Pagina 10 van 19

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 10 mar 2019 23:20
door Bjor
Ronald,

Gepiel is het zeker, maar met een 0,5mm soldeerpunt en decoderdraad is het goed te doen. Na een paar keer proberen wist ik hoe ik met beide handen steun kon vinden op het tafelblad, zodat ik de draad (haaks gebogen) op het contactvlakje kon drukken en daar de soldeerboutpunt op kon houden.
Nu heb ik erg slanke handen en lange vingers ( :shock: Nee, niet zulke lange vingers :mrgreen: ) en dat is een voordeel bij dit werk.
Belangrijk is dat het ledje gefixeerd is. Die lichte dingetjes schuiven anders alle kanten op.

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 11 mar 2019 10:19
door janiegein
Hoi Ben,
wat mij wel opvalt is dat zoals de foto laat zien je het licht op de zolder zelf uit hebt.

is stationsverlichting ook nog goed te zien als je zolderlicht gewoon aan hebt?

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 11 mar 2019 11:31
door mikey
De spots in het plafond zien er echt gaaf uit Ben. Erg realistisch!

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 11 mar 2019 12:23
door Bjor
@ Jan,

Voor de foto heb ik het licht even uit gedaan, maar ook met het licht aan is de stationsverlichting goed te zien. Ik maak binnenkort nog wel een paar fotootjes.

@Mikey,
Ik heb leds met een kleurtemperatuur van 5000º K genomen. Dat is de kleur van daglicht en dat leek me het meest met een 1:1 verlichting overeenkomen.
Wel jammer dat ik dit soort leds nergens bedraad kon vinden. Dat had veel werk gescheeld. (Maar ach, wat is werk nietwaar: :?: :ugeek: )

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 12 mar 2019 09:38
door mikey
Ik heb inderdaad ook wel goede ervaring met 5000k. Voor mij is zonder draad geen probleem. Ik heb genoeg lakdraad liggen en inmiddels best wel handig geworden met het SMD solderen. Daarbij is uiteraard goed gereedschap erg belangrijk :D

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 12 mar 2019 09:45
door Bjor
Hoi Mike,
Lakraad heb ik ook, maar ik vind het niet prettig om mee te werken, althans bij SMD leds. In de liften gebruik ik het wel, omdat je het vrijwel onzichtbaar kunt wegwerken, maar het is zo dun, dat het zich nauwelijks laat voorvertinnen en ik krijg het dan vaak niet goed op die minieme vlakjes gesoldeerd. :roll:
Hoe doe jij dat?

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 15 mar 2019 22:22
door maarten
@Ben, dat is op zich niet zo moeilijk, je moet alleen even weten hoe. Even wat tin smelten op je bout zodat er een bolletje op drijft. Dan het uiteinde van het lakdraadje in het bolletje steken, even er in houden en klaar. Bij voorkeur een geregelde bout gebruiken en deze iets hoger zetten dan anders, dan smelt de lak goed. ;-)

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 15 mar 2019 23:14
door Bjor
Maarten,

Bedankt voor de tip! Dat zal ik eens gaan proberen. Er komen nog kiosken op de perrons die verlichting krijgen en dan is lakdraad beter onzichtbaar weg te werken dan decoderdraad.

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 17 mar 2019 21:54
door Bjor
De altijd wakkere stationschef Immerwach wees mij er op dat de tegels van de achterwand door de bouwer in een afwijkende kleur en niet glanzend geglazuurd, maar mat waren uitgevoerd. Bovendien had in het tegelwerk de stationsnaam ingelegd moeten worden en dat was niet gebeurd. En hij had gelijk. Goede raad was duur, dus is dit weekeinde is de totale achterwand vernieuwd.
Nu weten mijn Preisigers waar ze uitstappen: Bahnhof Thysfeld-Tief:
Afbeelding

Immerwach was bij de oplevering aanwezig en heeft de nieuwe tegels, die ook de zijden van de perrontrappen sieren, goedgekeurd.
Afbeelding

Tijd voor een overzicht van het gehele station:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Omdat het station nog niet open is voor publiek, rijden treinen er nog zonder te stoppen door heen. Een BR56 met een gemengde goederentrein rijdt met gesloten regulateur door het station:
https://youtu.be/mvGOBit9dlo


Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 17 mar 2019 22:36
door tv_man
Erg mooi werk. In eerste instantie leek het een foto van een 1:1 station eigenlijk, denk dat dat door de weerkaatsing van het licht op de tegels komt. En leuk om ook te lezen hoe je het soldeerwerk hebt aangepakt.

