Pagina 2 van 9
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 06 feb 2020 17:24
door St. Fred Baerselman
Krab schreef: ↑06 feb 2020 15:45
Hoi Bob heb niet te veel gedronken maar op een Rijnschip op Rijn /moezel gevaren
en dus de linker en rechter over van de Rijn veel wijn ranken gezien ook veel treinen .
Was echt leuk om een keer te doen
mvg Sjaak
Over wijn ranken gesproken; Er moeten er nogal wat komen op onze Moezelbaan.
Ik ben gister wat aan het experimenteren geweest en dit was het eerste resultaat op een oefen ondergrondje:
Deze zijn gemaakt van een ijzerdraadje en foliage wat spuitlijm en los strooisel. Het ijzerdraadje is gebruikt omdat je dan het landschapscontour kan volgen. Het is niet allemaal even recht lang de Moezel. Zelfs als je niet te diep in het glaasje hebt gekeken
Lijkt het een beetje en zijn er nog mensen die wat voorbeeldjes hebben in schaal N?
Groet,
Erwin.
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 06 feb 2020 17:33
door St. Fred Baerselman
piksov schreef: ↑05 feb 2020 20:33
Ik zag op youtube vandaag ook wat video's van de speelgoedbeurs in Neurenberg, blijkbaar had Fleischmann een nieuwe beursbaan voor spoor N, waar ook dat lange stenen viaduct tussen de wijnbergen wordt uitgebeeld.
https://www.youtube.com/watch?v=gr-XJOovZFo
Gelijk vanaf het begin zie je Fleischmann
Guus
Mijn vriendjes Fleischmann
.
Ze zijn ons voor, als wij ons plan klaar hebben, heeft Fleischmann al een stukkie gemaakt.
Wij beginnen nu maar aan de andere kant van de tunnel. En later volgt het deel met het hang viaduct, de stenen bogen.
Voordeel van onze baan is dat er ook andere merken op mogen rijden
Groet,
Erwin
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 06 feb 2020 21:43
door Wim H
St. Fred Baerselman schreef: ↑06 feb 2020 17:24
Lijkt het een beetje en zijn er nog mensen die wat voorbeeldjes hebben in schaal N?
Hoi Erwin,
Het is zeker een begin. Misschien nog iets fijner bladwerk proberen te vinden. Deze blaadjes zijn vrij groot (maar dat heb je al snel in schaal N...
). Zijn dit blaadjes van Noch? Als ze niet kleiner te koop zijn, kun je ze misschien fijner malen in een oude koffiemolen oid. Geen idee of dat werkt, maar het is te proberen.
Voor voorbeelden van wijnranken moet je hier op het forum bij Brummenbach en Backeramm kijken.
Groet, Wim
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 06 feb 2020 23:14
door spoor65
mooi plan.
en wijnranken?
vraag onze specialist op dit gebied, Herr Jeroen om tips, hij heeft prachtige voorbeelden gebouwd op zijn banen
mvg
Freddy
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 07 feb 2020 08:04
door St. Fred Baerselman
Wim H schreef: ↑06 feb 2020 21:43
St. Fred Baerselman schreef: ↑06 feb 2020 17:24
Lijkt het een beetje en zijn er nog mensen die wat voorbeeldjes hebben in schaal N?
Hoi Erwin,
Het is zeker een begin. Misschien nog iets fijner bladwerk proberen te vinden. Deze blaadjes zijn vrij groot (maar dat heb je al snel in schaal N...
). Zijn dit blaadjes van Noch? Als ze niet kleiner te koop zijn, kun je ze misschien fijner malen in een oude koffiemolen oid. Geen idee of dat werkt, maar het is te proberen.
Voor voorbeelden van wijnranken moet je hier op het forum bij Brummenbach en Backeramm kijken.
Groet, Wim
Hi Wim,
Dat van de blaadjes vind ik ook. Natuurlijk heb ik bij Jeroen nog eens goed naar zijn wijnranken gekeken, prachtig!
Gezien het aantal wijnranken die er moet komen langs de moezel (zie foto) mag ik wel een groep lage loonwerkers inhuren om e.e.a. nog in dit leven af te ronden
De vraag is of ik ze zo gedetailleerd wil maken als bij Jeroen. De volgende foto geeft een beeld vanuit welk perspectief we de baan willen bekijken.
Mijn idee is; om de voorste (zichtbaarste) rijen gedetailleerd te maken maar voor de rijen erachter een snelle methode te gebruiken.
