Piko 2019
Re: Piko 2019
Ik vind dit toch al een hele mooie poging waar ik al heel tevreden mee ben voor een aantal typen zoals de ovalen ramen
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=11537
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=11537
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47
Re: Piko 2019
Zeker ziet er leuk uit, maar het kan beter ik heb ze vaak op de beurs bekeken en ook iets besteld.
Bezwaar is de lange levertijd.
Moet toch mogelijk zijn om met crowdfunding plan E te laten maken bij een bedrijf die dat kan?
Is er geen ervaring met zoiets?
Groet Hans
Bezwaar is de lange levertijd.
Moet toch mogelijk zijn om met crowdfunding plan E te laten maken bij een bedrijf die dat kan?
Is er geen ervaring met zoiets?
Groet Hans
Re: Piko 2019
Hier lijkt Wilco me iets te pessimistisch. Vergeet niet dat eind jaren zestig plan K door K. Arnold & Co KG is uitgebracht (0368, later 3680), een zuiver Nederlands model dat in de jaren tachtig in kleur-/opschriftvarianten als quasi-plan-D-rijtuigen nog een heruitgave heeft beleefd.Evenals Plan D en andere kleine series modellen, vergeet het maar.
De «Amerikaanse» 1200 is ook een zuiver Nederlands model, waarvan Piko inmiddels kleur-/vorm-/frontseinvarianten heeft uitgebracht en aangekondigd. Het moet voor ons kopers toch aantrekkelijk en voor de fabrikant commercieel toch maakbaar zijn, een passend stammetje rijtuigen met onderling dezelfde draaistellen en baklengtes te ontwikkelen. Als dan gekozen wordt voor plan D, zijn er ten minste drie kleur- en opschriftvarianten mogelijk (tp IIIa turkoois, IIIb blauw, IV blauw met computernummers en vignet). Dan worden ook buitenlandse liefhebbers van voor hen exotische internationale rijtuigmodellen bediend. Zie wat L.S.Models heeft gedaan met de Belgische I4- en I5-rijtuigen, die in sets van twee waren aangeboden, en hoe Piko/SAI de Franse corail-rijtuigen heeft vermarkt. De koper was blij met meteen al twee verschillende rijtuignummers.
Dat Piko plan E heeft laten varen is begrijpelijk, maar laten we niet te vroeg de hoop op plan D opgeven.
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)
Re: Piko 2019
Wilco
Bischop is waar maak hoop mooi spul , maar met een low buget is het toch al gauw erg lang sparen
en Piko gaat zich denk meer op de USA market gooien,:(
Nederland brengt te weinig op om een fabriek over end te houden en winst maken
maar ben al blij ze hoop Nederlandse treinen hebben, tegen betaalbare prijzen
maar ze zullen kijken hoe ze kunnen overleven dan Nederland erg klein
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rick
(Sorry ,Rick zal geen mat 56 of mat 46 meer posten, hoewel een mat 56 voor hun zo gemaakt is en ze het prachtig vinden veel varianten uit te brengen )
Bischop is waar maak hoop mooi spul , maar met een low buget is het toch al gauw erg lang sparen
en Piko gaat zich denk meer op de USA market gooien,:(
Nederland brengt te weinig op om een fabriek over end te houden en winst maken
maar ben al blij ze hoop Nederlandse treinen hebben, tegen betaalbare prijzen
maar ze zullen kijken hoe ze kunnen overleven dan Nederland erg klein
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rick
(Sorry ,Rick zal geen mat 56 of mat 46 meer posten, hoewel een mat 56 voor hun zo gemaakt is en ze het prachtig vinden veel varianten uit te brengen )
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Piko 2019
Ik heb ook begrepen dat Artitec interesse heeft om iets in rollend materieel in N te produceren. Ze weten alleen nog niet wat. Nu de plan-E bij Piko van de baan is, is dit wellicht iets voor hun? Ze hebben deze al in H0. Ook daar produceren ze modellen in H0 waar meerdere varianten van te maken zijn.
