Aan de beloofde draadjes over mijn ideeën over weathering, huizenbouw en andere leuke N-spoor dingetjes & tips wordt gewerkt, maar nu even niet. Sorry hoor.
Daarom eerst weer wat foto’s van de baan en een beschrijving van hoe het treinverkeer geregeld is. Dat heb ik op de eerste pagina’s van dit draadje al wel globaal beschreven maar misschien vinden een paar van jullie 't toch interessant als ik dit hieronder even verder uitdiep.
Laat ik beginnen met het gedeelte waar aan dit project z’n naam te danken heeft, het ‘Güterbahnhof’. Dit zorgt op de voorgrond van de baan voor leuke rangeerpuzzels want de wagons van de binnengekomen Ng (Nahgüterzug) zullen naar de juiste sporen moeten worden gerangeerd. Een aantal gesloten wagens met stukgoed naar de goederenloods (spoor 4a), wagens voor de losweg (4b) of de verhoogde kop-en zijlading (5), open wagens met kolen of briketten naar spoor 1a van de brandstoffenhandel en dan op spoor 2b nog aanvoer van silowagens (Ucs) met cement en wagens met bouwmaterialen voor de firma Hundertwasser. Ook de (geloste of beladen) wagens die weer op de terugreis moeten zorgen voor extra rangeerwerk.
Schematische weergave sporenplan van Gbf-Unterhaltung.
Niet al deze sporen kunnen met één Ng bediend worden, op het aankomstspoor (3) is maar plek voor ongeveer 8 wagens zodat de lok nog via spoor 2 kan omlopen.
Daarom komt er in de namiddag nog een trein aan die ook weer wagens plaatst en ophaalt. Elke Ng werd begeleid door de ‘Zugführer’ die in die dagen al het papierwerk bijhield wat bij zo’n bonte goederentrein hoorde. Dat rijdende kantoor (wagentype Pwg) zit dus ook nog in de binnenkomende trein (bij de Duitse spoorwegen altijd direct achter de lok) en moet natuurlijk ook weer aan de vertrekkende trein worden gekoppeld.
Als alles een beetje meewerkt qua techniek, ik bedoel dus dat de rangeerlok niet óveral blijft steken en dat de koppelingen een beetje willen blijven koppelen dan kan je best een klein uurtje erg leuk bezig zijn met het heen-en weer geschuif. Compleet zinloze tijdsbesteding natuurlijk, maar goed dat is kijken naar Lingo ook, het gaat om de ontspanning!
Bij de stukgoederenloods worden elke ochtend een paar gesloten wagens gebracht die met de middagtrein weer opgehaald worden.
Aan de ‘Ladestrasse’ kunnen natuurlijk diverse types wagens worden behandeld.
Twee keer per week worden er silowagens met cement geplaatst op Gleis 2b. Links nog een Oostenrijkse Gbs met een lading gipsblokken.
Twee met cokes beladen Omm 52 wagens bij de kolenboer.
Gelukkig zijn er in de afgelopen jaren eindelijk eens wat mooie modellen verschenen van Pwg-wagens. Hier een overzicht van mijn verzameling. V.l.n.r. de Pwg pr 14 (Fleischmann), Pwgs 44 (Brawa), Pwghs 54 (Modellbahn Union) en de nogal bejaarde maar toch wel bruikbare Pwgs 41 (Arnold). Behalve dan die afschuwelijke speelgoed-sluitseinen aan 1 kant van dit model..grrr
Zo geautomatiseerd het treinverkeer op de hoofdbaan is, zo handmatig is de bediening van de wissels van het Güterbahnhof. Daarvoor zijn aan de voorzijde van de baan twee schakelpaneeltjes aangebracht waarmee alle wissels handbediend kunnen worden omgelegd.
Behalve een leuke verzameling van draadjes t.b.v. de stroomvoorziening van alle sporen zijn op deze foto ook de fietsremkabels te zien. Die gaan vanaf elk te bedienen wissel naar het schakelpaneel aan de voorkant van de baan. Die remkabels lopen in ruime boogvormen van wissel naar bedieningspunt om knelpunten in de kabels te voorkomen, dat zou de beweeglijkheid in de weg staan.
Hier zie je, tussen de draadjes door haha, de remkabel-aandrijf-techniek waarmee de wissels worden omgelegd.
En zo ziet het er uit aan de voorzijde van de baan.
Het schakelpaneeltje voor de wissels 1 t/m 3, voor het bedienen van de locomotief gebruik ik de Daisy-handregelaar van Uhlenbrock.
Ook handmatig is het ontkoppelen van de wagons waarmee gerangeerd wordt. Ik gebruik, zoals al beschreven op pagina 7 van dit draadje, de N-tram koppelingen, voorheen bekend onder de naam Hammerschmid-kupplung. Mits goed afgesteld kun je dan heeeeel zachtjes met een andere wagon koppelen i.p.v. het in spoor N nogal gangbare ‘keihard-komen-aanrazen-om-de-boel-te-laten-koppelen’.