Als die snelle methode er al is wil ik die graag pikken/lenen
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 07 feb 2020 08:05
door St. Fred Baerselman
spoor65 schreef: ↑06 feb 2020 23:14
mooi plan.
en wijnranken?
vraag onze specialist op dit gebied, Herr Jeroen om tips, hij heeft prachtige voorbeelden gebouwd op zijn banen
mvg
Freddy
Freddy, bedankt voor de tip ( zie antwoord aan Wim )
Gr. Erwin.
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 11 feb 2020 11:52
door St. Fred Baerselman
Het lijkt alsof we niets doen maar goede plannen maken kost ook veel tijd.
We hebben een systeem bedacht om de modules te koppelen.
Gisteren hebben we hiermee 2 modules gekoppeld en het blijkt prima te werken. Snel vast en snel los;
Fred geconcentreerd bezig en het bevestigingssysteem zit als een huis!
Erwin.
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 11 feb 2020 13:52
door tv_man
Ziet eruit als een erg professioneel systeem om modules aan elkaar te bevestigen. Ik neem aan dat het nauwelijks beweegt? Zitten er nog pennen tussen de modules die ze precies in de juiste positie houden of is het klemsysteem op de foto voldoende?
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 11 feb 2020 20:22
door FidOo
Hebben jullie al een manier om jullie modules elektrisch te koppelen? Ik heb daar nog wel een goeie ongevraagde tip voor.
Bij aliexpress kun je imitatie speakon connectoren kopen. Ik gebruik ze 4 polig maar ze zijn er ook in 8 polig. Normaal gebruikt de professionele audio industrie deze. Wij gebruikte ze voor de spoorstaaf baan. En ik heb ze nog steeds in gebruik. Dingen zijn echt top.
Dit is een link naar een voorbeeld. Zoek op speakon (4 pin of 8 pin)
https://a.aliexpress.com/_UMm1V
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 12 feb 2020 00:01
door Schachbrett
St. Fred Baerselman schreef: ↑11 feb 2020 11:52
Het lijkt alsof we niets doen maar goede plannen maken kost ook veel tijd.
We hebben een systeem bedacht om de modules te koppelen.
Gisteren hebben we hiermee 2 modules gekoppeld en het blijkt prima te werken. Snel vast en snel los;
Fred geconcentreerd bezig en het bevestigingssysteem zit als een huis!
Erwin.
Hallo Erwin,
Strak werk en goed werk gaat altijd tijd in zitten.
Gr Chris
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 12 feb 2020 23:08
door St. Fred Baerselman
Vandaag een begin gemaakt met het sporenplan in de berg.
In de berg willen we de lengte van het spoor uitbreiden d.m.v. een klimspiraal.
Op deze wijze kunnen we de lange (goederen)treinen in de berg laten verdwijnen voordat de trein aan de andere kant weer te voorschijn komt.
Op tekening klopt het, we kunnen treinen van ruim 200 cm. eerst "laten verdwijnen".
Railplan gemaakt in Anyrail en 1:1 uitgeprint;
Erwin.
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 13 feb 2020 10:56
door Wim H
Hoi Erwin, die onderbouw ziet er heel goed en degelijk uit! Daar gaan jullie plezier van krijgen bij het opbouwen op beurzen.
Behalve de klemmen worden er ook pen-gat verbindingen gebruikt toch? Dat begreep ik uit een eerder bericht.
Wat de spiraal betreft: goed idee! Iets dergelijks ben ik ook van plan op mijn baantje als ik ooit ga uitbreiden. (dat is dus over 20 jaar...
)
Wat voor helling heeft die spiraal? Het lijkt me nog redelijk steil worden. Zeker als je met lange goederentreinen wilt rijden zou ik proberen onder de 1.5% te blijven.
Het 3e spoortje is voor een pendeltrein?
Groet, Wim
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 13 feb 2020 13:03
door Hube
Mooi project!
Welke rails gaan jullie gebruiken. De tekening suggereert dat jullie standaard rails gebruiken.
Code 55 flex van Peco lijkt mij voor zo’n baan veel mooier,
Groetjes,
Gerard
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 13 feb 2020 16:01
door rjvanhouten
tv_man schreef: ↑11 feb 2020 13:52
Zitten er nog pennen tussen de modules die ze precies in de juiste positie houden of is het klemsysteem op de foto voldoende?
Beste Wim,
Dit is wat Erwin eerder al schreef:
Erwin schreef: ↑05 feb 2020 08:51
De bakken worden gecentreerd met een gelaste pin/gat verbinding zodat hoogte en breedte altijd zijn gefixeerd.