Met zijn alleen even bij Artitec aankloppen met wat hints
Met zijn alleen even bij Artitec aankloppen met wat hints
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Piko 2019
Dat is jammer, heeft Piko ook verteld waarom ze de plan E niet uitbrengen?H@Ns schreef:Hallo,
Helaas komen er geen Plan E rijtuigen.
Is defenitief van de baan.
Helaas ...
Groet, Hans
Dat is ook al vaker uitgelegd, voor een Benelux Hondekop moeten nieuwe mallen gemaakt worden. Het is niet een kwestie van de bestaande mallen in het donkerblauw uitbrengen, maar de raam- en deurindeling veranderen en de stroomafnemer verplaatsen. En juist de mallen zijn het duurste onderdeel van een modeltrein.Mack schreef:hoewel een mat 56 voor hun zo gemaakt is en ze het prachtig vinden veel varianten uit te brengen )
Ik zou graag mijn spaarcentjes naar Artitec brengen voor een plan E.mikey schreef:Ik heb ook begrepen dat Artitec interesse heeft om iets in rollend materieel in N te produceren. Ze weten alleen nog niet wat. Nu de plan-E bij Piko van de baan is, is dit wellicht iets voor hun? Ze hebben deze al in H0. Ook daar produceren ze modellen in H0 waar meerdere varianten van te maken zijn.
Met zijn alleen even bij Artitec aankloppen met hints
Of Hondekop vier, Plan X, Plan U, DDM, plan W... waarom had ik ook alweer N?
Re: Piko 2019
Mikey
even Artitec gekeken maar die zijn op HO erg duur
dus zou ook N duur worden misschien zelfs duurder
even Artitec gekeken maar die zijn op HO erg duur
dus zou ook N duur worden misschien zelfs duurder
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Piko 2019
Tsja, wat is duur. Voor een rijtuig van een grootfabrikant in de vorm van een wagen die als standaard mal in verschillende uitvoeringen is uit te brengen betaal je al snel tussen de 35 en 40 Euro en als je een specialer model heb moet je al tussen de 50 en 70 Euro rekenen, dus die grootfabrikanten zijn niet echt veel goedkoper dan een Artitec. Als je voor betaalbaar gaat ben je tegenwoordig toch echt op 2e hands op beurzen en op aanbiedingen aangewezen. Daarnaast zal de BTW verhoging per 1 januari ook wel weer niet veel goed doen. Denk dat we gewoon blij moeten zijn met wat een bedrijf als Piko toch weer voor de Nederlandse markt heeft gedaan.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2019
@ Wilco,
Sinds wanneer zitten de modeltreinen in het 6% tarief
Ik kan de bel hebben horen luiden maar niet wetend waar de klepel hangt : zou zomaar kunnen zijn dat het prijstechnisch niet uitkwam. Dat de rijtuigen te duur in de markt moesten worden gezet. Er zal denkelijk door Wim Wolters genoeg over gepraat en onderhandeld zijn. Vergeet niet dat deze man de "aanstichter"is van de mooie n modellen naar Nederlands voorbeeld ( en HO natuurlijk) Nederlandse N spoor markt lijkt mij niet echt groot en het zal lastig zijn om goede verkoop aantallen te realiseren voor rijtuigen, sorry, ook de plan D zal een moeilijke worden, zelfs met een kleine afzet in het buitenland.
Sinds wanneer zitten de modeltreinen in het 6% tarief
Ik kan de bel hebben horen luiden maar niet wetend waar de klepel hangt : zou zomaar kunnen zijn dat het prijstechnisch niet uitkwam. Dat de rijtuigen te duur in de markt moesten worden gezet. Er zal denkelijk door Wim Wolters genoeg over gepraat en onderhandeld zijn. Vergeet niet dat deze man de "aanstichter"is van de mooie n modellen naar Nederlands voorbeeld ( en HO natuurlijk) Nederlandse N spoor markt lijkt mij niet echt groot en het zal lastig zijn om goede verkoop aantallen te realiseren voor rijtuigen, sorry, ook de plan D zal een moeilijke worden, zelfs met een kleine afzet in het buitenland.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Piko 2019
Robert, nee de treintjes zelf niet maar wel zaken die nodig zijn voor de productie er van. Iedere verhoging lager in het productieniveau wordt doorberekend in de prijs. Ook in andere landen zijn belastingaanpassingen doorgevoerd die in het productieproces invloed hebben op de kostprijs.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Piko 2019
Oh Piko komt vast wel weer met iets leuks uiteindelijk. We gaan het allemaal wel merken. Gewoon zorgen dat de hondekoppen en 2400'en als warme broodjes over de toonbank gaan.
Mbt het crowdfunding model, dat wordt hier in Engeland toch met enig succes gedaan via Revolution trains, maar daar dient bij te worden gezegd dat dit proces enige jaren heeft geduurd voor hun bekendste model (Virgin Pendolino).
Het zou dus op zich kunnen. Maar ik weet er het fijne niet van. En daarbij zijn ze niet echt Europa georiënteerd - ik heb ze gesproken over hun IZA wagens maar die worden zeker (voorlopig) niet omgezet van 1:148 naar 1:160.
MvG
Robert
Mbt het crowdfunding model, dat wordt hier in Engeland toch met enig succes gedaan via Revolution trains, maar daar dient bij te worden gezegd dat dit proces enige jaren heeft geduurd voor hun bekendste model (Virgin Pendolino).
Het zou dus op zich kunnen. Maar ik weet er het fijne niet van. En daarbij zijn ze niet echt Europa georiënteerd - ik heb ze gesproken over hun IZA wagens maar die worden zeker (voorlopig) niet omgezet van 1:148 naar 1:160.
MvG
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Piko 2019
Die gedachte is bij mij ook al opgekomen.
Naast de projecten van Revolutiontrains zijn er nog een aantal projecten in de lucht bij onze Engelse vrienden, o.a. de APT-E & de APT.
Ook op OO schaal wordt er daar meer gewerkt met crowdfunding.
Naast de projecten van Revolutiontrains zijn er nog een aantal projecten in de lucht bij onze Engelse vrienden, o.a. de APT-E & de APT.
Ook op OO schaal wordt er daar meer gewerkt met crowdfunding.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Piko 2019
@Wilco,
Tuurlijk worden in andere landen de kosten ook steeds hoger. China heeft hier nu al last van en er wordt al uitgeweken naar Vietnam.Nou, eerst maar eens kijken wat we zelf kunnen brouwen.
Dit refereert volgens mij aan NederlandDaarnaast zal de BTW verhoging per 1 januari
Tuurlijk worden in andere landen de kosten ook steeds hoger. China heeft hier nu al last van en er wordt al uitgeweken naar Vietnam.Nou, eerst maar eens kijken wat we zelf kunnen brouwen.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Piko 2019
Wilco
wat is duur
hondekop Piko 175-225
hondekop Artitec bijna 500
en rijtuigen maar 30 duurder bereken dat is met 10 rijtuigen is wel 300
dat het verschil
Mack
wat is duur
Tsja, wat is duur. Voor een rijtuig van een grootfabrikant in de vorm van een wagen die als standaard mal in verschillende uitvoeringen is uit te brengen betaal je al snel tussen de 35 en 40 Euro en als je een specialer model heb moet je al tussen de 50 en 70 Euro rekenen, dus die grootfabrikanten zijn niet echt veel goedkoper dan een Artitec.
hondekop Piko 175-225
hondekop Artitec bijna 500
en rijtuigen maar 30 duurder bereken dat is met 10 rijtuigen is wel 300
dat het verschil
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Piko 2019
En dan is er nog een belangrijk verschil, Artitec maakt modellen echt op schaal gelijkend op het ware model. Die ontwikkeling kost geld. Eenzelfde kwaliteit model van een grootfabrikant is bijna net zo duur. Je kan een Plan W van Artitec niet vergelijken met een Plan W van Fleischmann. Je kan een 2 wagenstel Piko mat 54 echt niet vergelijken met een vierwagenstel Mat 54 van Artitec. Je betaald gewoon ook voor de productie en detailleringsverschillen.Mack schreef:Wilco
wat is duur
Tsja, wat is duur. Voor een rijtuig van een grootfabrikant in de vorm van een wagen die als standaard mal in verschillende uitvoeringen is uit te brengen betaal je al snel tussen de 35 en 40 Euro en als je een specialer model heb moet je al tussen de 50 en 70 Euro rekenen, dus die grootfabrikanten zijn niet echt veel goedkoper dan een Artitec.
hondekop Piko 175-225
hondekop Artitec bijna 500
en rijtuigen maar 30 duurder bereken dat is met 10 rijtuigen is wel 300
dat het verschil
Mack
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2019
Wilco
phillietrain nog mooier maar je moet het wel kunnen betalen,
het is al geen goedkope hobby,hondekop van Piko vindt ik mooi genoeg en geld zat
en van Bischop modelbouw de Mat 56
phillietrain nog mooier maar je moet het wel kunnen betalen,
het is al geen goedkope hobby,hondekop van Piko vindt ik mooi genoeg en geld zat
en van Bischop modelbouw de Mat 56
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Piko 2019
Kwam er net achter dat Piko een nieuwe nummervariant heeft uitgebracht van de gele Mat`54.
Piko 40280-2 met treinstel nummer 321.
Staat al bij H@ns op de website.
Piko 40280-2 met treinstel nummer 321.
Staat al bij H@ns op de website.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Piko 2019
Deze was er al geruime tijd. Vorig jaar al, productie 2018Overdijk schreef:Kwam er net achter dat Piko een nieuwe nummervariant heeft uitgebracht van de gele Mat`54.
Piko 40280-2 met treinstel nummer 321.
Staat al bij H@ns op de website.
https://www.spur-n-datenbank.de/cb_detail.php?nr=26600
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2019
dus doen ze inderdaad wat Robert zei verschillende varianten
dat mooi gaan ze der in ieder geval niet uit hoop groene hondekop zelfde is
dat mooi gaan ze der in ieder geval niet uit hoop groene hondekop zelfde is
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Piko 2019
https://www.n-spoorstore.nl/nl N-Spoor modeltrein toebehoren
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
https://www.n-spoorforum.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
Re: Piko 2019
Ook dit jaar is het weer armoe troef bij Piko. Weer niets Belgisch. Ze maken er blijkbaar een gewoonte van. Op naar 2020 dan maar.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Piko 2019
snap niet Piko geen
matt 46 maakt of D-ruituigen
matt 46 maakt of D-ruituigen
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0
bouwer Ratterdam2.0
Re: Piko 2019
Wat is het voordeel van de komst van een Piko V200?
Waarom denkt Piko dat deze loc massaal zal verkopen? Immers, Fleischmann, minitrix en Roco hebben
die dingen toch al jaren lang geleverd? Allemaal van goede kwaliteit, en er zijn al massa's van op de markt.
Dus ik ben benieuwd naar het verkoopverhaal dat Piko er bij heeft.
Ik heb de Fleischmann en de Roco varianten, waarom zou ik dan toch de Piko er bij willen? Toch net wat mooier?
Sterker? Stiller?
Groet,
Collin.
Waarom denkt Piko dat deze loc massaal zal verkopen? Immers, Fleischmann, minitrix en Roco hebben
die dingen toch al jaren lang geleverd? Allemaal van goede kwaliteit, en er zijn al massa's van op de markt.
Dus ik ben benieuwd naar het verkoopverhaal dat Piko er bij heeft.
Ik heb de Fleischmann en de Roco varianten, waarom zou ik dan toch de Piko er bij willen? Toch net wat mooier?
Sterker? Stiller?
Groet,
Collin.
Re: Piko 2019
Tja eerlijk gezegd snap ik daar ook geen snars van. Wat een verspilling van tijd en geld. Daarvoor hadden ze toch veel beter een andere lok kunnen ontwikkelen... (mooie g6 ofzo)
-
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47
Re: Piko 2019
Ik denk dat ze een instap model willen, is een mooie prijs met sound voor rond de 180 euro.
En in Duitsland zal die best wel gaan denk ik?
Ik heb hem trouwens ook besteld, ben gek op V200!
Groet Hans
En in Duitsland zal die best wel gaan denk ik?
Ik heb hem trouwens ook besteld, ben gek op V200!
Groet Hans