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 17 mar 2019 23:30
door Bjor
Norman,

Ja, de spiegeling van de tegels geeft het een realistische uitstraling. Iets matter was misschien nog iets mooier geweest, maar ik ben er best tevreden mee. In aanvang had ik nog het plan tegels in styreen te graveren, maar ik ben blij dat ik daar niet aan ben begonnen. Al was het maar dat ik dan de voegen niet zo strak zou hebben gekregen.

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 18 mar 2019 22:20
door maarten
Erg gaaf!

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 18 mar 2019 23:37
door Bjor
Dank voor de vriendelijke woorden. Ik heb net 3mm ledjes voor de etalageverlichtingen binnen en morgen komt er weer een voorraadje 1mm freesjes. Er is dus nog genoeg te doen: verlichting afmaken, toegangsdeuren voor de bagageliften frezen en spuiten, decals maken, ramen in de Bierstube maken, een bar maken en tafels en stoelen spuiten, etalages inrichten, de kaartcontrole maken, trappen afmaken, banken, telefooncellen en bewegwijzering plaatsen, Preisertjes schilderen en vastzetten, 2 liften maken, balustrades maken, lampenkappen afmaken en bevestigen en, .... en......, en......

Kortom: The Devil is in the Details :twisted: :twisted:

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 18 mar 2019 23:42
door janiegein
Pffft

Nog werk zat

Ook jij hebt getekend voor 120.

Nog tijd zat dus :D

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 19 mar 2019 23:16
door Bjor
Zeker Jan, hier gaan nog aardig wat uurtjes in zitten. Nu gaan we in ons huis ook in 1:1 de nodige werkzaamheden (laten) uitvoeren, dus dat betekent dat ik mijn tijd tussen ons huis en de baan moet verdelen. In ieder geval hoef ik mijn baan niet aan te passen i.v.m. isolatie van het dak. Als we het dak gaan isoleren, doen we dat aan de buitenkant, dus de helix en het ontwerp van de bovenbaan hoeven niet te worden aangepast. Ook de overige (ver)bouw activiteiten hebben geen invloed op de baan (behalve veel stof uiteraard.) :roll:

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 19 mar 2019 23:22
door janiegein
Idee om baan zoals ie nu staat in te pakken soort folie en dan ouderwetse stofzuiger erop aansluiten waardoor ingepakte deel soort vacuüm wordt gezogen dus stofvrij.
Als klus klaar is uitpakken en gewoon weer verder gaan.

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 20 mar 2019 12:08
door tv_man
janiegein schreef: 19 mar 2019 23:22 Idee om baan zoals ie nu staat in te pakken soort folie en dan ouderwetse stofzuiger erop aansluiten waardoor ingepakte deel soort vacuüm wordt gezogen dus stofvrij.
Als klus klaar is uitpakken en gewoon weer verder gaan.
Interessant idee, heb jij hier concreet ervaring mee of ken je iemand die het zo heeft aangepakt. Het klinkt namelijk als een interessant concept maar ik zou me erg zorgen maken om de fragielere delen van de baan zoals bomen en dingen als bovenleidingen en antennes en dergelijke. Daar zou je natuurlijk iets tussen kunnen plaatsen zodat de folie niet helemaal op het landschap ligt.

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 20 mar 2019 12:16
door janiegein
ja dat is een optie.
maar ik denk als je hem zover ingepakt krijg dat ie vacuüm wil gezogen worden dat niet compleet leeggezogen hoeft te worden.

als ie al wil krimpen dan is ie luchtdicht en dus stofvrij. hangt van je zelf af hoever je zou willen leeg trekken.

en nee hier heb ik geen ervaring mee het was een spontaan opkomend idee wat ik ventileerde maar ging er van uit dat je dat lachend opzij zou schuiven omdat het onuitvoerbaar blijkt te zijn.

overigens zag ik zoiets als een veldhospitaal voor me met daarin een ruimte die volledig van de buitenwereld is afgesloten waarin wordt geopereerd ed en dan wat kleiner denken wat om je baan past..en op zolder :mrgreen:

of wat simpeler gewoon baan afdekken met folie wat ook gebruikt wordt om je meubels ed te beschermen als je gaat witten bijvoorbeeld.
houd tenslotte ook stof tegen weliswaar niet zo goed als vacuüm maar alle beetjes helpen. probeer ook maar mee te denken :D

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 20 mar 2019 12:34
door Bjor
Jan,

Een heel interessant idee, maar ik denk dat ik me ga beperken tot het afdekken van de baan met een dun vel plastic van de bouwmarkt. Het zou op zich wel kunnen als ik het stationsegment uit de baan haal, inpak in landbouwplastic en zorgvuldig dichttapen. Het in overdruk brengen is dan niet nodig. Als het segment luchtdicht is verpakt, kan er ook geen stof meer in.

