Pagina 2 van 4
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 03 apr 2017 10:51
door dwarsligger
Debvd schreef: reden dat ik die gebruik is om de mogelijk te hebben om twee treinstellen langs het perron te hebben staan en allebei onafhankelijk langs mekaar heen kunnen, maar ook om de optie tractie in en uit maximaal te gebruiken. Bedoeling hiervan is dat als twee treinstellen in tractie komen ze op het station uit tractie gaan an apart weggaan of evt andersom natuurlijk dat de twee treinstellen in tractie gaan.
Volgens mij creeer je nu veel problemen. In het grote voorbeeld zal nooit het achterste treinstel als eerste vertrekken en het voorste treinstel inhalen. Ze kunnen of allebei hun eigen kant op gaan of de voorste vertrekt als eerste en de achterste als laatste.
Nu leg je hier 12 wissels neer, die volgens mij overbodig zijn. De sporen tussen de wissels zijn extreem kort en daarop heb je straks ook nog 3 secties nodig als je geautomatiseerd gaat rijden.
Persoonlijk zou ik gewoon lange sporen leggen zonder wissels.
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 03 apr 2017 12:08
door spoor65
dwarsligger schreef:Debvd schreef: reden dat ik die gebruik is om de mogelijk te hebben om twee treinstellen langs het perron te hebben staan en allebei onafhankelijk langs mekaar heen kunnen, maar ook om de optie tractie in en uit maximaal te gebruiken. Bedoeling hiervan is dat als twee treinstellen in tractie komen ze op het station uit tractie gaan an apart weggaan of evt andersom natuurlijk dat de twee treinstellen in tractie gaan.
Volgens mij creeer je nu veel problemen. In het grote voorbeeld zal nooit het achterste treinstel als eerste vertrekken en het voorste treinstel inhalen. Ze kunnen of allebei hun eigen kant op gaan of de voorste vertrekt als eerste en de achterste als laatste.
Heb die beweging anders vaak genoeg waargenomen op stations,
In het verleden meer dan tegenwoordig, maar op station Hengelo zie ik toch met dagelijkse regelmaat treinen deze wisselbeweging maken.
mvg
Freddy
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 03 apr 2017 15:53
door Stanley
Moest ff ontcijferen wat je bedoelde met in/uit tractie gaan maar heb nu wel het plaatje van jou door
Je nieuwe ontwerpen met de kopsporen aan 1 kant geeft een duidelijker overzicht. Nu alleen nog de knoop doorhakken, 1 of 2 kopsporen?
En ja, ik snap waarom je de wissels in het station wilt hebben, maar neem je dan niet teveel hooi op je vork?

Minder wissels is misschien de gulden middenweg voor jou

Zoals Doniek omschreef. Verder, omloopspoor boven zou ik behouden, geeft wat meer mogelijkheden qua doorvoer van treinverkeer (stoptreinen, intercitys, goederentreinen).
Deze ontwerpen doen me denken aan het sporenplan van mijn hometown

Den Bosch

Idee voor jou om daar ook eens naar te kijken?
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 03 apr 2017 18:52
door dwarsligger
Goed, als je een trein wil splitsen en met de achterste als eerste wil vertrekken dan kan dat nog steeds als je ervoor kiest om de wisselstraat te halveren. Dan is deze beweging nog maar 1 kant op mogelijk, maar als je de sporen zo in richt dat de andere richting vanaf een ander perron mogelijk is, kun je het nog steeds nabootsen, maar win je wel ruimte op je sporen.
Verder zou je ervoor kunnen kiezen om dit niet bij elk spoor toe te passen. Zoals je het nu hebt ingericht kun je dit.bij 4 treinen tegelijk doen. Maar is 2 niet genoeg?
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 03 apr 2017 20:54
door Hoontje
Ik vind variant 1 erg leuk en mooi.
Wat ik persoonlijk wel echt niet zou doen is de Flm. rails gebruiken. Ik begrijp het ruimte aspect, maar is dit niet op te lossen door in de te krappe delen flm. rails zonder bedding te gebruiken en bijvoorbeeld in het station PECO te leggen?
Qua spoorlengte ben ik het wel met dwarsligger eens. Je zou ook kunnen kiezen dat er bij 1 perron de voorgestelde beweging plaatsvindt. Net als in Den Bosch 'vroegah'.
Groetjes,
Hoontje
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 03 apr 2017 22:18
door dwarsligger
Hoe ga je trouwens het keerlus probleem in de 3hoek rechts van je station oplossen. Hier heb je 2 keerlusproblemen. En de spoorlengtes zijn te kort voor een ultieme keerlusschakeling obv stroomdetectie of voor een kortsluitmodule. De langste trein moet volledig in het baanvak passen, niet alleen de lok, maar ook alle wagons/rijtuigen.
Ps zie nu trouwens dat je dit zelf ook al had ingezien. Maar volgens mij is er geen oplossing.
Ps2 peco code 55 en 80 kun je gewoon combineren. Van het verschil zie je vrij weinig terug als je her en der een andere code gebruikt
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 04 apr 2017 15:40
door Stanley
Hoontje schreef:Ik vind variant 1 erg leuk en mooi.
Wat ik persoonlijk wel echt niet zou doen is de Flm. rails gebruiken. Ik begrijp het ruimte aspect, maar is dit niet op te lossen door in de te krappe delen flm. rails zonder bedding te gebruiken en bijvoorbeeld in het station PECO te leggen?
Qua spoorlengte ben ik het wel met dwarsligger eens. Je zou ook kunnen kiezen dat er bij 1 perron de voorgestelde beweging plaatsvindt. Net als in Den Bosch 'vroegah'.
Groetjes,
Hoontje
Da vruuger in Den Bosch meh die treinbewegingen is nie zo heul lang geleje

Was wel lachen toen dat nog was, intercity richting Zwolle stopte achter stoptrein richting Oss/Nijmegen (Spoor 3a en 3b) en dan kreeg je ook nog de intercity naar Utrecht/Amsterdam (Spoor 4a)

Mensen sprinten heen en weer
Maar goed, ik leg wel Flm sporen op mijn modelbaan maar puur voor het gemak

Peco is inderdaad beter spul

Als ik ooit een huis koop met meerdere kamers en ruimer, dan denk ik dat ik overga naar Peco

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 05 apr 2017 17:40
door Debvd
Hoi Allen,
Dank jullie wel voor de ideeën en opmerkingen.

Ben erg blij mee
@Dwarsligger: De keerlusmodule is volgens mij goed inpasbaar maar zal wel goed ingeregeld moeten worden in deze zetting, misschien wel 4 modules om het mogelijk te maken (krijg dan vast quantum korting

).
Op de navolgende manier had ik het bedacht, schiet er maar op als ik het fout heb. Mijn langste trein zal 110 cm zijn...Daar de trein in volle lengte op de keerlus moet zijn betekent dat de keerlus verlengt wordt tot de grote van de 110 cm. En per baan apart. Dat houdt in dat een blok wordt waar niet in gestopt mag worden. Dus stoppen ze ervoor.

Voor de sier zet ik dan wel daar seinpalen neer maar die gaan dan netjes op groen voordat de trein eraan komt. Op de onderstaande tekening heb ik het getekend. Een detectie aan het begin en Eind, totale stuk bedraagt 110 cm. en dat 4 maal. dan is het volgens mij haalbaar. Waarom dan 4? nou als er een trein binnenkomt en 1 vertrekt dan wil je dat over aparte keerlusmodule hebben om te voorkomen dat de 1 de ander triggert. Dus stel dat er 4 door de keerlus rijden, theoretisch mogelijk dan heb je 4 verschillende modules nodig.
@ Dwarsligger en Stanley en Hoontje en Spoor65
Heb intussen nog een aangepaste tekening gemaakt

maar weet het nog niet bij deze tekening. De tweede omloopspoor is er ff tijdelijk af omdat ik moet kijken of dat nog uitkomt met het industriedeel in de stad aan die kant
@ Hoontje: ik snap wat je bedoelt met peco in het station en flm open erbuiten...maar ik wil de flm ook aandrijven met servo's (volgens mij kan dat) en de kruiswissel van flm zonder bedding is om te huilen zoals die eruit ziet met aan beide kanten aandrijving...dus wordt het flm piccolo voorlopig.
Nou hoor graag jullie aanvullingen, opmerking op bovenstaande
Groetjes Bjorn
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 12 apr 2017 12:22
door Debvd
Dag mede forumleden...
Hierbij weer een kleine update....
Nu ik bezig was met de juist hoogte om het station Zuid....kwam ik erachter dat ik een modern of wat ouderwetser kan bouwen. Bij het wat oudere station dan komt het station met de voorkant van je af te liggen en dan krijg je trappen naar boven en 2 liften, Voordeel hierbij is dat ik voor het staion de ruimte heb om de tramremise te maken alsmede wat industrie

