Pagina 2 van 2

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 02 nov 2017 18:42
door martindomburg
Wim,

Jammer dat het je niet lukt de nuance te lezen, staat er echt gewoon hoor.
Maar jij mag dus wel iemand op een vrij onvriendelijke manier corrigeren, maar als jezelf wordt gecorrigeerd vind je niet leuk. Ik doe het zelfs met alle vriendelijke nuance mogelijk.. Daar zijn gewoon namen voor, begint met een H.

Strakke actie zo. GVGT dan maar.

Kunnen we hier gewoon weer terug gaan naar het onderwerp. In alle drie de pagina's kan ik de echt zinvolle reacties op twee handen tellen, hier heeft niemand wat aan dat over en weer mekaar bekritiseren. We willen hier geen BNLS cultuur en laten we dat dan ook respecteren.
spoor65 schreef:Met het laatste verhaal van Kees, heeft hij toch wel een punt, wat betreft het aantal mogelijkheden die er zijn in het baanplan,

Neemt niet weg, eenvoudig beginnen met een leer project is makkelijker leren dan direct complex maken.

Dus dat advies, hou het eerst simpel, is zo gek nog niet. en dat heeft toch niets te maken of iemand simpel is, of professor, ook een professor heeft ergens een begin van zijn kennis op moeten doen.

mvg

Freddy
Wat mij betreft is dit de meest zinvolle commentaar. Maar volgens mij kan iedereen wel beamen dat het eerste ontwerp vaak achteraf gezien vol met fouten zat. Hell na 5 banen kom ik ze nog steeds tegen. Maar je moet nu eenmaal ergens gaan beginnen en dat doe je maar op één manier en dat is gewoon doen. Alle goede adviezen daar kom je met adviezen niet veel verder. Iedereen heeft ooit leren lopen en dat doe je niet op een matras.

WDVG van mij

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 02 nov 2017 20:07
door Willempie
Het hele gedoe en gebeuren gaat me met de dag meer en meer tegen staan, eigenlijk heb ik mijn zakken er wel van vol.

Bye Bye ik ga even een pauze inlassen

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 02 nov 2017 21:35
door spoor65
Arjan schreef:Beste forumleden,

Ik wil in de toekomst mijn baan via de pc met programma Itrain kunnen gaan aansturen, daarmee wil ik nu rekening houden met mijn baanplan.
Ik heb de handleiding van Itrain doorgelezen maar ben er nog niet uit.
Ik heb daarom 3 vragen:
Is deze blokindeling logisch en klopt dat zo?
Klopt het dat je bij Itrain 1 blok in drie kleiner blokken moet indelen met onder andere een inrijmelder en stopmelder?
Klopt het dat je wissels niet moet opnemen in een blok?
Hieronder mijn baanplan:
Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Arjan
Maar om dan even het begin van het verhaal weer boven te halen, na het lezen van de adviezen die hier langs gekomen zijn.
Want ik lees aandachtig mee, om hier ook lering uit te halen, aangezien ik, zoals ik al aangaf in een eerder antwoord van mij, net als vele anderen op dit gebied ook nog in de startblokken sta.

Wat het wel eens lastig maakt voor mij, Correct me when i`m wrong, is dat de verschillende werk manieren van verschillende programma`s, nogal eens door elkaar lopen, er zijn overeenkomsten en daarnaast tegelijkertijd ook meer of minder grote verschillen.

Waar we het over eens zijn, een blok is dat deel van het spoor, waar je dmv bezetmelder(s) het programma kunt laten weten of dat deel spoor vrij is dan wel niet bezet, waarna het programma dan zijn commando stuurt naar de betreffende locdecoder om de loc te laten weten wat hij moet doen.

Om dan even het hier bij itrain te houden, begrijp ik dus, dat je, in beginsel, in principe aan 1 melder per blok genoeg hebt, maar dat voor de betrouwbaarheid, of beter gezegd, voor de nauwkeurigheid, het beter is om 2 of 3 melders te gebruiken, wat dan in die zin (bij 3 melders) van aantal melders overeen komt met een programma als koploper. Het verschil echter zit dan in de manier waarop het programma met de meldingen om gaat.

