Pagina 2 van 6

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 16 feb 2010 23:26
door Rob Fongers
Jahoor,

Ik vind de mogelijkheden met je grote station rechts en de daarbij behorende mogelijkheden voor 2 of eventueel 4 spoors naar een schaduwstation te verdwijnen veel beter. Dat geldt natuurlijk ook voor de linkerkant, niet zo zeer hoe het nu ligt. Voor mij moet een baan dynamiek uitstralen met vele mogelijkheden naar links en rechts dus vandaar.

Met rondjes rijden verzand dat. Ik heb hier inmiddels 4 schaduwstations liggen wat een heleboel dynamiek geeft.

Maar dat geeft voor de rest niet, iedereen heeft zo zijn eigen gezichtspunten

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 17 feb 2010 11:28
door henry
stijn ik sluit me aan bij rob,

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 21 feb 2010 21:33
door stanny
na lang beraad dan toch plan b genomen, zeker nu de metro ook is ingetekend.
geen nood, de baan zal wel dynamisch genoeg worden... :)

hierbij enkele foto's van het begin:

1) speedframe in elkaar geknutseld, super handig en netjes werken... geen houtpulver van hout te zagen

Afbeelding
Afbeelding

2) om de bodem van 70mm te krijgen even gaan shoppen, ik moet wel een combinatie maken van 40mm + 30mm, maar aangezien een deel van de baan ook op 30mm staat, zal dit in de verdere bouw goed uitkomen

Afbeelding
Afbeelding

3) de eerste rails gelegd... bedoeling is om eerst grote delen te leggen, dan af te tekenen en zorgen voor ballastbed, en bedrading.
door de verhuis die nog zal plaatsvinden in de toekomst, moet ik wel mooie scheidingen kunnen maken tussen de verschillende tafels...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wat me opviel bij de rocorails is de matige kwaliteit van de standaard bochten. R4 en R5 (22225 en 22226) moet je serieus trekken om netjes te krijgen...

dat was het voor nu!

stijn

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 21 feb 2010 21:42
door henry
jemig, je hebt het tempo er lekker inzitten, mooie tafels stanny

groetjes henry

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 21 feb 2010 22:52
door stanny
had eens een weekendje voorzien voor de trein :)

de profielen van het frame had ik al helemaal op maat laten zagen bij de leverancier, dat maakte alles ook sneller natuurlijk. op een uurtje tijd staken de tafels in elkaar... geweldig product :), wel niet goedkoop spijtig genoeg, maar ja, deze hobby is nu ook niet het prototype goedkope hobby natuurlijk...

stijn

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 22 feb 2010 16:40
door stanny
hier even een foto van de bestelde metrostellen:

Afbeelding

het zijn 6 delige sets waarvan twee wagons met bovenleiding, die laat ik eruit.
vooral leuk is de verlichting bovenaan naast de bestemmingsborden.

http://www.tomytec.co.jp/tomix/report/n/nj_114-2.htm

stijn

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 27 feb 2010 19:06
door stanny
vandaag weer wat gedaan...

de wisselstraten van het station gelegd op positie en hier en daar reeds kleine wijzigingen. Als je een wissel - tegenwissel combinatie tekent in wintrack met de roco 22301 of 22303 dan krijg je geen parallel spoor met hart - hart 33mm. In het echt is het echter wel zo. Ik had dus enkele wisselcombinaties ingetekend met korte wissels aangezien ik niet beter wist. Na een testje vandaag dus een reeks beginnen te vervangen.

Afbeelding

hier zie je ook reeds de tunnel van de metro
Afbeelding

Afbeelding


dat was het...

stijn

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 27 feb 2010 19:15
door henry
het is toch fantastisch als je een danszaal ter beschikking hebt voor je hobby, top man

groetjes henry

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 28 feb 2010 12:51
door stanny
tja, de vrouw beneden en ikke boven :)

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 28 feb 2010 12:56
door Rob Fongers
Andersom is ook lekker :o :o :o :o

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 28 feb 2010 13:13
door stanny
R Fongers schreef:Andersom is ook lekker :o :o :o :o
tja, dat is zowieso maar één keer op een jaar en als de luchtvochtigheid niet te hooog is en de wind uit het zuiden komt en als er de dag ervoor toch regen was... kortom de kans is klein :):):)

stijn

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 28 feb 2010 18:00
door stanny
knutselsmurf was deze namiddag weer in een goede bui...

