet ik eerst maken.
En dan nu maar verder klooien aan de rechteroever. Als dat voor een deel klaar is kan de brug op z'n plek. Die zou anders alleen maar in de weg liggen.......
Grtz,
J.
Vandaag driftig aan het groenen. Veel werk, leuk werk!
Ja, hier moet ooit een trein overheen gaan rijden.....
Jullie kennen de methode. Onderdunde houtlijm, graspolletjes erin prikken (soort van hoog gras in het echie) en lekker onregelmatig. M.b.v. spuitflesjes, ordinair blazen, beetje strooien (peper/zout-methode) en lukraak wat kleurnuances aanbrengen wordt het al wat. Duurt wel even natuurlijk...
Oja, ik pakte zojuist ook nog even een stukje spoor ballasten mee. De punaises zijn natuurlijk tegen het 'weglopen' van de rails, aangezien je nu de dunne lijmlaag oplost.....
En dan nog even een close-up van een laag struikje. Bomen, boompjes en struiken missen natuurlijk nog, die moet ik eerst maken.
En dan nu maar verder klooien aan de rechteroever. Als dat voor een deel klaar is kan de brug op z'n plek. Die zou anders alleen maar in de weg liggen.......
Grtz,
J.