Noord-Scharwoude vanaf 1935

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Nee, ik heb op slechts 1 punt stroom gezet, de wissels geven het gewoon door.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6103
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door shoven »

Ben je nu niet gewoon afhankelijk van de stand van de tongen van je wissels en of die goed contact maken? Als ik het zo lees moet je gewoon wat extra draden aan de rails solderen voor een betere stroomvoorziening.
En een multimeter is toch echt behoorlijk onontbeerlijk in dit soort gevallen hoor.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Klopt,
Het is ook nog een proef opstelling. De sporen liggen nu zoals het moet worden. Omdat ik het niet laten kon heb ik er even snel stroom op gezet om wat te kunnen spelen.
Ik vind het alleen vreemd dat bij een bepaalde wissel stand de loc niet of nauwelijks meer rijd op een recht stuk spoor waar het stroom op aangesloten is.
Dit weekend ga ik (hoop ik) de draden aan de sporen solderen en de sporen tijdelijk vast schroeven op goed te kunnen testrijden.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6103
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door shoven »

Goed plan. En ik zou toch even een multimeter regelen, ze kosten een paar euro en zijn echt niet zo moeilijk als het lijkt. Check bijv. even hier, deze is redelijk representatief.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Dank je Steven,

Ik heb de handleiding geprint en zal van de week eens bij de Karwei op bezoek gaan.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Multimeter is gekocht, slechts 3.99 bij de action. Nu nog uitvogelen hoe zo'n ding werkt.

Is het mogelijk dat mijn probleem wordt veroorzaakt doordat ik de binnenste sporen van de wissel niet heb geïsoleerd??
Ik moet erg wennen aan die peco wissels, bij minitrix en roco had ik hier helemaal geen last van.
Moet wel zeggen dat de wissels en kruisingen veeeeeeeeel mooier zijn.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Net even mijn digitaal-systeem aangesloten, dit schakelt uit als er sluiting ontstaat.

Afbeelding

Als we er even van uit gaan dat alle wissels op recht door staan in bovenstaande tekening, dan is er niets aan de hand.
Ieder wissel kan ik om zetten dan is er geen probleem. behalve wissel 6 en 9, als ik een van die twee (als enige) omzet gaat het fout.
Als ik wissel 5 en 6 of wissel 8 en 9 omzet is er geen probleem.

Wie helpt mij?? Ik snap er niets meer van.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door vantongeren »

Trammetje heb je de wissels 5 en 6, 8 en 9 onderling gescheiden met isolatoren? Dit is nodig omdat de wissels bij omzetten van polariteit wisselt en dan krijg je inderdaad kortsluiting als ze niet allebei tegelijkertijd wisselt.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Nee, heb ik niet gedaan.

Als ik het goed begrijp moet ik dus tussen wissel 5 en 6 twee geïsoleerde lasje plaatsen en tussen 8 en 9 ook twee, en dan moet mijn probleem verholpen zijn.

Een tweede mogelijkheid is dus wissel 5 en 6 en wissel 8 en 9 gelijktijdig te schakelen.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door vantongeren »

3de mogelijkheid is gebruik maken van een relais en de sporen te verdelen in secties.
Met het relais schakel je beide wissels en de polarisatie van de puntstukken.
Het voordeel van 1 relais voor beide wissels is dat de wissels tegelijkertijd geschakeld worden en niet 1 voor 1, want anders heb je alsnog even kortsluiting tussen het schakelen. Als je geen relais wilt gebruiken zit er niets anders op dan alsnog isolatoren ertussen te plaatsen.

:idea: Print het wisselplan maar een stuk of 3 -4 keer uit en zet denkbeeldig op 1 staaf een plus, kijk dan hoe vanaf die staaf de plus gekoppeld wordt door de wissels in een bepaalde stand te zetten, en kleur al die rails bv rood. Doe dan hetzelfde, maar dan met de min. Dat gedaan te hebben ga je kijken hoe de stroom zou lopen als je bepaalde wissels omzet, doe nu hetzelfde als hierboven alleen dan met wissels in andere standen.
Zoek dan de verschillen. Als de spoorstaaf eerst een plus was en nu door het omzetten van de wissel een min wordt, kun je zien waar kortsluiting ontstaat en waar je maatregelen moet treffen door bv isolatoren te plaatsen.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Oke,

ik heb nu tussen wissel 5 en 6 isolaties gebruikt en ook tussen 8 en 9, het probleem is nog niet verholpen.
Moet ik soms de binnenste van de splitsende sporen isoleren? (net als bij de engelse kruis wissel).


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door vantongeren »

Probeer het eens op onderstaande manier. Rode stip betekend dat daar isolatie moet.
Dit zou het volgens mij moeten verhelpen, maar 100% weet ik dat niet gezien de gekte rond het voetballen vandaag ;)
naamloos2b-iso.jpg
naamloos2b-iso.jpg (30 KiB) 4232 keer bekeken
Probeer maar, als het niet lukt hoor ik het wel en kijken we naar een andere oplossing.