Begonnen met de opritten naar station. Ik kwam al snel tot de vaststelling dat ik beter eerst aan het spoor naar het schaduwstation begon, aangezien deze onder de opritten terecht komt.

Afbeelding

Voor de eerste keer eens een gat gemaakt voor de ondervloerse wisselaandrijving. Hier heb ik geen ervaring mee, aangezien men vorige baan een marklin c en m rail was. Met een handig tooltje van proxxon ging het beter dan met een mesje, maar perfect is het toestel ook niet.

Afbeelding
Afbeelding

Nu vraag ik me alleen nog af hoe ik er hier aan moet beginnen... Veel bodem ter ondersteuning van de sporen zal er niet meer zijn. Een optie zou zijn om deels op houtbouw over te gaan...

Afbeelding

als laatste wou ik jullie deze ook niet onthouden:
Afbeelding

groeten
stijn

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 28 feb 2010 19:31
door Rob Fongers
Maar waarom zo een groot gat voor een ondervloerse wissel aandrijving???

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 28 feb 2010 19:44
door stanny
de hoogte van de houten plaat inclusief de schuimplaten is daar 70mm aangezien het spoor op 70mm hoogte ingepland is.
als ik de wisselaandrijving onderaan de houten plaat zou bevestigen moet ik een ijzeren stangetje hebben van 70mm en dat zal teveel speling geven. Echter heb ik aan het denken geweest om langs de onderkant een gat te maken door het hout en het schuim om zo de wisselaandrijving toch langs onder te kunnen monteren. Dit zal onderhoudsgewijs beter zijn voor de toekomst.
De bedoeling nu was om het gat af te dichten met een klein balsa houten plaatje.

Ik zal me hier eens moeten over verdiepen...

Stijn

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 06 mar 2010 01:11
door stanny
deze week niet zoveel kunnen doen. werk, werk, werk...

maar nu weer terug weekend en niet werken. Dus morgen treinen :) en zondag even naar eindhoven in de voormiddag.

updates volgen dus.

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 09 mar 2010 23:31
door stanny
bon,

voor degene die het nog niet opgevallen was: dit weekend niet veel kunnen doen. reden: materiaal tekort, niet goed dus. De logistieke afdeling had ze'n werk niet goed gedaan :) uiteindelijk maandag naar de doe het zelf geweest en de nodige lijmen gaan halen (een kleine stock) niets zo vervelend als op zondag zonder produkten te vallen. In NL heb je al eens kans op winkels die open zijn op zondag, in BE is dat echter een rariteit.

Vandaag bij hans wat materiaal gaan ophalen, en hoewel ik henry had beloofd niets te posten ( :D :D :D ) toch even enkele foto's:

dit weekend dus enkel wat kurk gelegd:
Afbeelding

de ingang naar schaduwstation onder de baan in elkaar gestoken:
Afbeelding

de aanbouw van één van de hellingen: eerst gesneden met warme snijdraad, echter een kleine hapering in de arm zorgt natuurlijk voor oneffenheden. Daarom afwerken met een vuller / hersteller pasta voor bezetsel. Dit produkt werkt veel beter dan het normale bezetsel. Veel sneller droog en 10 keer lichter van gewicht. Morgen opschuren en afwerklaagje leggen en de boel is zo glad als een babyvelletje:

Afbeelding

en dan het materiaal van bij hans:

één van de class 66 die niet wou werken, na wat herstellingen door hans ze'n technieker toch terug op de baan
Afbeelding

deze minitrix loc wou ook niet werken, nu wel :) heb dan gelijk de franse corail wagons erachter gezet
Afbeelding

en dan de moeder der hoge snelheidstreinen
Afbeelding
Afbeelding
vind ik super deze te hebben kunnen bemachtigen via hans, is uiteindelijk toch al een ouder model... ik wist eigenlijk niet dat deze nog bestond in N schaal. enkel moet ik nog even op zoek naar kortere verbindingsasjes tussen de twee stuurwagons en de andere wagons (het gat ertussen valt wat groot uit)

dan nog enkele locjes:
hobbytrain br183
Afbeelding
is men eerste hobbytrain en zeker niet de laatste, mooi in detail, zéér kwalitatief afgewerkt binnenin (materialen en techniek) rijdt nog wel een beetje "hard" maar wat olie en inrijden zal dat zeker oplossen

het acts rangeerlocje, wat wellicht velen onder jullie op de baan zullen hebben staan
Afbeelding

een duitse toerist in luxemburg
Afbeelding

en dan nog deze
Afbeelding

ik heb nu ook de peco rails met beton bielzen binnen, dus ik ga hopelijk snel van start met de bouw van de stationsporen. I've got work to do :) ik zal eens verlof moeten vragen :)


stijn

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 09 mar 2010 23:50
door henry
hakt er weer heftig in stijn, tgv staat mooi op de baan, veel plezier en wat die vrije dagen betreft, dat kun je mooi zelf regelen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 10 mar 2010 00:26
door stanny
zelf regelen... hmm, was dat maar waar :) ik heb een strenge vrouw die mij niet snel verlof geeft :)

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 10 mar 2010 10:00
door Hookies
Je hebt lekker inkopen gedaan! Ik zie leuke dingetjes op de rails staan. Je verhaal over het maken van die helling snap ik verder niet.

Mvg,
Martin

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 10 mar 2010 17:08
door stanny
wat was er niet duidelijk dan?

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 10 mar 2010 17:25
door Rob Fongers
stanny schreef:zelf regelen... hmm, was dat maar waar :) ik heb een strenge vrouw die mij niet snel verlof geeft :)

Misschien inruilen bij Hans??

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 10 mar 2010 18:15
door henry
volgens mij doet hans alleen activa en geen vrouwica want dan gaat een andere vrouwica op tilt :mrgreen: :mrgreen:

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 10 mar 2010 23:15
door stanny
omruilen... hmm, dan moet ik snel zijn. we trouwen op 15 mei :)

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 10 mar 2010 23:20
door Rob Fongers
Ohhhh je hebt dus nog kans om te annuleren :ugeek: :ugeek:

Re: baan trois-frontieres

Geplaatst: 14 mar 2010 21:41
door stanny
ik zou ze niet willen ruilen, ze laat me rustig met de hobby begaan :)

dit weekend weer wat gedaan, de werken nu stilgelegd, alles is aan het drogen.

Afbeelding
Afbeelding

de sporen van het hoofdstation gelegd. geen gemakkelijke job om alles parallel te leggen. het station bestaat uit 3 demonteerbare delen. 2 blokken wisselstraat en de perronsporen. dit langste stuk van het station is gebouwd met peco rails met beton bielzen. de bedoeling is om alle bielzen uit te snijden tussen de rails of op te vullen zodat je volgend idee krijgt:

Afbeelding

nu moeten eerst de perrons gesneden en gelijmd worden zodat de twee platen die de peco rails ondersteunen 1 solide geheel vormen. door lange strips te snijden en mooi langs de sporen te lijmen, moet het goed komen... ik kan dan gemakkelijk alles demonteren en daarna netjes terug monteren. de strips moeten 8mm hoog zijn volgens mijn meetkunsten. er zitten duidelijke verschillen tussen verschillende types wagons, dus neem ik genoegen met het gemiddelde. de opstap van de oranje wagon op de rails is 7mm terwijl de duitse wagon 9mm is. De franse doet het met 8mm

ook de hellingen van de sporen naar het station zijn verder afgewerkt

Afbeelding

dat was het weer.
ik hoop dat deze week de kato rails voor de metro lijn binnen komen en de metro stellen. deze moet eerst gebouwd worden en dan kan ik ongestoord verder met de bovenbouw.

stijn