Jouw idee van een "veldhospitaal" is een prachtige oplossing als je een ruimte in overdruk moet brengen en er vervolgens nog in- en uit moet kunnen. Maar dat is hier niet aan de orde.
Ik houd het maar simpel. Afdekken en nadien uitzuigen. Per slot van rekening is alles modulair en uitneembaar gebouwd. Maar bedankt voor het idee! :) :)

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 20 mar 2019 12:38
door janiegein
We gaan het zien, horen en meebeleven.

Succes.

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 20 mar 2019 15:07
door Andre de Ruiter
Ruimtes die stofvrij moeten blijven , operatiekamers, produktiehallen voor computeronderdelen e.d., worden voorzien van een lichte overdruk middels gefilterde lucht om te voorkomen dat stof van buiten naar binnen kan. Ik zie nog niet zo snel hoe je dit principe bij een modelbaan kunt toepassen.

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 20 mar 2019 16:16
door Bjor
@ André, Jan,

Ik zie het ook als een creatief gedachtenexperiment. Maar, André, je hebt gelijk; ik schreef overigens "onderdruk" en dat moet "overdruk" zijn.
Maar ik ga het anders doen: ik reik mijn Preiser-stationspersoneel 1:160 bezempjes uit en dan kunnen ze na de verbouwingen aan de slag :twisted:

Duitse vrienden hebben mij eerder geadviseerd in het plafond boven de sporen afzuigroosters voor de rook aan te brengen en een groep Preiser schoonmakers in het station aan te stellen om de tegels op hoogglans te houden. Die krijgen nog handenvol te doen :mrgreen: .

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 20 mar 2019 16:20
door janiegein
Hoi Ben,

ja dat creëer je als je je gedachten de vrije loop laat. ze spontaan post en er niet bij stilstaat dat anderen er dieper op ingaan in de vorm dat kan wel of niet.

uiteraard was dat niet mijn bedoeling en wordt jouw o zo mooie draadje daardoor vervuild met ideeën en discussies wat niet mijn bedoeling was.
sorry.

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 20 mar 2019 17:57
door Bjor
Maak je geen zorgen Jan :D. Ik waardeer je hersenspinsels zeer. Bovendien lokt het ene en andere uit en brengen we elkaar daardoor weer op nieuwe, originele ideeën! Ik zie dat dit draadje veel wordt gelezen en ben altijd erg benieuwd naar reacties van jou en anderen. Zoals gezegd, dat stimuleert alleen maar het creatieve proces. :ugeek:

Ben

Re: Duitse segmentenbaan

Geplaatst: 13 apr 2019 22:28
door Bjor
Op de kopse kanten van de perrons, links achter de trappen naar de traverse komen deuren die toegang geven tot een korte gang die naar de bagageliften leidt:
Afbeelding

Daarvoor moeten sponningen en deuren worden gemaakt. Van beuken blokjes heb ik de kopwanden inclusief gang gemaakt en nu was het tijd om de kozijnen te maken. Die heb ik uit 0,5mm polystyreen gefreesd.
Ik maak dan altijd eerst op ruitjespapapier een schets, tel de stapjes van 0,5 of 1mm die de frees in de lengte of breedte moet nemen, zet die waarden in een lijstje en frees zo met de hand de kozijnen en deuren uit. Een CNC frees is 100 x sneller, maar is me de (hoge) prijs niet waard.
Het gaat niet altijd goed, zoals je linksboven ziet. Eén waarde in de tabel overslaan en je verplaatst de kruistafel zo in de verkeerde richting.
En bij het verplaatsen van de frees moet je hem wel eerst omhoog draaien: :oops:
Afbeelding

Ik begin bij het frezen meestal aan de binnenkant en duid dan de contouren aan met hoekjes van 2mm lang en 2mm breed. Pas als zo alle objecten zijn gefreesd, plak ik er maskeringstape overheen en frees de overige contouren uit. De tape verhindert dat het object bij het laatste stukje contour wegspringt of door de frees wordt beschadigd.
Afbeelding

En dan is dit het resultaat; sponningen van 21,5 x 14mm met losse deurtjes die in verschillende standen in de sponningen zullen worden gelijmd:
Afbeelding

Afbeelding

Bovenlichten en deurraampjes worden uiteraard nog van glas voorzien.
Ik moet nog wat polystyreendeeltjes maken. Als die klaar zijn, dan wordt alles in 1 x gespoten.

Ben