Daar waar nu bomen staan komen dan de huizen etc.
Als ik de moderne lijn volg dan wordt het station een beetje in de stijl duivendrecht/utrecht (moet je er ff bij denken) en dan komt het station aan de voorkant te liggen met een overlopend geheel. Ligt er scheef op

dan is het mooier en artistieker. Alleen dan wordt het industrieterrein erg klein of niet, is wel grappig dat je dan beter de tram voor het station ziet maar dan weet ik nog niet waar de remis komt... (ja Het station is hier idd anders ingedeeld met 4 kleinere kopsporen in het midden.
Graag jullie input of meningen graag
Oude stijl
Nieuw stijl

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 12 apr 2017 15:46
door LCW
Hallo Bjorn,
Jou oplossing met 4 keerlussen gaat volgens mij niet werken. Je kunt met 2 keerlussen volstaan of in het blauwe/groene deel of in het paarse/rode deel.
Als je twee detectiepunten hebt mogen de keerlussen niet over de wissels heen lopen. In dat geval kun je via een wissel midden in de keerlus terechtkomen zonder dat de keerlus de stroom goed zet.
Als je een goede oplossing voor de driehoek met drie detectiepunten per keerlus zoekt kijk dan eens bij rosoft op de site bij de xTreme keerlus en bekijk het aansluitvoorbeeld voor een driehoek helemaal onderaan de pagina.
Jouw idee is prima uitvoerbaar maar het blijft een flinke puzzel. En meer dan een trein in de keerlus gaat niet goed.
Succes met de puzzel. Als je er niet uitkomt hoor ik het wel.
Groeten,
Bert
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 13 apr 2017 09:18
door Debvd
Hoi Bert,
Dank je voor je reactie.
Heb naar het voorbeeld van Rosoft gekeken. Maar hier zit ook een wissel in de keerlus. Misschien om mijn tekening wat toe te lichten: De keerlus is daar ook meteen een blok waar niet gestopt mag worden, maw op het moment dat daar een trein rijdt zijn de wissels onderdeel van het blok. In de tekening ligt 2 wissels + een vaste kruising. Op deze manier dacht ik de mogelijkheid te creeren dat in theorie en mischieen ook de praktijk dat er 4 treinen er kunnen rijden. Daarom zat ik te denken aan 4 keerlusmodule's 1 per "blok" om idd te voorkomen dat er meer dan 1 trein in een keerlus komt.
Hoor graag van je

...op het gebied van keerlus nog geen ervaring.... zodra de eerste testbaan volledig functioneert dan ga ik deze proefopstelling bouwen.
Groetjes,
Bjorn
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 13 apr 2017 13:10
door LCW
Dag Bjorn,
Vier treinen in de keerlussen gaat niet lukken. De wissels en de kruisingen in de blokken verhinderen dat. Je hebt al snel twee treinen in hetzelfde blok. Je kunt dus volstaan met twee keerlusmodules.
In jou tekening is het mogelijk om via de wissel midden in een blok binnen te komen terwijl je niet weet of de railspanning goed staat. Soms gaat het goed en soms heb je kortsluiting. Dit is afhankelijk van welke richting de voorgaande trein uit reed. Je ontkomt er dus niet aan om in een keerlus met een wissel drie i.p.v. twee detectiepunten te maken.
Ik heb in Paint even een schets gemaakt met de manier van aansluiten zoals in het voorbeeld van Rosoft. Ik heb ook de letters van de aansluitingen erbij geplaatst. Ook staat met een R (= rood) en B (= bruin) de polariteit van de railspanning vermeld.
Ik ben ervan uitgegaan dat de linker tak en de midden tak van jou spoorplan een lus vormen. Als dat midden en rechts is moet je de tekening om de verticale as spiegelen.

- dubbele raildriehoek.png (22.4 KiB) 7090 keer bekeken
Als je er niet uitkomt hoor ik het wel.
Groeten
Bert
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 13 apr 2017 21:27
door Debvd
Hoi Bert,
Dit maakt het een stuk duidelijker
Zo kan het idd met 2 modules

