Starten met Dinamo
Re: Starten met Dinamo
Nee dat hoeft niet. Ik heb allemaal DCC zooi maar een aantal producten van Dinamo zijn wel interessant voor het aansturen van seinen, lichtjes enz. Daar heb ik nog helemaal niets van.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Je kan de OC32 ook zonder dinamo aansturen door een com poort op je pc. Het is een stand-alone systeem op zich zelf en te integreren in Dinamo
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
- Locatie: Lochem
Re: Starten met Dinamo
Ik ben opnieuw begonnen met Dinamo. Deze keer met Itrain en dat gaat al iets beter.
Op dit moment moeten de blokken worden aangesloten. Ik heb een TM-H samen met een CD16, op de uitgang van de CD16 sluit je de blokken aan van de baan. Ik heb 8 aansluitingen (A) voor 8 blokken en 16 aansluitingen (B) voor de detectie. Mijn vraag is nu, zijn die 2 detectie aansluitingen voldoende in Itrain in een schaduwstation? Koploper ging volgens mij uit van 3 detectiestukken. De blokken worden beide kanten op bereden.
Wie helpt mij weer op het goede spoor ?
Alvast bedankt.
Op dit moment moeten de blokken worden aangesloten. Ik heb een TM-H samen met een CD16, op de uitgang van de CD16 sluit je de blokken aan van de baan. Ik heb 8 aansluitingen (A) voor 8 blokken en 16 aansluitingen (B) voor de detectie. Mijn vraag is nu, zijn die 2 detectie aansluitingen voldoende in Itrain in een schaduwstation? Koploper ging volgens mij uit van 3 detectiestukken. De blokken worden beide kanten op bereden.
Wie helpt mij weer op het goede spoor ?
Alvast bedankt.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Starten met Dinamo
Rob,
2 Melders is voldoende. Alleen moet je de volgorde omdraaien als je andersom rijdt (in Koploper dan heh)
2 Melders is voldoende. Alleen moet je de volgorde omdraaien als je andersom rijdt (in Koploper dan heh)
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
- Locatie: Lochem
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Hoi Rob,
Je hebt met Itrain ook genoeg aan twee melders. De A aansluitingen sluit je aan op de doorgaande ononderbroken rail, de detectie a sluit je aan op binnenkomstmelder en de detectie b op de stopmelder. Mocht je het verkeerd om aansluiten dan kan je in Itrain per blok de polariteit omdraaien.
Een tip: maakt gebruik van de piggyback van Frans. Dan kan je tussen de detecties een stuk ongedetecteerd voeden vanuit de TM-H. Dit is handig bij lange blokken heb ik al ervaren. De blokken en zijn beter af te stellen zo met het vrijgeven en stoppen in een blok.
groetjes
Je hebt met Itrain ook genoeg aan twee melders. De A aansluitingen sluit je aan op de doorgaande ononderbroken rail, de detectie a sluit je aan op binnenkomstmelder en de detectie b op de stopmelder. Mocht je het verkeerd om aansluiten dan kan je in Itrain per blok de polariteit omdraaien.
Een tip: maakt gebruik van de piggyback van Frans. Dan kan je tussen de detecties een stuk ongedetecteerd voeden vanuit de TM-H. Dit is handig bij lange blokken heb ik al ervaren. De blokken en zijn beter af te stellen zo met het vrijgeven en stoppen in een blok.
groetjes
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53
Re: Starten met Dinamo
Ik neem aan dat je tussen de blokken wel een volledige elektrische scheiding maakt? Dus beide spoorstaven doorslijpen. Anders krijg je verbinding tussen je blokken en kan je nog niet met analoog en digitaal door elkaar heen rijden.martindomburg schreef:De A aansluitingen sluit je aan op de doorgaande ononderbroken rail, de detectie a sluit je aan op binnenkomstmelder en de detectie b op de stopmelder. Mocht je het verkeerd om aansluiten dan kan je in Itrain per blok de polariteit omdraaien.
Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Starten met Dinamo
Maar wat heeft dit met de vraag te maken?
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Starten met Dinamo
Ohhh heb ik weer
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
- Locatie: Lochem
Re: Starten met Dinamo
Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Ik moet de komende tijd snel verder met het bedraden van de baan en het inrichten van itrain. En dan is het grote moment aangebroken van een testronde op de baan .
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
- Locatie: Lochem
Re: Starten met Dinamo
Nu ik werkelijk met de blokken ga beginnen, ben ik toch weer het spoor bijster . De situatie is als volgt. Een spoor (blok) heb ik aan beide zijden beide railstaven doorgeslepen. Het spoor zal in beide richtingen worden bereden. In het blok ga ik de railstaaf (kant b van dinamo) op 2 plekken doorslijpen voor de bezetmelding. Dit kan volgens mij op 15 cm van de plek waar beide railstaven zijn doorgeslepen. Maar nu komt het, ik heb 3 losse secties en 2 aansluitingen van de CD16. Sluit ik de aansluitingen op de bezetmelder en in het midden niks... Volgens mij gaat het dan niet werken. In de documentatie en op het Dinamo forum kan ook geen duidelijk anwoord vinden.
