Folkert van Wijk schreef: ↑30 apr 2021 10:24
Ook lossen problemen zich vanzelf op na een tijdje rijden, maar kunnen ze gek genoeg zich ook pas gaan voordoen als de trein als tig keer zonder problemen langs is geweest.
Soms denk ik: sla mij maar dood!
Nou, dat geeft alleen maar rommel, dus laten we dat nou niet doen
.
Maar je hebt vuil en vuil. Oxidatie van rails, wielen, stroomafnemers en wisseltongen verminderen de contactzekerheid.
Stof vormt van die pluisjes tussen stroomafnemers en wielen en duwen de stroomafnemer een beetje van het wiel af.
(Teveel) olie en vet dat op de motoras is aangebracht vervuilt de collector en de koolborstels.
Koolstof van koolborstels vervuilt de collector, vult de spleetjes daarvan op en zorgt voor een hogere stroomsterkte en uiteindelijk kortsluiting in de motor.
En dan zijn er nog de oneffenheden in het spoor, raillasjes die een beetje uitgelubberd zijn, slechte solderingen en draadbreukjes.
Dat contactproblemen soms vanzelf lijken te verminderen als de loc een tijdje rijdt, heeft er mee te maken dat een warme motor nu eenmaal beter zal lopen als het vet wat zachter is, de materialen zijn opgewarmd en iets zijn uitgezet en - doordat een warmgelopen motortje iets meer toeren maakt - ook eerder over een contactloos plekje op het spoor heen komt.
Wat je er aan kunt doen is:
- rails en wissels nauwkeurig leggen op een egale ondergrond;
- nieuwe raillasjes gebruiken;
- voldoende voedingspunten aanbrengen aan railstaven of raillasjes;
- je baan regelmatig stofzuigen met een stukje panty over de zuigmond;
- wielen, stroomafnemers, collector en koolborstels schoon houden;
- corrosieproblemen voorkomen door af en toe een klein beetje ATF te gebruiken op rails en geoxideerde contactvlakken (stroomafnemers, assen met slepers, wisseltongen) of je rails af en toe met een railgum poetsen.
Het kost je minder tijd dan het lijkt en dan rijdt alles beter en leef je langer
Ben