Zelfbouw materieel (laatste update: Motorpost upgrade)
-
Re: Mijn zelfbouw materieel (laatste update: nieuwe botsneuz
Onwijs gaaf dit. En zo strak gespoten. De schaal valt pas op naast de wasknijpers. Ik ben gewoon jaloers, zit ik weer te prutsende een decoder en dit is nog kleiner en preciezer werk.
Mijn favoriete NL-E-lok is toch wel de 1100 blauw met gele neus alleen aan de voorkant, of hoe zeg je dat in goed Nederlands. Altijd jammer gevonden dat die niet uitgebracht is en zelf bouw is een stapje tever.
Ik blijf dit dus volgen. :duim
Mijn favoriete NL-E-lok is toch wel de 1100 blauw met gele neus alleen aan de voorkant, of hoe zeg je dat in goed Nederlands. Altijd jammer gevonden dat die niet uitgebracht is en zelf bouw is een stapje tever.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
De isolatoren is ook een goed idee. Ik heb alleen nu al het hele boeltje gespoten, dus laat die nog even. Ik kan ze later altijd nog vervangen.
Ik gebruik zelf gewoon een 8 euro dual action airbrush van ali3xpress. Wel 1 van de modernere welke je geheel uit elkaar kan halen.
Ik vind hem niet veel onder de high end airbrushes doen.
Na al het spuiten en de decals spuit ik er altijd nog Phildie vernis overheen. Dan wordt het hele boeltje ook weer egaal mat.
Alleen het is spul wat heel snel droogt (heel snel bij het mondje van de airbrush) wat wel vervelend is. Ik denk dat ik daarvoor maar eens een maatje groter nozzel en naald ga proberen. Voor de blanke lak gebruik ik trouwens een 2e airbrush (is hetzelfde type). Puur dat ik met de ene op waterbasis spuit en met de andere op thinner basis. Zo kan ik ook een beetje monitoren of thinner nou daadwerkelijk rubbers zo snel aantast wat men beweert. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog geen last van heb en inmiddels er aardig wat mee gespoten heb.
Ik gebruik zelf gewoon een 8 euro dual action airbrush van ali3xpress. Wel 1 van de modernere welke je geheel uit elkaar kan halen.
Ik vind hem niet veel onder de high end airbrushes doen.
Na al het spuiten en de decals spuit ik er altijd nog Phildie vernis overheen. Dan wordt het hele boeltje ook weer egaal mat.
Alleen het is spul wat heel snel droogt (heel snel bij het mondje van de airbrush) wat wel vervelend is. Ik denk dat ik daarvoor maar eens een maatje groter nozzel en naald ga proberen. Voor de blanke lak gebruik ik trouwens een 2e airbrush (is hetzelfde type). Puur dat ik met de ene op waterbasis spuit en met de andere op thinner basis. Zo kan ik ook een beetje monitoren of thinner nou daadwerkelijk rubbers zo snel aantast wat men beweert. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog geen last van heb en inmiddels er aardig wat mee gespoten heb.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Als ik morgen zin heb, gaat het potje berlijns blauw open en ga ik mijn blauwe 1100en een spuitbeurtje geven.dwarsligger schreef:Onwijs gaaf dit. En zo strak gespoten. De schaal valt pas op naast de wasknijpers. Ik ben gewoon jaloers, zit ik weer te prutsende een decoder en dit is nog kleiner en preciezer werk.
Uiteraard volgen dan foto's snel
Binnenkort ook maar even een potje verf halen voor de biezen. Min laatste potje is uitgedroogd
Grz, Mike
Vanmorgen ben ik eerst maar eens alle gespoten draaistellen weer in elkaar gaan zetten. Dan krijg je dit resultaat:
Bijna alle draaistellen hebben de rechthoekige buffers gekregen op 2 draaistellen na. Deze zijn voor de 1117 bedoeld. De blauw met geheel gele neus. Deze heeft namelijk alleen maar met ronde buffers rond gereden. Nadat deze ook alleen meer het gele vlak aan de voorkant kreeg zijn pas de rechthoekige buffers gemonteerd.
En dan na een half uurtje neuzen afplakken heb ik toch nog maar even het berlijns blauwe potje open getrokken:
Bijna alle draaistellen hebben de rechthoekige buffers gekregen op 2 draaistellen na. Deze zijn voor de 1117 bedoeld. De blauw met geheel gele neus. Deze heeft namelijk alleen maar met ronde buffers rond gereden. Nadat deze ook alleen meer het gele vlak aan de voorkant kreeg zijn pas de rechthoekige buffers gemonteerd.
En dan na een half uurtje neuzen afplakken heb ik toch nog maar even het berlijns blauwe potje open getrokken:
Laatst gewijzigd door mikey op 27 jan 2020 04:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Grz, Mike
-
Mooooooooi
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Mickey,
Over die Airbrushes van AliExpress hoor je diverse horrorverhalen over grove naalden en falende afdichtingen, maar als ik jouw werk bekijk zie ik daar niets van terug.
Kun je laten zien welk type je daar hebt aangeschaft ?
Groeten,
Pieter
Over die Airbrushes van AliExpress hoor je diverse horrorverhalen over grove naalden en falende afdichtingen, maar als ik jouw werk bekijk zie ik daar niets van terug.
Kun je laten zien welk type je daar hebt aangeschaft ?
Groeten,
Pieter
Ik heb dit type aangeschaft:
Klik hier voor de link
Als je goed zoekt vind je de losse voor ongeveer 8 euro. Ik heb er 1 als set gekocht met diverse naalden etc. en dan nog een losse.
Klik hier voor de link
Als je goed zoekt vind je de losse voor ongeveer 8 euro. Ik heb er 1 als set gekocht met diverse naalden etc. en dan nog een losse.
Grz, Mike
Re: Mijn zelfbouw materieel (laatste update: Piko 2200 super
Vandaag een kleine aanpassing op de Piko 2200.
Ik had al een tijdje nog 2 setjes met schildjes van Phildie liggen. Vandaag ben ik ze maar eens op 2 van mijn Piko 2200en gaan plaatsen.
Het eerste setje wat ik pakte was al bruin ingekleurd zie plaatjes. Op de foto is dit helaas niet eens zichtbaar.
Toen ik het 2e setje pakte zag ik dat deze niet ingekleurd was en ben zelf even met een potje bruin van Phildie gaan kleuren. Dit pakte zelfs nog beter uit dan het al ingekleurde setje.
Ik heb het met een satéprikkertje ingekleurd en vervolgens met een korrel 1000 scheurpapiertje licht opgeschuurd.
Wanneer je het zelf inkleurd krijg je dit resultaat:
Dus binnenkort de andere ook even inkleuren
Ik had al een tijdje nog 2 setjes met schildjes van Phildie liggen. Vandaag ben ik ze maar eens op 2 van mijn Piko 2200en gaan plaatsen.
Het eerste setje wat ik pakte was al bruin ingekleurd zie plaatjes. Op de foto is dit helaas niet eens zichtbaar.
Toen ik het 2e setje pakte zag ik dat deze niet ingekleurd was en ben zelf even met een potje bruin van Phildie gaan kleuren. Dit pakte zelfs nog beter uit dan het al ingekleurde setje.
Ik heb het met een satéprikkertje ingekleurd en vervolgens met een korrel 1000 scheurpapiertje licht opgeschuurd.
Wanneer je het zelf inkleurd krijg je dit resultaat:
Dus binnenkort de andere ook even inkleuren
Laatst gewijzigd door mikey op 27 jan 2020 04:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Grz, Mike
-
Schitterend Mike, lekker productief weekend
Als ze gereed zijn een lok werkplaats maken?
Groet,
Arjan
Als ze gereed zijn een lok werkplaats maken?
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Volg ons op Facebook
-
Beste Mike,
Waarmee heb je de schildjes vastgemaakt en hoe heb je dat gedaan?