HELP
HELP
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Hoi Rob,
Wat je hebt gedaan is je blok ingedeeld in 3 secties. De buitenste detecties zijn je binnenkomst- of stopmelder, afhankelijk van welke kant je op rijd. De middelste is een ongedetecteerde sectie. Die kan je voeden door de spanning rechtstreeks van de TM-H te halen. Sommigen solderen dit, maar dat is niet aan te raden. Frans verkoopt een kleine toevoeging genaamd de "piggyback". Dat is een klein printje die je achterop de TM-H drukt waardoor je van elk blok de spanning kan halen voor deze middelste secties.
Dit heb je met koploper nodig om de loc te laten stoppen in ene blok waar je twee richtingen op kan rijden. Een loc komt het blok binnen in melder a, rijd door in het ongedetecteerde deel en stopt vervolgens bij aankomst in de stopmelder. Stel je blok is 100cm lang, dan zou je direct na de binnenkomstmelder (15cm) beginnen met de stopmelder dan stopt hij meteen na 15 cm. Dan kan je proberen om de eerste melder 45cm lang te maken maar dan heb je weer hetzelfde probleem als je van de andere kant komt.
In Itrain hoeft dit niet meer, daar kan je een blok opsplitsen in twee secties door het blok in het midden de staaf b door te slijpen. In Itrain kan je vervolgens de verschuiving opgeven waar de loc op de melder stopt. Dus dan kan je zeggen dat hij bij binnenkomst van melder b nog een 30 cm door moet rijden enz...
Dat werkt erg goed, alleen als je met analoge locs wilt rijden dan kun je beter alsnog de blokken opdelen in de drie secties. Omdat de analoge locs erg wisselvallend stoppen rijd hij wel eens te ver door of stopt hij te vroeg. Ligt er net aan hoe warm de loc is. Bij de extra sectie stopt hij altijd goed op zijn massasimulatie. Met decoderlocs heb je dit probleem niet meer. Die stoppen altijd netjes op dezelfde plek.
Wil je nu toch rijden zonder die piggyback dan kan je nu de draad van het middelste sectie aansluiten op een van de melders. je maakt dan of melder a lang of melder b. Frans raad ook aan om elk blok zo uit te voeren om zo later makkelijk de melders te veranderen.
Hopelijk kom je er zo een beetje uit.
Groetjes
Wat je hebt gedaan is je blok ingedeeld in 3 secties. De buitenste detecties zijn je binnenkomst- of stopmelder, afhankelijk van welke kant je op rijd. De middelste is een ongedetecteerde sectie. Die kan je voeden door de spanning rechtstreeks van de TM-H te halen. Sommigen solderen dit, maar dat is niet aan te raden. Frans verkoopt een kleine toevoeging genaamd de "piggyback". Dat is een klein printje die je achterop de TM-H drukt waardoor je van elk blok de spanning kan halen voor deze middelste secties.
Dit heb je met koploper nodig om de loc te laten stoppen in ene blok waar je twee richtingen op kan rijden. Een loc komt het blok binnen in melder a, rijd door in het ongedetecteerde deel en stopt vervolgens bij aankomst in de stopmelder. Stel je blok is 100cm lang, dan zou je direct na de binnenkomstmelder (15cm) beginnen met de stopmelder dan stopt hij meteen na 15 cm. Dan kan je proberen om de eerste melder 45cm lang te maken maar dan heb je weer hetzelfde probleem als je van de andere kant komt.
In Itrain hoeft dit niet meer, daar kan je een blok opsplitsen in twee secties door het blok in het midden de staaf b door te slijpen. In Itrain kan je vervolgens de verschuiving opgeven waar de loc op de melder stopt. Dus dan kan je zeggen dat hij bij binnenkomst van melder b nog een 30 cm door moet rijden enz...
Dat werkt erg goed, alleen als je met analoge locs wilt rijden dan kun je beter alsnog de blokken opdelen in de drie secties. Omdat de analoge locs erg wisselvallend stoppen rijd hij wel eens te ver door of stopt hij te vroeg. Ligt er net aan hoe warm de loc is. Bij de extra sectie stopt hij altijd goed op zijn massasimulatie. Met decoderlocs heb je dit probleem niet meer. Die stoppen altijd netjes op dezelfde plek.
Wil je nu toch rijden zonder die piggyback dan kan je nu de draad van het middelste sectie aansluiten op een van de melders. je maakt dan of melder a lang of melder b. Frans raad ook aan om elk blok zo uit te voeren om zo later makkelijk de melders te veranderen.
