Pagina 2 van 2

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 11 feb 2020 22:41
door Appie173
Aan de buitenkant heel tevreden mee, maar de binnenkant is een ramp. De motorwagen moet bijna volledig uit elkaar om bij de decoderstekker te komen. De draaistellen en cardanassen belemmeren verdere demontage. Totaal geen uitleg in de doos wat je moet doen, alleen een exploded view van de losse onderdelen. Dat is een van de onderdelen van deze hobby die ik nooit zal begrijpen. Wat is er mis mee om je klanten een beetje uit te leggen wat je precies moet doen. Ik hoop dat er hier iemand is die het wel gelukt is en ook nog kan uitleggen hoe het moet.

Mvg, Albert

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 12 feb 2020 08:37
door WilcoV
Heb nog niet gekeken maar zal wel hetzelfde zijn als de vorige versie. Eerst vouwbalgen verwijderen en vervolgens kap licht uitbuigen en van achterzijde (vouwbalgzijde) naar voren afnemen. Dan komt de printplaat vrij en daar zal de NEM stekker wel weer zitten. Als aan de constructie niet veel is verander, kan je via internet gewoon de oude /handleidingen/tekeningen gebruiken.
Vraagje van mij gezien de koppelstaafjes zullen er dus weer twee decoders in moeten? Een gewone en een functiedecoder.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 12 feb 2020 10:21
door Rick
Pjotr schreef: 11 feb 2020 16:14 Nee, helaas. Kunststof. Zo te zien wel een ander materiaal. Ze zijn rood van kleur.
Ik ga er vooralsnog van uit dat men, qua materiaaltoepassing, hier wel de nodige verbeteringen heeft doorgevoerd.
Volgens mij is dat al verbeterd bij de uitgave uit 2010, de tandwielproblemen waren bij de versie uit 2000.
Appie173 schreef: 11 feb 2020 22:41 Aan de buitenkant heel tevreden mee, maar de binnenkant is een ramp. De motorwagen moet bijna volledig uit elkaar om bij de decoderstekker te komen. De draaistellen en cardanassen belemmeren verdere demontage. Totaal geen uitleg in de doos wat je moet doen, alleen een exploded view van de losse onderdelen. Dat is een van de onderdelen van deze hobby die ik nooit zal begrijpen. Wat is er mis mee om je klanten een beetje uit te leggen wat je precies moet doen. Ik hoop dat er hier iemand is die het wel gelukt is en ook nog kan uitleggen hoe het moet.
Je zou hierop moeten uitkomen: https://www.1zu160.net/test/images2/mod ... hes-7x.jpg
Mijn stel wacht nog tot de geldboot is binnengekomen, dan probeer ik hoever ik het uit elkaar krijg.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 12 feb 2020 10:30
door WilcoV
Volgens mij hoef je voor de decoder niet zo ver te gaan. Kap loshalen, draaistellen er uit en dan kan je de bodem weghalen. De motor, cardanassen en kardanashouders/draaistelhouders kan je gewoon laten zitten. Wel jammer dat ze niet a la Piko een luikje in de bodem hebben gemaakt, had alles zo veel makkelijker gemaakt.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 12 feb 2020 18:23
door Appie173
Met behulp van het plaatje van Rick (dat ik zelf eerder ook wel bij de buren had gezien), blijkt dat de draaistellen losgemaakt moeten worden met de nokjes die boven de cardanbusjes uitsteken. Als je dat eenmaal doorhebt gaat het verder wel weer. Blijft mij een raadsel waarom ze in de bijsluiter niet twee a drie regels tekst en uitleg daar aan kunnen wijden. Als ik een 3D-puzzel wil oplossen heeft de speelgoedwinkel daar goedkopere oplossingen voor.

De truc van Wilco kan ik uitproberen bij de andere kopwagen. De decoder zit daar op dezelfde plek. De motorwagen heeft in deze versie een Next-18, maar het lijkt erop dat de andere kopwagen voor de functiedecoder nog gewoon een NEM-651 heeft. Althans die conclusie trek ik op basis van de tekening in de bijsluiter. Ook dit wordt weer nergens expliciet vermeld en moet je zelf empirisch achterhalen, zucht!.

En dus ja: Er is een aparte functiedecoder nodig.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 12 feb 2020 20:17
door Peter
Ik had die vraag over de decoder aan Hans gevraagd. Hij geeft inderdaad dat er een Next-18 decoder en een NEM-651 functiedecoder nodig is.

