baan trois-frontieres
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: baan trois-frontieres
Jahoor,
Ik vind de mogelijkheden met je grote station rechts en de daarbij behorende mogelijkheden voor 2 of eventueel 4 spoors naar een schaduwstation te verdwijnen veel beter. Dat geldt natuurlijk ook voor de linkerkant, niet zo zeer hoe het nu ligt. Voor mij moet een baan dynamiek uitstralen met vele mogelijkheden naar links en rechts dus vandaar.
Met rondjes rijden verzand dat. Ik heb hier inmiddels 4 schaduwstations liggen wat een heleboel dynamiek geeft.
Maar dat geeft voor de rest niet, iedereen heeft zo zijn eigen gezichtspunten
Ik vind de mogelijkheden met je grote station rechts en de daarbij behorende mogelijkheden voor 2 of eventueel 4 spoors naar een schaduwstation te verdwijnen veel beter. Dat geldt natuurlijk ook voor de linkerkant, niet zo zeer hoe het nu ligt. Voor mij moet een baan dynamiek uitstralen met vele mogelijkheden naar links en rechts dus vandaar.
Met rondjes rijden verzand dat. Ik heb hier inmiddels 4 schaduwstations liggen wat een heleboel dynamiek geeft.
Maar dat geeft voor de rest niet, iedereen heeft zo zijn eigen gezichtspunten
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: baan trois-frontieres
stijn ik sluit me aan bij rob,
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: baan trois-frontieres
na lang beraad dan toch plan b genomen, zeker nu de metro ook is ingetekend.
geen nood, de baan zal wel dynamisch genoeg worden...
hierbij enkele foto's van het begin:
1) speedframe in elkaar geknutseld, super handig en netjes werken... geen houtpulver van hout te zagen
2) om de bodem van 70mm te krijgen even gaan shoppen, ik moet wel een combinatie maken van 40mm + 30mm, maar aangezien een deel van de baan ook op 30mm staat, zal dit in de verdere bouw goed uitkomen
3) de eerste rails gelegd... bedoeling is om eerst grote delen te leggen, dan af te tekenen en zorgen voor ballastbed, en bedrading.
door de verhuis die nog zal plaatsvinden in de toekomst, moet ik wel mooie scheidingen kunnen maken tussen de verschillende tafels...
wat me opviel bij de rocorails is de matige kwaliteit van de standaard bochten. R4 en R5 (22225 en 22226) moet je serieus trekken om netjes te krijgen...
dat was het voor nu!
stijn
geen nood, de baan zal wel dynamisch genoeg worden...
hierbij enkele foto's van het begin:
1) speedframe in elkaar geknutseld, super handig en netjes werken... geen houtpulver van hout te zagen
2) om de bodem van 70mm te krijgen even gaan shoppen, ik moet wel een combinatie maken van 40mm + 30mm, maar aangezien een deel van de baan ook op 30mm staat, zal dit in de verdere bouw goed uitkomen
3) de eerste rails gelegd... bedoeling is om eerst grote delen te leggen, dan af te tekenen en zorgen voor ballastbed, en bedrading.
door de verhuis die nog zal plaatsvinden in de toekomst, moet ik wel mooie scheidingen kunnen maken tussen de verschillende tafels...
wat me opviel bij de rocorails is de matige kwaliteit van de standaard bochten. R4 en R5 (22225 en 22226) moet je serieus trekken om netjes te krijgen...
dat was het voor nu!
stijn
Re: baan trois-frontieres
jemig, je hebt het tempo er lekker inzitten, mooie tafels stanny
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: baan trois-frontieres
had eens een weekendje voorzien voor de trein
de profielen van het frame had ik al helemaal op maat laten zagen bij de leverancier, dat maakte alles ook sneller natuurlijk. op een uurtje tijd staken de tafels in elkaar... geweldig product , wel niet goedkoop spijtig genoeg, maar ja, deze hobby is nu ook niet het prototype goedkope hobby natuurlijk...
stijn
de profielen van het frame had ik al helemaal op maat laten zagen bij de leverancier, dat maakte alles ook sneller natuurlijk. op een uurtje tijd staken de tafels in elkaar... geweldig product , wel niet goedkoop spijtig genoeg, maar ja, deze hobby is nu ook niet het prototype goedkope hobby natuurlijk...
stijn
Re: baan trois-frontieres
hier even een foto van de bestelde metrostellen:
het zijn 6 delige sets waarvan twee wagons met bovenleiding, die laat ik eruit.
vooral leuk is de verlichting bovenaan naast de bestemmingsborden.
http://www.tomytec.co.jp/tomix/report/n/nj_114-2.htm
stijn
het zijn 6 delige sets waarvan twee wagons met bovenleiding, die laat ik eruit.
