Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Yep, maar dan is het ook een stuk meesterwerk en daarvoor mag betaald worden 8-)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Update:

Ik mistte in het ontwerp een mogelijkheid om treinen uit de baan te halen voor service. Ik heb in het zichtbar gedeelte van ht schaduwspoor een zijspoor gelegd waardoor ik de mogelijkheid krijg om srvice te verlenen. Het idee deed ik op bij een van de draadjes waarin een overwoekerd zijspoor werd gelegd. Dit idee is erg romantisch en zal goed staan op de baan :)

Ik heb de eerste partij peco rails besteld en zal deze morgen ophalen bij Hans :) kan al niet wachten

Alle relais, bedrading en voedingen heb ik ook binnen zodat ik over nu nog 5 weken vol aan de bak kan :lol: over twee weken volgen de eerste foto's


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

gdw1963 schreef:
Michiel schreef:Ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt. En, ze hebben er ook een dubbele kruiswissel (SLE373F) ;)
Bedoel je niet de SL-E383F "Finescale scissors crossover with electrofrog"?

Lekkere dure jongen, tenzij je geluk hebt ;)

Maar het zijn wel 4 wissels met een kruising compact samengebouwd. Goedkoper is het natuurlijk om 4 afzonderlijke wissels + kruising te bouwen maar dan zal je dus ook de tijd die je moet besteden aan de geometrie moeten in calculeren. Het is wel een uitdaging om het zelf te bouwen ennnnn.... Peco heeft de mogelijkheden om dat te doen


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

heb vandaag de rails opgehaald bij Hans en ook de sciccors :) man wat een mooi spul. Ik ga nu aan de gang met de schakeling van vooral de sciccor. Die vraagt 2 relais voor de kruising.

ben gek op uitdagingen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Gisteren ben ik naar de beurs in Houten geweest, en heb van hans weer een reeks wissels ontvangen voor Fase I van de modelbaan.
Ook is inmiddels Dinamo besteld voor fase I, in deze fase begin ik met het gehele schaduwspoor voordat de zichtbare Fase II gelegd gaat worden.

Vorige week heb ik van een collega een hele oude Minitrix railbus gekregen met bijwagen en een BR151 van trix. De 151 bleek niet te werken wat ik jammer vond omdat deze geschikt is voor mijn ertztrein. De railbus werkt wel maar is van bijzonder slechte kwaliteit helaas.

Op de beurs ben ike r in geslaagd om een gaaf exemplaar van de minitris BR 151 025-4 te bemachtigen voor nog geen 30,- :) Martin blij, vooral toen ik later bij een stand voor 15,- twee rijtuigen type Pwi en Ci wist te bemachtigen. Deze zal achter de stoomloc BR80 de pendelsienst gaan verzorgen naar het nevenstation. Bij Hans wist ik nog een leuke goederenwagon te bemachtigen voor mijn bonte goederentrein en heb ik de sneltrein van de BR23 uitgebreid met een 5e rijtuig 3e klass.

Ook heb ik mijn lichtseinen van fase I binnengekregen en de servo aandrijvingen voor de wissels. In de fase I komen twee blokseinen en een dwergsein. De blokseinen heb ik als bouwpakket en jemig wat zijn die odnerdelen klein :o

Maar met hulp van mijn vrouw heb ik de twee blokseinen mooi in elkaar gekregen en moet zeggen dat ilk er eerst wel tegenop zag. Maar na de tweede heb ik wel het idee om alle seinen als bouwpakket te gaan kopen. Scheelt een boel geld en met wat oefenen is het een peace of cake
De bijlage IMG_0001_small.jpg is niet meer beschikbaar
Ik ben tevens begonnen met een proefbaantje:
foto's camera 100901 325_small.jpg
foto's camera 100901 325_small.jpg (126.92 KiB) 4199 keer bekeken
foto's camera 100901 331_small.jpg
foto's camera 100901 331_small.jpg (108.3 KiB) 4198 keer bekeken
Ik heb een plaatje hout van 100x50 genomen en ben hierop begonnen met het leggen van de flex. Ik heb de aansluiting van + en - onzichtbaar gesoldeerd en deze worden aangesloten op de trafo welke in het midden komt te staan van de baan. Op de tweede foto is te zien dat ik de baan vast heb gelegd met verdund houtlijm.

Op het proefbaantje heb ik een testfaciliteit voor seinen en wil ik vanavond proberen ome en proefopstelling te maken voor de wisselaandrijving van conrad. Als het me lukt zal ik de foto's vanavond nog posten :) Ik heb in een ander draadje van mij al wel de polarisatieschakeling van de scissors gepost, hopelijk hebben mensen der wat aan. Het verslag van de wisselaandrijving met zelfmaak polarisatie komt eraan


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ben al druk bezig geweest met de proefopstelling. Ik heb intussen met succes een simpele aandrijving weten te maken voor mijn wissel. Kost in totaal maar 7,50 per wissel excl de bsturing natuurlijk.

