Pagina 2 van 5
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 17 mar 2019 11:51
door Valéry
Merijn schreef: ↑14 mar 2019 22:25
Goede marktkennis heb je
… als je
geavanceerd googelt op het catalogusnummer met de merknaam. Bij Mtx is dat in de balk «een of meer van deze woorden:» Minitrix Trix; voor Pirata zet ik er ook «Pi.R.A.T.A.» bij. Op de balk «geen van deze woorden:» is mijn vaste riedeltje «amazon conrad ebay marktplaats», waarmee overigens niet alle
advertorials worden weggefilterd.
Succes en goede kennis over nog hier of daar verkrijgbare
NOS (
new old stock) gewenst door
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 19 apr 2019 11:04
door WilcoV
Vandaag binnengekomen in Ensporendam, de ACME/Menzel Modell 16061
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 06 mei 2019 22:27
door CC72000
je zoekt er een jaar of 10 naar en dan vind je er drie bij Trainsmania in Lille...
Niet goedkoop (70euri p/st), maar uiterst zeldzaam. Heeft ook nog in NL gereden samen met de K4 rijtuigen.
Artrain A-106.
(2 is eigenlijk genoeg, mocht iemand interesse hebben stuur maar een pb)
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 08 mei 2019 17:57
door OBBinN
Afgelopen weekend binnen komen rollen
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 11 mei 2019 10:31
door erik-n-fan
Ooit zal er wel een baan voor komen... Maar in 2016 zat ik in de "echte" variant (volgens mij waren het dit type anders er flink op lijkend) op de HSL. Het waren rijtuigen uit Belgie met stoelen meer geschikt voor kinderen tot 12 jaar (ik ben nogal lang) en compleet met gordijntjes voor de ramen in een kleurstelling qua interieur waar ik echt verbaasd over was dat dit geen museum materieel was. Dus, iets wat erop lijkt gekocht om mijn herinnering te koesteren (en wat achter de Arnold lok te kunnen hangen). Hier ook een foto van het origineel. (Ja de foto van het model heb ik gekeerd zodat de treinenen op beide foto's dezelfde kant op gaan.
Fleischmann 814471 Eurofima SNCF 1e klas & 814472/814472 2e klas, setje van 6 totaal.
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 05 jun 2019 21:51
door sik234
bijna hele buget 2019 er door heen laten gaan maar niet helmaal met de 15 jaarig n-spoor store jubilem korting, maar heel blij met de euro 4000
binnen kort in rijden en gaan met die baanen
mvg ruud
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 06 jun 2019 07:05
door FidOo
Mooie aanwinsten hoor.. Die Euro 4000 ligt hier ook nog te wachten op zn decoder. (en zn zusje ook, maar die is donor geworden voor een Kapje Voith Maxima)
Is dit een sound versie (vanwege de prijs)?
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 06 jun 2019 07:33
door sik234
geen idee eigenlijk dacht dat hij aneloog was ga ik van uit. voith maxima 3d printer?
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 06 jun 2019 07:45
door FidOo
Ja standaard zijn ze analoog. Maar ik heb hem toen bij hans voor beduidend minder gekocht.
En ja de Maxima is een 3D geprint kapje. Helaas niet uit eigen hand. Dus ik kan er ook niet aan meer komen.
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 06 jun 2019 08:07
door sik234
hij was nu ooke 99 euro dus was nu wel zekker tedoen voor een lok die niet echt bij mijn stijl pas maar wel super vet
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 06 jun 2019 10:48
door FidOo
Ja dat is dezelfde Prijs geweest als de mijne. Zijn mooie en gave loks. Eigenlijk past hij niet helemaal in mijn Thema, de lok is eenmalig in Kiel geweest (en dat was de Angel Trains in Vossloh keur Grijs/groen, en die hebben ze niet uitgebracht).
Hoewel ik in eerste instantie 1 lok had gekocht als Donor heb ik er later vanwege de prijs en het uiterlijk nog 1 gekocht. Nu heb ik dus 2 kappen waarvan ik er 1 wil gaan omspuiten naar de Angel Trains versie.
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 08 jun 2019 22:21
door Merijn
Eigenlijk alweer oud nieuws... In april kreeg ik onderstaande wagentjes binnen uit het Lochemse:
Stonden voor een erg aantrekkelijke prijs in de winkel. Inmiddels helaas alweer uitverkocht. Heb nu 5 Fccpps'sjes met unieke wagennummers!
En weer een leuk ketelwagentje er bij. Ben er erg blij mee!
