Pagina 10 van 38

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 03 apr 2016 03:14
door Ron
Leuke film met mooie lange treinen.

Alleen zonde dat je die draden zo rommelig hebt aangelegd :lol: :lol: :mrgreen: .

gr. Ron

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 03 apr 2016 11:13
door Andre de Ruiter
Martin, hier ontstaat een geweldige modelbaan. De filmpjes herinneren mij eraan dat ik ook weer eens een filmpje moet gaan maken.

@Ron ik wilde dat ik mijn draden ook zo slordig aan kon leggen.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 03 apr 2016 14:00
door Ron
@Ron ik wilde dat ik mijn draden ook zo slordig aan kon leggen.
Andre,

Ik ook, bij mij is het net een spinnenweb.

gr. Ron.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 04 apr 2016 11:50
door DRV
indrukwekkend filmpje, ik zou toch maar eens de inboedelverzekering na laten kijken. :lol:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 04 apr 2016 14:28
door Ad_M
Wat een werk allemaal Martin...
Nog zat te doen :D

Mvg,
Ad

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 05 apr 2016 21:56
door martindomburg
Het is gelukt mannen!! De baan wordt nu bestuurd door de Raspberry pi 3 en raspbian.

Het was een bug in de java installer waardoor iTrain de USB poorten niet zichtbaar had. Maar dankzij een teamviewer sessie met Xander Berkhout is het me gelukt.

Overall indruk van de Raspberry dusver:

- Lekker Snel
- Raspbian oogt en functioneert een beetje zoals we gewend zijn van een windows shell
- MIJN LAYOUT DOET HET!!!!

MAAR:
Uiteraard is mijn layout weer een geval apart want tot dusver verloopt het niet vlekkeloos. Omdat mijn layout beschikt over 5 interfaces en er enorm veel rekenwerk nodig is verlies ik vaak de communicatie met de OC32. Ook merk je dat soms de graphics het niet helemaal kunnen volgen. Dat is in iTrain een teken dat die zijn handen vol heeft aan het proces aangezien de graphics op de secundaire plaats staan.

Dus resume:
- Voor de kleine/normale en gemiddelde modelspoorbaan is dit een perfecte manier om goedkoop en flexibel de modelbaan aan te sturen (Nog geen 90,- totaal)
- Voor het formaat van Schellenbach: het werkt maar ik hoop dat Raspbian nog wel wat updates door gaat voeren waardoor Java sneller word.

Ik ga voorlopig lekker rijden en alvast nadenken aan een pantograaf opvang oplossing voor de helixen :) Tips zijn welkom! het gaat puur om het opvangen, in de lagen zelf is genoeg ruimte

Groetjes

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 06 apr 2016 18:57
door Reindier
Mooie baan Martin ziet er top uit al is het dan gefilmd met een "aardappel" wel indrukwekkend spoortje met al die bedradingen rondom!

Gr Reinier

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 07 apr 2016 09:18
door BenQ
Martin,
Gefeliciteerd met je 33e verjaardag.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 07 apr 2016 10:02
door Ad_M
Ook van deze kant nog vele jaren Martin :D
Leuk dat het je gelukt is met je raspberry
Weer een ervaring rijker

Mvg,
Ad

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 07 apr 2016 11:09
door Jan64
Hallo Martin ,

gefeliciteerd met je verjaardag

Gr Jan

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 07 apr 2016 11:39
door Doolemeister
Beste Martin,

Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag!
Al wat mooi gekregen?

Mooi project en wat een lengte, schitterend.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Groet,

Arjan

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 07 apr 2016 14:09
door Krab
Hoi Martin van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog een prettige dag .


m.v.g. Sjaak

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 07 apr 2016 22:55
door Marcvane86
Gefeliciteerd feestbeest. :D

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 08 apr 2016 08:47
door martindomburg
Bedankt voor de felicitaties mannen!!!!

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 08 apr 2016 11:28
door Jelle
Martin, hier op het forum ben ik even te laat, maar daarom zeker niet minder goed bedoeld.
Van Harte Gefeliciteerd en dat je nog maar vele jaren op deze goede manier bezig mag blijven.

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 02 jun 2016 22:49
door martindomburg
Hoi,

Der is weer een update te vermelden, dus meld ik mij weer. Ik heb en poosje geleden een aantal energiemeters besteld in China om het verbruik in stroom te regis treden van de diverse voedingen op de baan. Zo kan ik zien wat bepaalde facetten aan stroom verbruiken.

Uiteindelijk vandaag de boel geïnstalleerd

Afbeelding

De bovenste is de 5V. Die gebruik ik vooralsnog niet
De tweede is de 12V spanning. Deze voedt momenteel een 7 meter Ledstrip en een OC32. De laatse neemt nagenoeg geen stroom af. De Ledstrip zit op 530mA bij 12V.

De derde is de voeding van de wissels en relais. Alle accessoires zeg maar. Ik heb nu 100 servos en 70 relais onder de baan. Als ik die simultaan schakel piekt hij op 3,8A. Door de gelijktijdigheidsfactor van de OC32 en iTrain zit hij gemiddeld op 1,2 A. Dat is niet verkeerd. Maar het grootste verbruik zijn de relais.

