NS1500 kap
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: NS1500 kap
Robert,
Bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken of ik een Class 31 op de kop kan tikken voor een redelijke prijs.
Heb je enig idee of de rij-eigenschappen een beetje vergelijkbaar met een Fleischmann zijn ?
Fred,
Ik was er inmiddels ook al achter dat je beter eerst een donor kunt selecteren. Is alleen soms wat lastig als je tijdens het ontwerpen wat voortschrijdende inzichten opdoet.
Groeten,
Pieter
Bedankt voor de tip. Ik zal eens kijken of ik een Class 31 op de kop kan tikken voor een redelijke prijs.
Heb je enig idee of de rij-eigenschappen een beetje vergelijkbaar met een Fleischmann zijn ?
Fred,
Ik was er inmiddels ook al achter dat je beter eerst een donor kunt selecteren. Is alleen soms wat lastig als je tijdens het ontwerpen wat voortschrijdende inzichten opdoet.
Groeten,
Pieter
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: NS1500 kap
Nee, geen ervaring mee. Maar ze zijn vrij recent en feitelijk Bachmann (dus Liliput als het een Europees vasteland model zou zijn geweest) en die rijden naar mijn weten redelijk tot goed.
MvG
Robert
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: NS1500 kap
Met mijn persoonlijke ervaringen zou ik de Class 31 van Graham Farish afraden.
Ik heb ooit 3 donoren aangeschaft voor mijn messing kitjes, maar geen van de 3 liepen goed (nieuwe modellen).
Na nadere inspectie blijken de assen gewoonweg scheef in de draaistellen te zitten. Dit is fabriefsaf scheef en slecht gegoten.
Hierdoor liepen sommige tandwielen stroef en andere ratelden juist weer over elkaar heen. Ook zaten niet van alle modellen de 2 chassis helften goed tegen elkaar. 1 maakte zelfs contact met de andere helft.
Uiteindelijk heb ik van de 3 donoren 1 redelijk rijdende weten te maken
Wellicht hebben andere mensen hier betere ervaring mee, maar dat ik het bij 3 modellen had, vind ik geen toeval meer.
Graham Farish is low-budget, maar dat merk je helaas aan de kwaliteit.
Ik heb ooit 3 donoren aangeschaft voor mijn messing kitjes, maar geen van de 3 liepen goed (nieuwe modellen).
Na nadere inspectie blijken de assen gewoonweg scheef in de draaistellen te zitten. Dit is fabriefsaf scheef en slecht gegoten.
Hierdoor liepen sommige tandwielen stroef en andere ratelden juist weer over elkaar heen. Ook zaten niet van alle modellen de 2 chassis helften goed tegen elkaar. 1 maakte zelfs contact met de andere helft.
Uiteindelijk heb ik van de 3 donoren 1 redelijk rijdende weten te maken
Wellicht hebben andere mensen hier betere ervaring mee, maar dat ik het bij 3 modellen had, vind ik geen toeval meer.
Graham Farish is low-budget, maar dat merk je helaas aan de kwaliteit.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: NS1500 kap
Hoi Mike,
Bedankt voor deze info. Dat Graham Farish low budget is, valt helaas niet uit het huidige prijsniveau op te maken.
Wellicht dat de Brexit binnenkort nog wat effect sorteert ..... Soms kijk ik tussentijds eens uit naar een Class 08 nieuwe versie, om te kijken of hier een Hippel van te maken is met een eigen 3D kapje (schaal 1:160) Maar ze zijn me nog iets te duur om als donor te gebruiken voor dit nieuwe project.
Ik ga vooralsnog even verder met de Fleischmann en de Startrain donor voor de NS1500.
Hiervoor open ik binnenkort wel even een nieuw 'Doe het Zelf' draadje.
Bedankt voor deze info. Dat Graham Farish low budget is, valt helaas niet uit het huidige prijsniveau op te maken.
Wellicht dat de Brexit binnenkort nog wat effect sorteert ..... Soms kijk ik tussentijds eens uit naar een Class 08 nieuwe versie, om te kijken of hier een Hippel van te maken is met een eigen 3D kapje (schaal 1:160) Maar ze zijn me nog iets te duur om als donor te gebruiken voor dit nieuwe project.
Ik ga vooralsnog even verder met de Fleischmann en de Startrain donor voor de NS1500.
Hiervoor open ik binnenkort wel even een nieuw 'Doe het Zelf' draadje.
Re: NS1500 kap
Vreemd, ik heb hier een Class 08 en die rijft prima, ook goed gedetailleerd.
Dan heb je een 1:160 kap op een 1:148 onderstel, klinkt we interessant want de GF is sowieso te groot.
Ik ben benieuwd hoe het met de 1500 afloopt.
Re: NS1500 kap
De nieuwe Graham Farish modellen zijn sinds de overname door Bachmann ronduit goed te noemen, Heb zelf een class 08 en inderdaad een perfect modelletje met perfecte rijeigenschappen. Ken diverse andere modellen bij collega hobbyisten en die zijn ronduit goed te noemen, zeker de nieuwere modellen.
Dan de schaal. Dit is echt millimeter werk en dat kan bij donorstellen zeker uitmaken. Als je het al wil zal je denk ik inderdaad een kap op maat voor een onderstel moeten maken.
Voorts ik blijf de 1500 volgen, mijn twijfel blijft de detaillering van de draaistellen. Maar dat is persoonlijk en denk ik ook wel weer met 3D prints op te lossen.
