interesant onderwerp maar wat ik me al een tijdje afvraag, gaan die wissels niet met een bloedgang om? mijn servo's reageren zeer snel en dat zou in mijn baan zeer onrealistisch staan.
Misschien is deze vraag al beantwoord maar dan heb ik er overheen gelezen.
Trammetje schreef:Ik lees dat jullie hoofdzakelijk digitaal de wissels aansturen.
Zelf wil ik mijn Peco wissels analoog gaan schakelen, kan iemand mij vertelle hoe dat dan aangesloten moet worden?
En kan ik dan het beste een servo of een wisselaandrijving van Peco gebruiken, en wat heb ik nodig voor beiden?
Je hebt hier 2 losstaande keuzes: servo of iets anders (Peco) en hoe dat aan te sturen. Er zijn volgens mij diverse kastjes verkrijgbaar om dit spul analoog aan te sturen, ik weet daar geen details over want ik ben digitaal bezig.
De keuze servo of Peco hangt af van wat je mooi vindt en wat je ervoor over hebt. Ik heb beide in actie gezien. Servo's gaan mooi zachtjes en geleidelijk en redelijk stil (zie filmpje in Rob zijn draadje over Fantasia). De Peco's gaan in 1 klap om met aardig wat geluid. Qua kosten maakt het weinig uit, een Peco kost 4 a 5 pond en een servo is in vele prijsklassen verkrijgbaar, van 2 euro tot veel euro's per stuk. Ik zou voor servo's kiezen, ben er ook mee bezig om t.z.t. wat Peco wissels met servo's in mijn baan in te bouwen (maar eerst de baan afmaken en aan de praat krijgen... ).
Steven
Hier is mijn baan op het forum Hier is mijn vorige baan op het forum Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
apk schreef:interesant onderwerp maar wat ik me al een tijdje afvraag, gaan die wissels niet met een bloedgang om? mijn servo's reageren zeer snel en dat zou in mijn baan zeer onrealistisch staan.
Misschien is deze vraag al beantwoord maar dan heb ik er overheen gelezen.
Over die Peco: als je voldoende spanning over 2 van de aansluitingen zet gaat-ie om. Dus je hebt een kastje/printje met een knopje nodig dat dat regelt. Dat kan heel simpel zijn, maar denk erom dat het waarschijnlijk een momentschakelaar moet zijn die gedurende een korte tijd spanning op je aandrijving zet. Dus geen continue spanning, anders krijg je vanzelf rooksignalen of andere grappige maar fatale effecten...
Denk erom dat de Peco's flink wat vragen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum Hier is mijn vorige baan op het forum Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
met een beetje electronica kenis kan je al snel een servo aandrijving maken voor nog geen 5 euro. maar dat hebben zover ik weet hier de meeste mensen niet. een voorbeeldl. je kan de pot meter vervangen voor een wissel schakelaar met achter ieder contact een weerstand.
link werkt nu wel
Laatst gewijzigd door Vincent op 26 feb 2010 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
shoven schreef:Over die Peco: als je voldoende spanning over 2 van de aansluitingen zet gaat-ie om. Dus je hebt een kastje/printje met een knopje nodig dat dat regelt. Dat kan heel simpel zijn, maar denk erom dat het waarschijnlijk een momentschakelaar moet zijn die gedurende een korte tijd spanning op je aandrijving zet. Dus geen continue spanning, anders krijg je vanzelf rooksignalen of andere grappige maar fatale effecten...
Denk erom dat de Peco's flink wat vragen.
Dit kan ook anders. MERG heeft ook een encoder, zodat je de aansturing van de wissels (DCC) volledig loskoppelt van de aansturing van de baan (analoog of digitaal). Dit ben ik aan het installeren. Ik heb dus een DCC baan met een "ouderwets" schakelpaneel dat via een MERG encoder alle wissels digitaal aanstuurt. Dit scheelt een hoop touwtjes.
Hierbij heb je dus gewoon een twee-standen schakelaar per wissel, lekker goedkoop. Het hele systeem "onthoud" dus ook wat de standen van alle wissels zijn.
Stroom voor PL-10 is geen probleem voor (MERG) decoder met CDU.
rob die link van jou is iets moeilijker, maar wel leuk om eens te maken. ik zelf zou hier thuis ook iets anders gebruiken om servo's aan te sturen. maar dat komt meer dat naast de treinen, programeren ook nog een grote hobby van me is. dus ik hoop zoveel mogelijk baan electronica geheel zelf te maken en natuurlijk te programeren.
Hallo
Ik lees dat de peco of conrad wisselaandrijvingen veel lawaai maken, is dit echt zo hinderlijk?
Of valt het wel mee.
Heeft iemand hier een filmpje van? Of een filmpje van een baan waarbij deze aandrijvingen gebruikt worden?
Het is nml de bedoeling om een nieuwe baan te maken met peco wissels.
Servo aandrijving ben je ~€ 20/ wissel klaar. Is aandrijving en decoder met puntstuk schakeling.
De Peco's en Seep's maken idd een hoop herrie. Hinderlijk voor de een wel de ander niet. Als er hier 10 treinen rijden gaat het geluid ten onder aan het rijgeluid.
jan36 schreef:Hallo
Ik lees dat de peco of conrad wisselaandrijvingen veel lawaai maken, is dit echt zo hinderlijk?