Groet,
Arjan
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
Volg ons op Facebook
Volg ons op Facebook
Secondelijm met een tandenstoker aanbrengen en dan een smd pincet gebruiken om de schildjes er direct goed op te leggen.Doolemeister schreef:
Enne.... een heeeele vaste hand
Grz, Mike
Hm... wel vervelend dat fotoemmer weer eens de helft van mijn plaatjes niet meer weergeeft. Ze staan wel gewoon goed in mijn account.
Misschien toch maar eens over gaan stappen....
Edit:
Oplossing is gevonden. Het lag aan mijn eigen chrome browser. De Photobucket Embedded Image Fix stond nog aan.
Deze nu uitgezet en alles is voor mij zichtbaar.
Misschien toch maar eens over gaan stappen....
Edit:
Oplossing is gevonden. Het lag aan mijn eigen chrome browser. De Photobucket Embedded Image Fix stond nog aan.
Deze nu uitgezet en alles is voor mij zichtbaar.
Grz, Mike
Alle hekjes en trappetjes van mijn bollenwagens zijn nu helemaal af. Ik heb vandaag de bollenwagens ontvet en staan nu in de wachtrij bij mijn spuitcabine.
Op de achtergrond zie je ook nog een kapje van de NS 1000. Wanneer ik weer Berlijns blauw in mijn handen heb, zal ik die ook gelijk mee spuiten. Hier moet ik nog wel een donor voor aanschaffen.
En nog 1 projectje... weer 4 nieuwe koplopers. Ik ben druk bezig met schuren van alle kappen. Wat ze gaan worden laat ik nog even als verrassing. En nee, geen Martinair. Deze heb ik namelijk al
Op de achtergrond zie je ook nog een kapje van de NS 1000. Wanneer ik weer Berlijns blauw in mijn handen heb, zal ik die ook gelijk mee spuiten. Hier moet ik nog wel een donor voor aanschaffen.
En nog 1 projectje... weer 4 nieuwe koplopers. Ik ben druk bezig met schuren van alle kappen. Wat ze gaan worden laat ik nog even als verrassing. En nee, geen Martinair. Deze heb ik namelijk al
Laatst gewijzigd door mikey op 27 jan 2020 04:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Grz, Mike
Re: Mijn zelfbouw materieel (laatste update: koploper/1000/b
Goed bezig mike, die 1100 loks zijn strak afgeplakt hoor! Gebruik je daar tamiya afplaktape voor?
En zo'n goedkoop pistool heb ik ook (dan via VidaXL ooit gekocht), maar je ziet dat het dezelfde chinese makelij is.
Werkt voor simpel spuitwerk echt goed genoeg. Maar in de toekomst toch eens 1tje extra via onze chinese vrienden bestellen.
Overigens mis ik niet een paar middenbakken van de koplopers?
En zo'n goedkoop pistool heb ik ook (dan via VidaXL ooit gekocht), maar je ziet dat het dezelfde chinese makelij is.
Werkt voor simpel spuitwerk echt goed genoeg. Maar in de toekomst toch eens 1tje extra via onze chinese vrienden bestellen.
Overigens mis ik niet een paar middenbakken van de koplopers?
Volgens mij liggen die in de bak op de achtergrondFidOo schreef: Overigens mis ik niet een paar middenbakken van de koplopers?
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Mike,
Waarom schuren? Je schuurt de kleine details makkelijk weg en komt nooit in diepliggende gleufjes en in hoekjes. Ik leg mijn bakken altijd in een badje van pure Dasty ontvetter en binnen uren (soms 1 of 2 dagen) hangen de vellen erbij, die je met een oude tandenborstel er zo af veegt. Alleen nog even ontvetten en klaar.
Ben
Waarom schuren? Je schuurt de kleine details makkelijk weg en komt nooit in diepliggende gleufjes en in hoekjes. Ik leg mijn bakken altijd in een badje van pure Dasty ontvetter en binnen uren (soms 1 of 2 dagen) hangen de vellen erbij, die je met een oude tandenborstel er zo af veegt. Alleen nog even ontvetten en klaar.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Tenzij je die details weg wil hebben, zoals een rubberen afdichting op de doorloopkop die bij de gerenoveerde stellen is verwijderd. Of wordt het die versie niet?