Bij Itrain maakt het dus niet uit waar je een melder plaatst, omdat hier blijkbaar de lengte van een blok gemeten word? dus de totale lengte van scheiding a naar scheiding b.
Maar moet je dan, indien je wel kiest voor meer melders per blok, ivm de genoemde nauwkeurigheid, tussen al die melders ook nog scheidingen aanbrengen? of herkend itrain in 1 blok die verschikkende melders zonder dat daar extra scheidingen tussen gemaakt zijn?

Is hier het verschil met koploper, qua de 3 melders, dat koploper niet uit gaat van gemeten lengte, maar puur van de plek waar melders liggen?

Voor wat betreft de wissels, opnemen in een blok is in principe dus niet nodig, maar voor de eerder genoemde nauwkeurigheid is het beter om de eerste wissel van de wisselstraat er wel in toe te voegen? Maar wat dan als je een wisselstraat in 2 richtingen wilt berijden? (enkelsporig traject met 2 richting verkeer b.v.)

Verder zullen er voldoende blokken moeten zijn om alles lekker te kunnen laten werken, dus je baan zal groot genoeg moeten zijn om meerdere blokken te kunnen plaatsen en de trein zal dusdanig lang moeten zijn dat die of 1 blok past, of indien je eens een langere trein wilt rijden, er ruimte moet zijn om ook een extra blok te maken, omdat anders de vrije loop stagneert?

Als (voorlopig) laatste punt, je treinen moeten dus door het programma geijkt worden en daarna moet je per loc gaan inmeten? (of hoe het ook mag heten) zodat de loc en de pc elkaar begrijpen en de pc weet hoe optreksnelheid en remweg van de loc is, zodat hij het juiste commando kan geven om de betreffende trein op de juiste (schaal)snelheid weg te laten rijden of hoe snel die een trein moet laten remmen om op het juiste punt stil te staan?
(en dit ijken en dergelijk is natuurlijk voor alle programma soorten nodig, al zal de manier per gebruikt programma natuurlijk weer anders zijn, omdat elk programma op zijn eigen manier communiceert. (we praten tenslotte niet allemaal limburgs ;) )

Gewoon ff mijn punten die ik er nu zo even uit haal. misschien staan er nog wel meer, maar dat komt dan tzt wel eens langs.

mvg

Freddy

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 02 nov 2017 22:02
door martindomburg
Bij Itrain maakt het dus niet uit waar je een melder plaatst, omdat hier blijkbaar de lengte van een blok gemeten word? dus de totale lengte van scheiding a naar scheiding b.
Maar moet je dan, indien je wel kiest voor meer melders per blok, ivm de genoemde nauwkeurigheid, tussen al die melders ook nog scheidingen aanbrengen? of herkend itrain in 1 blok die verschikkende melders zonder dat daar extra scheidingen tussen gemaakt zijn?
Je neemt een blok en die hak je op 1 spoorstaaf (A) in twee/drie/vier delen. Elk deel van die staaf is een melder op je bezetmeldmodule. In iTrain vertel je hoe lang elke melder is en de som van die melders is de lengte van het blok.

De anders spoorstaaf (B) gaat direct naar de centrale
Is hier het verschil met koploper, qua de 3 melders, dat koploper niet uit gaat van gemeten lengte, maar puur van de plek waar melders liggen?
Koploper gebruik ook een berekening om te leren remmen. Echter is de manier van aansturen hierin bepalend. Koploper heeft geen dynamische melders, iTrain wel omdat zijn techniek dat toelaat.
Voor wat betreft de wissels, opnemen in een blok is in principe dus niet nodig, maar voor de eerder genoemde nauwkeurigheid is het beter om de eerste wissel van de wisselstraat er wel in toe te voegen? Maar wat dan als je een wisselstraat in 2 richtingen wilt berijden? (enkelsporig traject met 2 richting verkeer b.v.)
Wissels horen niet bij een blok. Je geeft ze een wel eigen melder om wel een detectie te hebben op de wissel. Zolang die melder niet is opgenomen in het blok zal iTrain de loc pas in het nieuwe blok melden als de loc er ook daadwerkelijk is. Zet je de melder van de wissel in het blok dan loopt hij in zijn berekening achter.
Verder zullen er voldoende blokken moeten zijn om alles lekker te kunnen laten werken, dus je baan zal groot genoeg moeten zijn om meerdere blokken te kunnen plaatsen en de trein zal dusdanig lang moeten zijn dat die of 1 blok past, of indien je eens een langere trein wilt rijden, er ruimte moet zijn om ook een extra blok te maken, omdat anders de vrije loop stagneert?
Is ook een voorwaarde, al kan je een station voorzien van een drempel waarmee je de uitloop van een station kan reguleren. Voornamelijk deel je een paradespoor in om strategische doeleinden. Zo kijk je naar de plekken waar je seinen wilt hebben, bepaalde scene's plaats vinden, een spoor verdwijnt etcetera. Met een minimum van twee blokken heb je altijd garantie op snelheid op het vrije blok.

