Pagina 10 van 32

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 21 sep 2015 21:55
door Hans
Ik ben ook benieuwd.
Ik moest mijn baan afbreken vanwege een verhuizing.
Nu ben ik opnieuw begonnen en merk dat ik heel veel heb geleerd van mijn vorige baan.

m.vr.gr.

Hans

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 22 sep 2015 19:03
door marco
Een goede keuze andre wat je nu gaat doen zat ik ook al aan te denken.
De linkerkant van je baan ziet er super uit vind ik en nu je het station gaat aanpakken word het nog beter en idd in een flauwe boog oogt veel mooier vind ik.
Succes ik blijf je volgen.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 27 sep 2015 09:43
door Andre de Ruiter
De afgelopen week is de baan voor zover nodig gesloopt. Enige beelden van het treurige demolitie proces.

Afbeelding

Afbeelding

Maar gelukkig is dit ten einde en ben ik sinds gisteren weer bezig met de opbouw van de aangepaste baan.

Afbeelding

Ik weet niet of het op de foto goed te zien is. Maar ik heb de hoogte van het schaduwstation verlaagd van 65 cm naar 53 cm. Het is de bedoeling dat de ruimtewinst wordt toegevoegd aan de ruimte tussen schaduwstation en eerste zichtbare laag. Dwz van 20 cm naar 32 cm voor betere bereikbaarheid van het schaduwstation.

Omdat het station dat nu op de baan gebouwd zal worden niet langer dat van Dorf am Bach is maar het station van Rheinteufelswald is de titel van het draadje aangepast aan de toekomstige nieuwe situatie.

Re: Rheinteufelswald v/h Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 04 okt 2015 10:09
door Andre de Ruiter
Het schaduwstation ligt inmiddels.

Afbeelding

Zoals je ziet ben ik overgestapt op het gebruik van berkentriplex ipv MDF. MDF is weliswaar heel goedkoop maar heeft toch een aantal nadelen, het stuift verschrikkelijk als je het zaagt/boort, schroeven die meer dan één keer ingedraaid worden hebben slechte grip.

Afbeelding

De bevestigingswijze van de rails heb ik ook gewijzigd, plakken met verdunde houtlijm ipv spijkeren. De rails liggen op deze wijze bevestigd netter dan dmv spijkeren.

Afbeelding

De wisselaandrijving van Conrad heb ik definitief in de ban gedaan, er zitten teveel exemplaren tussen die onbetrouwbaar werken. De FLM wissels in het schaduwstation zullen aangedreven worden door de Digikeys aandrijvingen, de Peco wissels op het zichtbare gedeelte zullen aangedreven worden met de servoswitch van Rosoft. Voor makkelijkere montage/bereikbaarheid monteer ik de aandrijvingen in het schaduwstation bovengronds.

Re: Rheinteufelswald v/h Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 04 okt 2015 10:49
door brendo
Hoi André,

De onderbouw bij een modelbaan wordt vaak te makkelijk over gedacht. Dit is ten slotte je basis waar alles mee valt of staat. Zelf gebruik ik b.v. ook berkentriplex in combinatie met stevige verlijmde constructies in een "open" framebouw waardoor er later geen rails en scenery gaat "trekken" en dat je overal makkelijk bij kunt komen.
Neem de tijd voor je project, je hebt er later alleen maar meer plezier van. ;)
Iedereen hier is door schade en schande wijzer geworden. :lol:

Je bent top bezig zo en keep up the good work!

Groet Bren

Re: Rheinteufelswald v/h Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 04 okt 2015 16:18
door BenQ
Andre,
Ik plak de rails met houtkit van Albastine, die kan je weer met een hobbymes lossnijden.
Las van de week dat Bart51 dit ook zo doet.

Re: Rheinteufelswald v/h Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 05 okt 2015 16:54
door bob vermeulen
Hallo Andre,

De werkzaamheden beginnen al weer vormen aan te nemen en de afgebroken delen zijn waarschijnlijk al weer vergeten.
Nu krijg je de beschikking over een mooi schaduwstation en dat is toch wel weer lekker.

mvrgr Bob

Re: Rheinteufelswald v/h Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 12 okt 2015 13:00
door Andre de Ruiter
@Ben De rails, die ik met verdunden (niet-watervaste) houtlijm vastplak, zijn eenvoudig zonder beschadiging met een plamuurmes weer los te halen.

@Bob Dank voor je bemoedigende woorden. Ik beschik nu over 10 opstelsporen in lengte variërend van 1,45 m tot 2,10 m, buiten nog een 7-tal sporen in station Rheinteufelswald.

Rheinteufelswald is een vertaling van mijn woonplaats in het duits.

Rijn = Rhein
sater = teufel (een sater is een bosduiveltje)
woude = wald

Van de 24 wisselaandrijvingen in het schaduwstation zijn er inmiddels 16 gemonteerd, het wachten is op nog 2x 4 wisseldecoders/servo's van Digikeys, die besteld zijn.
In het zichtbare gedeelte zullen servoswitches van Rosoft gebruikt worden ivm de hartstuk polarisatie.

