Pagina 2 van 16
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 29 jan 2017 10:55
door Michiel
Dat hang een beetje van de constructiemethode af, maar ik zou overwegen om 8 M6 draadstangen enkel aan de buiten kant te plaatsen: de 6 in de bocht (kleine cirkels), plus de 2 langs het rechte stuk (grote cirkels).
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 29 jan 2017 19:58
door Ronaldp
Ben op zoek naar printplaat voor de zaag doosnede.
Welke print plaat is hier geschikt voor?
http://www.brokxelectronics.nl/index.ph ... printplaat
mvg ronald
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 29 jan 2017 20:42
door Michiel
Indien je Peco code 55 rails gaat gebruiken, is het best om printplaten van 1.2mm dikte te gebruiken. De gebruikelijke 1.5mm is net iets te dik. Ik heb egale koperbedekking genomen, maar eilandjesprintplaat gaat ook. Kwestie van wat het goedkoopst is. Ik heb iets in
deze trant gekocht
(ik heb geen aandelen, zuiver ter informatie)
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 29 jan 2017 20:50
door Ronaldp
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 29 jan 2017 21:01
door Michiel
Inderdaad, zoiets, maar dan 1.2mm. Anders hobbelt je trein over een raillas.

Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 29 jan 2017 21:29
door BenQ
Bij Conrad zie ik onder de 2 mm alleen 1,0 of 1,5 mm dus geen 1,2 mm.
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 29 jan 2017 21:47
door Ronaldp
Als je nu waar het printje onder de rails komt geen kurk legt?
Dan heb je daar toch geen last van?
mvg ronald
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 29 jan 2017 21:48
door Michiel
1.0mm zal ook wel goed zijn.

Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 31 jan 2017 15:44
door Ronaldp
Het eerste begin is er.
Maar wat is de minimale maat van rails wat vlak langs een balk komt te lopen?
Gemeten vanaf de biels.
Zie foto:
En is er een makkelijke manier om de hellingshoek uit te rekenen in mm?
De plaat is 60(b) x 90(l)
De stralen die ik gebruik zijn:
Binnen R 250/45
En buiten ring R 284/45
Stel ik begin bij begin punt van de breedte.
Dat is dus 0 cm
Dan ga je na het einde van breedte(60cm)
Hoe hoog moet je die dan stellen.
Normaal is 60 cm een hoogte van 1,5 cm bij 2.5 graden.Maar de rails loopt daar dus in een bocht.
Wat is dan de hoogt op het einde van de 60 cm(plaat)?
Zelfde voor de lange zijde(90 cm).
Mvg ronald
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 31 jan 2017 16:14
door Willempie
1,6 mm wat standaard is voor de PCB ie eigenlijk nog te dun.
Groetjes
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 31 jan 2017 16:17
door Michiel
Voor minimale de afstand tussen balk en spoor: kan je opzoeken in de NEM bladen (vb
http://www.modelspoormagazine.be/Beelden/NEM-NL102.pdf)
Voor de helling: hoe lang is het rechte stukje tussen de twee halve bogen in de helix?
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 31 jan 2017 17:02
door Ronaldp
Zal dat stuk morgen even op meten.
mvg ronald
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 01 feb 2017 08:22
door Ronaldp
Het tussen stuk is 30 cm lang.
mvg ronald
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 01 feb 2017 08:39
door martindomburg
Waarom moeilijk doen met een pcb. Gewoon kleine platkop schroefjes onder de rails, vastsolderen. Bere sterk en veel minder bewerkelijk en opvallend.
Tipje mijnderzijds
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 01 feb 2017 09:47
door Michiel
Martin, schroeven zijn een prima alternatief. Ieder zo z'n voorkeur.
Hellingsgraad van de helix:
Binnenbaan: 60 / (2xPI*250+2*300) * 100% =
2.7%
Buitenbaan: 60 / (2xPI*284+2*300) * 100% =
2.5%
De hellingen zijn nog vrij steil. Probeer in plaats van met 60, met 50mm te stijgen per omwenteling. Kijk wel uit met de bovenleiding, en met enkel stoom en diesel kan je tot 45mm gaan per omwenteling.
Met 50mm stijging met omwenteling wordt de helling van de binnenbaan
2.25%, en van de buitenbaan
2.1%. Dat is al een stuk interessanter, vooral wanneer je erin slaagt om te stijgen via de buitenbaan.
De afstelling van de helling zou ik doen met een korte waterpas. Je zou de theoretische hoogte kunnen berekenen op elke plek van de helix, maar dat is onnodig ingewikkeld, en als je ondergrond niet 100% waterpas staat, zinloos. Je kent de stijging van een volledige omwenteling. Zorg dan je met de waterpas de helling constant verdeeld houdt over het volledige traject van een lus. Vooral de eerste lus is uiterst belangrijk om goed af te regelen. De rest is relatief: overal 50
(of 60) mm boven de vorige lus.
Succes!
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 02 feb 2017 17:28
door Ronaldp
Op de baan ga ik met bovenleidig rijden.
Dus in de helix moet een pantograaf vanger komen.
Maar de tussen ruimte in de helix is niet meer dan 50mm.
Hoe kan ik daar het makkelijkste een pantograaf geleider plaatsen?
Heb de manier van Domburg bekeken.
Maar door de tussen hoogt gaat dat bijna niet lukken met pinese en vd draad.
Graag tips
mvg ronald
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 03 feb 2017 14:33
door Ronaldp
Verschillende hoogtes in de helix.
Hoogte 50 mm
Hoogte 55 mm
Hoogte 60 mm
Je ziet dus bij 60 mm loopt alles vrij.
Bij 55 mm loopt wagon niet vrij.
En bij 50 mm loopt niks vrij.
Dit wordt waarschijnlijk de langste set:
Wat is nu verstandig?
De moeilijk uitvoering.Dus 50 mm hoog.
Of de makkelijke weg. En alles 60 mm hoog bouwen.
Stijgen gaat via de buiten bocht.
Pfff moeilijk.`
Mvg Ronald
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 03 feb 2017 14:40
door FidOo
Tja neem de langste trein, probeer het uit. neem je zwakste trein probeer het uit. Dan weet je het
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 03 feb 2017 18:13
door Zolderspoor
Hoi Ronald.
Twee uitzichtwagens en/of twee restauratierijtuigen in één TEE is niet echt werkelijkheidsgetrouw.
En wat betreft de stroomafnemerhoogte van het restauratierijtuig: Rijdende treinen hebben NOOIT de stroomafnemer van dit rijtuig aan de draad.
Alleen als de Zugsammelschiene niet dit rijtuig voedt, kan de panto hoog staan. Maar als dat wel het geval is of als-ie niet is aangekoppeld, na maximaal een halve wieldraaiing, gaat de stroomafnemer naar beneden.
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 03 feb 2017 18:51
door Ronaldp
Had gewoon snel wat wagonnetjes neer gezet.
Ging alleen om de lengte.
mvg ronald
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 03 feb 2017 21:16
door Ronaldp
Wat is de minumale hoogte om zonder stroomafnemer begeleiding te rijden in een helix?
Zodat alle treinen met pantograaf omhoog door de helix kunnen rijden.
Dus hoogte vanaf de kurk naar onder kant hout.
mvg ronald
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 03 feb 2017 21:24
door Michiel
Je kan met een "onzichtbaar garen"-draadje de panto's op een zelf gekozen hoogte vastknopen.

Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 03 feb 2017 22:27
door Zolderspoor
Hoi Ronald.
Het antwoord op de vraag over de hoogte van de stroomafnemer is niet simpel te geven. De hoogte van de stroomafnemer is sterk afhankelijk van het type en het merk. De 120’s hebben een reusachtige uitslag, een “ouderwetse” schaar-stroomafnemer blijft aanzienlijk lager. En is beter te dresseren door er een paar laagjes papier onder te frommelen. Bij een eenbeen-stroomafnemer gaat dat heel wat lastiger, maar het is te doen.
Alternatieven zijn het al genoemde plastic visdraadje of anders met een druppeltje wonderlijm vastplakken. Waar ik overigens geen voorstander van ben, ik friemel er wel een dun stukje karton onder. Is een rotklus, maar wel omkeerbaar.
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 04 feb 2017 14:12
door Jeroen
Ik hou zelf altijd 60mm aan. Heb je geen gedoe met stroomafnemers, en vergeet niet: moest er wat ontsporen of ontkoppelen (jazeker, dat gebeurt!) heb je iets meer werkruimte met je vingers en je handen. Ik heb op één plek in mijn spiraal een vrij lage doorrijhoogte, en heb hier wat 'tunnelbovenleiding' gemaakt.
J.
Re: Nog naamloze baan....
Geplaatst: 04 feb 2017 14:35
door Ronaldp
Ga beginnen om de hoogte op 55 mm af te stellen.
Als de helix klaar is ga ik testen. Leg naast de helix een plaat.
En hier maak ik een tijdelijk lus op. Zodat de treinen naar boven en beneden kunnen rijden in de helix.
Op deze manier kan ik de helix uit gebreid testen.
Blijkt dat de treinen toch niet echt gemakkelijk boven komen kan ik altijd nog naar 50 mm gaan.
Of als ze heel makkelijk naar boven rijden naar 60 mm gaan.
Dit is 55 mm.
mvg ronald