Pagina 2 van 2
Re: mijN-Baan
Geplaatst: 25 jan 2021 21:51
door shoven
Maarre... voor punt 2: logisch dat ie wat langzamer gaat, de spanning is lager in het gedetecteerde deel. Daarom verlagen velen de spanning op de niet-gedetecteerde delen m.b.v. een
diodeschakeling. Die kost drie keer niks, zet je ertussen, en de spanning op de delen is weer gelijk.
Module 3
Geplaatst: 27 jan 2021 22:43
door Thebigred1
Ken je dat, dat je op papier dingen gepland hebt, en het in de praktijk voor geen reet gaat? Nou dattum...
Vandaag met Module 3 gestart, en de bochten kwamen niet zo mooi uit als ik dacht.
Voordeel is wel dat ik achter een manier kwam om toch op de rechte stukken 25mm afstand te houden.
Nog even een "easement" geprobeerd te maken, das makkelijk zeg! Zo loopt het spoor veel mooier de bocht in...
Kortom, we passen en meten nog ff verder...
Zoals gewoonlijk, plaatjes voor de sfeer:
De "easement" 6mm laten verspringen, 12cm voor en na het begin van de bochtradius door laten lopen, wat spelden, een 3mm balsalatje en: Voilá!

Das toch wel heel mooi zo met 25mm ertussen.
Groet, Marco
Re: mijN-Baan
Geplaatst: 27 jan 2021 22:53
door shoven
Een "easement", die kende ik nog niet. Is dit een soort overgangsboog?
Hoe dicht bij elkaar liggen je sporen in de boog?
Re: mijN-Baan
Geplaatst: 27 jan 2021 23:09
door Thebigred1
Het juiste Nederlandse woord is inderdaad overgangsboog.

Deze wordt in de NEM113 nogal uitgebreid beschreven, dus ik heb maar de makkelijke methode gekozen.

Bron: zoekresultaat Google: easement n scale
In de bochten wil ik minimaal 34mm separatie houden. Volgens de NEM zou dat genoeg moeten zijn. Voor zover ik het nu uitbedacht heb, krijgen de binnen en buitenbocht dezelfde radius, met overgangsboog, maar liggen ver genoeg uit elkaar zodat ook bij het inrijden van de bochten niks elkaar raakt in de verloop naar 25mm.
Groet, Marco
Re: mijN-Baan
Geplaatst: 28 jan 2021 07:38
door Hugo
Komt het goed als binnen- en buitenbocht een identieke straal hebben vanuit hetzelfde middenpunt? Zeker in combinatie met de 34 mm "seperatie". Of zit ik nu ernaast (ik kom net uit bed

).
Re: mijN-Baan
Geplaatst: 28 jan 2021 13:06
door Thebigred1
Morge Hugo!
Ik hoop dat onderstaand plaatje wat duidelijkheid schept. Het gaat in eerste instantie om de rechterbocht.
De 2 radii liggen niet met het center op elkaar, de buitenste ligt 35mm "omhoog".
Door het extra in/uitloopje van ongeveer 25mm loopt de bocht uit elkaar. De einden van de 2 radii liggen op 26mm.
Ja, ze gaan ook weer naar elkaar toe, maar dat is ook het moment dat een rijtuig weer meer achter de lok komt te zitten.
(zie de linkerbocht) Mocht dit niet willen, kan de buitenbocht een iets kleinere radius (230mm) krijgen waardoor de banen, in en uitloop nog wat verder weg komen te liggen.
Groet, Marco
Re: mijN-Baan
Geplaatst: 28 jan 2021 14:25
door shoven
En hebben zowel binnen- als buitenbocht nu een overgangsboog bij het rechter plaatje?
Re: mijN-Baan
Geplaatst: 28 jan 2021 15:21
door Thebigred1
@shoven Nee, geen van beide. Die heb ik hier niet in meegenomen, dit was "ff snel" in Sketchup. Maar een overgangsboog zou in deze de beide radii 5 of 6 mm naar binnen verplaatsen, dus dat maakt voor de tussenafstand niets uit. Als ik eruit ben, zal ik een plaatje maken van het eindresultaat, en voor de lering ende vermaak hier posten.
Groet, Marco
Re: mijN-Baan
Geplaatst: 28 jan 2021 15:49
door shoven
Graag! Heel interessant dit.
Re: mijN-Baan
Geplaatst: 29 jan 2021 12:31
door Thebigred1
Nou, toch even in de pauze aan het tekenen.
Ik heb ook een middenoplossing voor de buitenbocht (R=245mm) getekend, waarvan hieronder een voorbeeld.
Let wel, de getekende maten zijn nog steeds allemaal theorie, pas als ik de bochten gelegd heb, kan ik zeggen of het werkt. (Dat niks elkaar raakt in de bochten)
En dan nog de te tekenen overgangsbogen in de middelste optie getekend:
Ja, idioot grote foto, maar anders vallen de labels weg...
Nogmaals, geen idee of deze geometrie werkt, dat moet nog blijken.
Dit is wel de basis hoe het af te tekenen op de baan om met 25mm op de rechte baan te rijden.
Groet, Marco
Re: mijN-Baan
Geplaatst: 30 jan 2021 20:55
door Thebigred1
Nou, vanavond eens een poging gedaan om te kijken of theorie en praktijk een beetje bij elkaar aansluiten...
Men neme wat hout, tekengerei, en natuurlijk de tekening...
De tekening, en maatvoering is die ik in de vorige post geplaatst heb.
Wat lijntjes later staat er dan dit op het hout..
De spelden zijn er om het balsahout op zijn plek te houden, waar ik het lijntje van de overgangsboog langs teken.
Ik heb 1 lang houtje gebruikt, zodat ik de 2 bogen in 1 keer kon tekenen en wat uit-middelen.
tja, en dan is het schroef-rails-op-het-hout tijd!
Gewoon de bielsen langs het zojuist getrokken lijntje leggen, erg makkelijk...
En dan moet het toch uit geprobeerd worden, zie hieronder voor een bewegende foto...
Kortom, PLEK ZAT! erg fijn om te weten, misschien dat ik 2x 260mm (ipv 260 & 245) radius ook eens uitprobeer. Dan is het nog iets minder duidelijk dat de rails echt uit elkaar loopt.
Groet, Marco
Re: mijN-Baan
Geplaatst: 30 jan 2021 22:11
door Thebigred1
Oh well....
Nadat ik dit filmpje gemaakt had, kwam ik erachter dat ik iets vergat...
Ik liet de rijtuigen parallel rijden, maar hoe zou dit nu zijn als ze langs elkaar heen rijden?
Nou, dan wordt het toch wel erg krap....
Gemeten zit er 2mm tussen de rijtuigen, en dat is misschien toch iets aan de krappe kant.
Geen ervaring mee, maar het lijkt zo krap...
Conclusie: met 260/260mm radius is het wat te krap, met 260/245 wat aan de ruime kant.
Met 260 binnen en 250 buiten krijg je dit:
Ziet er op het oog niet slecht uit, en geeft voor zover ik nu denk, genoeg ruimte tussen de rijtuigen.
The quest continues...
Groet, Marco
Re: mijN-Baan
Geplaatst: 31 jan 2021 20:09
door Thebigred1
Zojuist de geometrie uit de vorige post uitgeprobeerd.
Met een binnenradius van 260mm en buiten 250mm, komen de rijtuigen op maximaal een haar meer dan 3mm bij elkaar in de buurt. Ik kon het balsahoutje van 3mm er tussendoor halen, en die raakte de rijtuigen nét niet, dus ik vind t prima zo.
Dus het wordt een 260/250 voor als 1e bocht voor module 3.
Het algehele baanplan blijft dus nog steeds hetzelfde, maar de te gebruiken radii, dat is ff anders dan gepland...
Groet, Marco