Hopelijk kom je er zo een beetje uit.
Groetjes
Re: Starten met Dinamo
Even een detail, de piggyback bevestig je op de CD16.
Kijk ook in de handleiding van de CD16 hoe je jumpers moeten staan.
De handleiding kun downloaden op de site van Leon:
http://dinamo.vanperlo.net/
Groeten,
Patrick
Kijk ook in de handleiding van de CD16 hoe je jumpers moeten staan.
De handleiding kun downloaden op de site van Leon:
http://dinamo.vanperlo.net/
Groeten,
Patrick
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
- Locatie: Lochem
Re: Starten met Dinamo
Heren bedankt voor het meedenken!
Ik ga met frisse moed verder. Van het weekend Frans maar eens naar het printje vragen.
Mvgr.
Rob.
Ik ga met frisse moed verder. Van het weekend Frans maar eens naar het printje vragen.
Mvgr.
Rob.
Re: Starten met Dinamo
"Dinamo biedt voor analoge locomotieven ook Hoog Frequent verlichting. Hierdoor brandt in de loc en in de wagons de verlichting altijd even fel, dus ook als de trein stilstaat. Met een kleine ingreep in de locomotief is zelfs wisselen van de front- en sluitverlichting mogelijk!"
Beetje late reactie, misschien heeft iemand anders dit ook opgemerkt, maar toch:
Analoge N lokjes houden niet van hoogfrequent, zeker klokanker of misschien beter bekend Faulhaber motortjes niet. Komt erop neer dat ze "opgestookt "worden door een hoogfrequente wisselspanning op de motorspoeljes. Ofwel de motor word hoogfrequent heen en weer geslingert tussen voor en achteruit rijden. Aangezien dat mechanies niet mogelijk is, word deze energie opgestookt in de spoelen en dus gedissipeert als warmte. Het is op te lossen met een spoeltje van 10 mH. Dat opperde Leon van Perlo zelf destijds ook. Hij neemt dan ook bij deze mogelijkheid (welke in DINAMO niet per se ingeschakeld hoeft) geen verantwoording over HF verlichting. Dat 10 mH spoeltje is een behoorlijk groot geval, voor een N lokje!
Daarbij branden zowel wagon als lokverlichting ook constant bij gebruik van een (al dan niet analoge) Inpuls Breedte Modulatie voeding. IBM. De constante voedingspanning staat daarbij op de rails, terwijl de rijspanning in blokjes word verdeelt. (populair uitgelegd) Als de trein moet gaan rijden, worden de blokjes breder gemaakt door de electronica.
Dat de verlichting hierbij soms verzwakt bij stilstand word veroorzaakt door dat de verlichtings-electronica in de lok of wagons niet altijd door een stroombron gevoed word.
De frontverlichting bij moderne analoge lokjes werkt met de IBM rijspanning mee. Lees: wisselen van front en sluitverlichting.
Desondanks denk ik dat DINAMO een goed werkend systeem is. (Nee ik heb er geen commerciele belangen)
Het ging me er alleen om ergens aandacht aan te geven.
Dus: HF verlichting? Prima........Maar weet wel waar je aan begint.
Beetje late reactie, misschien heeft iemand anders dit ook opgemerkt, maar toch:
Analoge N lokjes houden niet van hoogfrequent, zeker klokanker of misschien beter bekend Faulhaber motortjes niet. Komt erop neer dat ze "opgestookt "worden door een hoogfrequente wisselspanning op de motorspoeljes. Ofwel de motor word hoogfrequent heen en weer geslingert tussen voor en achteruit rijden. Aangezien dat mechanies niet mogelijk is, word deze energie opgestookt in de spoelen en dus gedissipeert als warmte. Het is op te lossen met een spoeltje van 10 mH. Dat opperde Leon van Perlo zelf destijds ook. Hij neemt dan ook bij deze mogelijkheid (welke in DINAMO niet per se ingeschakeld hoeft) geen verantwoording over HF verlichting. Dat 10 mH spoeltje is een behoorlijk groot geval, voor een N lokje!
Daarbij branden zowel wagon als lokverlichting ook constant bij gebruik van een (al dan niet analoge) Inpuls Breedte Modulatie voeding. IBM. De constante voedingspanning staat daarbij op de rails, terwijl de rijspanning in blokjes word verdeelt. (populair uitgelegd) Als de trein moet gaan rijden, worden de blokjes breder gemaakt door de electronica.
Dat de verlichting hierbij soms verzwakt bij stilstand word veroorzaakt door dat de verlichtings-electronica in de lok of wagons niet altijd door een stroombron gevoed word.
De frontverlichting bij moderne analoge lokjes werkt met de IBM rijspanning mee. Lees: wisselen van front en sluitverlichting.