top
Thanks

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 13 apr 2017 22:17
door martindomburg
Ik vindt het vooral een leuk een mooi ambitieus project. Met deze goede kritische opmerkingen wordt het steeds beter!!!
Ga zo door
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 14 apr 2017 14:49
door Detlev
Doorgaans ben ik minder blont, maar moeten de rechter A en B niet E en D zijn? Anders rij je van A naar A en dat kan niet kloppen...
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 14 apr 2017 19:18
door LCW
Hallo Detlev,
Eerst een kleine correctie op mijn vorige uitleg. De zwarte letter R is voor de rode draad van de digitale stroom. De zwarte letter B is de bruine draad en niet zoals ik per ongeluk schreef de zwarte.
Het ziet er inderdaad raar uit maar het is wel degelijk goed. Ik hoop dat ik het duidelijk uit kan leggen.
De keerlus werkt als volgt: aan de linkerkant bij AB rijd de trein de keerlus in en wordt er gecontroleerd of de polarisatie van de stroom in de keerlus goed of fout staat te opzichte van de rails waar de trein vandaan komt. Als het goed staat gebeurt er niets, als het fout staat wordt de stroom in de keerlus omgezet. Dus nog voor de trein in de keerlus komt.
Als de trein op de wissel rechtdoor rijdt komt hij in het deel DE. Hier wordt gekeken of de stroom gelijk gepoold is aan het stuk rail buiten de keerlus. Deze stroom is anders gepolariseerd dan voor de keerlus. Er moet dus omgepoold worden om zonder kortsluiting door te kunnen rijden. Tot zo ver is het een normale schakeling voor een keerlus.
Nu de andere mogelijkheid: de trein slaat linksaf op de wissel en rijdt naar de kruiswissels toe. De polarisatie van de stroom in het deel NA de keerlus is gelijk aan de stroom VOOR de keerlus (en dus ook aan de stroom IN de keerlus want die is bij AB goed gezet). Er mag dus niet eens omgepoold worden want dan krijg je juist kortsluiting. Het enige wat hier gebeurt is dat de sectie AB controleert of de stroom goed staat. De sectie wordt in dit geval alleen gebruikt voor de bezetmelding aan het eind van het blok.
Als een trein van de andere kant de keerlus inrijdt blijft het verhaal gelijk.
Let op: Als de stroom aan de rechterkant van het schema andersom gepoold zou zijn veranderen de secties AB en DE aan de rechterkant van de wissel van plaats.
Het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg uitgelegd heb, anders hoor ik het graag.
Nog even voor Bjorn,
Door het gebruik van de kruiswissels midden boven kunnen er maar twee treinen gelijk door die wisselstraat heen. Er is in dit plan maar een mogelijkheid om met drie treinen tegelijk door de driehoeken te rijden. Dit kan als er een trein via de rode keerlus naar een van linker sporen bij de kruiswissels rijd, tegelijkertijd kan een trein via de rechtse kruiswissel naar het rechtse zwarte spoor rijden en er kan een trein in de groene keerlus rechtdoor rijden. Maar alleen als de wisselstraten met de wissels en kruisingen goed gedefinieerd zijn.
Groeten,
Bert
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 14 apr 2017 20:34
door Detlev
Jah, ik zie hem nu.
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 15 apr 2017 11:56
door Debvd
Hoi Bert,
Je hebt helemaal gelijk...max 3 treinen in de bochten
Maar dat is ook mooi

....de wissels en blokken definiëren gaat goed komen...zodra de huidige testbaan voluit draait dan ga ik deze module opzetten om te testen zodat het daarna toegepast kan worden in de uiteindelijke baan
Zodra ik er niet uit kom ga ik je ff lastigvallen
Dank je zover
Nu eerst verder tekenen en testen op de testbaan...hoop volgende week een filmpje te plaatsen van de testbaan
Groetjes,
Bjorn
P.s. iemand al op- of aanmerkingen over de station ideeën?
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 17 apr 2017 12:32
door LCW
Hallo Bjorn,
Ik was even een paar dagen uit lucht omdat een mislukte update mijn internettoegang blokkeerde.
Geen dank, het was een kleine moeite. Bovendien hebben andere forumleden mij ook al een aantal keren goed geholpen.
Ik zou het jammer vinden als zo'n grootschalig project vertraging oploopt omdat er een denkfoutje in de keerlussen zat.
Als er vragen zijn hoor ik het wel. Voor nu wacht ik op je filmpjes.
Groeten,
Bert
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Geplaatst: 26 apr 2017 13:11
door Debvd
Hoi Allen,
Hierbij weer een update van het ontwerpen van mijn baan.
Heb jullie suggesties en ideeën gelezen en volgens mij zijn ze vrijwel allemaal verwerkt
Was nog wel puzzelen af en toe en aangezien ik overstapte op flm moest alles opnieuw getekend worden....Zelfs een ideetje van Olaf erin mee genomen
Hieronder het totale baanplan van de zichtbare delen...schaduwstations e.d moet nog gedaan worden...maar dat is pas relevant voor mij als de bovenkant redelijk vast ligt...
de Legenda
Groen spoor : Spoor in het station
Blauw spoor : regulier spoor (snelheid max 100)
Rood Spoor : Hoge snelheidlijn (snelheid max 160 (lijkt de hsl wel