Afbeelding

Ik gebruik twee manieren om de wissel te koppelen met de servo.

Afbeelding

Ik weet nog niet welke methode het betrouwbaarst is. Qua montage is de directe methode het eenvoudigst.

Omdat het aansluiten van wisselaandrijvingen noodgedwongen even stil ligt, ben ik begonnen met de opbouw van de oostelijke en westelijke klimspiraal.

Afbeelding
westelijk

Afbeelding
oostelijk

De klimspiralen bouw ik van 4 mm triplex en draadeinden M6. Tot nu toe bevalt dat prima. Het stijgingspercentage in de westelijke spiraal in de binnenbocht (r=39,4 cm) bedraagt 2,4 %, in de buitenbocht (r=43 cm) 2,2 %. In de oostelijke spiraal in de binnenbocht 2,0 %, de buitenbocht 1,8 %.

Re: Rheinteufelswald v/h Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 12 okt 2015 21:26
door BenQ
André,
Zoals je de directe aandrijving doet is wel slim, ik doe het op de servo's op de bovenbaan vanaf onder.
In het SS doe ik de indirecte methode maar dan met een zig-zag en ik kom er nu achter dat ik de servo's te dicht op de wissel heb staan waardoor sommige wagons vastlopen op het verenstaal.
Ga dit aanpassen, weer een boel werk, misschien met jouw methode.
Afbeelding

Dit is de directe onderbouwmethode:
Afbeelding

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 19 okt 2015 12:21
door Andre de Ruiter
De bouw van de twee helixen vordert gestaag.

Afbeelding

Afbeelding

Op de oostelijke helix moet nog één laag gemonteerd wrden. Bij de westelijke helix is de top bereikt. De ruimte tussen schaduwstation en zichtbaar gedeelte komt daarmee op 30 cm. Ik denk dat dat voldoende is om later reparaties/veranderingen aan het schaduwstation te kunnen uitvoeren.

Na gereedkomen van iedere nieuwe laag in de helixen wordt met deze trein proefgereden om een en ander te testen.

Afbeelding

Ik zal de volgende keer een afdrukje maken van het aangepaste baanplan.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 19 okt 2015 18:11
door bob vermeulen
Andre,

Dat is een leuke vooruitgang. Ruimte zat tussen de heli's en het schaduwstation.
Ik Ben benieuwd naar het nieuwe banenplan.

mvrgr Bob

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 19 okt 2015 19:33
door shoven
Dat schiet op. Hoe groot zijn jouw helixen Andre?

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 20 okt 2015 09:40
door Andre de Ruiter
@Steven Beide helixen hebben een diameter van 95 cm. De gebruikte rail is Flm picolo resp. R4 (r=430 mm) en R3 (r=394 mm}. Ik gebruik 4 mm triplex en M6 draadeinden.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 25 okt 2015 10:52
door Andre de Ruiter
Beide helixen zijn inmiddels gereed. De eerste zichtbare sporen (Peco code 50) zijn aangelegd. De verbinding van de Peco rails met de Flm picolo schaduwsporen heeft nog wel wat hoofdbrekens gekost. Uiteindelijk bleek het enigszins aanslijpen van de Flm rails met de Dremel de oplossing.

Afbeelding

Zoals beloofd hier het sporenplan.

Het zichtbare gedeelte.

Afbeelding

Het schaduwstation.

Afbeelding

Eventuele op- en aanmerkingen zijn welkom.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 01 nov 2015 13:54
door Andre de Ruiter
We hebben het zichtbare gedeelte bereikt. De verbinding tussen de twee helixen via het zichtbare gedeelte is aangelegd.

Afbeelding

De eerste meters Peco spoor zijn aangelegd. De stroomtoevoer soldeer ik aan de onderkant van de spoorstaaf, na het ballasten zal deze verbinding onzichtbaar zijn.

Afbeelding

Ik heb wat lopen tobben met de schroeven waarmee je de rails tijdelijk vastzet. In eerste instantie gebruikte ik parkers 2,9 X 9,5 mm. Probleem hierbij is dat, als de schroeven niet heel precies recht en op de juiste diepte geschroefd worden, de testtrein de schroeven raakt. Nu gebruik ik spaanplaatschroeven 3.0 x 12 mm die wat gemakkelijker in het gebruik zijn.

Afbeelding

Er wordt nu met twee treinen getest. Gisteravond heeft het ruim een uur staan draaien zonder noemenswaardige problemen.

De laatste wisselaandrijvingen voor het schaduwstation heb ik inmiddels gekregen en ben ik nu aan het monteren in het noordelijke schaduwstation.

Afbeelding

Ik heb een merkwaardig probleem met de servo's van Digikeys. Tijdens het opstarten van het systeem staan één of meerdere servo's te jutteren. Na dat het systeem is opgestart is één of twee maal omzetten van de betreffende wissels voldoende om de servo's tot rust te brengen en functioneert vervolgens alles naar behoren. Is er iemand die dit verschijnsel kent en er een oplossing voor weet?