Maar kijk ook naar onzichtbare sporen, gratis opstelmogelijkheden achter elkaar zoals een helix o.i.d. Allemaal lange schaduwstations.

Er zijn dus diverse variabelen waarop je de indeling van je blokken baseert.
Als (voorlopig) laatste punt, je treinen moeten dus door het programma geijkt worden en daarna moet je per loc gaan inmeten? (of hoe het ook mag heten) zodat de loc en de pc elkaar begrijpen en de pc weet hoe optreksnelheid en remweg van de loc is, zodat hij het juiste commando kan geven om de betreffende trein op de juiste (schaal)snelheid weg te laten rijden of hoe snel die een trein moet laten remmen om op het juiste punt stil te staan?
Als eerste zet ik altijd de min en max van de loc goed. CV 3 en CV4 van het optrekken zet ik op 3 zodat ik niet de overgangen van de stappen zie.

Dan maak je de loc aan en de lengte en adres hiervan. Je kan in iTrain zelf de optrek- en afremvertraging opgeven.
Als stappen heb je de keuze uit 28 en 126. De laatste heeft mijn persoonlijke voorkeur, al werkt dat echt niet als je korte blokken hebt kleiner als een meter. Dan zal iTrain altijd een noodstop toepassen.

Na het ijken van de loc weet iTrain de schaalsnelheid per stap en kan hij dus in de formule met tijd en afstand exact bepalen waar de loc moet stoppen. Omdat de mechanische en thermische aspecten ook een invloed daar op hebben kan je de loc in elke richting een reactievertraging geven zodat hij alsnog goed topt in beide richtingen.

Groetjes

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 02 nov 2017 22:10
door Maurits71
ermm, koploper heeft ook dynamische melders en kan ook prima overweg met maar 1 melder per blok.

ik was eigenlijk niet van plan om me met de discussie te bemoeien, maar schijnbaar blijft het altijd nodig om iemand of een ander programma af te zeiken. Volgens mij lopen er hier genoeg specialisten op hun eigen vak gebied, blijf daar dan ook , blijft het ook gezellig.

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 02 nov 2017 22:49
door spoor65
Interessante aanvulling Maurits,

Dat is dan het voordeel van diverse specialisten op verschillende programma systemen.

de een werkt met systeem a, en kent daar de details van, maar heeft dan misschien niet alle info, of inmiddels achterhaalde info over systeem b, kan dus zomaar eens, zonder het zelf in de gaten te hebben, iets verkeerds melden. Ik ga niet uit van dat iemand dat bewust doet.

Maar Arjan vraagt toch specifiek om Itrain, dus ik zal dit qua koploper ff in gedachten houden en er tzt op terug komen.

mvg. Freddy

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 04 nov 2017 16:38
door Arjan
martindomburg schreef:
Bij Itrain maakt het dus niet uit waar je een melder plaatst, omdat hier blijkbaar de lengte van een blok gemeten word? dus de totale lengte van scheiding a naar scheiding b.
Maar moet je dan, indien je wel kiest voor meer melders per blok, ivm de genoemde nauwkeurigheid, tussen al die melders ook nog scheidingen aanbrengen? of herkend itrain in 1 blok die verschikkende melders zonder dat daar extra scheidingen tussen gemaakt zijn?
Je neemt een blok en die hak je op 1 spoorstaaf (A) in twee/drie/vier delen. Elk deel van die staaf is een melder op je bezetmeldmodule. In iTrain vertel je hoe lang elke melder is en de som van die melders is de lengte van het blok.

