Pagina 2 van 2
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 11:27
door shoven
Pim schreef:En daarom is die diode schakeling nodig, omdat er minder volt op de baanstukken staat die via de bezetmelder aan hun spanning komen?
Ja.
Pim schreef:Wissels vallen buiten alle melders (door de rails door te snijden voor en na de wissel) en worden via zo'n diodeschakeling van stroom voorzien. Koploper heeft dan geen idee wanneer een trein op de wissel zit, maar wel op het spoor direct voor en direct na waardoor een fatsoenlijk beeld blijft bestaan waar de trein zich bevind?
Klopt. Koploper hoeft dat ook niet te weten, hij weet uit welke blok de trein komt en waar hij heen gaat. Hij weet dus welke bezetmelder te verwachten. Alleen wordt het dus lastig met Koploper te werken je wissels met de hand te bedienen, want Koploper kiest het volgende blok en zet zo nodig de juiste wissels om. En als je dat met de hand wilt doen, dat wordt geen succes.
Pim schreef:Is het dan misschien ook leuk/verstandig om op rechte stukken ervoor te kiezen elke meter bijv een bezetmelder te plaatsen zodat je wat precieser kan zien waar de trein zich bevind?
Dat kan, als je dat wilt.
Pim schreef:(Ik neem aan dat alhoewel er zich maar 1 trein op een baanvlak mag bevinden het wel zo is dat 1 trein wel gespreid over meerdere baanvlakken mag zitten).
Dat kan maar is niet verstandig. Als de 1e trein het blok verlaat en er zit nog een stukje in het blok ziet Koploper dat niet (tenzij je met volledig gedetecteerde treinen werkt) en laat een volgende trein het blok binnen, of zet een tussenliggende wissel om of meer van dat soort dingen die tot ellende leiden. Niet doen dus!
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 11:34
door Rob Fongers
Pim,
Wissels hebben stroom nodig hetzij via een melder hetzij via een diodebrug(schakeling) Het is een persoonlijk iets of je wissels detecteer. Een wissel is onzin maar wisselstraten met 5-10 wissels en die ook nog eens op verschillende manieren bereden kunnen worden waarbij ook meespeelt dat meerdere treinen er tegelijk gebruik van maken doe ik detecteren.
Waarom om een vlotter trein verkeer mogelijk te maken. Vooropgezet is natuurlijk wel dat alle treinen volledig gedetecteerd zijn want anders heeft het geen zin en werkt het dus ook niet.
Voordeel van volledige detectie is dat de baan veel schoner blijft.
[edit]
Gezien je baanplan zou ik de wissels niet detecteren maar meenemen in de bezetmelder van het volgende blok. Preciezer gezegd een wissel welke van 2 naar 1 spoor gaat meenemen naar volgende blok. Een wissel welke naar 2 sporen gaat meenemen in de stopmelder van het blok waaruit naar die 2 blokken gereden wordt. Je moet dat niet aangeven in koploper!! zodoende is in beide gevallen de wissel ook gedetecteerd.
[/edit]
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 11:37
door shoven
Pim schreef:dentheo schreef:Ik werk zonder tussenruimtes in blokken, lees ook reactie van RFongers hoger...
Zolang je in één richting rijdt, kan je beter één lange bezetmelder hebben en één korte, dan heb je geen diodeschakeling nodig en alles wordt gedetecteerd.
Geld dat ook voor de wissels?
Wat Theo doet kan ook, is geen probleem, als de baan maar gevoed wordt. Zodra je blokken hebt die in 2 richtingen worden gebruikt gaat deze vlieger niet meer op. (Je kunt dan wel 3 of meer gedetecteerde secties in 1 blok doen, dan is het ook opgelost, kost je wel extra bezetmeldpunten.)
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 11:37
door shoven
R Fongers schreef:
Voordeel van volledige detectie is dat de baan veel schoner blijft.
Waarom is dat?
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 11:41
door Pim
Dan krijg je dus zoiets:
- bezetmelders.png (2.76 KiB) 4368 keer bekeken
Rode streepjes zaag ik de boel door aan 1 kant van de rails. Blauwe rondjes zijn de bezetmelders. In het eerste baanvak links gaat hij afremmen zodat hij stilstaat in het tweede baanvak, hij neemt de wissel en gaat ververvolgens 1 van de twee baanvakken aan het perron vullen.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 11:44
door Rob Fongers
shoven schreef:R Fongers schreef:
Voordeel van volledige detectie is dat de baan veel schoner blijft.
Waarom is dat?
Look here
en een aanpassing in
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 3&start=26 :
Gezien je baanplan zou ik de wissels niet detecteren maar meenemen in de bezetmelder van het volgende blok. Preciezer gezegd een wissel welke van 2 naar 1 spoor gaat meenemen naar volgende blok. Een wissel welke naar 2 sporen gaat meenemen in de stopmelder van het blok waaruit naar die 2 blokken gereden wordt. Je moet dat niet aangeven in koploper!! zodoende is in beide gevallen de wissel ook gedetecteerd.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 11:57
door shoven
R Fongers schreef:shoven schreef:R Fongers schreef:
Voordeel van volledige detectie is dat de baan veel schoner blijft.