Groet,
Robert Jan
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 13 feb 2020 16:18
door St. Fred Baerselman
Robert Jan bedankt voor je antwoord op de vraag van Wim en Norman.
Scheelt mij weer een hoop werk
Erwin.
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 13 feb 2020 16:24
door St. Fred Baerselman
Wim H schreef: ↑13 feb 2020 10:56
Wat de spiraal betreft: goed idee! Iets dergelijks ben ik ook van plan op mijn baantje als ik ooit ga uitbreiden. (dat is dus over 20 jaar...
)
Wat voor helling heeft die spiraal? Het lijkt me nog redelijk steil worden. Zeker als je met lange goederentreinen wilt rijden zou ik proberen onder de 1.5% te blijven.
Het 3e spoortje is voor een pendeltrein?
Groet, Wim
Hi Wim, gezien de beperkte ruimte ontkomen we niet aan een "steile" helling,wel onder de 3%. Als we e.e.a. hebben uitgezaagd en op hoogte gebracht ga ik eerst met de treinen van Fred proef rijden. Zoals je ziet hebben we gekozen voor een ovaal met rechte stukken ertussen. Hierdoor zou de trein wat meer grip hebben als alleen met bochten. We gaan het merken
. Als het zover is maak ik een filmpje.
Het 3e spoortje is idd voor een pendeltreintje.
Groet, Erwin.
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 13 feb 2020 16:30
door St. Fred Baerselman
Hube schreef: ↑13 feb 2020 13:03
Mooi project!
Welke rails gaan jullie gebruiken. De tekening suggereert dat jullie standaard rails gebruiken.
Code 55 flex van Peco lijkt mij voor zo’n baan veel mooier,
Groetjes,
Gerard
Hi Gerard,
Voor het bepalen van de juiste boog straal hebben we dit stuk van de baan getekend met vaste rails.
Die tekening gebruiken we als mal.
In de berg luistert het nogal nauw. we willen zoveel mogelijk van de ruimte benutten om de helling zo krap mogelijk te houden.
De uitvoering maken we idd met Peco rails code 55.
Groet, Erwin.
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 13 feb 2020 17:15
door Hube
St. Fred Baerselman schreef: ↑13 feb 2020 16:24
Hi Wim, gezien de beperkte ruimte ontkomen we niet aan een "steile" helling,wel onder de 3%. Als we e.e.a. hebben uitgezaagd en op hoogte gebracht ga ik eerst met de treinen van Fred proef rijden. Zoals je ziet hebben we gekozen voor een ovaal met rechte stukken ertussen. Hierdoor zou de trein wat meer grip hebben als alleen met bochten. We gaan het merken
. Als het zover is maak ik een filmpje.
Het 3e spoortje is idd voor een pendeltreintje.
Groet, Erwin.
Erwin,
Ik ben bang dat je juist in de overgang van een radius naar een recht stuk extra weerstand krijgt. Iets met een sprong in de radiale of tangentiële versnelling. Mijn middelbare natuurkunde kennis heeft 50 jaar de tijd gehad om weg te zakken en daar dankbaar gebruik van gemaakt, maar zo iets is het. En een recht stuk er tussen betekend ook dat de radius van de overige bochten weer wat kleiner wordt, dus extra weerstand. Volgens mij kun je beter een zo groot en constant mogelijke radius toepassen met een vloeiende overgang de helix in. En een 2m lange trein op een 3% helling wordt ook spannend.
Maar gewoon proberen kan natuurlijk ook. En een Plan B?
Groetjes,
Gerard
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 13 feb 2020 18:32
door rjvanhouten
St. Fred Baerselman schreef: ↑13 feb 2020 16:18
Robert Jan bedankt voor je antwoord op de vraag van Wim en Norman.
Scheelt mij weer een hoop werk
Tot je dienst, hoor...
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 13 feb 2020 20:18
door tv_man
Duidelijk, bedankt voor het antwoord (zal in het vervolg beter de voorgaande berichten doorlezen!)
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 13 feb 2020 22:15
door Wim H
rjvanhouten schreef: ↑13 feb 2020 16:01
Dit is wat Erwin eerder al schreef:
Klopt, dat weet ik. Ik refereerde daar zelf al aan in mijn bericht. Ik zag ze alleen niet op de fotos, vandaar dat ik het nog even navroeg.
