Pagina 2 van 2
Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 19 okt 2016 08:57
door Ronaldp
Waar heb jij de wielletjes vandaan die onder de pootjes zitten?
mvg ronald
Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 19 okt 2016 14:40
door Nico Essers
Ronaldp schreef:Waar heb jij de wielletjes van dan die onder de pootjes zitten?
mvg ronald
Ronald,
Ik heb ze gekocht bij de Gamma, iedere bouwmarkt heeft ze.
Zwenkwiel met plaat maximaal 40 kg 45 mm
Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 25 okt 2016 19:20
door Nico Essers
Een kleine update.
De tracés zijn uitgezaagd en met een aantal blokjes op hoogte gebracht.
De onderdoorgang is ruim genoeg voor de locs.
Het begint al ergens op te lijken.
Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 25 okt 2016 21:40
door Wim H
Hallo Nico,
De onderbouw ziet er heel erg netjes uit! Als ik dat vergelijk met de houtje-touwtje onderbouw die ik zelf heb gebouwd....
Ik ben benieuw naar de verdere bouw van je baan!
Groet, Wim
Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 29 okt 2016 19:46
door Nico Essers
Afgelopen dagen de rails gelegd. Gaat best snel met zo'n kleine baan. Ik heb het zijspoor bij het station verder maar achteren gelegd. Nu kan het stationsgebouw tussen het doorgaande en zijspoor gebouwd worden. Alleen de flexrails was in de kleine bochten wat moeilijker te leggen. De Minitrix flexrails is erg stug. Deze zijn dus met veel schroefjes vast gezet. De middellijn van het geprinte plan heeft echter meegeholpen dat het toch mooie vloeiende bochten zijn geworden. Dat zal straks met de Peco flexrails veel beter gaan gezien de vele ruimere bochten.
De BR41 en V200.1 hebben hun eerste rondjes goed gereden. De baan heeft nog geen ringleiding. Ik heb op 1 plaats met veel moeite de voedingsdraden op de rails gesoldeerd. Het 25 jaar oude soldeerpistool is dan ook meteen met pensioen gestuurd. Zal dus het eerste een goed soldeerstation moeten kopen aangezien er nog veel gesoldeerd gaat worden de komende jaren. Zal vermoedelijk de analoge Weller WHS40 worden. Regelbare temperatuur en bekend voor lange levensduur.
Ondanks de enkele voedingsleiding kruipen de locs netjes over het spoor (inclusief de hellingen). Alleen de BR41 moest op 2 plaatsen even geholpen worden. Bij een iets hogere snelheid lopen beide locs probleemloos. Als de ringleiding klaar is verwacht ik dat ook het kruipen goed gaat. Slechts 1x de wagons ontspoort. Bleek dat een wissel niet goed stond. Voor de locs geen probleem maar de lichte wagons kregen de wissel niet open geduwd en liepen dus van de rails.
Tijdens de testrondjes was goed te zien dat de trace's plaatselijk nog wat doorbuigen. Dus moeten er nog extra spanten geplaatst worden waardoor de maximale overspanning van 40 cm naar 20 cm gaat. Nu heb ik voor de tracé's 5mm multiplex gebruikt. Straks wordt dit dus 9 mm multiplex.
Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 29 okt 2016 20:04
door Henk van de Weerdt
Hallo Nico,
Nico Essers schreef:Ik heb op 1 plaats met veel moeite de voedingsdraden op de rails gesoldeerd. Het 25 jaar oude soldeerpistool is dan ook meteen met pensioen gestuurd. Zal dus het eerste een goed soldeerstation moeten kopen aangezien er nog veel gesoldeerd gaat worden de komende jaren. Zal vermoedelijk de analoge Weller WHS40 worden. Regelbare temperatuur en bekend voor lange levensduur.
Ik denk niet dat dit zo zeer een probleem is van het oude soldeer pistool als eerder de minitrix rails. Bij PECO kan je probleemloos met harskern solderen, bij minitrix heb meestal iets van S39 og Purine nodig.
Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 29 okt 2016 20:28
door Nico Essers
Henk van de Weerdt schreef:Hallo Nico,
Ik denk niet dat dit zo zeer een probleem is van het oude soldeer pistool als eerder de minitrix rails. Bij PECO kan je probleemloos met harskern solderen, bij minitrix heb meestal iets van S39 og Purine nodig.
Met Purine zal het misschien beter gaan maar het probleem met het pistool is dat deze de temperatuur niet meer vast houd en ook veel te lang nodig heeft om warm te worden. Voor een enkele soldering is dit nog te doen. Het pistool was al langer toe aan vervanging, de modelbaan versneld dit alleen.

Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 29 okt 2016 20:48
door shoven
Wat Henk zegt herken ik. Oude rails van Minitrix is bijna niet te solderen zonder kunstgrepen (en ja, ik heb een prima soldeerstation).
Andere merken gaan echt veel eenvoudiger (Roco, Peco, Fleischmann). De Minitrix is vrij eenvoudig te vervangen door (flex)rails van deze merken in code 80.

Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 29 okt 2016 23:44
door Nico Essers
shoven schreef: De Minitrix is vrij eenvoudig te vervangen door (flex)rails van deze merken in code 80.

Ik zal het bij de testbaan moeten doen met Minitrix, desnoods met Purine. De grote baan straks zal volledig worden opgebouwd uit Peco code 55.
Helaas zal dat nog even duren alvorens ik de ruimte te beschikking heb. Daarom is deze testbaan ideaal om dit allemaal uit te zoeken en uit te proberen.
Alle ervaringen zijn meegenomen zodat het straks bij het echte werk gemakkelijker zal gaan.
In ieder geval bedankt voor het meedenken en delen van jullie ervaringen.
Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 07 nov 2016 18:20
door Nico Essers
Dit weekend mijn nieuw soldeerstation, de Hakko FX-888D binnen gekregen. Meteen even geprobeerd op de Minitrix rails. Werkt perfect zonder dat er purine nodig is. Wat een verademing ten opzichte van het oude soldeerpistool.
Daarom maar eens een overzicht gemaakt van de volgens mij benodigde bedrading en decoders.
Ik denk dat het vrij compleet is op deze wijze. Voor zo'n kleine baan misschien zelfs een beetje overkill.
Maar tenslotte gaat het voor het opdoen van ervaring. Alleen bevalt me de overgang van het programmeerspoor naar het gele blok nog niet.
Ik heb de neiging om beide wissels inclusief tussenliggend spoor bij het gele blok te trekken. Nu is het niet gebruikelijk om wissels in een blok te positioneren. Toch heb ik het idee dat dit hier wel kan. Zolang het gele blok bezet is mogen de wissels toch niet gebruikt worden.
De rode rails geven de stop secties aan.
Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 04 mei 2017 03:24
door Nico Essers
Hallo allemaal. Ik ben een tijd offline geweest maar heb nu weer tijd voor mijn baan. Het testbaantje heb ik intussen afgebroken. Er waren teveel punten waar ik niet tevreden over was. De rails lag over verschillende plaatsen zodanig kort bij elkaar dat er geen ruimte was om tunnel portalen te plaatsen. Ook is thuis een en ander gebeurd waardoor mijn geplande grote baan de komende jaren niet in zicht komt. Daarom heb ik besloten dat de testbaan plaats moest maken voor een iets grotere baan waarmee ik wel een aantal jaren vooruit kan.
Een aantal weken geleden ben ik in het bezit gekomen van de NOCH ratgeber "Familien Hobby Modelbahn". Ik was meteen gecharmeerd van de baan in deze ratgeber. Ik ben toen meteen gaan stoeien met Railmodeller Pro. Zoals vaak in deze magazines is de maatvoering van de getoonde baan niet echt werkbaar. Echter na vele uurtjes stoeien ben ik tot een voor mij ideaal plan gekomen. Om zeker ervan te zijn dat ook alles in de praktijk uitvoerbaar is heb ik de baan verder uitgewerkt in Sketchup.
Vanwege de maatvoering heb ik gebruik gemaakt van Peco SeTrack code 80 rails. De wissels zijn een stuk kleiner waardoor er meer mogelijk is op een beperkte ruimte. De baan wordt ca 145 x 80 cm en is verrijdbaar. De tafel is klaar en ik ben nu bezig met het schaduwstation. Ik zal de komende dagen nog enkele foto's van het plan en de voorgang van baan posten.
Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 04 mei 2017 07:56
door Michiel
Gezien de beperkte beschikbare oppervlakte, haal je met dit sporenplan wel erveel uit. Rijden met korte samenstellingen kan je toch een leuke rijsessie opleveren. Maar vooral het bouwen van de baan zal erg goed kunnen meevallen, omdat je vrij snel door de verschillende disciplines kan werken.
Het enige wat ik zou veranderen is de mogelijkheid om de baan in beide richtingen te berijden. Nu zijn alle blokken en bezetmelders gepositionneerd om maar in 1 richting te rijden. Dat is wel jammer. Normaal verwacht je om een enkelspoor dubbelrichtingverkeer. En, het is een leuke extra uitdaging tijdens rijsessies. Meer varatie en rijmogelijkheden.

Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 04 mei 2017 10:00
door Raymond (UK)
Dat ziet er mooi uit Nico. Gaat dat dubbel spoor vooraan ook naar boven.
Zelfbouw die zaagtafel?
Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 04 mei 2017 11:31
door Nico Essers
@Raymond
De zaagtafel is inderdaad zelfbouw, voldoet prima voor mijn klussen.
Het dubbelspoor gaat ook naar boven, ik zal een overzicht van het volledig spoor posten.
@Michiel
In de toekomst zullen een aantal treinstellen toegevoegd worden die in beide richtingen kunnen rijden. De treinen met wagons blijven dan in een richting rijden.
Er is in de tunnels nog ruimte voor een eventueel kort passeer spoor voor treinstellen van maximaal 3 rijtuigen. (Is in onderstaand plan ingetekend)

Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 04 mei 2017 12:29
door Michiel
Om in de toekomst in beide richtingen te gaan kunnen rijden, moet je je blokken herzien.
Stopmelders aan de beide uiteinde van elk blok, anders kan je je enkelspoor niet in beide richtingen berijden.

Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 04 mei 2017 12:53
door nspoorkees
Michiel schreef:Om in de toekomst in beide richtingen te gaan kunnen rijden, moet je je blokken herzien.
Stopmelders aan de beide uiteinde van elk blok, anders kan je je enkelspoor niet in beide richtingen berijden.

Dat ligt niet aan het aantal melders maar aan de software die je gebruikt...

Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 04 mei 2017 17:26
door Raymond (UK)
Nu is het duidelijk waar de sporen heen gaan met dat spoorplan. Leuke opzet zo.
Eigenbouw is 9 van de 10 keer zelfs beter dan wat er op de markt te koop is. Ik heb nog nooit een sub £1000 zaag gezien waar de fence parallel aan het zaagblad staat.

Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 05 mei 2017 18:30
door Nico Essers
Hierbij de vorderingen tot nu toe. De treintafel is opgebouwd grotendeels uit de restanten van de eerdere tafel. Alleen de buitenrand is nieuw hout. In het midden heb ik een lade gemaakt voor de ESU 50210 EcoS 2.1 centrale van 6A. De aanschaf hiervan zal ergens de komende maanden plaats vinden. 28 mei ga ik een kijkje nemen in Hilversum bij Station N-spoor. Dan hoop ik de Ecos een keer in het echt te zien.
Ben nu dus bezig met de eerste laag ofwel het schaduwstation. Ik heb nu 8mm multiplex gebruikt voor het tracé. De 5 mm bij de vorige baan vond ik toch te min. Tevens maak ik nu wel gebruik van een geluidswerende ondergrond. Ik heb gekozen voor het spoorbed van Woodland Scenics. De stroken heb ik als test met houtlijm vast gezet. Werkt prima en zit goed vast. De papieren rails heb ik laten zitten zodat de middellijn zichtbaar blijft. Wel is al het papier naast de rails weg gesneden zodat het spoorbed ook gedeeltelijk op de multiplex gelijmd is.
Daarna kan de eerste rails besteld worden. Voor het schaduwstation wil ik gebruik maken van de SeTrack 45 graden bochten No 1, 2 en 3. Dit is wel iets duurder dan de flextrack maar heeft als voordeel dat de bochten precies kloppen. Belangrijker voor mij echter is dat het maken van blokken voor bezetmelding eenvoudiger te realiseren is met deze vaste bochten dan met flexrails vanwege de toch kleinere stralen. De rechte stukken worden wel flexrails en bochten zonder onderbrekingen waarschijnlijk ook, dat zal ik echter tijdens de bouw bepalen.
Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 15 mei 2017 01:01
door Nico Essers
Hallo allemaal.
Voordat ik start met het leggen van de rails wil ik duidelijkheid over de blokindeling van de baan zodat alles in een keer goed aangelegd kan worden.
Ik heb de volgende benadering in gedachte. Met uitzondering van het schaduwstation en het passeerspoor wil ik dat de treinen alleen stoppen in de zichtbare gedeelten van de baan. Ik heb een eerste indeling gemaakt voor mijn baan. Rood zijn de inrij\stop secties, geel de afrem secties en wit de secties ( tunnels ) waar NIET gestopt mag worden. De witte secties behoeven mijns inziens dus maar 1 bezetmelder. De wissels heb ik ook in deze secties opgenomen zodat ook deze ook binnen de bezetmelding vallen. Voor de gehele baan zou dit dus als volgt uitzien.
Ik ga ervan uit dat er op deze baan maximaal 4 a 5 treinen gelijktijdig kunnen rijden op een totaal van 8 a 9 treinen. Is deze indeling dan uitvoerbaar of beperk ik me dan te veel? Kunnen de wissels in de witte blokken opgenomen worden of moeten ze alsnog apart gedetecteerd worden? De baan zal in de toekomst vermoedelijk met iTrain bestuurd worden.
Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 15 mei 2017 10:19
door bob vermeulen
Hallo Nico,
eens even naar dit draadje gekeken.
Mooie compacte bouw van een leuk ontwerp.
Begin ziet er erg goed uit blijf je volgen.
mvrgr Bob
Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 15 mei 2017 14:32
door Rem_Brand
Hoi Nico,
Ziet er goed uitzeg, je werkt erg netjes.
Ik gebruik zelf ook de trackbed van woodland scenics en lijm het ook met houtlijm (bison).
Heb jij ook de ervaring dat het vast zit maar nog los is te halen zonder schade of trek je het dan kapot?
Ik weet niet welke houtlijm jij gebruikt?
Gr.
Rembrand
Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 15 mei 2017 18:28
door Nico Essers
@Bob
Bedankt, vindt het zelf ook een geslaagd plan. Wordt wel een baan met lange adem want ik heb nog veel andere klusjes in huis. Maar dat maakt niet uit, is ook beter voor het budget
@Rembrand
Ik heb niet geprobeerd wat er gebeurd bij lostrekken, vind wel dat het goed vast zit. De houtlijm is de Pattex Classic welke maar 20 min geklemd hoeft te worden. Nu is dit bij het trackbed niet nodig, vastdrukken en drogen laten.
Re: De bouw van N-spoor Bunde
Geplaatst: 15 mei 2017 18:32
door RogerB
De treintafel ziet er erg goed en stabiel uit! Hoog niveau !