Waarom is dat?
Look here
In dat stukje lees ik dat het vooral om digitale 'wisselspanning' gaat. Maar die staat er ook op bij ongedetecteerde stukken.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 12:26
door Rob Fongers
En met volledige detectie is dus bedoeld dat alle wagons voorzien zijn van een weerstand(lak) (~10K)
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 27 jun 2010 17:49
door Pim
Ik denk dat ik wel zo'n beetje snap hoe het werkt. Bedankt voor alle hulp
Zal komende week even een pc'tje gaan zoeken op de zaak die hier voor geschikt is (oftewel, zo goedkoop mogelijk met seriele aansluiting
) en dan kan ik aan de bak.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 28 jun 2010 13:02
door martinb
En met volledige detectie is dus bedoeld dat alle wagons voorzien zijn van een weerstand(lak) (~10K)
Klik voor wat voorbeelden.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 31 jul 2010 09:48
door Tonh
Hallo Martin,
Ik heb even klikkerdieklik gedaan en zie idd de diodeschakeling.
Het is alleen maar omdat ik de schakeling wil begrijpen:
-De vaste spanning over de dioden bij stroomgebruik begrijp ik. (zelf gebruik ik er 2x3)
-Die 4k7 weerstand die er overheen zit, wat is daar de functie van?
Heeft dat te maken met de beinvloeding van het digitaal signaal door het schakelen van de diodes?
Zelf heb ik nog een hele bult 1k weerstanden liggen, kan ik die ook gebruiken?
Alvast bedankt
Groet
Ton
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 31 jul 2010 10:07
door Wim Ros
De functie van de weerstand is om de aanspreek stroom te regelen bij een normale stroomdetectie schakeling. Bij de schakeling voor ongedetecteerde baandelen kun je die gewoon weglaten, daar heeft hij geen enkele functie of nut.
Doe ook eens deze
klikkerdeklik Dit is een stuk eenvoudiger.
Mvg
Wim.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 31 jul 2010 12:51
door Tonh
Dankjewel Wim,
Is me helemaal duidelijk.
ik ga ze toevoegen in m'n bestaande schakelingen
Groet
Ton
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 05 aug 2010 21:06
door Pim
Zo, op vakantie geweest, wat gewerkt, nu weer tijd voor mijn spoorbaan. Ik heb het baanplan wat aangepast voor wat meer rijplezier. Er komt nu een hoek in mijn tafel maar ook de bestaande circels blijven waardoor je meerdere onafhankelijke circels krijgt die ook door elkaar en om elkaar gaan. Ook verdwijnt een groot deel in een tunnel en komt er rails overheen. Om deze reden kan ik niet meer verder zonder koploper (of andere software, maar ik ga ervan uit dat ik koploper ga gebruiken). Er zitten wissels in de tunnel etc.
Nu heb ik een aantal handleidingen bekeken, wat demobanen gedownload etc en denk ik dat ik het begrijp, maar mij kennende kan ik er ook helemaal naast zitten, vandaar de vraag of het onderstaande klopt:
- baanplan.png (6.03 KiB) 4190 keer bekeken
Die blauw 1,2,3 vakken zijn de baanvakken, er zitten twee wissels in dit circeltje. De rode (en groene) strepen zijn de stukjes spoor die de bezetmelder krijgen. De rest van het spoor ga ik via een diodeschakeling voeden.
- Nu denk ik (nu komt ie
) dat een trein binnenkomt via bezetmelder 2, dus baanvlak 1 bezet wordt gezet. De trein stopt vervolgens in bezetmelder 3 (ik wil de het leren remmen van koploper gebruiken).
- De trein rijd door en komt aan in baanvlak 2, zodra de trein bezetmelder 3 uit rijd is baanvlak 2 weer vrij en rijd de trein over bezetmelder 4 waardoor baanvlak 2 bezet raakt. De trein stopt in het vak van bezetmelder 5.
- Nu neem ik dus aan dat bezetmelder 6 nodig is zodat de trein bezetmelder 5 uitrijd en bezetmelder 6 inrijd waardoor baanvlak 2 wordt vrijgegeven en baanvlak 3 bezet wordt.
Nu komt het punt waarvan ik dacht te hebben gelezen dat het niet kon en de oplossing hiervoor was extra bezetmelders plaatsen, maar ik heb geen idee of het idd nodig is hier en zo ja waar:
- De trein draait om in baanvlak 3 en rijd baanvlak 2 in door bezetmelder 5 te activeren. De trein stopt in bezetmelder 4.
- De trein rijd het bezetmelder 4 uit waardoor baanvlak 2 weer vrij is en de trein nu over bezetmelder 3 heen rijd om te stoppen bij bezetmelder 2 en dus baanvlak 1 bezet is (deze raakt dus bezet wanneer bezetmelder 3 gepasseerd wordt.
Ik weet dus niet in hoeverre dit klopt. Dit is 1 van de binnenste ringen van m'n baanplan. Mocht dit kloppen dan zal ik is kijken of ik het uit kan breiden naar de rest van de baan.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 05 aug 2010 22:14
door Rob Fongers
Pim schreef:
- Nu denk ik (nu komt ie
) dat een trein binnenkomt via bezetmelder 2, dus baanvlak 1 bezet wordt gezet. De trein stopt vervolgens in bezetmelder 3 (ik wil de het leren remmen van koploper gebruiken).
- De trein rijd door en komt aan in baanvlak 2, zodra de trein bezetmelder 3 uit rijd is baanvlak 2 weer vrij en rijd de trein over bezetmelder 4 waardoor baanvlak 2 bezet raakt. De trein stopt in het vak van bezetmelder 5.
Trein geeft blok (baanvak) 1 vij op (stop)melder 5 tenzij je trein volledig gedetecteerd is.
Nu neem ik dus aan dat bezetmelder 6 nodig is zodat de trein bezetmelder 5 uitrijd en bezetmelder 6 inrijd waardoor baanvlak 2 wordt vrijgegeven en baanvlak 3 bezet wordt.
Nee dus nr 6 is aanmelder voor het blok en wordt o.a. gebruikt om te leren remmen. Nr 1 wordt de vrijgaven melder van blok 2
En 6 wordt als stopmelder gebruikt als je de andere kant op rijdt.
Nu komt het punt waarvan ik dacht te hebben gelezen dat het niet kon en de oplossing hiervoor was extra bezetmelders plaatsen, maar ik heb geen idee of het idd nodig is hier en zo ja waar:
- De trein draait om in baanvlak 3 en rijd baanvlak 2 in door bezetmelder 5 te activeren. De trein stopt in bezetmelder 4.
- De trein rijd het bezetmelder 4 uit waardoor baanvlak 2 weer vrij is en de trein nu over bezetmelder 3 heen rijd om te stoppen bij bezetmelder 2 en dus baanvlak 1 bezet is (deze raakt dus bezet wanneer bezetmelder 3 gepasseerd wordt.
Ik weet dus niet in hoeverre dit klopt. Dit is 1 van de binnenste ringen van m'n baanplan. Mocht dit kloppen dan zal ik is kijken of ik het uit kan breiden naar de rest van de baan.
Dit klopt!! Maar je hebt voor 2 richting verkeer altijd 2 melders nodig. Gewoon gaan proberen en je verbazen hoe iets werkt. Ook hier geldt wat ik hierboven geschreven heb.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 05 aug 2010 22:24
door Pim
Dus als ik het goed begrijp:
- De trein staat in baanvak 1, hij staat stil op bezetmelder 3
- Trein begint te rijden, rijd bezetmelder 4 door waardoor baanvak 2 op bezet komt te staan.
- Trein stopt op bezetmelder 5 waardoor baanvak 1 weer op vrij wordt gezet.
De loze ruimte tussen bezetmelders 3 en 4 maakt niet uit, omdat de trein niet voorbij bezetmelder 3 kan als baanvak 2 nog op bezet staat.
Maar je hebt voor 2 richting verkeer altijd 2 melders nodig.
Dat heb ik (als ik de groene meetel) in deze situatie toch of niet ? Als ik met de klok mee baanvak 1 in dan is bezetmelder 2 degene die baanvak 1 bezet meld en stopt de trein op bezetmelder 3. Als een trein andersom rijd dan is bezetmelder 3 de melder die baanvak 1 bezet meld en stopt de trein in bezetmelder 2. Of werkt dat niet zo?
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 05 aug 2010 22:39
door Rob Fongers
Pim,
Is helemaal juist
Ik wilde met die 2 melders alleen maar zeggen dat je bij koploper dus altijd een stopmelder moet hebben zoals je ook al opmerkt met die groene. En het werkt dus ook zo.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 05 aug 2010 23:04
door Pim
R Fongers schreef:Pim,
Is helemaal juist
Ik wilde met die 2 melders alleen maar zeggen dat je bij koploper dus altijd een stopmelder moet hebben zoals je ook al opmerkt met die groene. En het werkt dus ook zo.
Dan ga ik er maar mee aan de slag en kijk ik wel waar het schip strand
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 05 aug 2010 23:12
door Rob Fongers
Op het strand misschien
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 05 aug 2010 23:22
door Pim
R Fongers schreef:Op het strand misschien
Bijv
Ben beetje bezig met koploper, is op zich ook goed te doen. Wisselstraten zijn nog een heikelpunt maar voordeel daar van is dat je het digitaal kan testen
Bedankt voor je hulp iig
Jullie horen wel weer van me.
Re: Roco multimaus > Koploper
Geplaatst: 06 aug 2010 17:12
door Pim
Ik ben nu koploper dermate aan het instellen dat ik dus bezetmeldnummers aan het ben gebruiken (ben virtueel aan het rijden nu). Is het zo dat als je trein bijv nummers 1 t/m 10 gebruiken je wissel vanaf nummer 11 moet beginnen (omdat 1 t/m 10 al bezet zijn) of mag je elk type (wissel, lok, bezetmelder) beginnen vanaf #1?