Het binnenste van splitsingen isoleren kan een oplossing geven, maar dan moet je wel (nog) meer draden solderen om de rails van spanning te voorzien.


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Oke, ga het straks eens proberen. Als ik het goed begrijp moeten dus zowel de + als de - geisoleerd worden op de plaatsen die jij aangeeft.
De sporen er tussen moeten dus weer voorzien worden van een aansluiting.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Ben weer even aan het testen geweest. Als ik de draden van de onderste twee sporen met elkaar verbind heb ik daar ook kortsluiting. Nu heb ik de binnenste sporen van de wissel geisoleerd en er is niets aan de hand.

Ik denk dat het hele probleem is opgelost als ik dat overal toepas, dan hoeft er volgens mij niets om ge poolt te worden. Gevolg is wel dat je veel moet solderen.
Om een goed overzicht te krijgen van de uiteindelijke situatie hier nog een tekening (in de bovenstaande staan een paar foutjes):
Afbeelding

Aan de meest rechtse wissel komt de aansluiting naar het station, de rest zijn doodlopende sporen.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Michiel »

Had je enig idee, toen je de wissel kocht, wat een electrofrog wissel inhield? Je zal toch het puntstuk moeten schakelen opdat de wissel werkt zoals ie ontworpen is. Anders kocht je gewoon insulfrogs, en alles reed meteen. Maar het is een leermoment. Ik zou zeggen, neem de moed op je schouders en lees alle informatie dat je over electrofrogs maar kan vinden...

Succes met je ontdekkingstocht!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Michiel,

Daar had ik inderdaad geen idee van. De prijs scheelde niet veel en ik dacht dat ze beter waren. Ik had begrepen dat op de insulfrogs kleine locjes nog wel een blijven staan omdat ze even geen stroom meer krijgen.

Heb ik het verkeerd als ik denk dat ik alleen de binnenste spoorstaaf aan de zijde van de splitsing moet isoleren. Als ik dan het spoor daarna weer voorzie van spanning moet het volgens mij al opgelost zijn.

De engelse wissel recht en de kruising tussen de 4wissels zullen via een schakelaar omgepoolt moeten worden.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Zo, tot nog toe val alles mee. Voor zo ver als de sporen nu liggen werkt alles (zonder kortsluiting).

Nu moet het lastigste deel qua elektra nog, de twee kruisingen.
Het rode deel ligt nu, het blauwe moet nog.
Afbeelding


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Wim Ros

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Wim Ros »

Als het een echt kruis is hoef je niet te isoleren.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Als het goed is moeten ze beiden geïsoleerd worden. De kruising in het midden boven is een "vaste" kruising en de kruising rechts is een engels wissel. Op beiden zitten af fabriek 4 draden, dus ga ik er vanuit dat ze beiden geïsoleerd moeten worden op de binnenste rial staven, net als bij de wissels.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Wim Ros

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Wim Ros »

Dan moet de spoorstaaf die op het puntstuk uitkomt geisoleerd worden net zoals bij een wissel.
Gewoon hetzelfde als bij een wissel dus. En verder aansluiten zoals in de beschijving staat die bij het railstuk zit.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Oke, dat moet lukken.

Om even vooruit te denken; wat zijn logische locaties voor ontkoppel punten, en welke raden jullie aan????


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

De aanleg van de baan gaat gestaag verder. Het grootste deel van het raccordement ligt nu vast.

Nu heb ik de SL-E393F van peco, dit is een kruising met "elctrofog" deze wissel is er niet in een geisoleerde uitvoering.
Kan iemand mij vertellen hoe ik deze kruising makkelijk kan isoleren?


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Michiel »

Veruit de gemakkelijkste manier is met een keerlusmodule met kortsluitdetectie. Of dat ook de manier is dat je voorkeur wegdraagt, dat weet ik niet. Zoniet, dan zal je de wissels eromheen in kaart moeten brengen, en de logica ontleden om te bepalen wanneer welke polariteit op welk puntstuk van de kruising aangelegd moet worden. Als je de logische voorwaarden kent, dan kan je de schakelaars plaatsen en aansluiten.

...of sprak ik in raadsels? :lol:


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Michiel,

Je spreekt niet in raadsels, maar die methode vind ik wel erg ingewikkeld. Omdat ik niet erg handig ben met elektronica heb ik al besloten om mijn wissels met de hand te bedienen, ik vind elektrisch voor mij geen meer waarde hebben. Om die reden heb ik dus ook geen zin om met schakelaars etc. te werken.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Bericht door Trammetje »

Zo, vandaag weer een aardig slag gemaakt. De kruising waar ik tegen op zag om neer te leggen en aan te sluiten ligt op zijn plaats en werkt.
De rails ligt nog los maar is wel al aangesloten en kortsluiting vrij.

Afbeelding
Afbeelding


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Plaats reactie