Erwin: Wat de helling betreft: 3% is erg fors! Test het inderdaad goed uit. Van de Lahntalbahn weet ik nog goed dat een kleine helling soms al grote problemen gaf bij lange treinen. (bv als we beneden in de Megastores stonden en de baan niet waterpas stond...).
Een plan B is misschien wel handig. Een bypass bv.
En anders toch proberen het ovaal langer te maken.
Dan heb je ook nog overloopwissels nodig toch? Of ga je verkeerd spoor rijden?
Groet, Wim
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 14 feb 2020 18:34
door traiNiac
Mooi project zeg! Ik ga het volgen.
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 14 feb 2020 21:47
door St. Fred Baerselman
Wim H schreef: ↑13 feb 2020 22:15
rjvanhouten schreef: ↑13 feb 2020 16:01
Dit is wat Erwin eerder al schreef:
Klopt, dat weet ik. Ik refereerde daar zelf al aan in mijn bericht. Ik zag ze alleen niet op de fotos, vandaar dat ik het nog even navroeg.
Erwin: Wat de helling betreft: 3% is erg fors! Test het inderdaad goed uit. Van de Lahntalbahn weet ik nog goed dat een kleine helling soms al grote problemen gaf bij lange treinen. (bv als we beneden in de Megastores stonden en de baan niet waterpas stond...).
Een plan B is misschien wel handig. Een bypass bv.
En anders toch proberen het ovaal langer te maken.
Dan heb je ook nog overloopwissels nodig toch? Of ga je verkeerd spoor rijden?
Groet, Wim
Hi Wim,
3% is te veel om met een oud analoog locje met een flinke sleep aan wagens op te komen. Er moet dus ergens in ons spoor met de hoogte worden gemarchandeerd. De trein komt de berg binnen op nivo 0 (nul) en vervolgens moeten we 33 mm stijgen. Het punt waar de trein binnenkomt ( links op de tekening) en de plaats waar het spoor wordt gekruist hebben we zo dicht mogelijk bij elkaar gebracht. Maar de trein uit naar nivo 0 aan de andere kant van de berg lukt natuurlijk niet. Hiervoor is eenvoudig niet voldoende ruimte in de berg module (120x100cm.) Wat we gaan bepalen is de hoogte van de uitrij kant; deze zal wellicht naar +2cm. gaan. dan hebben we maar 1,3cm te stijgen of te dalen.
Hiervoor gaan we een test opstelling maken, waarbij de treintjes van Fred worden gebruikt om de max. helling (of hoogte in/uitrij) te bepalen.
Uiteinedlijk zal het spoor aan de ene kant van de tunnel hoger liggen dan aan de andere kant
.
Overloopwissel;
Wij zijn natuurlijk bij de Moezel gaan kijken en op het moment dat wij daar waren werd er met de treinen op het "verkeerde" spoor gereden.
Er waren werkzaamheden aan een wissel in het hoofdspoor. Wij gaan dus ook zo nu en dan de pendeltrein tussen Bullay en Traben Trarbach tegen de richting in laten rijden. En om voor een verrassing te zorgen kunnen we de pendel even wegzetten in de tunnel en na verloop van tijd tegen de richting in weer te voorschijn laten komen. Dit is natuurlijk niet volgens de werkelijkheid. Anders zit je lekker in je pendel in een berg te wachten
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 14 feb 2020 21:47
door St. Fred Baerselman
traiNiac schreef: ↑14 feb 2020 18:34
Mooi project zeg! Ik ga het volgen.
Bedankt!
Erwin.
Re: Moezel wijnbaan project
Geplaatst: 14 feb 2020 22:12
door Wim H
St. Fred Baerselman schreef: ↑14 feb 2020 21:47
Dit is natuurlijk niet volgens de werkelijkheid. Anders zit je lekker in je pendel in een berg te wachten
Nou.... Ik heb jaaaaren geleden eens in Duitsland (Siegstrecke) een tijd in een trein in een tunnel zitten wachten. Zeker een kwartier... Er was ergens een sein of wisselstoring. Uiteindelijk konden we (langzaam) verder rijden en 500 m verderop bij een stationnetje stoppen. En vervolgens daar wachten. Het duurde zeker 2 uur... Omdat we de trein wel uit mochten en het lekker weer was, was het niet direct een groot probleem. Ik had toch geen grote plannen. De bakker naast het station deed goede zaken
Groet, Wim
PS wat betreft helling: jullie hebben er duidelijk al goed over nagedacht, dus dat komt wel goed. Succes met testen!