Pagina 2 van 4

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 14 nov 2016 12:43
door Ronaldp
Zo hier me schaduw station:

Afbeelding

De wissels heb ik tegen mekaar aan gelegd.
Kan dat? Of toch een heel klein stukje recht er tussen?
De afstand tussen alle de sporen is 30mm. Ook tussen de bochten.
Alleen bij de wissel aftakkingen is die smaller?

Mvg Ronald

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 14 nov 2016 14:56
door FidOo
Ronald, stuur je scarm-bestand eens naar mijn email. Zal even een voorstel maken voor je. Is iets beter met de ruimte omgaan.

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 15 nov 2016 13:31
door nspoorkees
Even je topic kapen voor een gerelateerde vraag mbt schaduwstations... ik wil zelf met peco electrofrog wissels gaan werken. Op mijn testbaan gebruik ik die met servo aansturing, waarbij ik het veertje uit de wissel verwijder.

Nu wil ik ook op mijn schaduwstation met dezelfde wissels en (goedkope!) servoaansturing gaan werken, maar zou het beter zijn voor de bedrijfszekerheid om daar juist de veertjes te laten zitten? Op de baan zelf is het mooi als een wissel langzaam omgaat, maar op het schaduwstation is dat natuurlijk niet echt nodig. Wat denken jullie?

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 15 nov 2016 16:12
door Ronaldp
Ik kan hier geen antwoordt op geven.
Ga met deze baan voor het eerst met Peco werken.

mvg ronald

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 15 nov 2016 16:20
door FidOo
Nee. veertje er uit halen. Veertje creëert alleen onnodige belasting op de servo.

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 15 nov 2016 18:48
door nspoorkees
Thanks Joost! Klinkt logisch :)

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 16 nov 2016 11:55
door Ronaldp
Heb een tekeningetje gemaakt hoe ik waarschijnlijk het het stationnetje wil maken.
Wordt maar een klein stationnetje met 3 sporen.Wil er een flauw bocht in maken. Denk als ik meer sporen wil doen het te druk wordt.
Wordt en zwiters/Oosterijkse baan.Dus weer met bergen.
2 sporen voor personen vervoer en 1 spoor voor goederen.
Wil als het kan zolang mogelijk perron aan leggen.
Minimale lengt 4 personen wagons met locomotief.Liefst langer...... ;)
Maar hoe moet ik de wissels leggen?
Wil geen drie weg wissels gebruiken.
Tevens zit ik met een probleem hoe ik weer naar het schaduw station moet komen.

Jullie idee's?

Afbeelding

mvg Ronald

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 17 nov 2016 11:38
door Ronaldp
Zou je als je uit de linker helix komt daar een boog wissel kunnen leggen.
Of zijn peco 55 boog wissels ook niet betrouwbaar?

mvg ronald

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 17 nov 2016 11:55
door shoven
De Peco boogwissels zijn een stuk betrouwbaarder, ook omdat ze gebruik maken van veel grotere boogstralen. Bij Fleischmann wissels gebruikt men R1 en R2 (192 resp. 228 mm), bij Peco is dat 457 resp. 914 mm. Dat scheelt nogal.

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 17 nov 2016 12:53
door Ronaldp
Oke.kan ze dus goed gebruiken in de bocht naar het station.

mvg ronald

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 17 nov 2016 14:23
door Ronaldp
Hier een schetsje station.
Sporen zijn niet echt lang..... :evil:
Iemand beter idee?

Afbeelding


mvg ronald

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 17 nov 2016 15:52
door Ronaldp
Kom er ook net achter dat de ene R2 niet de andere R2 is.
R2 van Peco55 is veel groter dan R2 fleischmann.
En R2 fleischmann is de kleinste maat voor in een helix.
Weer wat geleerd.

mvg ronald

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 17 nov 2016 16:09
door Michiel
Jouw "paradespoor" ligt helemaal in de weg. En het is de naam eigenlijk niet waard, want loopt in amper 1m lengte van tunnel naar tunnel. De toegevoegde waarde is ervan is nihil. Bovendien brengt het je station totaal uit organisatie. Ik zou zeggen, weg met het "paradespoor", en gebruik 2 engelsmannen om je goederenspoor op het hoofdspoor aan te sluiten. Je perrons worden meteen een stuk langer. Hou wel je station in een boog, want dat is boeiender dan kaarsrecht randjes volgen. Je station blijkt het hoofdgerecht van je modelbaan-diner. Ik zou het station dus ook iets meer aandacht geven kwa functies en mogelijkheden, ander wordt het treintjesrijden snel een steeds herhalende slide-show. Ik weet niet welk tijdperk je nastreeft, maar een extra dienstspoor of twee (post, goederenkoer, nijverheidsaansluiting, vrachtwagenoverslag,...) lijkt me wel zo interessant.

