Pagina 10 van 54

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 nov 2016 17:14
door Michiel
Bedankt Joorst, en betreffende het nagelsacht... tje, iedereen wilt z'n verhaal kwijt. Sommigen vinden bij gezinsleden een luisterend oor, ander kunnen hun ei kwijt in een club, bij vrienden of mogelijk op het werk. Maar in mijn geval zijn jullie het slachtoffer wegens gebrek aan ander geïnteresseerd oor. Sorry voor de overlast, het doet geen pijn, maar ik vrees dat je ermee zal moeten leven... :D

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 nov 2016 17:52
door Ronaldp
Geef ons dan maar veeeeeel overlast :D

mvg ronald

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 nov 2016 18:47
door Michiel
Let op Ronald, daar zou ik voor kunnen zorgen! :D

(nee hoor, ik hou het een beetje redelijk)
;)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 28 nov 2016 10:07
door FidOo
Michiel schreef:Bedankt Joorst, en betreffende het nagelsacht... tje, iedereen wilt z'n verhaal kwijt. Sommigen vinden bij gezinsleden een luisterend oor, ander kunnen hun ei kwijt in een club, bij vrienden of mogelijk op het werk. Maar in mijn geval zijn jullie het slachtoffer wegens gebrek aan ander geïnteresseerd oor. Sorry voor de overlast, het doet geen pijn, maar ik vrees dat je ermee zal moeten leven... :D
Laat het woordje "Na" maar weg dan :lol: Ik geloof dat ik in dit geval het niet erg vind om de slachtofferrol aan te nemen.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 05 dec 2016 09:44
door Michiel
Eergisteren het verjaardagsfeest van de jongste dochter gehad, gisterenochtend de hobbyruimte wat opgeruimd en schoongemaakt (geen gevolg van het verjaardagsfeest), en in de namiddag weer onderaan begonnen, aan de tweede helix. Om te zeggen, zoek dekking! ik ben weer vertrokken, het spammen is weer begonnen. :D

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 05 dec 2016 11:05
door Ronaldp
Spam filter maar weer eens aan zetten :D :D


Kom maar op met de spam.


mvg Ronald

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 08 dec 2016 22:25
door Michiel
Ik heb een vergelijkende rijgeluidstest gedaan tussen boekbinderslijm en gewone houtlijm.

Bij 5 windingen van m'n helix werd de 2mm kurk op de MDF gekleeft met dotjes houtliijm. De rails werd dan weer met dotjes houtlijm op de kurk gekleefd.

Bij 2 windingen heb ik op dezelfde manier de kurk op de MFD gekleefd, en de rails op de kurk, maar dan met boekbinderlijm.

Het resultaat? Geen enkel verschil te horen tussen het rolgeluid over de winding met boekbinderslijm, en die met houtlijm. Dus, volgens mij, en met de gebruikte kleefmethode, kan men zonder meer de rail op kurk, en de kurk op MDF kleven met houtlijm.

Over een eventueel verschil in rolgeluid van de ballast met boekbinderlijm spreek ik me niet uit. Dat heb ik niet getest.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 09 dec 2016 08:49
door BenQ
Michiel,
Het eventuele voordeel van boekbinderslijm is dat deze met water weer zacht en te verwijderen is.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 09 dec 2016 09:02
door Michiel
Dat is waar, maar ook bepaalde types houtlijm (type C2 of zoiets) zijn ook weer oplosbaar of minstens weekbaar. Nu, ik ben niet van plan om m'n baan weer af te breken de komenden 20 jaar. ;)

Gisteren hebben de eerste treinen de nieuwe helix beklommen. Ik vond het toch wel spannend. Na een wat aarzelelde start (wagonnetjes die ontkoppelden, hier en daar nog lijmresten op de rails,...), begon het toch redelijk vlot te rijden. En, het is volledig binnen de verwachting: een trein tot 1m (sleep van korte drie-assertjes) kan met 1 loc de helling op. Een sleep van langer dan 1m moet in dubbelspan rijden. Dat is goed vergelijkbaar met wat men kan verwachten op de hellingrijke lijnen van Brabant en Wallonië.

Een paar punten van aandacht werden wel duidelijk:
- koppelingen moeten in goede toestand verkeren (positie, veertje, ...) anders ontkoppelen de wagons erg snel in de helling (klim).
- met het gewicht van de wagons is er nog ruimte voor verbetering
- alle wagons hebben nog nazicht nodig (is mogelijk 10-30 jaar met deze occasiedingetjes). Smeren en goed afstellen van wielen kan alleen maar verbetering brengen
- anti-slipbandjes moeten nog soepel gereden worden, wat de trekkracht verbeterd
- een fijnregeling van de helling van de helix zou ook nog verbetering kunnen geven, maar het is nu al erg goed en gelijkmatig.