Ik heb voor de wissels de volgende artikelen gebruikt:

conrad servo 2030500
Servo pootje 229259 (deze moet je wel vastlijmen omdat anders de schroefverbinding kan doorslippen)
IMG_0001_small.jpg
Ik heb de servo vastgezet met klittenband van 3M (Dual Lock SJ 354D) Deze is prijzig maar eenmaal aanschaffen doe je er een levenlang mee. Wij gebruiken die in de racerij om transponders vast te zetten op kuipwerk en zelfs na een crash hangt de kuip vaak aan de transponder. Sterk zat dus :)
IMG_0006_small.jpg
Het omzetten van de wissel werk perfect, mooi rustig en langzaam :) Missie geslaagd.

Mijn volgende uitdaging is om de microswitchen die je links in beeld ziet van de volgende foto te gebruiken om een hartstukpolarisatie te maken voor de engelse wissels. Ik kan natuurlijk ook een relais gebruiken maar dit si een goedkopere manier. IK zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen straks


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

De hartstukpolarisatie is ook geslaagd. Door op het klitteband een microswitch te plaatsen is op een goedkope manier een polarisatie geregeld. De arm van de servo schakeld de switch en na een half uur werkte het nog steeds. IK heb er een filmpje van gemaakt en deze is te zien door op onderstaande link te klikken:

http://www.youtube.com/watch?v=7kEdv5XWEVA
IMG_0001_small.jpg
Wel ben ik ondertussen erachter dat de rails als het vastzit toch wel erg veel herrie maakt. Ik denk er aan om toch isolatie aan te brengen ;). Heeft er iemand suggesties??



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door marco »

Hee martin handig idee van dat klittenband.

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Tnxs,

Werkt goed hoor en als je servo of switch kapot is kan je die makkelijk vervangen zonder dat je moet hakken en zagen :)

Zit alleen nu met een nieuwe uitdaging. Als ik een ondervloer ga gebruiken dan word de stang die standaard geleverd word te kort. Ik kan maximaal 6mm isolatielaag gebruiken. De Roofmate die ik tot dusver kan vinden is 30mm dik. Als ik geen 6mm kan vinden moet ik een nieuwe overbrenging creeren.

Iemand tips??


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door spoor65 »

Martin,

Kun je toch beter voor de blauwe ondervloerplaten van de gamma gaan denk ik, die zijn dacht ik zo ergens rond de 3mm dik,
Hookies zou het je wel kunnen vertellen, die gebruikt ze ook.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Als ik dan toch de boekbinderslijm ga kopen :)

tnxs voor de tip, zag inderdaad dat hookies ze ook gebruikt. Komt morgen weer een update



gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door gdw1963 »

martindomburg schreef: Zit alleen nu met een nieuwe uitdaging. Als ik een ondervloer ga gebruiken dan word de stang die standaard geleverd word te kort. Ik kan maximaal 6mm isolatielaag gebruiken. De Roofmate die ik tot dusver kan vinden is 30mm dik. Als ik geen 6mm kan vinden moet ik een nieuwe overbrenging creeren.

Iemand tips??
Als je even kijkt op http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?p=22511#p22511 daar heb ik een afbeelding geplaatst waarbij je het hoekprofiel even moet wegdenken. Dan zie je dat er een normale servo "kruis" geplaatst is waar een ijzer- of staaldraad doorheen loopt (kwestie van netjes buigen). Die kun je in principe op iedere gewenste lengte maken. Er zijn ook voorbeelden die de ijzerdraad aan de boven of onderzijde met een schroefje vastzetten, maar na enige oefening vouw je ze zo op maat.

Wat je klittenband betreft, ik ben bang dat het na verloop van tijd speling gaat veroorzaken (de servo gaat bewegen) waardoor de wissel niet goed meer omgezet wordt.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ik ben zelf ook benieuwd hoe het met de klittenband zal aflopen. het is wel erg stevige band en in de racerij behoud het goed zijn sterkte. De tijd zal het leren :)



gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door gdw1963 »

martindomburg schreef:Ik ben zelf ook benieuwd hoe het met de klittenband zal aflopen. het is wel erg stevige band en in de racerij behoud het goed zijn sterkte. De tijd zal het leren :)
Ik ben er van overtuigd dat het goed spul is, maar of het geschikt is voor dit doel? Ik hoop niet dat je er pas van leert als je alle servo aandrijvingen al onder de baan hebt zitten ;)


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Zit ik ook niet aan te denken. De definitieve servo's lijm ik vast, ga niet wachten tot het fout gaat. Ik had een extra servo besteld om een test te doen en deze een paar dagen te laten draaien om te kijken of de klit los gaat zitten. Alleen de servotester draait te lang door dus gaan de pootjes dol. Geen optie dus.

Lijmen is het beste maar voor testwerk is de klittenband ideaal om de positie te bepalen.

Ik heb vandaag 3 KG boekbinderslijm voor 20,-- weten te scoren en vanavond ga ik isolatie van de gamma inslaan. Langleve het bouwdepot :mrgreen:



gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door gdw1963 »

Martin,

Ik zou zeer zeker NIET lijmen, maak dan gebruik van een aluminium hoekbeugel of iets dergelijks (zie de foto uit mijn vorige bericht). Servo's zijn best betrouwbaar, maar de € 5,00 modelletjes willen wel eens falen. Voor dat geld is dat ook niet zo'n heel groot probleem. Als je dan moet gaan hakken en/of breken wordt je ook niet vrolijk.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

daar heb je ook weer gelijk in. Dan is de harde klittenband nog niet zo'n gek idee. Het is erg tevige hard plastic dus denk dat de slijtage mee zal vallen. Ik zal tzt eens gaan zoeken naar alternatieve bevestigingsmogelijkheden waarmee je geen stellages hoeft te maken :) tips???

Ik heb vanmiddag een stukje rails direct op het hout gelijmt met boekbinderslijm. Vanavond ook eens tukje rails op een stukje blauwe 3mm gamma isolatie. De laatst is nog niet uitgehard dus zal morgen het resultaat pas horen.

Als ik het geluidsniveau in kan schalen van 0=stil tot 10=luid dan krijgt de houtlijm rechtstreeks op hout een dikke 10. De rails welke met de boeklijm is gelijmd maakt aanzienlijk minder geluid. Deze kan ik zeker een 7 geven dus dat is een verbetering. Morgen weet ik het niveau van de idolatie met boeklijm. Ik verwacht best veel verschil.

Ik zal proberen om een geluidsfragment te maken als het lukt, maar als er nog mensen twijfelen zou ik zeggen kom langs!! Ik heb nu een proefstuk met alle drie methodes liggen dus kan iedereen zelf beslissen wat ze mooi vinden.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Zo, de proefstrookjes zijn uitgehard en gereed om getest te worden. De

Ik heb dus een lengte rails verlijmt: (cijfer verdeeld van 0=stil tot 10=luid)

1. met houtlijm rechtstreeks op het hout (cijfer 10)
2. met boekbinderslijm rechtstreeks op het hout (cijfer 7)
3. met boekbinderslijm op een strookje gamma isolatie 3mm dik (cijfer 8)

1. de houtlijm
Veruit het meeste geluid. Qua productie vrij gemakkelijk te lijmen door het te verdunen en her en der een druppel tussen de rails te doen. De droogtijd is sneller als de boekbinerslijm. Na uitharding keihard en hierdoor de meeste geluid producerend.

2. de boekbinderslijm
Qua montage dezelfde methode als de houtlijm. Verdund aanbrengen tussen de rails. De droogtijd is wel langer als die van de houtlijm maar alles is goed hard na uitdroging. De geluidsproductie is beduidend minder als met de houtlijm, het doet geen wonderen maar na het balasten verwacht ik hier mee plezier van dan met ed houtlijm.

3. Boekbinderslijm met isolatie
De montage is complexer als wanneer je rechtstreeks op het hout gat lijmen omdat de isolatie op maar gesneden dient te worden. Echt effect heeft het in mijn beleving niet omdat de isolatie te dun is, hierdoor zuigt hij alle lijm op en vormt het zich tot een harde blok. Ik vond het geluid zelfs luider als zonder de isolatie. Als je later gaat belasten doe je het effect van de iso teniet omdat je ernaast komt met balast. Voor het ophogen van de sporen is het ideaal en een aanrader.

Mijn voorkeur gaat naar optie 2, met boekbinderslijm verdund op het hout lijmen. Ik heb gister met voordeel echter wel 2 pakken isolatie ingeslagen, kreeg eenmalig korting. Indien iemand interesse heeft, die mag het komen ophalen voor 25,- (1,5 pak, ik haal er een paar uit voore de zekerheid)

Groetjes Martin


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3023
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Ron »

Je kan ook je I-Pod of mp-3 speler opdoen. :lol: :lol:

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

:P maar dan hoor ik mijn vrouw niet roepen dfat mijn biertje koud staat :lol:



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

martindomburg schreef:Zo, de proefstrookjes zijn uitgehard en gereed om getest te worden. De

Ik heb dus een lengte rails verlijmt: (cijfer verdeeld van 0=stil tot 10=luid)

1. met houtlijm rechtstreeks op het hout (cijfer 10)
2. met boekbinderslijm rechtstreeks op het hout (cijfer 7)
3. met boekbinderslijm op een strookje gamma isolatie 3mm dik (cijfer 8)

1. de houtlijm
Veruit het meeste geluid. Qua productie vrij gemakkelijk te lijmen door het te verdunen en her en der een druppel tussen de rails te doen. De droogtijd is sneller als de boekbinerslijm. Na uitharding keihard en hierdoor de meeste geluid producerend.

2. de boekbinderslijm
Qua montage dezelfde methode als de houtlijm. Verdund aanbrengen tussen de rails. De droogtijd is wel langer als die van de houtlijm maar alles is goed hard na uitdroging. De geluidsproductie is beduidend minder als met de houtlijm, het doet geen wonderen maar na het balasten verwacht ik hier mee plezier van dan met ed houtlijm.

3. Boekbinderslijm met isolatie
De montage is complexer als wanneer je rechtstreeks op het hout gat lijmen omdat de isolatie op maar gesneden dient te worden. Echt effect heeft het in mijn beleving niet omdat de isolatie te dun is, hierdoor zuigt hij alle lijm op en vormt het zich tot een harde blok. Ik vond het geluid zelfs luider als zonder de isolatie. Als je later gaat belasten doe je het effect van de iso teniet omdat je ernaast komt met balast. Voor het ophogen van de sporen is het ideaal en een aanrader.

Mijn voorkeur gaat naar optie 2, met boekbinderslijm verdund op het hout lijmen. Ik heb gister met voordeel echter wel 2 pakken isolatie ingeslagen, kreeg eenmalig korting. Indien iemand interesse heeft, die mag het komen ophalen voor 25,- (1,5 pak, ik haal er een paar uit voore de zekerheid)

Groetjes Martin
Hoi Martin
Dat is een mooi testje, maaaar je bent iets vergeten. :o
Als je de isolatielaag hebt gelijmt, schilder het dan grijs of bruin, voor je de rails vast plakt.
Dan absorbeert het geen lijm en blijft de geluiddemping goed gewaarborgt.
Nota
Wel acrilverf gebruiken anders lost je isolatie op.
En boekbinders lijm blijft elasties dus heeft een beter effect dan houtlijm.
En als je de rails weer wilt verwijderen, even vochtig maken, dan lost je lijm weer op.
Ik zelf zet de rails tijdelijk met minitrix spijkertjes vast.
Als het ballasten klaar is trek ik die spijkertjes zo weer uit

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Hoi Martin,

Het viel me op dat de isolatie meteen doordrengt raakte met de lijm waarmee de laag word gelijmd. Asl je gaat balasten breng je de trillingen over via het balast want met deze isolatie hoef je niet breed uit te gaan maar kan je wel mooie dijkjes maken.



gdw1963
Berichten: 193
Lid geworden op: 17 sep 2008 16:44

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door gdw1963 »

Martin,

Wat ook zou kunnen werken. De dunne isloatieschuim nemen en de rails niet lijmen met houtlijm/boekbinderslijm maar gewoon met een heel dun laagje kit. Die kit dringt niet in de isolatielaag en met de juiste soort ligt je rails vrij snel vast. Als je geen grote "klodders" gebruikt en de kit mooi uit strijkt heb je er geen hinder van met het ballasten.

Een keerzijde is natuurlijk het verwijderen van de rails/kit, maar misschien zijn er kit soorten die oplosbaar zijn in water.

Een tweede optie, die ikzelf overweeg, is het gebruik van de dikke isolatie platen (Roofmate e.d.) zoals besproken op http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... rbaan.html. Dit heeft mijn inziens een aantal voordelen, in ieder geval voor de hoofdbaan.


Gerwin

Spoort NS tijdperk III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Hoi Gerwin,

De dikke isolatie is in mijn geval niet echt handig, ik kom dan niet uit met mijn hoogtes en als ik die ga verhogen zit ik met de hellings% :(

Maar de dunne isolatieeffect word teniet gedaan door het balast wat je later aanbrengt. Omdat je die nat maakt met verdund boekbinderslijm transporteer je de trillingen alsnog naar het hout. Enige exhte optie om geluids te dempen is wat je zegt een totale onderplaat. In mijn geval geen optie helaas.

Maar de boekbinderslijm scheelt al een heleboel in geluidsproductie

p.s.: Vandaag de sleutel van mijn nieuwe woning gekregen, ik zal morgen wel even een paar foto's maken van mijn nieuwe hobbyroom


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Een laag zacht rubber of misschien wel Rockwool( :?: ) onder de plaat waarop je rails ligt is misschien een idee. Het probleem van geluidsisolatie is inderdaad dat er geen direct contact mag zijn tussen de onderlaag en de rails.

Ik zelf heb op het eerste gedeelte kurk gebruikt maat juist het ballasten heeft het gewoon teniet gedaan. Deel 2 is ongeïsoleerd na de ervaringen in deel 1.

Ik zelf heb er geen moeite mee


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie