Pagina 2 van 2

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 30 mar 2019 07:40
door hans-diesel
Dank Bert, over dat omlopen ga ik eens nadenken. Er kan dan zowiezo maar om een kort treintje omgelopen worden, maar iedere moglijkheid erbij is leuk.

Grappig om te weten misschien, maar in de tijd van getrokken rijtuigen werd er in Japan op bepaalde stations een trein "achteruit" een station in geduwd. En dan bedoel ik niet rangerend, maar met passagiers, gewoon een kopstation halverwege de rit. En GEEN stuurstandrijtuig, maar een conducteur in de laatste (=voorste) rijtuig die per telefoon/mobilofoon met de machinist communiceerd. En goederentreinen die om die reden een locomotief aan beide uiteinden van de trein hebben. Maar sinds maart 2016 rijden er in Japan geen treinen meer met getrokken rijtuigen in de reguliere dienstregeling.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 30 mar 2019 07:48
door hans-diesel
Eigenlijk is mijn baantje wel heel erg simpel geworden zo. Het enige "bijzondere" is de asymetrie, het niet ovaal zijn van de ovaal en het station aan de zijkant.
Maar omdat ik wel ruime minimum radiussen wil (= nu 28 cm) en nog enigszins "lange" treinen kwijt wil kunnen, zou ik niet weten hoe er meer uit te halen op dit kleine oppervlak.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 30 mar 2019 11:25
door musketier
---
Leuk om je plannen voor dit kleine baantje te gaan volgen 8-)

Mijn kleine baantje wordt nog eenvoudiger, maarrrrrr...eenvoud is het

kenmerk van het ware [ is geen Japanse uitdrukking hoor :lol: ]

--

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 30 mar 2019 22:20
door bpieters
met een mooi landschap en scenery wordt dit een heel leuke baan.
ik prefereer zelf ook kleinere en simpele banen die voltooid kunnen worden boven enorme banen die eigenlijk nooit af komen en uiteindelijk weer afgebroken worden.
ik ga dit zeker volgen
groet,
Bert

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 31 mar 2019 10:09
door Bjor
Hans,
Op de eerste plaats een heel leuk baanontwerp. Dit wordt veel plezier op een klein oppervlak.
Je hebt bij eerdere ontwerpen aangegeven waar de perrons komen. Bij het laatste ontwerp is me dat niet duidelijk. Zijn de drie onderste sporen je perronsporen? Dan is mijn suggestie om het onderste spoor iets verder van het spoor daarboven te leggen. Dan kan er een perron op de onderrand en tussen het 1e en 2e spoor van onderaf worden gelegd. Links heb je dan een iets grotere driehoek voor een stationsgebouw(tje).
Als het station bij de twee sporen die aan het bovenste wissel aanliggen is gepland, dan zou je het kortste van die twee parallel aan het andere spoor kunnen laten lopen en aan de "buitenzijde" van die sporen twee perrons en een station kwijt kunnen.

Ik ben benieuwd naar de verdere (scenery) plannen!

Ben

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 02 apr 2019 17:49
door hans-diesel
Dank jullie wel voor jullie interesse voor mijn baantje.
Maar daardoor is de limiet bereikt van mijn provider waar ik de plaatjes van dit topic heb geplaatst. Daarom zijn de plaatjes onzichtbaar.
Ze worden wel weer zichtbaar over een paar dagen.

Nu moet ik gaan nadenken over een oplossing.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 04 apr 2019 20:40
door hans-diesel
Ik heb de plaatje nu gecomprimeerd. Kosten dus minder bandbreedte. Dus moet nu goed blijven gaan zodra de time-out opgeheven wordt.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 05 apr 2019 07:04
door Ronaldp
Je kan de fotos ook plaatsen als je een bericht schrijft.
Links onderin het scherm staat:ADD IMAGE TO POST.
Klik daarop....en je kan dan fotos plaatsen

Mvg ronald

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 05 apr 2019 19:04
door hans-diesel
Dank Ronald, heb ik altijd over het hoofd gezien.
Nu staan de images dus niet meer bij mijn provider met zijn beperkte datalimiet. moet dus goed blijven gaan.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 18 apr 2019 20:03
door hans-diesel
heb nog eens nagedacht:
-extra oveloopwissels bij de kopsporen onder lijkt me wel wat (dank Bert)
-wil nog een extra wegzetspoor linksonder, moet eens kijken of dat goed past en leuk staat. Kan nog een extra wissel plaatsen.
-mis toch wel de mogelijkheid om 2 spoorlijnen te combineren nu ik geen binnenbaan meer heb

Dit is het (tijdelijke) plan geworden:
Afbeelding
uitleg:
-Perron 3 hoort bij Station 1. Station 1 krijgt een Perron 1A, 1B, 2A en 2B tussen de rails. Perron 3 wordt bereikbaar met een loopbrug vanaf Perron 2B.
-Perron 1 en 2 uit de tekening vormen samen met de lokloods Station 2. Vanaf Station 2 loopt de zijlijn via de Halte naar Perron 3 (en/of 2B) van Station 1. Station 2 is gebaseerd op https://ja.wikipedia.org/wiki/%E7%BE%8E ... 3%E9%A7%85 Mino Station, Mino City, Gifu Prefecture, Japan. In de werkelijkheid een treintraject stuk van een trambaan, bij mij een railbus baan.

Ja, erg druk, leuk he.
-linksvoor nog even spelen om dat strakker te krijgen
-de afstand tussen Perron 3 van Station 1 en de Perronnen 1 en 2 van Station 2 liggen wel heel erg dicht op elkaar. In Japan komt het vaker voor dat 2 stations (van verschillende spoorwegmaatschappijen) gescheiden zijn van elkaar door slechts een voetpad. De afstand tot de goederenloods is prima, daar kan makkelijk een weg tussen.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 18 apr 2019 21:26
door musketier
---
Jij gaat dus ook voor een gedeelte naar een trambaantje 8-)

Ik blijf je volgen!

---

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 20 apr 2019 10:08
door hans-diesel
Ja, maar geen rails tussen de klinkers/asfalt/beton. Het blijft het buitengebied/lokaalbaan, zal meer daar op lijken.

Maar Mino Station heeft in het echt, echt korte perrons. Daar kan net een tram staan, niet eens een gelede. Dus is geen treinstation. maar wel geschikt voor railbussen (die hebben ze in Japan ook (en ik heb die ook)). Ik heb voor mijn baan langere perrons dan op schaal gepland (140 mm, zie plaatje boven) zodat ik ook ietsie langer spul kan plaatsen.
Grappig he dat een 140 mm perron langer is dan een perron op schaal. Meestal bouwen we in model een korter perron dan op schaal. Zo zie je maar weer dat ook in de werkelijkheid alles mogelijk is.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 20 apr 2019 20:43
door bpieters
hoi Hans,
Leuke drukke baan.De overloopwissels zijn ook goed zo.Kun je in ieder geval 1 of 2 goederenwagens omlopen.
De binnenbaan zou je vanaf de halte ook iets omhoog kunnen laten lopen zodat er een fysieke afscheiding ontstaat tpv de goederenloods (bijv. door een keermuur) en de perrons van het kopspoor.
groet,
Bert

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 21 apr 2019 06:20
door hans-diesel
ja, de hoogte in zou kunnen. Heb ik het nog niet over gehad. Tot nu had ik zoiets van "alles plat".
Ik denk ook dat het plat zal blijven, maar bedankt voor het meedenken.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 02 jun 2019 08:32
door hans-diesel
Bij mijn hierboven geplaatste versie zijn de radii van de zijlijn/binnenbaan nogal krap (177 mm bochten en 140 mm wisselradii). Eerst dacht ik "ach, zijlijn, kleine motorrijtuigen, moet kunnen". Maar, ik heb ook motorrijtuigen (Graham Farish en Dapol) die dat niet aankunnen. Kortom, te beperkt, de bochten moeten ruimer.
Afbeelding
De bochten van de binnenbaan hebben nu een radius van 243 mm, daar moet zowat alles doorheen kunnen. En voor de wissels heb ik nu y-wissels gebruikt met een radius van 280 mm. Y-wissels zijn echte ruimtebespaarders. Maar ook uiterlijk is het compacte van station 2 heel leuk (vind ik). En het contrast met de gewone wissels van de buitenbaan geeft ook een speciaal gevoel aan de binnenbaan. Let op de overgang van buitenbaan naar binnenbaan achter in het midden, een combinatie van een gewone en een y-wissel.

Ik geloof dat dit het wel wordt. Ik heb nog niet alle rails binnen (is wel al besteld). Nu nadenken over de aansturing.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 02 jun 2019 09:40
door bpieters
ziet er leuk uit!
succes met bouwen!
groet,
Bert

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 14 aug 2019 21:00
door hans-diesel
Zo, alle rails ligt.

Afbeelding

Dit is het baanplan:

Afbeelding

Ik heb tramrailstukken gebruikt voor de plek voor de locloods.
Of ik er iets op bouw weet ik nog niet. Misschien fantaseer ik dat het de fundering was van een oude locloods.

Je kan ook een stuk rode rail zien in het midden. Dat is een zeer laag brugdeel gewoon passend op standaard railhoogte (standaard Tomix). Ik verf daar een mini beekje onder.

Ik ben nog niet helemaal tevreden met linksvoor.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 15 aug 2019 18:42
door erik-n-fan
Wow! Knap dat je het passend hebt. Rijdt het al?

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 15 aug 2019 20:19
door bpieters
ziet er leuk uit!
groet,
Bert

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 15 aug 2019 22:02
door hans-diesel
erik-n-fan schreef: 15 aug 2019 18:42 Rijdt het al?
Nog niet alle elektrische aansluitingen zijn er. Dus rijden kan nu op de buitenbaan OF op de binnenbaan (stekker verplaatsen).

Ik heb al een plan om het aan te sluiten.
Ik heb slechts 2 wisselschakelaars nodig en 3 aansluitpunten.
Verder alleen halverwege in de 2 sporen links bij het station een isolatie raillas.
Denk ik, nog even over nadenken.

Doel is:
-hoe stom ik ook doe met rijden, er mag geen kortsluiting ontstaan bij het openrijden van een wissel.
-ik rij met slechts 1 trein tegelijk
-geen relais en/of computer aansturing, gewoon met een paar schakelaars moet lukken

Als ik op de langere wegzetsporen meerdere locomotieven achter elkaar kwijt wil kunnen, dan moet ik daar ook nog isolatie raillassen gebruiken en aansluitingen maken via extra schakelaars (ja, dat is digitaal makkelijker)

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 17 aug 2019 11:42
door erik-n-fan
Analoog heeft ook zeker zijn charmes. Ik ben zelf aan het bouwen met (tevens) fysieke schakelaars voor wisselsturing maar de loks zijn wel digitaal. Even geen computersturing lijkt mij ook leuk (zelf) rijden op een kleinere baan.

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Geplaatst: 28 aug 2019 19:14
door bpieters
je zou het binnenste zijspoor met rangeerdeel ietsje hoger (1a1,5 cm) kunnen leggen ivm de optische scheiding.
groet,
bert