De vierde is voor de scenery niveau

De vijfde en zesde is de rijspanning van het schaduwwerking en de helixen. Gemiddeld zit een loc tussen de 150-200 mA in. Maar ook hier heb ik bij geen van beide nog de 1A bereikt.

Zo zie je maar dat je alles kan berekenen en uitwerken. Maar de realiteit is vaak toch een heel stuk anders dan je zou denken.

Meten is weten! !!

Groetjes

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 03 jun 2016 08:05
door 141
Met al die knoppen en schakelaars begint het bijna een heuse cockpit te worden :mrgreen: :mrgreen:.
Alle gekheid op het welbekende stokje, het paneel met de meters ziet er gelikt uit en zoals je zelf al zei: "meten is weten".

Gr. Clemens

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 03 jun 2016 13:47
door BenQ
Martin,
Zoals je misschien weet (of niet) is Leon bezig om de software in de OC32 te verbeteren zodat de servo's allemaal achter elkaar worden gezet en niet meer te gelijk.
Hierdoor kan je voor de voeding van de servo's met een 2 á 3 Ampère toe en niet zoals ik nu heb met een 20 Ampère. :?

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 03 jun 2016 15:21
door bob vermeulen
Hallo Martin,

De aanwijzing van de spanning is niet juist denk ik.
Als je het schema hebt gevolgt, zoals dat op het van het Benelux forum zichtbaar kwam, dan meet je de rijspanning voor het rijden niet juist. Omdat er geen gelijkrichter schakeling voor dit metertje staat geschakeld!
Een DCC is nl een soort wissel spanning.

mvrgr Bob

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 03 jun 2016 15:37
door martindomburg
bob vermeulen schreef:Hallo Martin,

De aanwijzing van de spanning is niet juist denk ik.
Als je het schema hebt gevolgt, zoals dat op het van het Benelux forum zichtbaar kwam, dan meet je de rijspanning voor het rijden niet juist. Omdat er geen gelijkrichter schakeling voor dit metertje staat geschakeld!

Een DCC is nl een soort wissel spanning.

mvrgr Bob
Hoi Bob

En Dinamo is hybride pwm/dcc

Maar waarom zou ik dat willen meten? Is totaal niet nuttig. Wat ik wil weten is of de voedingen sterk genoeg zijn voor hun toepassingen.

De bedoeling is om te zien hoeveel stroom het systeem vraagt van de voeding. Dit om een goed advies te kunnen geven over het te gebruiken vermogen hiervan. Dus meet je tussen voeding en systeem in.

P.s.: Ben Q. iTrain doet dit min of meer al. Die schakelt met een ingestelde schakeltijd de artikelen.


Groetjes

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 03 jun 2016 16:25
door BenQ
Martin,
Ik bedoelde eigenlijk op het moment dat je de spanning er op zet, dan is het brrrm en zijn 60 servo's even heen en weer gegaan. :o

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 21 aug 2016 23:44
door martindomburg
Hier even wat stof wegblazen!!!

Het tempo is wel weer laag momenteel, al heb ik al wel eea aan progressie weten te boeken op papier.

Ik heb het baanplan eens onder de loep genomen en in 3D uitgewerkt. Dit gaf een zeer bevredigend resultaat en ik moet het plan nog verder uitwerken maar alvast een lichting van de sluier:

Afbeelding

Afbeelding

De trein komt links het station binnen (onder het station is de helix onderbroken voor een extra ronde met een keerlus en wat omloop mogelijkheden
Rechts verlaat deze het station weer samen met de nevenaansluiting die uiteindelijk helemaal bovenin zal gaan eindigen.
De hoofdlijn kan daar twee keuzen maken: Of naar het schaduwstation, of naar het paradespoor. Treinen komende vanuit de parade- of schaduwsdeel kunnen daar keren via een keerlus opstelling.

Aan het eind van het paradespoor zit een 4e schaduwstation.

Ik moet nog een boel uitwerken en zal de plannen dan ook wat gedetailleerder kunnen presenteren. Het wordt er iig een stuk beter van dat wat het was.
Ondertussen ga ik een start maken met het aanpassen van de helixen op bovenleiding, en een start met de laatste schaduwslaag!!!

Word dus weer vervolgt

Groetjes

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 31 aug 2016 22:20
door Vera
Hoi Martin,

In eerste instantie dacht ik dat je een mooie tekening van je dochter had in gescand (al weet ik dat ze inmiddels niet meer 'krast'). Maar toen ik iets beter keek vond ik het een mooi en voor groots en hoog baanplan. Ik ben benieuwd hoe het er in de scenery uit komt te zien, maar dat hoor ik nog wel een keer. Over het baanplan kan ik niet zo veel zeggen, heb daar toch geen concentratie voor :?

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 01 sep 2016 06:58
door martindomburg
Ik ook niet dat scheelt :D

We zullen het gaan meemaken Vera! Over 10 jaar.......

Re: De bouw van Stadt Schellenbach

Geplaatst: 01 sep 2016 20:26
door maarten
Volgens mij staat je ontwerp in de cloud! :mrgreen: