Re: Duisburg-Beksheim
Geplaatst: 14 sep 2011 08:49
Edwin,
Je uitleg is echter de gebruikte weg van de wissel is maar 3 mm .
Dat kan je via allerlei ingewikkelde armconstructies oplossen maar 1) daar is geen plaats voor en 2) het is een crime om boven je hoofd te werken. Dus komt niet in aanmerking.
Dat betekend dat als je de servo optimaal wil gebruiken deze op de manier zoals op onderstaande foto (Tx Jos) zo dicht mogelijke bij de wissel moet plaatsen. en de arm zo kort mogelijk moet houden. Dat houd ook in dat hoe dikker je bodemplaat + eventuele isolatie + wat dan ook nog meer, de rotatie van de servo (= benodigde weg) verminderd.
Op de foto is de beweging linksom ca 1,5 mm en rechtsom ca 1,5 mm, tezamen 3 mm. geef daar nog een 2 x 0,5 mm aan voorspanning en of eventuele speling in het verenstaal en de plastic arm kom je op een totale weg van 4 mm In deze beweging zal de top van het verenstaal, door het oog van de wisseltongaandrijving, minimaal in hoogte veranderen. Dit is ook gewenst daar dit anders tot ontsporingen cq verlies van het oog / aangrijppunt kan leiden.
Dit is een andere benadering als bij een RC opject waar je de verbinding maakt tussen de hefbomen, namelijk de servo hefboom en de hefboom van bvb een roer. Door deze uitgekiend te plaatsen kan je daarmee dus een heel fijngevoelige instelling creëren.
Servo kort, Roer hoog bekend minder uitslag van het roer met hele grote precisie en grote kracht.
Servo lang Roer kort volle uitslag roer met weinig precisie en ook minder kracht.
RC en Modelspoor zijn in dit geval niet vergelijkbaar.
Je uitleg is echter de gebruikte weg van de wissel is maar 3 mm .
Dat kan je via allerlei ingewikkelde armconstructies oplossen maar 1) daar is geen plaats voor en 2) het is een crime om boven je hoofd te werken. Dus komt niet in aanmerking.
Dat betekend dat als je de servo optimaal wil gebruiken deze op de manier zoals op onderstaande foto (Tx Jos) zo dicht mogelijke bij de wissel moet plaatsen. en de arm zo kort mogelijk moet houden. Dat houd ook in dat hoe dikker je bodemplaat + eventuele isolatie + wat dan ook nog meer, de rotatie van de servo (= benodigde weg) verminderd.
Op de foto is de beweging linksom ca 1,5 mm en rechtsom ca 1,5 mm, tezamen 3 mm. geef daar nog een 2 x 0,5 mm aan voorspanning en of eventuele speling in het verenstaal en de plastic arm kom je op een totale weg van 4 mm In deze beweging zal de top van het verenstaal, door het oog van de wisseltongaandrijving, minimaal in hoogte veranderen. Dit is ook gewenst daar dit anders tot ontsporingen cq verlies van het oog / aangrijppunt kan leiden.
Dit is een andere benadering als bij een RC opject waar je de verbinding maakt tussen de hefbomen, namelijk de servo hefboom en de hefboom van bvb een roer. Door deze uitgekiend te plaatsen kan je daarmee dus een heel fijngevoelige instelling creëren.
Servo kort, Roer hoog bekend minder uitslag van het roer met hele grote precisie en grote kracht.
Servo lang Roer kort volle uitslag roer met weinig precisie en ook minder kracht.
RC en Modelspoor zijn in dit geval niet vergelijkbaar.