-
- Contacteer:
Ik heb inside information wat het gaat worden maar hou het lekker voor me.
Je bent lekker bezig Mike, worden weer gaaf. Hopelijk zie ik ze snel op de club baan
Je bent lekker bezig Mike, worden weer gaaf. Hopelijk zie ik ze snel op de club baan
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Nu weten we ook waar al die koplopers blijven, die op MarktPlaats voorbij komen
Ik heb er ook nog ééntje liggen, die binnenkort in een Martinair jasje gehesen moet worden. Alleen heb ik mijn twijfels over het ontlakken. Met een koploper ga je niet zomaar even experimenteren met agressieve vloeistoffen.
Afgelopen zomer heb ik een 1200 kap verprutst met een middeltje dat volgens de verkoper absoluut veilig zou zijn.
Achteraf bleek het een soort Napalm te zijn, want m'n kapje leek na enige tijd op een bruistablet.
Is de Dasty methode een beetje veilig voor het plastic ??
Groeten,
Pieter
Ik heb er ook nog ééntje liggen, die binnenkort in een Martinair jasje gehesen moet worden. Alleen heb ik mijn twijfels over het ontlakken. Met een koploper ga je niet zomaar even experimenteren met agressieve vloeistoffen.
Afgelopen zomer heb ik een 1200 kap verprutst met een middeltje dat volgens de verkoper absoluut veilig zou zijn.
Achteraf bleek het een soort Napalm te zijn, want m'n kapje leek na enige tijd op een bruistablet.
Is de Dasty methode een beetje veilig voor het plastic ??
Groeten,
Pieter
Pieter, dat valt moeilijk te zeggen, Ik heb mijn Piko G1206 in de gootsteenonstopper gehad (plastic en metaal) zonder problemen.
Ik heb alwin eens een Minitrix rijtuig zien proberen.. die begon gewoon op een gesmolten kaars te lijken.
Ik heb alwin eens een Minitrix rijtuig zien proberen.. die begon gewoon op een gesmolten kaars te lijken.
Heb hier ook nog een aantal koplopers liggen voor diverse projecten maar tot nu toe niet echt het juiste middel gevonden om de verf er op een mooie manier af te krijgen.
Weet dat Jos altijd overreiniger gebruikt maar die werkt hier toch niet
Mss ook eens de ontvetter gebruiken.
Rick
Weet dat Jos altijd overreiniger gebruikt maar die werkt hier toch niet
Mss ook eens de ontvetter gebruiken.
Rick
Love Kit Bashing and Home Made Structures
Allereerst kun je ook gewoon om de detail randjes heen schuren
Maar dit heeft wel een reden. Ik had 4 verschillende donoren waarvan 1 van de analoge versie is, nog 1 analoge omgestickert naar een olympische, 1 digitaal voorbereide en 1 olympsche.
Ik merk dat er wel verschil zit in de lak laag welke Minitrix gebruikt heeft.
Met mijn vorige project koplopers heb ik gemerkt dat wanneer je ze alleen licht opschuurt (tandenborstel en wat Cif) dat je dan reliëf van de opdruk toch snel door de verf heen ziet. Dan moet je automatisch dikker spuiten waardoor je juist de detail kwijt raakt.
Ik heb eerste instantie inderdaad geprobeert met onze bekende huis, tuin en keuken middeltjes de verf er af te halen, maar dit lukte alleen bij de oudste Minitrix versie koploper. Daarmee haalde ik ongeveer 75% weg en dit duurde echt weken lang in een badje.