Er is een treinstel onderweg naar mij :D

Grtz.
Peter

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 12 feb 2020 22:33
door Nico Essers
Mooie set, ik kan echter nergens terug vinden wat de minimale radius is die hij kan rijden. De Kato ICE-4 geeft bijvoorbeeld 282 mm aan als minimum.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 13 feb 2020 00:09
door Appie173
Kato ICE-4 heb ik problemen mee in de binnenbocht. De Arnold ICE 3 komt daar probleemloos doorheen.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 13 feb 2020 01:09
door Nico Essers
Hoe groot is je binnenbocht.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 13 feb 2020 19:25
door Appie173
Heu sorry, flexrails handgelegd met clothoïde. Maar de Kato ICE 4 heeft minstens 282 mm. Dus blijkbaar krapper.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 17 feb 2020 21:23
door Arjan
Nico Essers schreef: 13 feb 2020 01:09 Hoe groot is je binnenbocht.
Sinds kort deze trein in mijn bezit, rijdt prima door R1 en R2 bochten.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 17 feb 2020 23:14
door Nico Essers
Bedankt Arjan.

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 17 mar 2020 13:53
door Valéry
De aandrijving van de Kriegslok-modellen BR 42 is hier te bekijken:
https://www.1zu160.net/images/forum/200 ... 2DBZ_L.jpg
https://www.1zu160.net/images/forum/200 ... tenZ_L.jpg
De hele draad https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... id=1161533 loopt sinds 10 maart 2020.
Groeten,

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 17 mar 2020 19:18
door maarten
Appie173 schreef: 13 feb 2020 19:25 flexrails handgelegd met clothoïde
So hé, die moest ik echt even opzoeken! Maar overgangsboog ken ik dan weer wel. 8-)

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 17 mar 2020 20:57
door Hube
maarten schreef: 17 mar 2020 19:18
Appie173 schreef: 13 feb 2020 19:25 flexrails handgelegd met clothoïde
So hé, die moest ik echt even opzoeken! Maar overgangsboog ken ik dan weer wel. 8-)
Dat doen we ook veel te weinig bij de modelspoorbanen. Die clothoïde bedoel ik dan.
Bij voorbeeld plannen “uit de boekjes” zie je het eigenlijk nooit....

Groetjes,
Gerard

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 18 mar 2020 00:11
door Appie173
maarten schreef: 17 mar 2020 19:18
Appie173 schreef: 13 feb 2020 19:25 flexrails handgelegd met clothoïde
So hé, die moest ik echt even opzoeken! Maar overgangsboog ken ik dan weer wel. 8-)
Heu sorry, opleiding civiele techniek en dan leer je soms wat vaktermpjes. Ding ontstaat wel vanzelf als je Peco flexrails los op je baan hebt liggen. :D

Mvg, Albert

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 21 mar 2020 21:45
door WilcoV
Een eerdere link met de pdf werkt niet meer, maar hierbij de gesamtkatalog met in het begin Arnold

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 10 sep 2020 18:02
door Valéry
Francofielen opgelet:
bij Trains160 wordt als exclusiefmodel een set van twee tot B9 gedeklasseerde A9-inox aangekondigd.
Saluut van

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 24 okt 2020 15:05
door CC72000
Serie voor de franse markt: Arnold in samenwerking met Hobby66:
HNS6501 4 assige containerwagen met Norbert Dentressangle container

Afbeelding

Re: Arnold 2020

Geplaatst: 11 nov 2020 13:31
door Valéry
Om nog even terug te komen op de gedachtewisseling tussen Rick, Wilco, Casper en Rob over de Franse DEV-inox-rijtuigen en in aansluiting op de bijdrage van CC72000:
Deze rijtuigen waren alleen voor binnenlands verkeer. Een enkel disco rijtuig mocht wel eens de grens over.
Arnold brengt de lange versie. Deze reed buiten Frankrijk slechts tot aan de grensstations Basel SBB (Bâle SNCF), Ventimiglia en Saarbrücken en op de enige echte uitloper naar Luxemburg. Ze kwamen naar Tourcoing wel heel dicht bij België, maar hebben nooit in de D-treinen Amsterdam-Parijs of in de zgn. Ardennen-expres gereden. Dat kon ook niet, want ze hadden alleen elektrische verwarming op 1,5 kV (met 77 als zevende en achtste cijfer in de UIC-nummering), op acht stuks na die aan de gewone reizigersdienst waren onttrokken, waaronder het bedoelde bar-discorijtuig.
Van de korte versie werden de meeste Mistral’56-rijtuigen, dus die met airconditioning en vaste ramen, grondig opgeknapt en vanaf september 1969 vanuit Paris Est ingezet op de TEE Arbalète naar Zürich en vanaf mei 1970 op de nieuwe TEE Goethe naar Frankfurt/M. Deze rijtuigen werden van elektriciteit voorzien door een eigen generatorwagen. Deze inzet heeft geduurd tot 1 oktober 1976, toen de Arbalète de Mistral’69-rijtuigen kreeg, resp. eind mei 1975, toen de eerste «Goethe» als internationale TEE-verbinding werd beëindigd.
Groeten van