Desondanks denk ik dat DINAMO een goed werkend systeem is. (Nee ik heb er geen commerciele belangen)
Het ging me er alleen om ergens aandacht aan te geven.
Dus: HF verlichting? Prima........Maar weet wel waar je aan begint.
Groet van Frank
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Hoi Frank,
Je thorie klopt maar is wel een heel stuk minder dramatisch. Je motor word wel iets warm maar dat is niet gek, maar zover bekend is er nog nooit een locje aan de HFI gescneuveld.
Groetjes
Je thorie klopt maar is wel een heel stuk minder dramatisch. Je motor word wel iets warm maar dat is niet gek, maar zover bekend is er nog nooit een locje aan de HFI gescneuveld.
Groetjes
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
- Locatie: Lochem
Re: Starten met Dinamo
Als ik het goed begrijp kan Dinamo alleen overweg met de prints van het Dinamo systeem.
Je kan dus niet een bezetmelder en/of een wisseldecoder van een ander merk aan Dinamo koppelen.
Aangezien ik op bovenstaande vraag op het internet niet een antwoord heb gevonden, stel ik hem hier een keer.
Groet,
Rob.
Je kan dus niet een bezetmelder en/of een wisseldecoder van een ander merk aan Dinamo koppelen.
Aangezien ik op bovenstaande vraag op het internet niet een antwoord heb gevonden, stel ik hem hier een keer.
Groet,
Rob.
Re: Starten met Dinamo
Simpel gezegd: Inderdaad Dinamo = Dinamo, geen andere prints werken.Rob_Lochem schreef:Als ik het goed begrijp kan Dinamo alleen overweg met de prints van het Dinamo systeem.
Je kan dus niet een bezetmelder en/of een wisseldecoder van een ander merk aan Dinamo koppelen.
Aangezien ik op bovenstaande vraag op het internet niet een antwoord heb gevonden, stel ik hem hier een keer.
Groet,
Rob.
Bezetmelders en wisseldecoders bestaan niet in Dinamo (niet zoals je ze bij DCC zou kennen iig)
Re: Starten met Dinamo
Nou ben ik toch even in aporie...
Ik ben mij aan het inlezen in dinamo omdat dat mij toch de mooiste methode lijkt, en ik had juist begrepen dat de TM-H de uiteindelijke verwerking doet. In ieder geval werkt dat met reed-contacten, maar waarom zou dat niet werken met andere vormen van detectie dan de CD16 (bezetmelder)?
Of is het probleem dat de meeste standaard bezetmelders niet tegen de (eventuele) gelijkstroom kunnen?
Ik ben mij aan het inlezen in dinamo omdat dat mij toch de mooiste methode lijkt, en ik had juist begrepen dat de TM-H de uiteindelijke verwerking doet. In ieder geval werkt dat met reed-contacten, maar waarom zou dat niet werken met andere vormen van detectie dan de CD16 (bezetmelder)?
Of is het probleem dat de meeste standaard bezetmelders niet tegen de (eventuele) gelijkstroom kunnen?
Re: Starten met Dinamo
Hoi Detlev,
Dinamo kan werken met andere bezetmelders indien die een contact kunnen sluiten of via een transitor de SS en SD lijnen van de TM-H kunnen sturen, dan kan je ze koppellen aan de TM-H, eventueel met tussenplaatsen van diodes afhankelijk van het gebruikte detector type.
Dirk
Dinamo kan werken met andere bezetmelders indien die een contact kunnen sluiten of via een transitor de SS en SD lijnen van de TM-H kunnen sturen, dan kan je ze koppellen aan de TM-H, eventueel met tussenplaatsen van diodes afhankelijk van het gebruikte detector type.
Dirk
Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
- Locatie: Lochem
Re: Starten met Dinamo
Bedankt voor jullie reacties.
Het was dus niet zo'n vreemde vraag maar ik denk dat de ontwerper van Dinamo het een beetje stil wil houden.
Nu is de vraag heeft iemand het al een keer in de praktijk getest. Bezetmelders en wisseldecoders van een ander merk koppelen aan Dinamo.
Groeten,
Rob.
Het was dus niet zo'n vreemde vraag maar ik denk dat de ontwerper van Dinamo het een beetje stil wil houden.
Nu is de vraag heeft iemand het al een keer in de praktijk getest. Bezetmelders en wisseldecoders van een ander merk koppelen aan Dinamo.
Groeten,
Rob.
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Starten met Dinamo
Hoi Rob,
Je kan inderdaad geen andere merken aan Dinamo fysiek koppelen. Maar wel gebruiken!!. Je stuurt deze via de software aan ipv via Dinamo.
Groetjes
Je kan inderdaad geen andere merken aan Dinamo fysiek koppelen. Maar wel gebruiken!!. Je stuurt deze via de software aan ipv via Dinamo.
Groetjes