Met grover spul durf ik niet te werken. Ik weet totaal niet wat het doet met deze kappen. Met een bijvoorbeeld een goedkoop 1100 kapje durf ik verder te gaan (dit kost me dan 30 euro als ik er 1 verpest), maar met een 200-300 euro waarde kappen van een koploper zou ik het erg zonde vinden
Daarnaast had ik een aantal beschadigde donoren. van een 2tal bakken waren hoekjes afgebroken. Dit heb ik met veel tijd en handig werken met styreen kunnen repareren. Ook 1 koploper is blijkbaar met een vinger gedoopt in een raar goedje vastgepakt door de vorige eigenaar. De vingerafdruk zat in de verf gebakken en bleek zelfs na schuren de kap zeer licht aangetast te hebben.
Dus daarom niet zomaar met rare goedjes werken
Maar dit heeft wel een reden. Ik had 4 verschillende donoren waarvan 1 van de analoge versie is, nog 1 analoge omgestickert naar een olympische, 1 digitaal voorbereide en 1 olympsche.
Ik merk dat er wel verschil zit in de lak laag welke Minitrix gebruikt heeft.
Met mijn vorige project koplopers heb ik gemerkt dat wanneer je ze alleen licht opschuurt (tandenborstel en wat Cif) dat je dan reliëf van de opdruk toch snel door de verf heen ziet. Dan moet je automatisch dikker spuiten waardoor je juist de detail kwijt raakt.
Ik heb eerste instantie inderdaad geprobeert met onze bekende huis, tuin en keuken middeltjes de verf er af te halen, maar dit lukte alleen bij de oudste Minitrix versie koploper. Daarmee haalde ik ongeveer 75% weg en dit duurde echt weken lang in een badje.
Met grover spul durf ik niet te werken. Ik weet totaal niet wat het doet met deze kappen. Met een bijvoorbeeld een goedkoop 1100 kapje durf ik verder te gaan (dit kost me dan 30 euro als ik er 1 verpest), maar met een 200-300 euro waarde kappen van een koploper zou ik het erg zonde vinden
Daarnaast had ik een aantal beschadigde donoren. van een 2tal bakken waren hoekjes afgebroken. Dit heb ik met veel tijd en handig werken met styreen kunnen repareren. Ook 1 koploper is blijkbaar met een vinger gedoopt in een raar goedje vastgepakt door de vorige eigenaar. De vingerafdruk zat in de verf gebakken en bleek zelfs na schuren de kap zeer licht aangetast te hebben.
Dus daarom niet zomaar met rare goedjes werken
Grz, Mike
-
- Moderator
- Contacteer:
FidOo schreef: Ik heb Hoontje eens een Minitrix rijtuig zien proberen.. die begon gewoon op een gesmolten kaars te lijken.
Dat was een eerste generatie ibertren plan E die ik gewoon met Thinner af had proberen te poetsen toen ik daar wat verf op had gemorst...
Dit ziet er goed uit Mike. Die koplopers zijn vast goed verzekerd of op zoek naar werk straks?
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Pieter,Pjotr schreef:Is de Dasty methode een beetje veilig voor het plastic ??
Ja hoor, ander had ik het ook niet geadviseerd. Maar: zien is geloven:
Eén oud Ibertren kapje en een fles Dasty:
Kapje in de onverdunde Dasty:
Na 1,5 uur; de verf heeft al losgelaten; de verf op het dak lijkt nog intact:
Maar als het kapje in een bakje water met een oude tandenborstel wordt afgeborsteld, is het resultaat een gaaf, maar kaal kapje.
Mijn ervaring is dat een kapje ook geen schade oploopt als het dagenlang in de Dasty ligt, maar als de verf los laat kan het er sowieso uit.
Het ligt aan de ondergrond en de soort verf of het kort of lang duurt voor de verf loslaat. Bij een metalen Fleischmann H0 V200 van 60 jaar oud duurde het 5 dagen!
Maar ook daar kwam de kap er ongeschonden uit.
Ben
M.v.g. Ben
Heb je ook ervaring met nieuwere kappen Ben?
Ik heb inmiddels al een hoop middeltjes geprobeerd, alleen dasty nog niet.
Ik heb inmiddels al een hoop middeltjes geprobeerd, alleen dasty nog niet.
Grz, Mike