De anders spoorstaaf (B) gaat direct naar de centrale
Is hier het verschil met koploper, qua de 3 melders, dat koploper niet uit gaat van gemeten lengte, maar puur van de plek waar melders liggen?
Koploper gebruik ook een berekening om te leren remmen. Echter is de manier van aansturen hierin bepalend. Koploper heeft geen dynamische melders, iTrain wel omdat zijn techniek dat toelaat.
Voor wat betreft de wissels, opnemen in een blok is in principe dus niet nodig, maar voor de eerder genoemde nauwkeurigheid is het beter om de eerste wissel van de wisselstraat er wel in toe te voegen? Maar wat dan als je een wisselstraat in 2 richtingen wilt berijden? (enkelsporig traject met 2 richting verkeer b.v.)
Wissels horen niet bij een blok. Je geeft ze een wel eigen melder om wel een detectie te hebben op de wissel. Zolang die melder niet is opgenomen in het blok zal iTrain de loc pas in het nieuwe blok melden als de loc er ook daadwerkelijk is. Zet je de melder van de wissel in het blok dan loopt hij in zijn berekening achter.
Verder zullen er voldoende blokken moeten zijn om alles lekker te kunnen laten werken, dus je baan zal groot genoeg moeten zijn om meerdere blokken te kunnen plaatsen en de trein zal dusdanig lang moeten zijn dat die of 1 blok past, of indien je eens een langere trein wilt rijden, er ruimte moet zijn om ook een extra blok te maken, omdat anders de vrije loop stagneert?
Is ook een voorwaarde, al kan je een station voorzien van een drempel waarmee je de uitloop van een station kan reguleren. Voornamelijk deel je een paradespoor in om strategische doeleinden. Zo kijk je naar de plekken waar je seinen wilt hebben, bepaalde scene's plaats vinden, een spoor verdwijnt etcetera. Met een minimum van twee blokken heb je altijd garantie op snelheid op het vrije blok.

Maar kijk ook naar onzichtbare sporen, gratis opstelmogelijkheden achter elkaar zoals een helix o.i.d. Allemaal lange schaduwstations.

Er zijn dus diverse variabelen waarop je de indeling van je blokken baseert.
Als (voorlopig) laatste punt, je treinen moeten dus door het programma geijkt worden en daarna moet je per loc gaan inmeten? (of hoe het ook mag heten) zodat de loc en de pc elkaar begrijpen en de pc weet hoe optreksnelheid en remweg van de loc is, zodat hij het juiste commando kan geven om de betreffende trein op de juiste (schaal)snelheid weg te laten rijden of hoe snel die een trein moet laten remmen om op het juiste punt stil te staan?
Als eerste zet ik altijd de min en max van de loc goed. CV 3 en CV4 van het optrekken zet ik op 3 zodat ik niet de overgangen van de stappen zie.

Dan maak je de loc aan en de lengte en adres hiervan. Je kan in iTrain zelf de optrek- en afremvertraging opgeven.
Als stappen heb je de keuze uit 28 en 126. De laatste heeft mijn persoonlijke voorkeur, al werkt dat echt niet als je korte blokken hebt kleiner als een meter. Dan zal iTrain altijd een noodstop toepassen.

Na het ijken van de loc weet iTrain de schaalsnelheid per stap en kan hij dus in de formule met tijd en afstand exact bepalen waar de loc moet stoppen. Omdat de mechanische en thermische aspecten ook een invloed daar op hebben kan je de loc in elke richting een reactievertraging geven zodat hij alsnog goed topt in beide richtingen.

Groetjes
martindomburg schreef: Om dan zelf maar even de bal erin te trappen, aangezien je ook graag iTrain expert wilt spelen. Wat je gewoon mag hoor begrijp me niet verkeerd. Maar aangezien je mij graag op mijn vinger tik als ik een verkeerd advies plaats, geld dat andersom natuurlijk ook. En probeer deze tekst nu positief met een lach te lezen, ik type het wel zo.