Of valt het wel mee.
Heeft iemand hier een filmpje van? Of een filmpje van een baan waarbij deze aandrijvingen gebruikt worden?
Het is nml de bedoeling om een nieuwe baan te maken met peco wissels.
mvg Jan
Ik heb de Peco aandrijvingen destijds geprobeerd en vond dat ze een rotherrie maakten.
De Peco wissels kun je ook met andere aandrijvingen aansturen. Ik bouw er nu een aantal in mijn baan in met servo aandrijving, maar je kunt ook andere aandrijvingen gebruiken (bijv. Tortoise). Hoeveel herrie alles maakt weet ik niet, ik ken alleen de Peco's (pestherrie), Flm (herrie, maar te overzien) en servo's (stil).
Steven
Hier is mijn baan op het forum Hier is mijn vorige baan op het forum Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
jan36 schreef:Hallo
Ik lees dat de peco of conrad wisselaandrijvingen veel lawaai maken, is dit echt zo hinderlijk?
Ik heb de Peco aandrijvingen destijds geprobeerd en vond dat ze een rotherrie maakten.
Jan, ik vind het wel meevallen met de Peco's. Ze zijn zeker niet stil, maar als je wisseldecoders hebt waarvan de de pulslengte vrij kort is, dan ik het niet meer dan een klik. Het ligt er wel aan waar de wissel zit, als deze in het midden van een grote plaat zonder ondersteuning zit, dan wordt de klik versterkt en is het wat luider. Ik vind het persoonlijk niet hinderlijk.
evo schreef:... als deze in het midden van een grote plaat zonder ondersteuning zit, dan wordt de klik versterkt en is het wat luider....
Dat kan. Gewoon even uitproberen, heb ik ook gedaan. Bij mij zat ie onder een grote multiplexplaat geschroefd met verder niets er omheen. Die dingen kosten 5 euro per stuk of zo, dus daar val je je geen buil aan. Er is altijd wel een liefhebber voor.
Zijn er mensen die een of andere vorm van (geluids)isolatie i.c.m. deze dingen hebben?
Steven
Hier is mijn baan op het forum Hier is mijn vorige baan op het forum Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Ik heb het geprobeerd met een rubberstrip en rubbertjes onder de schroef bevestiging maar ook dat leide tot een niet tevreden stellend resultaat. Heb ze dus maar gewoon direct gemonteerd.
Ik heb alle PL10's onder code 80 wissels rechtstreeks gemonteerd en gewoon een gat in de plaat gemaakt ter grootte van de wisselaandrijving. Dit is bij mij nl. allemaal onzichtbaar.
Voor code 55 wissels gebruik ik PL10E's met het montageplaatje van Peco, dan heb je maar een 5mm gat in de plaat nodig, bijna onzichtbaar. Werkt perfect tot nu toe.
Groeten,
Edwin
Ik gebruik Peco Code 80 wissels op mijn baan. Ik heb de Peco-aandrijvingen gebruikt, maar er weer uitgegooid: wat een herrie maken die dingen, zeg.
Ik gebruik nu de Wisselaandrijving van N-Detail, aangedreven door een wisselaamndrijving van Conrad. Kosten: € 5,-- voor N-Detail + € 5,--voor Conrad. Hoe de Conrad wordt aangestuurd, is eigenlijk niet belangrijk: het kan analoog of digitaal.
Ik zelf gebruik een digitale aandrijving, de Lenz LS150, met externe voeding. Werkt geweldig: ik behoef zelf de veertjes niet uit de wissels te halen en dus geen "gestuiter" van de wisseltongen.
Onder de streep de kosten: ongeveer € 23,-- (Peco wissel, N-Detail en Conrad)
GRoeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Modelspoorbarry schreef:
Ik gebruik nu de Wisselaandrijving van N-Detail, aangedreven door een wisselaamndrijving van Conrad.
Barry, lees ik dit nu goed? gebruik jij een wisselaandrijving om daarmee een andere wisselaandrijving aan te sturen, welke dan weer het wissel omzet? of lees ik het nu geheel verkeerd.
Ben overigens wel benieuwd naar jouw manier van aandrijving van de peco wissels, daar ook ik deze ga gebruiken in de nieuwe baan. dus een uitleg omtrent hoe en wat, met ebemtueel een foto is zeker welkom.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
Het voordeel is, dat je boven op de baan een zeer natuurgetrouw beeld hebt en dat onder de baan de plaats van de Conrad aandrijving (binnen bepaalde grenzen) niet echt kritisch is.
De pen, die door de baan steekt, moet je ombuigen. De richting is met deze mechaniek niet meer bepalend.
Bij mij loopt deze op een plaats vlak langs een spantje. Door hem nu haaks op de spant te buigen, kun je de Conrad aandrijving altijd kwijt.
Ik heb inmiddels maar dan 20 wissels zo uitgevoerd en en het werkt perfect.
Groeten,
Barry
Bijlagen
P1000155-1.jpg (94.11 KiB) 3614 keer bekeken
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32