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 08 jun 2019 22:26
door Merijn
...er zit blijkbaar een patroon in mijn bestellingen bij onze forumsponsor
Weer een setje van 3 wagens + een ketelwagentje. En allen Fleischmann:
Ook weer erg blij mee. De Shimmns, mooi setje weer, kunnen voorlopig meerijden in de gemengde goederentrein, jaren '90. Maar misschien dat ik toch langzaam een staalproductentrein bij elkaar ga proberen te sprokkelen.
Allegra ABe8/12 van Kato
Geplaatst: 09 jun 2019 00:17
door PietB
Half mei een set Kato 10-025 Startset Allegra ABe8/12 voor op mijn te bouwen bergbaan.
Vanwege de inbouw van 2 decoders, was de levertijd iets langer dan dat we gewend zijn bij N-spoorstore.
Maar het wachten is beloond, het model even snel op een losse rail gezet.
Een prachtig 3-delig model, vakkundig ingebouwde decoders (motor wagen en stuurstand hebben beide een decoder)
De front verlichting
En de sluitverlichting, alleen de rechter lamp brandt, Zwitsers seinbeeld.
Geloof me die is rood. Mijn telefoon denkt daar anders over.
Compliment aan het team van H@ns, keurig en snel werk geleverd.
grt Piet.
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 19 jul 2019 10:19
door Michiel
Voor mijn verzameling
“Merkwaardige Treinen, en Treinen Die Ik Gewoon Leuk Vind Om Te Hebben”, heb ik er weer een model bij. Weer een goedkope occasie van deze keer een wel heel “gewone” locomotief, maar die wel tekenend was voor een tijdperk.
Toen de Deutsche Bundesbahn deze locomotief ontwikkelde, was het in Europa in ‘t algemeen de tijd voor ommekeer. Diesel kon economisch en technisch stoom beginnen aftroeven. Stoomlocomotieven waren gulzig, duur en veeleisend in onderhoud en exploitatie. Diesel bleek op alle vlakken performanter te zijn. In 1952 werd het prototype van de V200 afgeleverd. Het bleek een locomotief dat z’n tijd een paar jaar vooruit was. Het was een locomotief van modern concept, met draaistellen, met buffers en trekhaak aan de kast ipv aan chassis, een homogeen koetswerk met aan beide uiteinden een stuurpost, twee krachtige motoren die de 4 assen aandreven, een hydraulisch overbrenging… België kwam een paar jaar later met z’n bolle neuzen onder Amerikaans licentie. Engeland en Frankrijk kwamen met hun generatiegenoten pas begin jaren ‘60. Deze V200 van de Duitse Spoorwegen was een aangename verschijning, en werd mede door z’n sierlijk uiterlijk meteen goed ontvangen.
Ook in model kent deze V200 succes. Het is mogelijk het meest uitgebeelde model, en zowat alle merken hebben deze locomotief ooit wel eens geproduceerd. Vele merken hebben zelfs herhaaldelijk dit model her-uitgebracht: Minitrix, Arnold, Fleischmann, Roco… noem maar op. Ze hebben allen wel hun V200.
Mijn model is van Roco (art. nr. 23257) met nummer 200.035, in originele uitvoering met de gekende grote ramen in de zijwanden met het opschrift in grote letters “DEUTSCHE BUNDESBAHN”. Dit merk heeft mogelijk een 20-tal productiereeksen uitgebracht van deze V200. Sommige erg summier voor startsets, sommige helemaal af voor de fijnproevers. Het model dat ik op de kop heb kunnen tikken is een oudere productie van rond 1987, met voor die tijd zeer fijne details, goede verhoudingen en vrij correcte kleuren. Ze smoelt redelijk goed en is een waardig schaalmodel van een bemerkenswaardige groot voorbeeld. Het is zeker niet het meest exacte en “beste” V200 model in schaal N, maar ik ben er wel gelukkig mee.
Of deze V200 ooit op Belgische sporen heeft gereden, weet ik niet. Dat zou ik voor de fun nog eens kunnen uitzoeken. Waarschijnlijk wel in goederendienst, maar in reizigersdienst lijkt me onwaarschijnlijk. Misschien is er een kleine kans voor een traject Luik-Aken-Keulen, maar meer opportuniteiten zie ik niet.
Ik heb nog niet de kans gekregen om het model te laten rijden, en nog geen idee hoe ze analoog en digitaal presteert, maar verwacht geen mirakels voor een model van 32 jaar oud. Ik verwacht wel nog binnenkort om een sleep passende rijtuigen te ontvangen, die mijn V200 meer in context zal plaatsen.
Later meer...
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 19 jul 2019 10:49
door FidOo
Ha michiel, grappig dat je deze lok in je bezit hebt nu.
Ik kan je verklappen dat de rijeigenschappen je zullen doen verbazen, zowel analoog maar zeker digitaal.