Maar goed, jij bent baas. Doe wat je zelf het leukst vindt. Ik geef m'n mening, meer is het niet.

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 17 nov 2016 19:22
door Jeroen
Via een PB'tje van RonaldPb zelf kreeg ik het verzoek om een foto te maken van de situación bij mij. Ik heb namelijk net zo'n totaal niet boeiend sporenplan. De wissels zijn van Peco, code 55.

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor de wat mindere foto's maar het gaat even om het idee.

J.

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 17 nov 2016 20:04
door Ronaldp
Geen boeiend banenplan :D
Dat was juist de bedoeling :D
Hartelijk dank voor de fotos

mvg ronald

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 18 nov 2016 09:26
door Michiel
Ronald, ik heb geen probleem met een strategie om het geheel simpel te houden, hoor. Een halte met zijspoor is ook prima. Maar in beide gevallen is het paradespoor, zoals het op het plan staat, een spelbreker. ;)

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 18 nov 2016 11:15
door Ronaldp
Michiel,

Heb jij een schetsje hoe jij het zou doen dan?

Hoe meer idee....hoe beter he?

mvg ronald

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 18 nov 2016 11:35
door Michiel
Ik had begrepen dat je een eenvoudig sporenplan nastreeft, Alpijnse regio, ruraal gebied, modern verkeer. Klopt dat? Ik zal vanavond een schetsje produceren.

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 18 nov 2016 13:04
door Ronaldp
Alvast hartelijk dank,

Had zoiets nu in gedachte:
Afbeelding

Zwart is onderste schaduwstation.
Groen was parade spoor.Met achter de berg klein schaduw station.
Blauw was hoofdstation.
Rood was ook een parade spoor achter station langs.Misschien met brug er tussen.
Oranje zit achter de berg met schaduw stationnetje en lus om weer terug te keren.

Alpijnse regio.
Periode 3 en 4

mvg ronald

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 18 nov 2016 13:27
door Michiel
Ik zat met een gelijkaardig concept in m'n hoofd, maar dan een stuk simplistischer (schaduwstation-helix-station-keerlus). Nu de baan een stuk dieper is, en paradesporen vrij liggen van het stationemplacement, is het niet meer zo'n probleem. Je zit nu wel met een enorme baandiepte. De bereikbaarheid (achter- en onderin) wordt wel een aandachtspunt.

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 18 nov 2016 13:33
door Ronaldp
Baan wordt 240 cm lang.
Breed 85 cm.(heel misschien zelfs 90,maar daar ga ik nog niet van uit)
Het geheel komt op wielen te staan.Zodat ik er altijd achter kan komen.
En in de zijkanten maak ik groten inspectie gaten.
Drieweg wissel en engelse wissels wil ik zoveel mogelijk voor komen.
Heb daar slechte ervaringen mee met Fleischmann piccalo.
Wil nu een betrouwbaar rijdende spoorbaan ;)

mvg ronald

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 20 nov 2016 14:59
door Ronaldp
Ben weer een stukje verder met scram.
Heb er een helix in getekend.
Maar de helix wil ik dus minimaal 30 cm hoog maken.
Moet ik dus nu eerst uit rekenen hoeveel lagen dat gaat worden.
Of kan Scram dat voor me doen?
De helix die je hier onder zit is nu 85mm hoog.

Afbeelding

Afbeelding

mvg Ronald

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 24 nov 2016 13:43
door Ronaldp
Weer een stuk verder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Nu nog de tunnels en brug in tekenen.
Gaan we even uit zoeken hoe dat te doen.
Maar we zijn weer een stukje verder.

mvg ronald

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 26 nov 2016 11:03
door Ronaldp
Baan iets aan gepast.
Links boven de helix weg gehaald.
Hierdoor krijg je wat meer diepte onder de brug.

Afbeelding

mvg Ronald

Re: Schaduwstation

Geplaatst: 26 nov 2016 11:28
door Marksintpancras
:lol: stoppen met tekenen, bouwen die handel, treintjes erop en gassen met die zooi :lol:

:!: is verbluffend top idee om te maken ;)