Maar ik ben opgelucht dat het helix-rijden volledig binnen de verwachting vallen. En terwijl de eerste helix ingereden wordt, kan ik aan de tweede helix verder bouwen.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 09 dec 2016 22:41
door Michiel
Een langzaam filmpje van een lange trein die langzaam mijn nieuwe helix beklimt. Waarschuwing: geen video voor ongeduldige kijkers! ;D

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 10 dec 2016 09:01
door Ronaldp
De helix is die 9 mm of 12 mm dik?

En je klimt met de binnen baan.
Is dat alleen voor de test?

mvg ronald

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 10 dec 2016 10:14
door Michiel
Het houten rijvlak is gemaakt van 2 x 3mm MDF, dus 6mm dik, plus 2mm kurk wat de totale dikte op 8mm brengt. En ik klim via de binnenbaan omdat de bovenbaan (het toekomstige station) jammergenoeg op deze manier georiënteerd is. Ik heb liggen puzzelen hoe ik dat kon omdraaien om te kunnen stijgen via de buitenbaan, maar dat kwam steeds neer op het toevoegen van storingsgevoelige constructies en obstructies (extra wissels, kruisingen,...). Dan maar deze oplossing, en ze is definitief.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 10 dec 2016 10:41
door nspoorkees
De helix heeft een grote diameter, dus het zal niet veel uitmaken of je binnen of buiten stijgt. Dat verschil neemt af naarmate de diameter groter wordt. Het verschil is immers de afstand tussen beide sporen... en die afstand is altijd gelijk. Echter hoe kleiner de diameter, hoe meer gebogen beide sporen zijn en hoe moelijker het rijden is op BEIDE sporen (maar een heel klein beetje moeilijker op het binnenste spoor). Stel je voor de grap eens een helix voor met een diameter van 1000 meter ofzo, daarbij zul je zien dat beide sporen nog steeds even dicht naast elkaar liggen, maar beiden nagenoeg geen kromming meer hebben en het dus niets meer uitmaakt of je binnen of buiten stijgt.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 10 dec 2016 11:31
door Michiel
Je hebt gelijk, maar bij een diameter van 90cm en een stap van 4.5cm is er nog steeds een verschil in stijgingspercentage van een paar tienden procent. En dat zou toch meegenomen zijn indien het mogelijk had geweest. Maar ik ben tevreden over het huidige resultaat. Ik kan treinen inzetten met treinlengten comform wat men mag verwachten.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 24 dec 2016 13:59
door Michiel
(verloren foto)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 24 dec 2016 14:36
door Overdijk
Ahhh, heerlijk. Den Urbanie en Germaine zijn weer terug.
Allez, allez. Chapeau.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 24 dec 2016 16:11
door bob vermeulen
Michiel,

Ook van mijn zijde prettige kerst dagen en een goed begin in her nieuwe jaar.

Mvrgr Bob.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 11 jan 2017 16:59
door Wablo
Michiel,
Van harte gefeliciteerd met je 55-ste verjaardag, komen Germain en Urbanie vanavond ook op het feest :lol:
groetjes,
Bert

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 11 jan 2017 17:27
door BenQ
Michiel,
Gefeliciteerd met je 55e verjaardag. :o

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 11 jan 2017 18:50
door Ronaldp
Van harte gefeliciteerd.

mvg ronald

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 11 jan 2017 19:46
door Michiel
Hartelijk dank voor de felicitaties, heren! 55 is een goed jaar. Dat voel ik aan men lurven. :D

Germaine en Urbanie feesten deze dag in hun doosje, met mosselen en friet, een kriek en na platte kaas met bruine suiker. Ik maak me geen zorgen om hen. :lol:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 11 jan 2017 19:54
door shoven
Gefeliciteerd Michiel, een mooie tijd van het jaar om jarig te zijn.
Nog vele spoorjaren en dat we nog veel van jouw inbreng mogen genieten.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 11 jan 2017 20:51
door Overdijk
Hé, nog gefeliciteerd kerel.
Maarre, platte kaas met bruine suiker? Wat is dat, klinkt wel goed.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 11 jan 2017 20:58
door shoven
Platte kaas is Vlaams voor kwark en dat soort spul.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 11 jan 2017 21:03
door Michiel
Inderdaad, platte kaas is kwark of wrongel. In België typisch op een bruine boterham gegeten met radijzen en bieslook, of gewoon met bruine suiker. Om het compleet te maken, drinkt men er dikwijls een Geuze bij, of een Kriek.