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 01 nov 2015 14:13
door BenQ
André,
Met de OC32 had ik dat ook, bleek dat de voeding niet voldoende was. Nu is er ook een commando die na een paar seconden de servo tot rust brengt.
Als er al een staat te jutteren dan ligt dat meestal aan het niet juist configureren.
Dit zijn wat mogelijkheden die ik ken, niet bij Digikeys.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 01 nov 2015 15:28
door marco
Andre zie ik het nu goed dat je treinen slechts van 1 kant het station kunnen inrijden en uitrijden?
Als je rechts rijd is dit het geval ik weet zeker dat je daar spijt van krijgt.
Ik zou als ik jouw was een dubbelsporige aftakking maken naar je station zelfde aftakking als beneden.
Zodat je station in een dubbelsporige lus ligt en je veel meer afwisseling hebt in je treinbewegingen.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ;)

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 01 nov 2015 16:49
door Andre de Ruiter
Marco,

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Je kunt het station aan de noordzijde binnen rijden en aan de zuidzijde uitrijden. ik rijdt inderdaad rechts.
Hier nog een plaatje alleen van het station.

Afbeelding

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 01 nov 2015 17:21
door Jeroen
Ik ben niet goed met baanplannen, maar volgens mij bedoelt Marco dat je nu in je station altijd maar treinen uit één richting krijgt en die in de andere richting vertrekken. Dat is natuurlijk niet echt realistisch.....

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 01 nov 2015 19:44
door Andre de Ruiter
Jeroen, Marco

Als Jeroen jouw bedoeling goed heeft weergegegeven dan denk ik dat jullie bedoelen dat een trein, rijdend naar het station op het rechterspoor, de keus moet hebben om direct het station in te gaan of via een lus het station aan de andere kant moet kunnen benaderen.
Als je rechts wilt blijven rijden vergt deze mogelijkheid nog een overgang van het rechter naar het linkerspoor om deze trein weer in het goede "spoor" te krijgen (ivm diverse keerlusproblematieken nog best ingewikkeld). Los hier van vraag ik me af of dit realistischer is dan de door mij gekozen variant. Door de beperkte ruimte waar we over het algemeen beschikken moeten we nu eenmaal de werkelijkheid nog al eens geweld aan doen.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 01 nov 2015 22:02
door marco
Jeroen zegt wat ik bedoel en dat is echt niet realisch en word snel saai.
Daar krijg je echt spijt van en keerlussen moet je niet uit de weg gaan vind ik maar oplossen.
Ik zou het maken zoals in onderstaande schets dus een dubbelsporige aftakking maken dan krijg je idd wel 2 keerlussen maar dat lossen we hier echt wel op.
Zo heb je veel meer mogelijkheden.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 01 nov 2015 22:19
door Andre de Ruiter
Marco,
ik had al begrepen na de interventie van Jeroen wat je bedoelde. Het keerlusprobleem is natuurlijk oplosbaar (ik ben in bezit van twee X-treme keerlusmodules en weet daar mee om te gaan). Echter de extra mogelijkheden van jouw baanplan zijn mij niet helemaal duidelijk. Trein nadert het station, kan kiezen , direct naar station of via lus in tegengestelde richting. In beide gevallen verlaat de trein het station uiteindelijk via hetzelfde spoor. Aangenomen dat we rechts willen rijden. Het laatste lijkt me wel verstandig omdat ik elders lange trajecten zonder aftakkingen heb. Links rijden toestaan kan lange trajecten voor geruime tijd blokkeren.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 02 nov 2015 13:58
door Andre de Ruiter
Marco

ik heb jouw suggestie even in Anyrail gezet en krijg dan het volgende resultaat.

Afbeelding


Het aantal sporen in het station loopt terug van 7 naar 4 (waarvan 2 eigenlijk doorgaande sporen). Het is misschien mogelijk aan de rechterkant een goederenstation te realiseren. Ik vraag me af of hiervoor voldoende ruimte overblijft ivm met het camoufleren van de scherpe boog na het station en de benodigde ruimte voor de keerluschakeling. Ik moet er nog eens over nadenken.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 02 nov 2015 14:44
door BenQ
André,
Het tweede spoor aan de rechterkant van het station heeft nu alleen een toepassing als inhaalspoor.

Re: Rheinteufelswald

Geplaatst: 02 nov 2015 15:09
door FidOo
Andre.

Ik had dit nog als idee.

Afbeelding

Bij A creëer je nog een verbinding naar je helix links onder. Hierdoor kun je van alle richtingen het station of je paradespoor benaderen.

Bij de boog rechtsonder creëer je nog een overloop mogelijkheid. Nu kunnen treinen elk stationsspoor gebruiken en vanuit elke richting.

Je kunt het traject boven in laten dalen zodat je al op hoogte 80 uit komt voordat ik die gekke oranje slinger getekend hebt.