maarten schreef:De suggestie van Michiel om de server foto's te laten verkleinen klinkt leuk maar is in de praktijk niet uitvoerbaar. Grote bestanden moeten dan bij elke keer dat iemand een pagina opent opgehaald en verkleind worden. Dit kost erg veel bandbreedte en processortijd. Het hele forum zou daardoor acuut vastlopen.
Daarom wordt dit meestal dan ook anders gedaan
. Hier zijn 2 oplossingen voor te bedenken, afhankelijk van de wensen:
Wil je dat de orginele, grote, foto's bewaard worden? Kies dan oplossing 1.
Wil je alleen de verkleinde foto's bewaren? Kies dan oplossing 2.
1: Upload de foto normaal en sla die op. Op het moment dat de foto opgevraagd wordt, resize je hem. Het resultaat van die resize sla je ook op. De volgende keer dat de foto opgevraagd wordt, heb je direct de kleinere versie beschikbaar en stuur je die naar de bezoeker.
2: Upload de foto en resize hem direct naar een kleiner formaat en bewaar alleen die versie. Dan is er maar 1 versie die naar de gebruiker gestuurd kan worden en dat wordt dan dus ook gedaan.
Optie 2 komt het meeste overeen met de situatie die we nu hebben, maar het voordeel van optie 2 is dat de gebruiker ook een grotere foto op kan sturen.
Ik denk dat voor dit forum oplossing 2 dan ook het meest aantrekkelijke is. Het bewaren van de grotere versie heeft hier niet veel meerwaarde imo.
Maar beide oplossingen zorgen ervoor dat er maar 1x wat extra bandbreedte (een foto van 5 MB ipv 100 kB
, ook het dataverkeer wat naar de server toegaat moet betaald worden door H@ns, niet alleen het dataverkeer wat van de server af komt) en wat extra processorkracht gebruikt wordt, ipv bij elke keer dat een foto opgevraagd wordt.
Op mijn werk hebben we beide oplossingen in gebruik (verschillende klanten hebben verschillende eisen
) en die zitten dus standaard in de code raamwerken die we daar gebruiken. Technisch zijn beide oplossingen dus zeker mogelijk.
Ik werk trouwens als webdeveloper (code klopper, niet het grafische werk) bij een bedrijf wat websites maakt. Ik weet alleen niet uit m'n hoofd of er uitbreidingen zijn voor de gebruikte forumsoftware (phpBB3) waarin zulke functionaliteit zit.
Overigens: dit is geen verzoek richting H@ns om z'on oplossing te gaan implementeren. Ik wilde gewoon even een alternatief aandragen voor het idee van Maarten waardoor de serverbelasting behoorlijk omlaag gaat
.
Mijn oplossing voor het foto-"probleem": een eigen website nemen en daar gewoon alle foto's op zetten. Heb ik zelf alle controle over wat er online staat.
Ook nog een oplossing voor de "postzegels" die kunnen ontstaan vanaf Photobucket, helaas alleen beschikbaar voor de mensen die Mozilla Firefox gebruiken (en Firefox mag dan op Windows, Linux of OS X draaien):
Ik heb een scriptje gemaakt voor Firefox wat de kleine postzegeltjes van Photobucket herkend en die dan direct vervangt door de grotere versie waar naartoe gelinkt wordt. Dit kan dan dus makkelijk groter worden dan de maximale breedte die H@ns opgegeven heeft. Dit kan omdat de aanpassing puur op jouw eigen computer gebeurd, niet op de server bij H@ns.
Om mijn scriptje te kunnen gebruiken heb je nog wel een extensie nodig die dat script uit kan voeren binnen Firefox. Die extensie heet Greasemonkey. Die installeer je op de volgende manier:
- Ga naar https://addons.mozilla.org/en-US/firefo ... asemonkey/
- klik op de "Add to Firefox" of "Toevoegen aan Firefox" knop (de tekst is uiteraard afhankelijk van de taal waarin Firefox geïnstalleerd is, mijn Firefox is Engels dus de Nederlandse vertaling kan soms niet helemaal kloppen).
- In het schermpje wat er dan verschijnt klik je, na een seconde of 3 gewacht te hebben, op de knop "Install now" of "Installeer nu".
- Herstart Firefox als de installatie compleet is.
Nu moet mijn script nog geïnstalleerd worden. Dat doe je op de volgende manier:
- Ga naar http://userscripts.org/scripts/show/106204
- Rechtsboven staat een knop "Install", klik hierop
- Na weer een seconde of 3 wachten kan je op de "Install" of "Installeer" knop klikken.
- Even geduld en het script is geïnstalleerd.
Als je nu naar dit forum gaat en een topic bekijkt waarin normaal die postzegels van Photobucket stonden, dan zal je nu zien dat de grote versie direct zichtbaar is. Mocht dat niet direct werken, dan kan een herstart van Firefox nog nodig zijn voordat je het resultaat ziet.
Voor de mensen die dit script geïnstalleerd hebben toen ik ernaar linkte in het topic van Michiel over een diorama van hem: ik heb er nog een klein foutje in ontdekt waardoor niet alle foto's vergroot werden (als er meerdere posts op 1 pagina waren waarin postzegellinks stonden, dan ging het mis). Ik heb ondertussen een nieuwe versie online gezet waarin dit probleem is opgelost.
Op de code van dat script heb ik trouwens een GPL licentie gezet. Dat houd in dat je alles mag doen moet die code (bekijken, veranderen, doorsturen naar anderen (inc. of excl. je eigen wijzigingen)) zolang iedereen deze rechten er ook bij krijgt. Iedereen moet de code (inc. jouw veranderingen) kunnen blijven bekijken, veranderen en doorsturen naar anderen. Ook moet je mijn naam erbij laten staan als orginele auteur. Niet echt restrictief dus
.
Overigens: dit is ook geen klacht richting Michiel dat hij zijn foto's verkeerd upload oid. Ik snap zijn beweegredenen best. 3 verschillende formaten voor 3 fora's maken is ook irritant en dan wordt je eigen administratie echt onoverzichtelijk. Ik geef hem dus groot gelijk dat hij dat niet wil doen. Maar ik vond die kleine foto's wel irritant
. Daarom heb ik het probleem aan mijn kant opgelost en wel op z'on manier dat ik er 1x wat tijd in moet stoppen om het goed te krijgen en voortaan er niet meer aan hoef te denken dat die foto's eigenlijk postzegel formaat zijn
.
Mocht ik merken dat er ook veel gebruik gemaakt wordt van andere fotosites a la Photobucket dan ga ik daar misschien ook wel scriptjes voor schrijven
.