O ja: :D :D :D :D :D ;)

1. MOET = poepen of doodgaan. Meer Moet je niet in het leven. advies geven is leuk en lief maar als de toetsenbord icm met je eigen korte lontje je niet machtig is doe het dan niet.
*Dit zeggende na drie keer herlezen te hebben op typfoutjes*

2. 3 blokken....binnenkomst en stopmelder.....rekening houden met rijrichting...... we hebben het over iTrain en niet over koploper. 3 strikes and your out

Even op het onderwerp:
Advies is om minimaal 2 blokken te gebruiken op je vrije spoor tussen twee stations. 3 is beter als 2 als ook 4 of 5 of 6. Meer is wensleijk voor een realistische snelheid, 1 blok is niet handig omdat dan de trein het gehele stuk met "stoppen verwachten" zal rijden in plaats van op volle snelheid te komen.

Bij een eerste blok zal hij zien dat het volgende blok vrij is en gaat hij dus optrekken naar zijn maximale snelheid. In dat tweede blok zal hij zien dat hij in het volgende blok moet stoppen en wilt hij de snelheid "stoppen verwachten"aan gaan nemen. Dit kan je aanpassen door de rempositie te verschuiven.

Stel je blok is 3 meter lang dan kan je zeggen dat je de remmelder 2 meter verplaatst. iTrain zal de trein dan pas na 2 meter laten stoppen.

Groetjes
Dank voor deze uitgebreide uitleg.
Moeten deze twee delen in een blok precies de helft van een blok zijn?

Inmiddels de DR5000 aangeschaft dus ik kan binnenkort gaan test rijden op testbaantje.
Dit wordt mijn uiteindelijke baanplan, kreeg onverwachts meer ruimte tot mijn beschikking.
Afbeelding

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 04 nov 2017 16:46
door martindomburg
Das nu juist het mooie, dat bepaal je helemaal zelf. Het mag het midden zijn maar het hoeft niet. Gewoon waar je het zelf wilt.

Tip:
Deel ze strategisch in zodat je eventueel met het activeren van een melder ook een actie kan activeren.

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 04 nov 2017 16:49
door Arjan
martindomburg schreef:Das nu juist het mooie, dat bepaal je helemaal zelf. Het mag het midden zijn maar het hoeft niet. Gewoon waar je het zelf wilt.

Tip:
Deel ze strategisch in zodat je eventueel met het activeren van een melder ook een actie kan activeren.
Aha, dat is mooi. Dank voor de snelle reactie.

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 04 nov 2017 17:07
door Sandopie
Arjan,

Opletten. Er zit volgens mij een keerlus in jouw laatste railplan (raildriehoek).

Edit: Typo

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 04 nov 2017 17:12
door martindomburg
Klopt inderdaad, mooi opgelet Rinus

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 04 nov 2017 17:17
door Arjan
Sandopie schreef:Arjan,

Opletten. Er zit volgens mij een keerlus is jouw laatste railplan (raildriehoek).
Wat voor gevolgen heeft dat?
Heb je een speciale module voor nodig?

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 04 nov 2017 17:19
door Sandopie
Arjan,

Ja daar heb je een module voor nodig. Verkrijgbaar o.a. bij Domburg Train Support, Rosoft e.d.. Zonder deze module resulteert dit in kortsluiting.

Edit: Zonder ..... toegevoegd

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 04 nov 2017 17:24
door nspoorkees
Waar is die keerlus nou voor nodig? Je maakt wel steeds vreemde dingen in de baan hoor.

Op zich is het afgezien van die keerlus wel aardig, als je nou nog zorgt dat je bijv. het binnenste rondje rechtsom kan rijden, en ook rechtsom (boven) het schaduwstation in kan, en de buitenste ring linksom rijd (dat kan al) dan kun je zowel op de binnenste al de buitenste ring steeds een trein vanaf het ss een rondje laten rijden en terug het ss in, in 2 richtingen.

Zonder die keerlus-stengel kunnen je rondjes ook weer langer worden.
En gezien de hoeveelheid ruimte die je nu hebt... kun je wel wat creatievers maken dan 2 rondjes...