Mijn advies is een DH10C toe te passen en deze gewoon boven op de motor met dunne dubbelzijdig tape te plakken. De rest wijst zichzelf.
1 groot nadeel aan deze lok is dat deze ook aan het gebroken-tandwiel-syndroom leidt. Vroeger of later breken ze en ratelt je lok. Mijne heeft het nu aan de hand.
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 19 jul 2019 11:02
door Michiel
Bedankt voor de tips, Joost! Ik ga deze loc zeker digitaliseren, natuurlijk nadat ze analoog is getest en goedbevonden. Gebroken tandwielen lijken me niet echt een probleem, want ik denk dat vervangonderdelen voor deze populaire loc heel makkelijk te vinden zijn op de occasiemarkt.
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 19 jul 2019 15:33
door Alro
Ik ben totaal geen kenner maar zie ik nu bij “zoek de verschillen” dat de deurklinken net andersom zitten?
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 19 jul 2019 17:08
door Michiel
Dat van de omgekeerde deuren is goed gezien, maar is ook correct. De prototypes met oa de 200.002 hadden de deuren omgekeerd tov de eerste productieserie met oa de 200.035.
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 19 jul 2019 19:06
door FidOo
Geinig detail. De eerste proefexemplaren (volgens mij tm Nr 020) zijn gebouwd in Kiel. Deze lok past dus perfect in mijn thema. En vervangende onderdelen is niet het grootste probleem. Je wilt eigenlijk betere tandwielen hebben.
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 19 jul 2019 19:26
door Michiel
Ik heb net m'n v200 analoge rondjes laten rijden, en ze rijdt mooi rustig en soepel. Dat is dus een mooie meevaller. Dus voorlopig hoef ik geen betere tandwielen, maar ik geloof je dat dat later anders kan zijn. Maar deze loc past dus totaal niet in m'n thema, en zal dus maar heel af en toe ingezet worden op de baan, gewoon voor de lol om z'n modern Duits ding te zijn rijden tussen het antieke Belgische spul van de jaren '20 en '30.
Ter zijde: er waren maar 5 proefexemplaren van de V200: nummers 001 tem 005. Daarna volgde de productieseries.
(heb m'n wijsheid ook maar van de wikies, hoor)
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 19 jul 2019 20:41
door spoor65
Als liefhebber van niet alleen DB tijdperk 3, maar vooral van de V200.0 en V200.1 locs, Michiel, kan ik alleen maar zeggen, prachtige aankoop.
Ik heb deze dus ook in mijn bezit, en wel digitaal, en het is een uitstekende loc.
ik mag het natuurlijk niet zeggen
, maar eigenlijk mag een V200 op geen enkele modelbaan ontbreken, ongeacht welk thema je ook rijd.
Een modelspoorbaan zonder V200 is gewoon niet af.
Dus perfecte aankoop Michiel
mvg
Freddy
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 19 jul 2019 22:57
door thevandijks
Inderdaad V200 mag niet ontbreken op de baan, vandaar dat ik er een stuk of 10 heb!
Groet Hans
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 20 jul 2019 23:19
door Michiel
Een heel ander verhaal, maar even absurd. Ik heb eens geprobeerd om m'n EMD DD40X van de Union Pacific door Brussel-Luxemburg te loodsen, en dat ging niet zonder problemen. De DDA40X is de grootste en sterkste enkelvoudige diesellocomotief ooit gebouwd, als waardige opvolger van de Big Boy. De locomotief is zo ontzettend lang, met een laag-hangende dieseltank, dat ze niet langs perrons in bogen kan rijden. Ook onder NEM-standaard hoge bruggen kan deze loc niet kruipen. Het Amerikaans profiel is al wat hoger, en hun N-schaal is ook een stuk groter (1:150 dacht ik). Samengenomen komen Amerikanen niet zonder verbouwing door Brussel-Luxemburg. Is is ook geen zicht, dergelijke te grote modellen; 1:150 mengt men niet met 1:160 zonder een wenkbrauw te fronsen. Het blijft dus een vitrinemodel. Wel een beetje jammer.
Re: Mijn nieuwe aanwinsten 2019
Geplaatst: 21 jul 2019 08:23
door Robert_N-Nm
Amerikaanse modellen zijn doorgaans in dezelfde maat uitgevoerd als Europese (1:160), de Japanse zijn afhankelijk van het type. De lokale boemels (welke doorgaans op smalspoor rijden) zijn 1:150 en de bullit trains zijn 1:160. De Engelsen doen 1:148.
Overigens zijn de vrije ruimte profielen in de USA compleet anders dan in Europa en Engeland waardoor deze loks en wagens heel veel groter zijn.
MvG
Robert