De N-tram koppelingen passen in de standaard NEM-schacht. Mits goed afgesteld haken ze netjes in elkaar zonder de losstaande wagen te bewegen. Ontkoppelen kan eventueel met de bekende ontkoppelaars tussen de rails, maar ook door een magneetje boven de haakjes te houden.
Het rollend materieel wat op de hoofdbaan rijdt is wel voorzien van de gewone standaard N-koppeling (afgezien van wat vaste wagencombinaties die heel erg kortgekoppeld zitten met bijvoorbeeld Peho of de Fleischmann-kortkoppeling). Wat op de hoofdbaan rijdt is dus niet uitwisselbaar met materieel van het goederenstation. Achter de schermen, dus bij de opstelsporen, is er bovendien ook geen verbinding tussen deze twee groepen.
Al eerder vermeld in dit draadje, de N-tram koppelingen die in elke NEM-schacht passen. Oudere modellen zonder NEM-schacht moeten worden omgebouwd, kan wel, niet eenvoudig.
Voor het handmatig ontkoppelen heb ik dit hulpstukje geknutseld, 1 kant met een klein maar sterk magneetje, ander kant een lepeltje gesoldeerd waarmee je, als magnetisch niet lukt, onder de koppelingen de haken kunt optillen.
De haakjes worden door de magneet omhooggetrokken.
Wanneer de Nahgüterzug kan vertrekken van spoor 3 van het Gbf rijdt deze vervolgens door de tunnel en met een redelijk scherpe boog naar links en enigszins stijgend spoor richting de achterzijde van de baan. Daar eindigt het spoor in een aansluitende treincassette (ik noem het maar even zo). Dit concept heb ik natuurlijk afgekeken van Engelse baantjes, de cassette kan van de baan worden getild en op een hoger gelegen plankje worden opgeborgen. Daar staan nog meer cassettes waarin dan weer wagentjes voor de volgende Ng in klaar staan. Dat scheelt weer een hoop wissels en stukjes spoor waar ik op m’n toch ruime modelbaanzolder eigenlijk net geen plek voor had. Omdat ik in de loop van de tijd behoorlijk veel goederenwagens heb verzameld kan ik die met dit cassette-systeem toch allemaal op de baan inzetten, zij het niet tegelijkertijd. Maar dat is ook niet de bedoeling, het gaat er mij om dat de sleep goederenwagens waarmee gerangeerd moet worden steeds een gevarieerde samenstelling hebben, voor de afwisseling.
De Ng is door de tunnel gereden en rijdt hier door de boog richting de ‘treincassette’.
Achter de schermen ligt dit opstelterrein met de sporenbundels van de hoofdbaan. Aan de voorzijde loopt het spoor afkomstig uit het Güterbahnhof, eindigend in de cassette.
Alsof er over nagedacht is heeft de cassette twee ‘handgreepjes’ om ‘m makkelijk op te kunnen tillen.
De hele baan staat en hangt voor een groot deel op een opbergreksysteem IKEA. Zo kon ik makkelijk dit extra plankje ophangen voor het opstellen van de goederenwagens en de treincassettes.
De cassettes zijn 67 cm lang, precies de lengte van wat op spoor 3 kan worden behandeld. Ze zijn samengesteld uit stroken 1,5 mm dik styreen, met een stukje Fleischmann-beddingrail er in (had ik nog liggen, en het is lekker stevig). Stroomdoorvoer wordt geregeld met twee verende messing-contactstrookjes aan de onderzijde. Domme constructie, want die veertjes verbuigen heel snel, dus dat ga ik nog een keer veranderen. Maar goed, in principe kun je dus, na controle of het spoor goed aansluit, met lok en al de cassette inrijden, cassette oppakken, wegzetten of eventueel 180˚ draaien en zo met de lok vooraan weer uitrijden.
Hoop dat dit een duidelijke uitleg was van hoe ik met ‘treintjes speel’. Wel moet ik opbiechten dat de boog die in de tunnel begint richting de cassette voor sommige (allemaal kortgekoppelde) wagens toch wat te krap is. In combinatie met de helling in die boog en de gevoelige N-tram koppelingen komt het helaas nogal eens voor dat wagens loslaten en blijven steken of weer terugrollen naar het goederenemplacement. Dat verpest natuurlijk het hele spelletje en daarom rijd ik de trein nu vaak geduwd terug omhoog naar de cassette, scheelt een hoop frustratie.
Volgende keer een verslagje van hoe het treinverkeer op de hoofdbaan geregeld wordt.
De groeten, en: hou Vol!
Vincent