Dan de schaal. Dit is echt millimeter werk en dat kan bij donorstellen zeker uitmaken. Als je het al wil zal je denk ik inderdaad een kap op maat voor een onderstel moeten maken.
Voorts ik blijf de 1500 volgen, mijn twijfel blijft de detaillering van de draaistellen. Maar dat is persoonlijk en denk ik ook wel weer met 3D prints op te lossen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: NS1500 kap
De GF Class08 is idd een heel fraai locje, ik heb me al eens gewaagd aan een ombouw naar NS, zie bv https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=5792 voor die van mij in het groen en deze https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 50#p200533 van Len in het geel/grijs en er zijn ongetwijfeld ook al veel anderen die zo'n ombouw hebben gedaan...
Om de 1:148 GF als donor te gebruiken voor een 1:160 Bakkie zal idd niet meevallen, qua breedte van de huif en lengte hang je voor je model al snel vast aan de 1:148 schaal, denk maar aan de LOB. Het enige waar je mss nog wat mee in 3D kunt spelen is de hoogte.
P.s. blijf enorm benieuwd naar de vorderingen met de 1500!!
Fred
Om de 1:148 GF als donor te gebruiken voor een 1:160 Bakkie zal idd niet meevallen, qua breedte van de huif en lengte hang je voor je model al snel vast aan de 1:148 schaal, denk maar aan de LOB. Het enige waar je mss nog wat mee in 3D kunt spelen is de hoogte.
P.s. blijf enorm benieuwd naar de vorderingen met de 1500!!
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: NS1500 kap
Hierbij een detailopname van de binnenzijde van de NS1500 kap.
Aan de binnenzijde zijn twee LED-schermen meegeprint, die losgesneden dienen te worden. Je kunt dan hierop vrij gemakkelijk bedrade SMD Leds (type 0603) lijmen. Eventueel kun je er nog een stekkertje met een steek van 1,27 mm tussen zetten. Vervolgens kun je ze tussen de railtjes in de neus schuiven, zodat ze precies voor de frontlicht-openingen vallen. Met deze constructie is de kap later eenvoudiger te verwijderen.
De lampen kun je natuurlijk nog voorzien van lichtgeleiders van 0,75 mm en 1 mm.
Ook zie je op de foto enkele dak- en bodemdetails alsmede de buffers. Door het achteraf aanbrengen van dit soort onderdelen, is het model strakker af te werken en springen dit soort details er uiteindelijk beter uit.
Aan de binnenzijde zijn twee LED-schermen meegeprint, die losgesneden dienen te worden. Je kunt dan hierop vrij gemakkelijk bedrade SMD Leds (type 0603) lijmen. Eventueel kun je er nog een stekkertje met een steek van 1,27 mm tussen zetten. Vervolgens kun je ze tussen de railtjes in de neus schuiven, zodat ze precies voor de frontlicht-openingen vallen. Met deze constructie is de kap later eenvoudiger te verwijderen.
De lampen kun je natuurlijk nog voorzien van lichtgeleiders van 0,75 mm en 1 mm.
Ook zie je op de foto enkele dak- en bodemdetails alsmede de buffers. Door het achteraf aanbrengen van dit soort onderdelen, is het model strakker af te werken en springen dit soort details er uiteindelijk beter uit.
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: NS1500 kap
Nice, eerst wat andere projecten afmaken en dan zou ik deze 1500 ook graag in mijn collectie willen hebben
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: NS1500 kap
Vorige week de eerste printjes van de NS1500 draaistellen ontvangen. Deze vervangen de desbetreffende onderdelen van een BR103. Ik heb ze alleen een kwartiertje in de wasbenzine gedompeld en voorzien van een waas Action primer. Geen verdere bewerkingen, zoals een glasvezelpotlood toegepast. Dit plaatje is sterk vergroot. Het resultaat in 1:1 is best aardig.
In de definitieve versie zal ik hier en daar een kleine versteviging aanbrengen en de pasvorm verder optimaliseren.
Aan de onderzijde komen nog een paar messing stangetjes als 'finishing touch'.
Ter indicatie: De opstaptredes (rechts) zijn slechts 0,3 mm dik.
In de definitieve versie zal ik hier en daar een kleine versteviging aanbrengen en de pasvorm verder optimaliseren.
Aan de onderzijde komen nog een paar messing stangetjes als 'finishing touch'.
Ter indicatie: De opstaptredes (rechts) zijn slechts 0,3 mm dik.
-
- Moderator
- Berichten: 4683
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: NS1500 kap
Wauw, dat oogt allemaal heel erg mooi!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: NS1500 kap
Ziet er prima uit! FXD van SW?
Fred
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 644
- Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
- Locatie: Haarlem
Re: NS1500 kap
Hallo Fred,
Ja dit is FXD. Met FUD krijg je toch al snel een laagjes structuur en dat is bij dit soort onderdeeltjes niet weg te krijgen.
De pasvorm van dit draaistel was niet helemaal naar m'n zin. Binnenkort maar wat aanpassen en er gelijk een NEM-schacht in verwerken.
Met de originele Fleischmann koppelingen van de donor gaat het allemaal wel erg ver uitsteken.
Ja dit is FXD. Met FUD krijg je toch al snel een laagjes structuur en dat is bij dit soort onderdeeltjes niet weg te krijgen.
De pasvorm van dit draaistel was niet helemaal naar m'n zin. Binnenkort maar wat aanpassen en er gelijk een NEM-schacht in verwerken.
Met de originele Fleischmann koppelingen van de donor gaat het allemaal wel erg ver uitsteken.