))
Oranje spoor : Rangeer of opstelspoor (die linksonder zit is voornamelijk opstelspoor voor ic en het onderste spor samen met de drie spoortjes naar links is voor een fabriek)
Spoor rechts aantal opstelsporen waarbij de linkse in en uithaalspoor is. daarnaast een locloods naast de draaichijf en een onderhoudslood voor treinen of treinstellen (2-delig)
Paars spoor : Is het spoor voor de oude treinstation waar wordt gereden met stoom. Heeft zijn oude station nog (de nieuwe is er later achter gebouwd moet je maar denken

) Daar staan ook link en recht zijn wagonnetjes en komt ook een kolenhoek en watertorentje.
Geel Spoor : rechtsboven...weet niet of ik dit blijft? dus suggesties welkom
Oh ja....toevoeging....de snelweg die je ziet liggen bij Station zuid is waar huizen/industrie gaat komen en nog een trammetje of 2

maar ff gedaan om het nivo verschil goed zichtbaar te krijgen.
Zo dat is ff een verhaal dus schiet er maar op
Hierbij nog een paar sfeeropname's om de pret te verhogen.....Oh Ja mocht jullie wat meer closeups willen van de tekening let me know en ik zet ze erop.

Uitzicht vanuit het station

@ Bert...de filmpjes staan in mijn andere draadje

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)
Geplaatst: 28 apr 2017 15:25
door Debvd
Hoi Hoi,
Op verzoek nog ff de baan in de verschillende hoogte lagen...dus per laag apart zichtbaar

was niet helemaal goed zichtbaar had ik begrepen
Laag 0 is de bodem (voorlopig totdat de schaduwstations getekend zijn)
Laag 1 (paradespoor)
Laag 2 (paradespoor andere kant en rangeer)
Laag 3 (station, rangeer en stoomgebied)
Laag 4 (HSL

)
EN kom gerust met op- en aanmerkingen

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)
Geplaatst: 28 apr 2017 15:41
door nspoorkees
Ik denk dat het mooier is als je wat minder strakke en rechte sporen maakt. Je hebt ruimte genoeg om er wat organischer, speelser, dynamischer geheel van te maken.
Die 'hsl' rode lijn bijv. kan makkelijk een beetje schuin liggen of in een hele lange flauwe bocht. Die bochten helemaal rechts onderin zijn sowieso veel te krap (R1?) en zeker voor een hsl wordt dat geen gezicht. De bocht rechtsboven van de hsl is wel moo 'flauw'. Doe dat onderaan ook.
Ook de overige sporen moet je beter wat meer in lange flauwe bochten leggen. Bijvoorbeeld de sporen onder de draaischijf, die naar de brug lopen.
De paradesporen lopen ook allemaal, heel voorspelbaar, strak langs de rand van de tafel.
De 2 bruggen strak parallel naast elkaar... leg de brug naar het rangeerterrein maar iets schever over het water tov de hsl brug, dat soort dingen.
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)
Geplaatst: 28 apr 2017 23:01
door Debvd
Hoi nspoorkees,
Dank je voor je feedback wat betreft de bocht in de hsl onder kan iets ruimer en is geen r1
Wat betreft de bruggen moet ik ff kijken of die schever kan ...is idd speelser maar er komt ook nog een weg naast deze brug en deze brug (niet de hsl want die ligt hoger) moet ook open kunnen ..... Om de 10 min moet ie open gaan ...iets in die geest
Bjorn
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)
Geplaatst: 29 apr 2017 10:03
door nspoorkees
Die bocht kan enorm veel ruimer, en ook de 2 kaarsrechte stukken spoor die er naartoe lopen... brrrr... zeker voor een hsl, die heeft hele lange ruime bochten nodig, bouw er dan ook wat verkanting in, dat wordt spectaculair.
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)
Geplaatst: 29 apr 2017 16:41
door Debvd
Hoi Hoi....
Nou ff kleine update ...de HSL ja ben ik wel happy mee zo....schuine brug ...ook wel nu is alleen de driehoek voor het station wat erg recht geworden....al denk ik dat het wel zo mooier is geworden...graag jullie opinie
O ja nspoorkees.. het rangeer en de rails naar de brug in een bocht leggen wordt niet echt mooi...mede ook door de wissels die er in liggen.
Gr. Bjorn