vooral leuk is de verlichting bovenaan naast de bestemmingsborden.
http://www.tomytec.co.jp/tomix/report/n/nj_114-2.htm
stijn
Re: baan trois-frontieres
vandaag weer wat gedaan...
de wisselstraten van het station gelegd op positie en hier en daar reeds kleine wijzigingen. Als je een wissel - tegenwissel combinatie tekent in wintrack met de roco 22301 of 22303 dan krijg je geen parallel spoor met hart - hart 33mm. In het echt is het echter wel zo. Ik had dus enkele wisselcombinaties ingetekend met korte wissels aangezien ik niet beter wist. Na een testje vandaag dus een reeks beginnen te vervangen.
hier zie je ook reeds de tunnel van de metro
dat was het...
stijn
de wisselstraten van het station gelegd op positie en hier en daar reeds kleine wijzigingen. Als je een wissel - tegenwissel combinatie tekent in wintrack met de roco 22301 of 22303 dan krijg je geen parallel spoor met hart - hart 33mm. In het echt is het echter wel zo. Ik had dus enkele wisselcombinaties ingetekend met korte wissels aangezien ik niet beter wist. Na een testje vandaag dus een reeks beginnen te vervangen.
hier zie je ook reeds de tunnel van de metro
dat was het...
stijn
Re: baan trois-frontieres
het is toch fantastisch als je een danszaal ter beschikking hebt voor je hobby, top man
groetjes henry
groetjes henry
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: baan trois-frontieres
Andersom is ook lekker
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: baan trois-frontieres
tja, dat is zowieso maar één keer op een jaar en als de luchtvochtigheid niet te hooog is en de wind uit het zuiden komt en als er de dag ervoor toch regen was... kortom de kans is klein :):)R Fongers schreef:Andersom is ook lekker
stijn
Re: baan trois-frontieres
knutselsmurf was deze namiddag weer in een goede bui...
Begonnen met de opritten naar station. Ik kwam al snel tot de vaststelling dat ik beter eerst aan het spoor naar het schaduwstation begon, aangezien deze onder de opritten terecht komt.
Voor de eerste keer eens een gat gemaakt voor de ondervloerse wisselaandrijving. Hier heb ik geen ervaring mee, aangezien men vorige baan een marklin c en m rail was. Met een handig tooltje van proxxon ging het beter dan met een mesje, maar perfect is het toestel ook niet.
Nu vraag ik me alleen nog af hoe ik er hier aan moet beginnen... Veel bodem ter ondersteuning van de sporen zal er niet meer zijn. Een optie zou zijn om deels op houtbouw over te gaan...
als laatste wou ik jullie deze ook niet onthouden:
groeten
stijn
Begonnen met de opritten naar station. Ik kwam al snel tot de vaststelling dat ik beter eerst aan het spoor naar het schaduwstation begon, aangezien deze onder de opritten terecht komt.
Voor de eerste keer eens een gat gemaakt voor de ondervloerse wisselaandrijving. Hier heb ik geen ervaring mee, aangezien men vorige baan een marklin c en m rail was. Met een handig tooltje van proxxon ging het beter dan met een mesje, maar perfect is het toestel ook niet.
Nu vraag ik me alleen nog af hoe ik er hier aan moet beginnen... Veel bodem ter ondersteuning van de sporen zal er niet meer zijn. Een optie zou zijn om deels op houtbouw over te gaan...
als laatste wou ik jullie deze ook niet onthouden:
groeten
stijn
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: baan trois-frontieres
Maar waarom zo een groot gat voor een ondervloerse wissel aandrijving???
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: baan trois-frontieres
de hoogte van de houten plaat inclusief de schuimplaten is daar 70mm aangezien het spoor op 70mm hoogte ingepland is.
als ik de wisselaandrijving onderaan de houten plaat zou bevestigen moet ik een ijzeren stangetje hebben van 70mm en dat zal teveel speling geven. Echter heb ik aan het denken geweest om langs de onderkant een gat te maken door het hout en het schuim om zo de wisselaandrijving toch langs onder te kunnen monteren. Dit zal onderhoudsgewijs beter zijn voor de toekomst.
De bedoeling nu was om het gat af te dichten met een klein balsa houten plaatje.
Ik zal me hier eens moeten over verdiepen...
Stijn
als ik de wisselaandrijving onderaan de houten plaat zou bevestigen moet ik een ijzeren stangetje hebben van 70mm en dat zal teveel speling geven. Echter heb ik aan het denken geweest om langs de onderkant een gat te maken door het hout en het schuim om zo de wisselaandrijving toch langs onder te kunnen monteren. Dit zal onderhoudsgewijs beter zijn voor de toekomst.
De bedoeling nu was om het gat af te dichten met een klein balsa houten plaatje.
Ik zal me hier eens moeten over verdiepen...
Stijn
Re: baan trois-frontieres
deze week niet zoveel kunnen doen. werk, werk, werk...
maar nu weer terug weekend en niet werken. Dus morgen treinen en zondag even naar eindhoven in de voormiddag.
updates volgen dus.
maar nu weer terug weekend en niet werken. Dus morgen treinen en zondag even naar eindhoven in de voormiddag.
updates volgen dus.
Re: baan trois-frontieres
bon,
voor degene die het nog niet opgevallen was: dit weekend niet veel kunnen doen. reden: materiaal tekort, niet goed dus. De logistieke afdeling had ze'n werk niet goed gedaan uiteindelijk maandag naar de doe het zelf geweest en de nodige lijmen gaan halen (een kleine stock) niets zo vervelend als op zondag zonder produkten te vallen. In NL heb je al eens kans op winkels die open zijn op zondag, in BE is dat echter een rariteit.
Vandaag bij hans wat materiaal gaan ophalen, en hoewel ik henry had beloofd niets te posten ( ) toch even enkele foto's:
dit weekend dus enkel wat kurk gelegd:
de ingang naar schaduwstation onder de baan in elkaar gestoken:
de aanbouw van één van de hellingen: eerst gesneden met warme snijdraad, echter een kleine hapering in de arm zorgt natuurlijk voor oneffenheden. Daarom afwerken met een vuller / hersteller pasta voor bezetsel. Dit produkt werkt veel beter dan het normale bezetsel. Veel sneller droog en 10 keer lichter van gewicht. Morgen opschuren en afwerklaagje leggen en de boel is zo glad als een babyvelletje:
en dan het materiaal van bij hans:
één van de class 66 die niet wou werken, na wat herstellingen door hans ze'n technieker toch terug op de baan
deze minitrix loc wou ook niet werken, nu wel heb dan gelijk de franse corail wagons erachter gezet
en dan de moeder der hoge snelheidstreinen
vind ik super deze te hebben kunnen bemachtigen via hans, is uiteindelijk toch al een ouder model... ik wist eigenlijk niet dat deze nog bestond in N schaal. enkel moet ik nog even op zoek naar kortere verbindingsasjes tussen de twee stuurwagons en de andere wagons (het gat ertussen valt wat groot uit)
dan nog enkele locjes:
hobbytrain br183
is men eerste hobbytrain en zeker niet de laatste, mooi in detail, zéér kwalitatief afgewerkt binnenin (materialen en techniek) rijdt nog wel een beetje "hard" maar wat olie en inrijden zal dat zeker oplossen
het acts rangeerlocje, wat wellicht velen onder jullie op de baan zullen hebben staan
een duitse toerist in luxemburg
en dan nog deze
ik heb nu ook de peco rails met beton bielzen binnen, dus ik ga hopelijk snel van start met de bouw van de stationsporen. I've got work to do ik zal eens verlof moeten vragen
stijn
voor degene die het nog niet opgevallen was: dit weekend niet veel kunnen doen. reden: materiaal tekort, niet goed dus. De logistieke afdeling had ze'n werk niet goed gedaan uiteindelijk maandag naar de doe het zelf geweest en de nodige lijmen gaan halen (een kleine stock) niets zo vervelend als op zondag zonder produkten te vallen. In NL heb je al eens kans op winkels die open zijn op zondag, in BE is dat echter een rariteit.
Vandaag bij hans wat materiaal gaan ophalen, en hoewel ik henry had beloofd niets te posten ( ) toch even enkele foto's:
dit weekend dus enkel wat kurk gelegd:
de ingang naar schaduwstation onder de baan in elkaar gestoken:
de aanbouw van één van de hellingen: eerst gesneden met warme snijdraad, echter een kleine hapering in de arm zorgt natuurlijk voor oneffenheden. Daarom afwerken met een vuller / hersteller pasta voor bezetsel. Dit produkt werkt veel beter dan het normale bezetsel. Veel sneller droog en 10 keer lichter van gewicht. Morgen opschuren en afwerklaagje leggen en de boel is zo glad als een babyvelletje:
en dan het materiaal van bij hans:
één van de class 66 die niet wou werken, na wat herstellingen door hans ze'n technieker toch terug op de baan
deze minitrix loc wou ook niet werken, nu wel heb dan gelijk de franse corail wagons erachter gezet
en dan de moeder der hoge snelheidstreinen
vind ik super deze te hebben kunnen bemachtigen via hans, is uiteindelijk toch al een ouder model... ik wist eigenlijk niet dat deze nog bestond in N schaal. enkel moet ik nog even op zoek naar kortere verbindingsasjes tussen de twee stuurwagons en de andere wagons (het gat ertussen valt wat groot uit)
dan nog enkele locjes:
hobbytrain br183
is men eerste hobbytrain en zeker niet de laatste, mooi in detail, zéér kwalitatief afgewerkt binnenin (materialen en techniek) rijdt nog wel een beetje "hard" maar wat olie en inrijden zal dat zeker oplossen
het acts rangeerlocje, wat wellicht velen onder jullie op de baan zullen hebben staan
een duitse toerist in luxemburg
en dan nog deze
ik heb nu ook de peco rails met beton bielzen binnen, dus ik ga hopelijk snel van start met de bouw van de stationsporen. I've got work to do ik zal eens verlof moeten vragen
stijn
Re: baan trois-frontieres
hakt er weer heftig in stijn, tgv staat mooi op de baan, veel plezier en wat die vrije dagen betreft, dat kun je mooi zelf regelen
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
Re: baan trois-frontieres
zelf regelen... hmm, was dat maar waar ik heb een strenge vrouw die mij niet snel verlof geeft
Re: baan trois-frontieres
Je hebt lekker inkopen gedaan! Ik zie leuke dingetjes op de rails staan. Je verhaal over het maken van die helling snap ik verder niet.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: baan trois-frontieres
stanny schreef:zelf regelen... hmm, was dat maar waar ik heb een strenge vrouw die mij niet snel verlof geeft
Misschien inruilen bij Hans??
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: baan trois-frontieres
volgens mij doet hans alleen activa en geen vrouwica want dan gaat een andere vrouwica op tilt
volg de bouw op --->>> http://MiniatuurWereldNederland.camstreams.com/ <<<---
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: baan trois-frontieres
Ohhhh je hebt dus nog kans om te annuleren
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: baan trois-frontieres
ik zou ze niet willen ruilen, ze laat me rustig met de hobby begaan
dit weekend weer wat gedaan, de werken nu stilgelegd, alles is aan het drogen.
de sporen van het hoofdstation gelegd. geen gemakkelijke job om alles parallel te leggen. het station bestaat uit 3 demonteerbare delen. 2 blokken wisselstraat en de perronsporen. dit langste stuk van het station is gebouwd met peco rails met beton bielzen. de bedoeling is om alle bielzen uit te snijden tussen de rails of op te vullen zodat je volgend idee krijgt:
nu moeten eerst de perrons gesneden en gelijmd worden zodat de twee platen die de peco rails ondersteunen 1 solide geheel vormen. door lange strips te snijden en mooi langs de sporen te lijmen, moet het goed komen... ik kan dan gemakkelijk alles demonteren en daarna netjes terug monteren. de strips moeten 8mm hoog zijn volgens mijn meetkunsten. er zitten duidelijke verschillen tussen verschillende types wagons, dus neem ik genoegen met het gemiddelde. de opstap van de oranje wagon op de rails is 7mm terwijl de duitse wagon 9mm is. De franse doet het met 8mm
ook de hellingen van de sporen naar het station zijn verder afgewerkt
dat was het weer.
ik hoop dat deze week de kato rails voor de metro lijn binnen komen en de metro stellen. deze moet eerst gebouwd worden en dan kan ik ongestoord verder met de bovenbouw.
stijn
dit weekend weer wat gedaan, de werken nu stilgelegd, alles is aan het drogen.
de sporen van het hoofdstation gelegd. geen gemakkelijke job om alles parallel te leggen. het station bestaat uit 3 demonteerbare delen. 2 blokken wisselstraat en de perronsporen. dit langste stuk van het station is gebouwd met peco rails met beton bielzen. de bedoeling is om alle bielzen uit te snijden tussen de rails of op te vullen zodat je volgend idee krijgt:
nu moeten eerst de perrons gesneden en gelijmd worden zodat de twee platen die de peco rails ondersteunen 1 solide geheel vormen. door lange strips te snijden en mooi langs de sporen te lijmen, moet het goed komen... ik kan dan gemakkelijk alles demonteren en daarna netjes terug monteren. de strips moeten 8mm hoog zijn volgens mijn meetkunsten. er zitten duidelijke verschillen tussen verschillende types wagons, dus neem ik genoegen met het gemiddelde. de opstap van de oranje wagon op de rails is 7mm terwijl de duitse wagon 9mm is. De franse doet het met 8mm
ook de hellingen van de sporen naar het station zijn verder afgewerkt
dat was het weer.
ik hoop dat deze week de kato rails voor de metro lijn binnen komen en de metro stellen. deze moet eerst gebouwd worden en dan kan ik ongestoord verder met de bovenbouw.
stijn