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 04 nov 2017 17:26
door Sandopie
nspoorkees schreef:Waar is die keerlus nou voor nodig?
Misschien om een lok te keren?

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 04 nov 2017 17:31
door nspoorkees
Ja kan maar met een ss die vanaf 2 kanten te benaderen is, zou dat niet nodig zijn, en voor een lok is dat keerlus spoor ook weer te lang, ik vermoed dus dat hij daar een hele trein wil keren en dan achteruit ergens naartoe wil... dat zou nu niet meer nodig zijn. Maar goed, met plannen die elke dag wijzigen worden we hier niet wijzer, het blijkt dat je totaal niet weet wat je wilt met je baan. Heeft verder niets meer met blokken etc. te maken. Sh*t nu klink ik ineens als Wim :shock:

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 04 nov 2017 18:06
door Arjan
nspoorkees schreef:Ja kan maar met een ss die vanaf 2 kanten te benaderen is, zou dat niet nodig zijn, en voor een lok is dat keerlus spoor ook weer te lang, ik vermoed dus dat hij daar een hele trein wil keren en dan achteruit ergens naartoe wil... dat zou nu niet meer nodig zijn. Maar goed, met plannen die elke dag wijzigen worden we hier niet wijzer, het blijkt dat je totaal niet weet wat je wilt met je baan. Heeft verder niets meer met blokken etc. te maken. Sh*t nu klink ik ineens als Wim :shock:
1. Dat mijn baanplannen wijzigden kwam door de adviezen/tips die ik hier kreeg, de laatste wijziging kwam doordat ik plotseling meer ruimte tot mijn beschikking had.
2. Op de binnenbaan en op de keerlus, waar een extra station komt, rijd ik met treinstellen zoals de Hondekop.

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 04 nov 2017 18:19
door nspoorkees
Waarom zou je een treinstel willen keren?

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 04 nov 2017 19:05
door Arjan
nspoorkees schreef:Waarom zou je een treinstel willen keren?
Ik wil zo op mijn binnenbaan rijden
Afbeelding
Is de blokindeling verder goed zo?

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 04 nov 2017 19:27
door nspoorkees
Je weet dat treinstellen zoals de Hondekop, geen voor- of achterkant hebben, en keren dus eigenlijk zinloos is? Of je moet van dat keerspoor een kopstation willen maken? Dan is het wel leuker om er een paar sporen bij te maken. Verder rij je op het binnenspoor eigenlijk verkeerd om... je zou op de binnenste ring rechtsom moeten rijden en op de buitenste linksom, net als in het echt.

Overigens denk ik dat dit keerlusje qua lengte van sporen etc. nog wel een uitdaging gaat worden maar daar mag Willempie zich druk om maken.

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 05 nov 2017 06:56
door TonN
Als ik het plaatje goed interpreteer, heb je dan geen blokmelding op de wisselstraten? Is dat niet gevaarlijk? Of heb je één melding voor de hele wisselstraat? Geeft dat niet veel beperking?
Ben nog steeds analoog rijder, maar wel met belangstelling.

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 05 nov 2017 09:20
door Modelbouwerke
nspoorkees schreef:Verder rij je op het binnenspoor eigenlijk verkeerd om...
Hoe bedoel je, hier bij ons rijden ze toch zo rond hoor :-)
Als je Belgisch voorbeeld neemt is zijn baanplan perfect :lol:

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 11 nov 2017 22:52
door Arjan
Inmiddels begonnen met digitaal rijden met de centrale DR5000.
Ik rij nu rond met twee digitale locomotieven op een testbaantje, het bevalt er goed.
Binnenkort ga ik iTrain uittesten op deze testbaan.

Re: Starten met digitaal: blokkenindeling

Geplaatst: 07 dec 2019 10:51
door janiegein
arjan,
draadje net doorgelezen en snap er lekker niets van maar wat opvalt is dat op alle bladzijden daar waar dat is geplaatst geen foto,s of filmpjes zichtbaar zijn.
alleen een stopbord, oftewel een cirkel met daarin een balk.

is de link naar een emmer niet goed ??

of ben je op ander draadje verder gegaan? dit gezien de datums in jouw draadje.